Pyörätohtorilla näyttäisi olevan 48-38 kampisarja pituudella 152mm parin kympin hintaan.
Tänään ajoin Scorpparilla
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1164
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo
Re: Tänään ajoin Scorpparilla
Tämä oli hyvä löytö, kiitos! Kampisetti ja kitkavaihtaja tilattu tohtorilta.
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1164
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo
Re: Tänään ajoin Scorpparilla
Sata kilsaa matkaa ja tuhat metriä ylöspäin, se on ihan hyvä päivä. Stravan jälki https://www.strava.com/activities/261040089
Kuviakin tuli vauhdissa vedettyä.
Hedelmäpuut kukkii.
ja palmut myös. Kuvassa näkyvä maantiefillaristi on kai trike-kauteni ensimmäinen, jonka edeltäneen ohituksen kuittasin pian kuvan oton jälkeen alkavassa hyvin loivassa laskuosuudessa. Kaikesta se ihminen viittii elvistellä
Näkymää Var-joen laaksoon etelään, Teollisuusaluetta.
Tässä on jotain hienoa. Kuvan keskiosassa näkyvä keltainen juttu on kukkiva mimosa.
siis tämmöinen pensas
Tämäkin puu kukkii, ei aavistustakaan mikä se on.
Paluumatkalla alkoi jo pilvistellä enemmän. Pont du Loup:n risteyksessä, rotkon pohjalla melkein. Tykkäân tästä paikasta.
ja samaa aluetta, alamäen pohjalla juuri ennen siltaa (pont = silta).
.. ja sillalta vauhdissa heitetty panoraama. Nuo tyhjät pilarit on vanhan rautatiesillan pilareita. Sillan, jonka saksalaiset pommitti toisessa maailmansodassa ja jota ei koskaan korjattu, rautatietä ei enää ole.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Tänään ajoin Scorpparilla
vph kirjoitti:Sata kilsaa matkaa ja tuhat metriä ylöspäin, se on ihan hyvä päivä.
Kiva! Ei näytä olevan paljon jäätä, loskaa eikä tappajasepeliä. Mukavat kelit.
Täällä pohjoisessa joutuu odottelemaan vielä kuukauden, että lumet, jäät ja sepelit katoaisivat teiltä... Kaksi ekaa katoavat itsestään, mutta vika vaatii kunnan harjakoneen käyttäjää innostumaan asiasta. Hmm.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Tänään ajoin Scorpparilla
ajarmala kirjoitti:vph kirjoitti:Sata kilsaa matkaa ja tuhat metriä ylöspäin, se on ihan hyvä päivä.
Kiva! Ei näytä olevan paljon jäätä, loskaa eikä tappajasepeliä. Mukavat kelit.
Täällä pohjoisessa joutuu odottelemaan vielä kuukauden, että lumet, jäät ja sepelit katoaisivat teiltä... Kaksi ekaa katoavat itsestään, mutta vika vaatii kunnan harjakoneen käyttäjää innostumaan asiasta. Hmm.
Missä muka huhtikuun alussa on harjattu sepeli pois?
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Tänään ajoin Scorpparilla
jori kirjoitti:ajarmala kirjoitti:vph kirjoitti:Sata kilsaa matkaa ja tuhat metriä ylöspäin, se on ihan hyvä päivä.
Kiva! Ei näytä olevan paljon jäätä, loskaa eikä tappajasepeliä. Mukavat kelit.
Täällä pohjoisessa joutuu odottelemaan vielä kuukauden, että lumet, jäät ja sepelit katoaisivat teiltä... Kaksi ekaa katoavat itsestään, mutta vika vaatii kunnan harjakoneen käyttäjää innostumaan asiasta. Hmm.Missä muka huhtikuun alussa on harjattu sepeli pois?
Ens kuun jälkeen on kumminkin toukokuu ja sillon on melkeen jo sepelit harjattu, toivottavasti
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Tänään ajoin Scorpparilla
PW kirjoitti:jori kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Missä muka huhtikuun alussa on harjattu sepeli pois?
