Re: Eemeli6("läskinojakki")
vph kirjoitti:Pyörätyyppi on selvästi EHF, Erittäin Hieno Fätsäri!
Hienoa taas lisää kolmikirjaimisia lyhenteitä
Tämä näyttää vielä olevan oikea pyöräilytermikin European Handcycling Federation
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
vph kirjoitti:Pyörätyyppi on selvästi EHF, Erittäin Hieno Fätsäri!
Hienoa taas lisää kolmikirjaimisia lyhenteitä
Tämä näyttää vielä olevan oikea pyöräilytermikin European Handcycling Federation
Wacky kirjoitti:SWBssä keskiö on emäputken edessä ja etunapa on keskiön takana.
CLWBssä keskiö on myös emäputken edessä, mutta etunapa on suoraan keskiön alapuolella tai sen edessä.
LWB keskiö on sitten emäputken takana.Eli eemelin läski on SWB koska etunapa jää keskiön taakse.
Eli "ylipitkillä" kammilla tämäkin taitaisi olla clwb. Pienestä kiinni nämä määritelmät...
PW kirjoitti:Jääkö pystyläski talliin tämän jälkeen?
Toimisko vielä 26" läskeillä, tämä konsepti?
Tallissa se on tähänkin asti ollu. No joo muutaman kerran kesässä tulee tuolla poluilla käytyä. Ei vain tahdo kädet kestää ajamista...
Kaipa se toimisi, jos vain hyväksyy lyhyet kammet. Edessä varmaan mahtuisi pyörimään tässäkin. Penkki ja keskiö tulee vain sen tuuman verran korkeammalle...
eemeli kirjoitti:Wacky kirjoitti:SWBssä keskiö on emäputken edessä ja etunapa on keskiön takana.
CLWBssä keskiö on myös emäputken edessä, mutta etunapa on suoraan keskiön alapuolella tai sen edessä.
LWB keskiö on sitten emäputken takana.Eli eemelin läski on SWB koska etunapa jää keskiön taakse.
Eli "ylipitkillä" kammilla tämäkin taitaisi olla clwb. Pienestä kiinni nämä määritelmät...
Keskiö pitäisi siirtää niin että se on etunavan yläpuolella, kampien pituudella ei olisi suoraan mitään merkitystä pyörän mallin määritelmässä vain siinä että kuka sillä voisi ajaa sellaisen muutoksen jälkeen.
Käänsin peilikuvaksi.
Vertailun vuoksi mun higracerin sivukuva
Kampien suhde eturenkaaseen sama, mun pyörässä etuhaarukka vähän pystympänä mutta muuten ovat geometrialtaan kuin kaksi marjaa.
Jukka
Wacky kirjoitti:eemeli kirjoitti:Wacky kirjoitti:SWBssä keskiö on emäputken edessä ja etunapa on keskiön takana.
CLWBssä keskiö on myös emäputken edessä, mutta etunapa on suoraan keskiön alapuolella tai sen edessä.
LWB keskiö on sitten emäputken takana.Eli eemelin läski on SWB koska etunapa jää keskiön taakse.
Eli "ylipitkillä" kammilla tämäkin taitaisi olla clwb. Pienestä kiinni nämä määritelmät...
Keskiö pitäisi siirtää niin että se on etunavan yläpuolella, kampien pituudella ei olisi suoraan mitään merkitystä pyörän mallin määritelmässä vain siinä että kuka sillä voisi ajaa sellaisen muutoksen jälkeen.
Nojoo... Koitin verrata tuohon Mhelanderin pyörään. Pidätkö sitä Swb, lwb vai clwb? Jos laitan itselle samanmittaiset kammet(120mm->172,5mm) kuin Mikan pyörässä on niin keskiö siirtyy etunavan päälle...
Jos verrataan akseliväliä mihin nuo lyhenteet viittaa niin mihin nämä sitten asettuisivat?...
