Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Isolle taajama-alueilla asuvalle porukalle riittäisi työmatkakäyttöön ja moneen muuhunkin räväkkä, hyvinrakennettu ja jousitettu sähköinen kevytajoneuvo.
Sellainen joku 50-100kg, 80 km/h max täysjousitettu kokokatettu pulkka. Nykyisillä pykälillä menisi ehkä johonkin kevytmoottoripyöräluokkaan.

Toki olisi jonkun verran hitaampi kuin auto mutta veisi tilaa tiellä vain neljäsosan verrattuna autoon. Ruuhkat vähenisivät murto-osaan. Voisi olla myös peräkkäin istuttava kaksipaikkainen Messerschmitt-tyyliin. Messerschmitt KR 200 olisi lähellä, jos se tehtäisiin täysin uusiksi nykyisillä hiilikuitu, ym, materiaaleilla ja ajateltaisiin uusiksi kaikki ikääntyneet ratkaisut.

Tietenkään sellaisella ajamisessa ei ole samaa statusta, kuin uudessa urheilullisessa autossa, eikä sovi perhekäyttöön, mutta usein ajetaan yksin.
Olisi varmasti hauska ajaa. Hiukan jo ihmettelen, ettei sitä ole toteutettu jo. Jollain 15hv teholla 100km toimintamatka (tai pidempi) saavuttaisiin akustolla joka olisi kooltaan pieni murto-osa verrattuna sähköautoon. Hinnaltaan myös pieni murto-osa siitä. KR 200 on vakiona 10hv, ja kelaa kuulemma satasen lasiin vinkuttaen. Nykyisillä materiaaleilla kolmasosan kevyempänä ja 15hv tehoisena suorituskyky olisi riittävä nykyisille rajoituksille. En tietenkään mitenkään pakottamassa olisi sitä kenellekään, mutta uskon että sellaisella olisi menekkiä sopivaan hintaan.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2046
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

E-Cruiser kirjoitti:

....Voisi olla myös peräkkäin istuttava kaksipaikkainen Messerschmitt-tyyliin. Messerschmitt KR 200 olisi lähellä, jos se tehtäisiin täysin uusiksi nykyisillä hiilikuitu, ym, materiaaleilla ja ajateltaisiin uusiksi kaikki ikääntyneet ratkaisut.
...

Nyt näyttää siltä että tälläinen on tulollaan:
http://messerschmitt-werke.de/
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Jarcco kirjoitti:

Nyt näyttää siltä että tälläinen on tulollaan:

Joo, tuo on ollut tulollaan jo pari vuotta. En tiedä onko niitä toimitettu vielä yhtään kappaletta asiakkaille. Kertokaa foorumilla, jos havaitsette. Tuostahan minä nimenkin pöllin Velogattiin :wink: Vähän varioiden ideaa tosin.
Yritykseen kohdistui viime vuonna paha yrityskaappaus, joka johti siihen että perustajajäsenet ovat nyt riidelleet oikeudessa siitä kenellä on oikeus nimeen ja patenttiin.
Toinen yrityksen saksalaisista perustajajäsenistä lähti ovet paukkuen ottaen yhden prototyypin mukaansa muistaakseni Sloveniaan, jossa hän ilmoitti aloittavansa oman tuotannon väittäen että nimi ja patentti on hänen. Käsittääkseni hän nyt äskettäin hävisi oikeudessa. Että hiukan käynnistysvaikeuksia ollut.

Saman patenttiriidan takia tuotteen nimi ei enää ole virallisesti sinänsä loistava Veloschmitt, vaan nyt aito Messerschmitt, johon nimeen voittaneella perustajajäsenellä on nyt laillinen oikeus.
Messerschmitt Foundation siis hyväksyi idean. Toivottavasti saisivat nyt kohta jo tuotteita asiakkaille lopultakin.
Mitä itse kinneriin tulee, niin tuo on myös hyvin lähellä ideaani kuten alkuperäinen KR 200. Ideani olisi jotakin tuon ja KR-kaksisatasen välistä. Tuohan on vähän liian kevytrakenteinen viidelletoista hevosvoimalle vakavaan maantiekäyttöön. Tuo on kinneri. Hieno kyllä toki kinnerikäyttöön.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Mopoautonopeuksiin tuo olisi heti mahdollinen ja tosiaan maantiemönkkäri/moottoripyöräluokkaan kai voisi katsastaa. 15 kW moottori on jo niin suuri, että tuon painoinen ja ilmanvastukseltaan alle kolmasosan moottoripyörästä omaava ajokki liikkuisi jo liian liukkaasti. 5 kW nettoteho riittää tällä mainiosti tuohon 80 km/h nopeuteen. Kreuzotterilla laskien Questin saa kulkemaan 100 kg kuskilla ja 270 kg ajokinpainolla 100 km/h jo 1800 W teholla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei ajoneuvon koko juurikaan ruuhkia pienennä, jos sitä käytetään kuten autoa nykyään. Auton tilantarve johtuu sen nopeudesta, joten se tarvii isot turvaetäisyydet ympärilleen. Moninkertaisesti auton kokoisen. Smartilla ja Mersulla käytännössä yhtä isot.

