Re: Tänään ajoin Scorpparilla
Pyörätohtorilla näyttäisi olevan 48-38 kampisarja pituudella 152mm parin kympin hintaan.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Pyörätohtorilla näyttäisi olevan 48-38 kampisarja pituudella 152mm parin kympin hintaan.
Tämä oli hyvä löytö, kiitos! Kampisetti ja kitkavaihtaja tilattu tohtorilta.
Sata kilsaa matkaa ja tuhat metriä ylöspäin, se on ihan hyvä päivä. Stravan jälki https://www.strava.com/activities/261040089
Kuviakin tuli vauhdissa vedettyä.
Hedelmäpuut kukkii.
ja palmut myös. Kuvassa näkyvä maantiefillaristi on kai trike-kauteni ensimmäinen, jonka edeltäneen ohituksen kuittasin pian kuvan oton jälkeen alkavassa hyvin loivassa laskuosuudessa. Kaikesta se ihminen viittii elvistellä
Näkymää Var-joen laaksoon etelään, Teollisuusaluetta.
Tässä on jotain hienoa. Kuvan keskiosassa näkyvä keltainen juttu on kukkiva mimosa.
siis tämmöinen pensas
Tämäkin puu kukkii, ei aavistustakaan mikä se on.
Paluumatkalla alkoi jo pilvistellä enemmän. Pont du Loup:n risteyksessä, rotkon pohjalla melkein. Tykkäân tästä paikasta.
ja samaa aluetta, alamäen pohjalla juuri ennen siltaa (pont = silta).
.. ja sillalta vauhdissa heitetty panoraama. Nuo tyhjät pilarit on vanhan rautatiesillan pilareita. Sillan, jonka saksalaiset pommitti toisessa maailmansodassa ja jota ei koskaan korjattu, rautatietä ei enää ole.
vph kirjoitti:Sata kilsaa matkaa ja tuhat metriä ylöspäin, se on ihan hyvä päivä.
Kiva! Ei näytä olevan paljon jäätä, loskaa eikä tappajasepeliä. Mukavat kelit.
Täällä pohjoisessa joutuu odottelemaan vielä kuukauden, että lumet, jäät ja sepelit katoaisivat teiltä... Kaksi ekaa katoavat itsestään, mutta vika vaatii kunnan harjakoneen käyttäjää innostumaan asiasta. Hmm.
ajarmala kirjoitti:vph kirjoitti:Sata kilsaa matkaa ja tuhat metriä ylöspäin, se on ihan hyvä päivä.
Kiva! Ei näytä olevan paljon jäätä, loskaa eikä tappajasepeliä. Mukavat kelit.
Täällä pohjoisessa joutuu odottelemaan vielä kuukauden, että lumet, jäät ja sepelit katoaisivat teiltä... Kaksi ekaa katoavat itsestään, mutta vika vaatii kunnan harjakoneen käyttäjää innostumaan asiasta. Hmm.
Missä muka huhtikuun alussa on harjattu sepeli pois?
jori kirjoitti:ajarmala kirjoitti:vph kirjoitti:Sata kilsaa matkaa ja tuhat metriä ylöspäin, se on ihan hyvä päivä.
Kiva! Ei näytä olevan paljon jäätä, loskaa eikä tappajasepeliä. Mukavat kelit.
Täällä pohjoisessa joutuu odottelemaan vielä kuukauden, että lumet, jäät ja sepelit katoaisivat teiltä... Kaksi ekaa katoavat itsestään, mutta vika vaatii kunnan harjakoneen käyttäjää innostumaan asiasta. Hmm.Missä muka huhtikuun alussa on harjattu sepeli pois?
Ens kuun jälkeen on kumminkin toukokuu ja sillon on melkeen jo sepelit harjattu, toivottavasti
PW kirjoitti:jori kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Missä muka huhtikuun alussa on harjattu sepeli pois?