Tämä pyörä 132cm...
Mikan pyörä reilusti pidempi. Taitaa olla 145cm?...
Jukan pyörän mitat ei osunut silmään... Laitan mitan tähänkin eli 118cm.
Kaupallinen clwb(spirit) 127cm...
Kaupalliset swb( Nazca, rans...) <-110cm->
Kaupalliset lwb (Ransin pitkät pyörät) <-160cm->
Mullehan noilla määritelmillä ei ole mitään merkitystä. Todennäköisesti tulen kuitenkin tällä pyörällä ajamaan...
eemeli kirjoitti:Jukan pyörän mitat ei osunut silmään...
118cm, jos keulakulma olisi loivempi niin akseliväli helposti yli 120, ehkä jopa 125. On mun pyörä takaosastakin lyhempi, penkki lähempänä rengasta.
Minä pidän CLWB:nä sellaista pyörää jossa kammet osuu renkaaseen kun se on vinossa, mutta suoraan ajaessa ei. Jos rengas mahtuu kääntymään kaikissa kampien asennoissa esteettä on kyseessä SWB tai LWB, riippuen siitä kummalla puolen emäputkea kammet on.
Jukka
jviirret kirjoitti:eemeli kirjoitti:Jukan pyörän mitat ei osunut silmään...
118cm, jos keulakulma olisi loivempi niin akseliväli helposti yli 120, ehkä jopa 125. On mun pyörä takaosastakin lyhempi, penkki lähempänä rengasta.
Minä pidän CLWB:nä sellaista pyörää jossa kammet osuu renkaaseen kun se on vinossa, mutta suoraan ajaessa ei. Jos rengas mahtuu kääntymään kaikissa kampien asennoissa esteettä on kyseessä SWB tai LWB, riippuen siitä kummalla puolen emäputkea kammet on.Jukka
Menee kyllä hieman pottuilun puolella...
Eli mun tw bents attacki on clwb kun siinä osuu kammet renkaaseen ja tämä läskinojakki swb. Vaikka pyörät lähes samanlaiset...
Ymmärsin kyllä mitä haet ja kuullostaa omasta mielestä kyllä ihan järkevältä...
eemeli kirjoitti:Eli mun tw bents attacki on clwb kun siinä osuu kammet renkaaseen ja tämä läskinojakki swb. Vaikka pyörät lähes samanlaiset...
Ymmärsin kyllä mitä haet ja kuullostaa omasta mielestä kyllä ihan järkevältä...
Jos tämä olisi helppoa ei tätä keskustelua käytäis monta kertaa vuodessa
Mahtaako pystärimiehet lokeroida pyöriään näin.
"Jätkä vaihtanut 23mm kumien tilalle 28mm, nyt sun pyörä muuttu maantiepyörästä cyclocrossariksi"
Jukka
Miun syy ku alotin tyypittely keskustelun, anteeks
eemeli kirjoitti:Eli mun tw bents attacki on clwb kun siinä osuu kammet renkaaseen ja tämä läskinojakki swb. Vaikka pyörät lähes samanlaiset...
Tämä luokkien välinen ongelma ei poistu millään luokittelulla. Sinne eri luokkien rajalle jää aina tapauksia, joissa olematon muutos aiheuttaa luokan vaihdon. Kaikki vaan samaan laariin niin ei ole rajatapauksia
Joo, jos vaan puhuttaisiin jatkossa pelkistä nojapyöristä. Pyörä kuin pyörä . Tässähän kohta ryhtyy joku kapinalliseksi rajanrikkojaksi ja yhdistää yhteen ja samaan pyörään kaikki luokittelut vastaiskuna liian kapeille raameille
.
Kävin aamulla pari tuntia ulkoilemassa...
Pumppasin renkaisiin vähän enemmän ilmaa. Paineista en osaa sen tarkemmin sanoa. Painemittarikin olisi, mutta joku on laittanut sen varmaan talteen. Peukku tuntumalla olisi varaa laittaa vielä aikalailla enemmän.