Mediaanityömatka on vain 7,3km. Ei tuohon autoa tarvi eli muut liikkumismuodot olisivat varteenotettava vaihtoehto, jos niin haluttaisiin. Niistä on vaan tehty turhan hankalia etenkin talvisaikaan :(
Kuva
Ccopenhagenize.com/ on hyvä blogi kaupunkipyöräilystä ja sen eduista 8)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo on jo vanhaa tietoa. Tässä uudempaa kristallipallostani. :mrgreen:

Trafic History.png

Groningenissa on hyvällä väyläsuunnittelulla varmistettu pyörän kilpailukyky autoon nähden. Korkea tasoiset pyörätiet tulevat suoraan asuinalueilta keskustaan, kun autolla täytyy kiertää kehäteitä pitkin. Matka kotoa kaupungin keskustaan saattaa olla pyörällä 3 kilometriä ja autolla lähes kaksinkertainen. Pyöräily laadukkaita pääväyliä pitkin on miellyttävää, koska ne kulkevat erillään autoliikenteestä. Nopeutta ja mukavuutta lisää se, että pyöräteillä on etuajo-oikeus kokooja- ja tonttikatuihin nähden.

http://www.tut.fi/verne/wp-content/uplo ... C3%B6t.pdf
Toimiva linkki. https://research.tuni.fi/uploads/2020/1 ... tannot.pdf

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2022
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

E-Cruiser kirjoitti:

Isolle taajama-alueilla asuvalle porukalle riittäisi työmatkakäyttöön ja moneen muuhunkin räväkkä, hyvinrakennettu ja jousitettu sähköinen kevytajoneuvo.
Sellainen joku 50-100kg, 80 km/h max täysjousitettu kokokatettu pulkka. Nykyisillä pykälillä menisi ehkä johonkin kevytmoottoripyöräluokkaan.
Tietenkään sellaisella ajamisessa ei ole samaa statusta, kuin uudessa urheilullisessa autossa, eikä sovi perhekäyttöön, mutta usein ajetaan yksin.

Minun mielestäni myös kyllä. Kevyt sähköajoneuvo, joka kuljettaa sen yhden henkilön, niin kuin nyt 1,5 tonnia painava auto.. Olisi varmasti energiatehokkaampaa kuin nykymeininki.

Tällä hetkellä moisella ajoneuvolla ajamisella statusta ei ehkä juurikaan ole eikä saa, mutta vuoden tai kahden päästä tilanne voi olla täysin toinen - odottakaas vaan... Joku muistaakseni lauloi: "The times, they are changing...", eikä varmaan ymmärtänyt, mistä nyt on oikeasti kysymys. Uusi tekniikka tulee nyt, saas nähdä, mihin oikein päädytään.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

vuoden tai kahden päästä tilanne voi olla täysin toinen - odottakaas vaan... Joku muistaakseni lauloi: "The times, they are changing...", eikä varmaan ymmärtänyt, mistä nyt on oikeasti kysymys. Uusi tekniikka tulee nyt, saas nähdä, mihin oikein päädytään.

Tätä virttä on veisattu nojapyörä/kinneri piireissä niin kauan kuin minä olen mukana pyörinyt(vuodesta 2004). Tänä aikana kansan suosikkiautot(corolloa, golf...) ovat kasvaneet 10cm suuntaansa ja painoakin tullut 100kg lisää(arvaus). Pyöräteillä vilisee Jopot, mummiskat ja muut peruspyörät, aika-ajoin liikennevirran katkaisee koiran ulkoiluttaja pitkine naruineen. Ihan kuin ennen vanhaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:

Uusi tekniikka tulee nyt, saas nähdä, mihin oikein päädytään.

jviirret kirjoitti:

Tänä aikana kansan suosikkiautot(corolloa, golf...) ovat kasvaneet 10cm suuntaansa ja painoakin tullut 100kg lisää(arvaus). Pyöräteillä vilisee Jopot, mummiskat ja muut peruspyörät, aika-ajoin liikennevirran katkaisee koiran ulkoiluttaja pitkine naruineen. Ihan kuin ennen vanhaan.