Ens kuun jälkeen on kumminkin toukokuu ja sillon on melkeen jo sepelit harjattu, toivottavasti
Tänään tulin Turusta ja siellä 10-tien varressa oleva pyörätie oli jo puhdas hiekasta, aika tehokasta touhua, tosin talvestakin oli pelkkä muisto vain.
Tuli eilen tehtyä virhe safkan kanssa ja tänään 32 km lenkki oli kokolailla turha, jalat olivat aivan energiattomat. Ne ei olleet palautuneet lainkaan.
Eilinen pitkä lenkki olisi vaatinut nopeasti energiaa heti lenkin jälkeen, mutta näin ei tullut tehtyä vaan sitkoilin iltaruokailuun saakka. Talven jäljiltä ensimmäisen kerran grilli kuumana -> ei juurikaan hiilareita. Ruoka-annos oli tälläinen:
Ei mun kroppa tuolla kulje, vaikka kuinka hyvää onkin. Opinpahan taas muistamaan.
Epäonnistuneen lenkin jälkeen vaihdoin lyhyemmän takavaihtajan; ilmeisesti onnistuneesti, joskin koeajo on tekemättä.
Alkuperäinen kuralaahari:
ja uusi lyhyempi:
Ei noissa paljoa eroa ole, mutta sen verran kuitenkin, että nyt voi kokeilla kapeita ja keveitä 23 mm maantierenkaita.
Ketjun puhtaanaopito tuntuu olevan nojapyörissä ongelma, jos ketju kulkee putkessa. Sinne putkeen kertyy törkyä, joka likaa juuri pestyn ketjun. Lyhensin omastani paluupuolen suojaputkea alkupäästä (kampien puolelta) sen verran, että ketjupesurin sai sentään paikalleen ja lopputulos on toki puhtaampi ketju kuin pelkällä rätillä tehty puhdistus, mutta ei tuosta hyvä tullut, koska törkyinen putki. En tiedä oliskohan viisasta minimoida suojaputket ihan minimiin...
Scorpionissa on lähtökohtaisesti yllättävän pitkät ketjunsuojaputket. Itekin olen niitä lyhennellyt ajan mittaan aika reippaasti ja helpottaahan se puhtaanapitoa. Kaipa paras pyörä olisi sellanen jossa ei tarvitse ollenkaan suojaputkia . Ei olisi liankerääjätunneleita. Ite harvemmin pyöräilen pyhävaatteet päällä ja kun hommasin kapealahkeiset pyöräilytrikoot niin eipähän lahkeet ole enää olleet kuraiset. Kai niiden putkien pitäisi suojata vaatteita ja myös ketjuja mutta ainakin Suomen talviajo-olosuhteissa ne eivät toimi.
Premnas kirjoitti:Kaipa paras pyörä olisi sellanen jossa ei tarvitse ollenkaan suojaputkia
. Ei olisi liankerääjätunneleita.
Etuvetoisessa ketjuputkettomassa pysyy ketju aika hyvin puhtaana
jooseha kirjoitti:Etuvetoisessa ketjuputkettomassa pysyy ketju aika hyvin puhtaana
Etuvetoisen etuja.
Ketju likaantuu lähinnä etupyörän/-ien nostamasta pölystä, kurasta ja vedestä. Kun ketju kulkee pöllykohdan edellä, ei paljon likaannu, ellei aja aivan toisen pöllyttäjän perässä. Ei tämä etuvetoisessakaan aivan täydellistä ole, sillä ainakin lumitöhkää lentää renkaasta myös etuviistoon ja tämä hiukan likaa myös ketjua. Lokasuoja tietysti auttaisi, tai lyhyt pätkä ketjusuojaputkea, mutta ei ole toistaiseksi tuntunut tarpeelliselta, koska ketju likaantuu niin paljon vähemmän, kuin takavetoiseni, baaripyörän, ketju.