Tällä kertaa sohjo oli yön aikana jäätynyt. Osassa kohtaa asvalttikin oli jo näkyvissä. Hyvin kulkee leveämpi rengas urapaikoissa. Ei oikeastaan mitään ongelmaa kunhan malttaa ajella rauhallisesti. Asvaltilla sitten jyristää aikalailla. Välitykset tuntuisi riittävän pienemmälläkin eturattaalla. Ylämäkeen kihnutetaan 4-5 km/h. Tasaisella pääse sitten 25km/h... Helppo ajettava hitaasti. Eikä alamäissäkään tuntunut pahalta. Pystyy polkemaan myös hitaissa käännöksissä. Kertaakaan ei ole kantapäät osunut eturenkaaseen. Vaihteet vaatisi hienosäätöä. Varsinkin pienemmällä vaihtaessa pientä viivettä. Vähän jo rupesi kaipaamaan lukkopolkimia. Sen verran alitajunnassa pyörittäminen, että välillä kenkä ei pysy polkimella...
Tai luokittelu käyttötarkoituksen mukaan. Näinhän se tavallaan menee pystäripuolellakin, vaikka kaikki "mummiska" nimitykset suoraan käyttötarkoitukseen viittaakaan. Tarkemman rakenteen näkee sitten kuvasta ja voi lokeroida mihin haluaa.
Jukka
Kävin tällä ajamassa kierroksen Nokialla.
Aluksi oli outo ajaa kun ote on leveä, mutta tanko lähellä. Omissa pyörissä kun lähellä oleva tanko on aina kapea ja leveää ajetaan lähes kädet suorina. Takasuoralla tähän ei enään kiinnittänyt huomiota.
Leveällä olevat polkimet tuntui ihan luonnollisilta, mutta 120mm kammet ihan hirveiltä
Kumit tuntui imaisevan lähes kuivastakin asfaltista reilusti vettä ja pienen rapakon ylitys nosti niskaan sitä kahvikupillisen
Vaikka kuiva asfaltti ei tällaiselle pyörälle sitä ominta ympäristöä olekkaan niin helposti pääsi samanlaista vauhtia kuin omalla Savenmaan Matkaajalla. Vierintävastus siis mutu-tuntumalla tuollaista mummiska/Jopo luokkaa.
Tämmöistä pitäs joskus päästä kokeilemaan talvella tai pehmeällä hiekalla
Jukka
jviirret kirjoitti:Kävin tällä ajamassa kierroksen Nokialla.
Aluksi oli outo ajaa kun ote on leveä, mutta tanko lähellä. Omissa pyörissä kun lähellä oleva tanko on aina kapea ja leveää ajetaan lähes kädet suorina. Takasuoralla tähän ei enään kiinnittänyt huomiota.
Leveällä olevat polkimet tuntui ihan luonnollisilta, mutta 120mm kammet ihan hirveiltä
Kumit tuntui imaisevan lähes kuivastakin asfaltista reilusti vettä ja pienen rapakon ylitys nosti niskaan sitä kahvikupillisen
Vaikka kuiva asfaltti ei tällaiselle pyörälle sitä ominta ympäristöä olekkaan niin helposti pääsi samanlaista vauhtia kuin omalla Savenmaan Matkaajalla. Vierintävastus siis mutu-tuntumalla tuollaista mummiska/Jopo luokkaa.
Tämmöistä pitäs joskus päästä kokeilemaan talvella tai pehmeällä hiekallaJukka
Samaa mieltä, kampien leveys tuntui jotenkin heti hyvältä. Mutta kun ei ole vielä kampiuskoon tullut niin 120 milliset oli itelle liian lyhyet. Mutta oli aika vekkuli ajaa ja ääni oli kuin jostain potkurilentokoneesta