Ei se niin ole, että se uusi- vain tulee. Tulevaisuus, ja varsinkin teknologinen tulevaisuus, tehdään omin kätösin. Me olemme tässä lajissa eturintaman väkeä –pioneereja suorastaan. Ei muuta kuin kädet heilumaan pajassa ja näppäimistöllä. Tuo Jukan edellä mainitsema väärään suuntaan mennyt kehitys on seurausta väärästä politiikasta. Politiikkaa pitää muuttaa, jotta maailma pelastuu:

Ihan ensinnä pitäisi saada ainakin kaupunkialueella aikaan liikennetilaa, melua, ilman epäpuhtauksia ja muiden liikkujien turvallisuutta mittaava ja sakottava verotusjärjestelmä. Liikenne sujuu sitä paremmin, mitä vähemmän kulkija vie tilaa, mitä vähemmän aiheuttaa ilmansaasteita (pöly pitää laskea myös) ja mitä kevyempi ja hitaampi ajoneuvo on (liike-energia törmäyksessä) ja mitä vähemmän aiheuttaa meluhaittaa. Energiankulutusta verotetaan jo, joten sitä ei liene tarpeen enää tähän sotkea.

Verotusjärjestelmä tarvitaan, sillä toisille haittaa tuottava tekeminen pitää aiheuttaa kustannuksia, jotta haitan aiheuttaminen ei olisi kannattavaa vaan siitä pyrittäisiin eroon. "Aiheuttaja maksaa" on hyvä periaate tässäkin. Noiden "verojen" ei aina tarvitse olla rahaan perustuvia, vaan voidaan käyttää myös liikennejärjestelmään luotavia negatiivisia veroja –etuoikeuksia– kuten monissa pyöräilymaissa onkin jo tehty. Pyörätaskut, etuajo-oikeudet ja suorat väylät ydinkeskustan läpi. Helppohan ympäristöhaittaa aiheuttamaton liikenne on johtaa kahvilan terassin tai torin vieritse, tai vaikka sillalla yli. Panepa sinne kuorma- ja henkilöautoja. :roll:

Hyötyliikenne tietenkin aluksi pullikoi vastaan, että heidän on pakko käyttää isoja painavia, meluavia ja nastarenkaillaan tietä pölyksi jauhavia ajoneuvoja. Tottakai tämäkin liikenne on hoidettava, mutta myös sen täytyy olla mahdollisimman vähän noita haittoja aiheuttavaa, siksi sitäkin täytyy velottaa aiheuttamistaan haitoista. Ammattiliikennekin muuttuu haitattomammaksi, jos siihen on motiivi.

Ei tällainen muutos tule nopeasti. Jukan mainitsema kymmenen vuotta on aivan liian lyhyt aika radikaaleille muutoksille koko järjestelmässä. Muutoksia tuosta vuodesta 2004 on kuitenkin tapahtunut paljon myös parempaan suuntaan. Niitä ei vain huomaa, kun tapahtuvat vähitellen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Tulevaisuus, ja varsinkin teknologinen tulevaisuus, tehdään omin kätösin. Me olemme tässä lajissa eturintaman väkeä –pioneereja suorastaan. Ei muuta kuin kädet heilumaan pajassa ja näppäimistöllä. Tuo Jukan edellä mainitsema väärään suuntaan mennyt kehitys on seurausta väärästä politiikasta. Politiikkaa pitää muuttaa, jotta maailma pelastuu:

Ihan ensinnä pitäisi saada ainakin kaupunkialueella aikaan liikennetilaa, melua, ilman epäpuhtauksia ja muiden liikkujien turvallisuutta mittaava ja sakottava verotusjärjestelmä. Liikenne sujuu sitä paremmin, mitä vähemmän kulkija vie tilaa, mitä vähemmän aiheuttaa ilmansaasteita (pöly pitää laskea myös) ja mitä kevyempi ja hitaampi ajoneuvo on (liike-energia törmäyksessä) ja mitä vähemmän aiheuttaa meluhaittaa. Energiankulutusta verotetaan jo, joten sitä ei liene tarpeen enää tähän sotkea.

Kotipajaa ja näppäimistöä parempi vaihtoehto on mielestäni se että menee mukaan toimimaan - eikä uikuta kotona.

Esim. itse aktivoiduin ja ole mukan Joensuun Polkijat Ry:ssä. Yhdistys on jo kuukausia vanha :) - mutta me ollaan jo nyt siinä tilanteessa että meillä on lausunta ja osallisumisoikeus liikennesuunnittelun tapahtumiin Joensuussa. Päästään siis kommentoimaan pyöräilyn näkökulmasta teknisen viraston suunnitelmia ENNEN kuin mitään tehdään.