Ens kuun jälkeen on kumminkin toukokuu ja sillon on melkeen jo sepelit harjattu, toivottavasti
Tänään tulin Turusta ja siellä 10-tien varressa oleva pyörätie oli jo puhdas hiekasta, aika tehokasta touhua, tosin talvestakin oli pelkkä muisto vain.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1164
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo
Re: Tänään ajoin Scorpparilla
Tuli eilen tehtyä virhe safkan kanssa ja tänään 32 km lenkki oli kokolailla turha, jalat olivat aivan energiattomat. Ne ei olleet palautuneet lainkaan.
Eilinen pitkä lenkki olisi vaatinut nopeasti energiaa heti lenkin jälkeen, mutta näin ei tullut tehtyä vaan sitkoilin iltaruokailuun saakka. Talven jäljiltä ensimmäisen kerran grilli kuumana -> ei juurikaan hiilareita. Ruoka-annos oli tälläinen:
Ei mun kroppa tuolla kulje, vaikka kuinka hyvää onkin. Opinpahan taas muistamaan.
Epäonnistuneen lenkin jälkeen vaihdoin lyhyemmän takavaihtajan; ilmeisesti onnistuneesti, joskin koeajo on tekemättä.
Alkuperäinen kuralaahari:
ja uusi lyhyempi:
Ei noissa paljoa eroa ole, mutta sen verran kuitenkin, että nyt voi kokeilla kapeita ja keveitä 23 mm maantierenkaita.
Ketjun puhtaanaopito tuntuu olevan nojapyörissä ongelma, jos ketju kulkee putkessa. Sinne putkeen kertyy törkyä, joka likaa juuri pestyn ketjun. Lyhensin omastani paluupuolen suojaputkea alkupäästä (kampien puolelta) sen verran, että ketjupesurin sai sentään paikalleen ja lopputulos on toki puhtaampi ketju kuin pelkällä rätillä tehty puhdistus, mutta ei tuosta hyvä tullut, koska törkyinen putki. En tiedä oliskohan viisasta minimoida suojaputket ihan minimiin...
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Tänään ajoin Scorpparilla
Scorpionissa on lähtökohtaisesti yllättävän pitkät ketjunsuojaputket. Itekin olen niitä lyhennellyt ajan mittaan aika reippaasti ja helpottaahan se puhtaanapitoa. Kaipa paras pyörä olisi sellanen jossa ei tarvitse ollenkaan suojaputkia . Ei olisi liankerääjätunneleita. Ite harvemmin pyöräilen pyhävaatteet päällä ja kun hommasin kapealahkeiset pyöräilytrikoot niin eipähän lahkeet ole enää olleet kuraiset. Kai niiden putkien pitäisi suojata vaatteita ja myös ketjuja mutta ainakin Suomen talviajo-olosuhteissa ne eivät toimi.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: Tänään ajoin Scorpparilla
Premnas kirjoitti:Kaipa paras pyörä olisi sellanen jossa ei tarvitse ollenkaan suojaputkia
. Ei olisi liankerääjätunneleita.
Etuvetoisessa ketjuputkettomassa pysyy ketju aika hyvin puhtaana
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Tänään ajoin Scorpparilla
jooseha kirjoitti:Etuvetoisessa ketjuputkettomassa pysyy ketju aika hyvin puhtaana
Etuvetoisen etuja.