Vesisateella toki (rankemmalla) ketjurasvat vähän tekee kivaa väritystä pyörään.
Kaipa tässä täytyy kohta alkaa harkita etuvetoa talliin . Säästäisi ketjun mitassa, sen putsauksessa ja missähän vielä. Ai niin ne suojaputket
.
Trendinousussa, melkein muotilaitteita tuntuvat olevan etuvetoiset. Kyllä niillä varmasti puolensa on, hyvätkin. Silti ja myös sen ansiosta ne näyttävät omaan silmääni täysin väärin tehdyiltä (anteeksi kamalasti!). Ketju pelottavalla mutkalla, vaihtaja nurinniskoin ja etukiekkoraukan vastuulle sysätty koko homma: veto, ohjaus, suurin osa painosta ja jarrutus vielä siihen päälle.
Sitäkin olen salaa mielessäni aprikoinut, että mahtaako näihin päteä sama kuin etuvetoisiin autoihin. Meluisassa nurkkapöydässä viisastuneet journalistiretkut ylistävät monisanaisesti ja yksimielisesti monivärijulkaisuissa kuinka hienosti on saatu tehokaskin etuvetoinen täysin vetelemättömäksi, ja jos erehtyy itse kuskin paikalla laittamaan nilkan suoraksi, niin ratti tempoo ties minne hornan tuutin syövereihin. Epäilen suuresti näin olevan. Tuomiopäivän laitteita, suojaputkilla tai ilman.
Niin että elä elä Premnas vaan harkitse pimeälle puolelle menemistä! Laita sen sijaan todisteeksi ja malliksi kuvia niistä lyhyistä trikoista, anteeksi suojaputkista
vph kirjoitti:Trendinousussa, melkein muotilaitteita tuntuvat olevan etuvetoiset. Kyllä niillä varmasti puolensa on, hyvätkin. Silti ja myös sen ansiosta ne näyttävät omaan silmääni täysin väärin tehdyiltä (anteeksi kamalasti!). Ketju pelottavalla mutkalla, vaihtaja nurinniskoin ja etukiekkoraukan vastuulle sysätty koko homma: veto, ohjaus, suurin osa painosta ja jarrutus vielä siihen päälle.
Sitäkin olen salaa mielessäni aprikoinut, että mahtaako näihin päteä sama kuin etuvetoisiin autoihin. Meluisassa nurkkapöydässä viisastuneet journalistiretkut ylistävät monisanaisesti ja yksimielisesti monivärijulkaisuissa kuinka hienosti on saatu tehokaskin etuvetoinen täysin vetelemättömäksi, ja jos erehtyy itse kuskin paikalla laittamaan nilkan suoraksi, niin ratti tempoo ties minne hornan tuutin syövereihin. Epäilen suuresti näin olevan. Tuomiopäivän laitteita, suojaputkilla tai ilman.
Niin että elä elä Premnas vaan harkitse pimeälle puolelle menemistä! Laita sen sijaan todisteeksi ja malliksi kuvia niistä lyhyistä trikoista, anteeksi suojaputkista
Valitettavasti täytyy todeta että mun neljän nojakin pilttuusta juuri etuvetoinen on niistä kaikein elegantein, vaikka on itse tehty. Kauneutta on juuri yksinkertainen voimalinja, ketjun puhtaana pysyminen, tehokkuus ja lopun rungon yksinkertaisuus.
Ainoa huono puoli siinä on että maantiehirmuksi viritettynä sillä ei voi ajaa ympäri vuoden. Tässä juuri seuraavaa versiota pähkäilen niin ainakin siihen pitää mahtua Conti TopContact II Winter kitkarenkaat 37-622 koossa jotta tämäkin ongelma vähenee. Noilla kumeilla kun uskalsi toissakeväänä ajaa MetaPhysic:llä satasen maantielenkin jossa osalla matkaa oli urahöylättyä märkää jäätä tiellä...