Ketju likaantuu lähinnä etupyörän/-ien nostamasta pölystä, kurasta ja vedestä. Kun ketju kulkee pöllykohdan edellä, ei paljon likaannu, ellei aja aivan toisen pöllyttäjän perässä. Ei tämä etuvetoisessakaan aivan täydellistä ole, sillä ainakin lumitöhkää lentää renkaasta myös etuviistoon ja tämä hiukan likaa myös ketjua. Lokasuoja tietysti auttaisi, tai lyhyt pätkä ketjusuojaputkea, mutta ei ole toistaiseksi tuntunut tarpeelliselta, koska ketju likaantuu niin paljon vähemmän, kuin takavetoiseni, baaripyörän, ketju.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Tänään ajoin Scorpparilla
Vesisateella toki (rankemmalla) ketjurasvat vähän tekee kivaa väritystä pyörään.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Tänään ajoin Scorpparilla
Kaipa tässä täytyy kohta alkaa harkita etuvetoa talliin . Säästäisi ketjun mitassa, sen putsauksessa ja missähän vielä. Ai niin ne suojaputket
.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1164
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo
Re: Tänään ajoin Scorpparilla
Trendinousussa, melkein muotilaitteita tuntuvat olevan etuvetoiset. Kyllä niillä varmasti puolensa on, hyvätkin. Silti ja myös sen ansiosta ne näyttävät omaan silmääni täysin väärin tehdyiltä (anteeksi kamalasti!). Ketju pelottavalla mutkalla, vaihtaja nurinniskoin ja etukiekkoraukan vastuulle sysätty koko homma: veto, ohjaus, suurin osa painosta ja jarrutus vielä siihen päälle.
Sitäkin olen salaa mielessäni aprikoinut, että mahtaako näihin päteä sama kuin etuvetoisiin autoihin. Meluisassa nurkkapöydässä viisastuneet journalistiretkut ylistävät monisanaisesti ja yksimielisesti monivärijulkaisuissa kuinka hienosti on saatu tehokaskin etuvetoinen täysin vetelemättömäksi, ja jos erehtyy itse kuskin paikalla laittamaan nilkan suoraksi, niin ratti tempoo ties minne hornan tuutin syövereihin. Epäilen suuresti näin olevan. Tuomiopäivän laitteita, suojaputkilla tai ilman.
Niin että elä elä Premnas vaan harkitse pimeälle puolelle menemistä! Laita sen sijaan todisteeksi ja malliksi kuvia niistä lyhyistä trikoista, anteeksi suojaputkista
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Tänään ajoin Scorpparilla
vph kirjoitti:Trendinousussa, melkein muotilaitteita tuntuvat olevan etuvetoiset. Kyllä niillä varmasti puolensa on, hyvätkin. Silti ja myös sen ansiosta ne näyttävät omaan silmääni täysin väärin tehdyiltä (anteeksi kamalasti!). Ketju pelottavalla mutkalla, vaihtaja nurinniskoin ja etukiekkoraukan vastuulle sysätty koko homma: veto, ohjaus, suurin osa painosta ja jarrutus vielä siihen päälle.
Sitäkin olen salaa mielessäni aprikoinut, että mahtaako näihin päteä sama kuin etuvetoisiin autoihin. Meluisassa nurkkapöydässä viisastuneet journalistiretkut ylistävät monisanaisesti ja yksimielisesti monivärijulkaisuissa kuinka hienosti on saatu tehokaskin etuvetoinen täysin vetelemättömäksi, ja jos erehtyy itse kuskin paikalla laittamaan nilkan suoraksi, niin ratti tempoo ties minne hornan tuutin syövereihin. Epäilen suuresti näin olevan. Tuomiopäivän laitteita, suojaputkilla tai ilman.
Niin että elä elä Premnas vaan harkitse pimeälle puolelle menemistä! Laita sen sijaan todisteeksi ja malliksi kuvia niistä lyhyistä trikoista, anteeksi suojaputkista
Valitettavasti täytyy todeta että mun neljän nojakin pilttuusta juuri etuvetoinen on niistä kaikein elegantein, vaikka on itse tehty. Kauneutta on juuri yksinkertainen voimalinja, ketjun puhtaana pysyminen, tehokkuus ja lopun rungon yksinkertaisuus.
Ainoa huono puoli siinä on että maantiehirmuksi viritettynä sillä ei voi ajaa ympäri vuoden. Tässä juuri seuraavaa versiota pähkäilen niin ainakin siihen pitää mahtua Conti TopContact II Winter kitkarenkaat 37-622 koossa jotta tämäkin ongelma vähenee. Noilla kumeilla kun uskalsi toissakeväänä ajaa MetaPhysic:llä satasen maantielenkin jossa osalla matkaa oli urahöylättyä märkää jäätä tiellä...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.