Tässä vielä esimerkki mitä seuraavaksi kommentoidaan >

EDIT: Tässä ollaan toki tilanteessa jossa päättäjiä on herätelty jo vuosia - ja ollaan päästy tahtotilaan jossa Joensuu ilmeisesti haluaa olla myös virkamiesten mielestä Suomen numero ykkönen pyöräilykaupunkina. Ei nyt laitella sille hanttiin ja tuupataan kaikkea esimerkkiä ja infoa nyt kun on sille on kysyntää.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Hyötyliikenne tietenkin aluksi pullikoi vastaan, että heidän on pakko käyttää isoja painavia, meluavia ja nastarenkaillaan tietä pölyksi jauhavia ajoneuvoja.

Nastarenkaat ei ole ammattiliikenteen juttu :twisted: Raskaassa kalustossa ei käytetä kuin hyvin vähän ja sillonkin ainoastaan eturenkaissa. Myös takseissa on nastattomien osuus paljon isompi kuin kansalla.
Ammattiliikenteen saa kyllä mukaan kunhan muutoksesta aiheutuvat kulut saadaan ujutettua kokonaan niiden toimeksiantajan piikkiin. Rahaa siellä ollaaan tekemässä eikä ajamassa autolla ideologisista syistä - ainakin suurin osa :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jälleen kaikki kolme ihmistyyppiä paikalla :D Jos pisteestä A ei pääse pyörällä pisteeseen B niin:
-Sopeutuja menee autolla.
-Valittaja menee autolla, mutta hakkaa sormenpäät hellänä nimettömiä valituksia kaikki foorumit täyteen.
-Vaikuttaja menee autolla, mutta liittyy yhdistykseen joka yrittää tehdä autoilun em. välillä mahdottomaksi.

:lol:

JukkA

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Hyötyliikenne tietenkin aluksi pullikoi vastaan, että heidän on pakko käyttää isoja painavia, meluavia ja nastarenkaillaan tietä pölyksi jauhavia ajoneuvoja.

Nastarenkaat ei ole ammattiliikenteen juttu :twisted: Raskaassa kalustossa ei käytetä kuin hyvin vähän ja sillonkin ainoastaan eturenkaissa. Myös takseissa on nastattomien osuus paljon isompi kuin kansalla.
Ammattiliikenteen saa kyllä mukaan kunhan muutoksesta aiheutuvat kulut saadaan ujutettua kokonaan niiden toimeksiantajan piikkiin. Rahaa siellä ollaaan tekemässä eikä ajamassa autolla ideologisista syistä - ainakin suurin osa :wink:

Eihän ne nastarenkaat ole kuin yksi noista ympäristöhaitoista –vakava tosin, ainakin keväisin. Tien käyttö, tilan vienti, melu ja muun liikenteen haittaaminen on kustannus. Miksi sen kustannuksen maksaja pitäisi olla joku muu kuin sen aiheuttaja? Saavutetuista eduista kiinni pitäminen ei saa olla esteenä muutoksella, milloin tuon tuloksena on selvää haittaa. Aiheuttaja maksaa!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tulevaisuus, ja varsinkin teknologinen tulevaisuus, tehdään omin kätösin. Me olemme tässä lajissa eturintaman väkeä –pioneereja suorastaan. Ei muuta kuin kädet heilumaan pajassa ja näppäimistöllä. Tuo Jukan edellä mainitsema väärään suuntaan mennyt kehitys on seurausta väärästä politiikasta. Politiikkaa pitää muuttaa, jotta maailma pelastuu:

Ihan ensinnä pitäisi saada ainakin kaupunkialueella aikaan liikennetilaa, melua, ilman epäpuhtauksia ja muiden liikkujien turvallisuutta mittaava ja sakottava verotusjärjestelmä. Liikenne sujuu sitä paremmin, mitä vähemmän kulkija vie tilaa, mitä vähemmän aiheuttaa ilmansaasteita (pöly pitää laskea myös) ja mitä kevyempi ja hitaampi ajoneuvo on (liike-energia törmäyksessä) ja mitä vähemmän aiheuttaa meluhaittaa. Energiankulutusta verotetaan jo, joten sitä ei liene tarpeen enää tähän sotkea.

Kotipajaa ja näppäimistöä parempi vaihtoehto on mielestäni se että menee mukaan toimimaan - eikä uikuta kotona.

Esim. itse aktivoiduin ja ole mukan Joensuun Polkijat Ry:ssä. Yhdistys on jo kuukausia vanha :) - mutta me ollaan jo nyt siinä tilanteessa että meillä on lausunta ja osallisumisoikeus liikennesuunnittelun tapahtumiin Joensuussa. Päästään siis kommentoimaan pyöräilyn näkökulmasta teknisen viraston suunnitelmia ENNEN kuin mitään tehdään.

Tässä vielä esimerkki mitä seuraavaksi kommentoidaan >

EDIT: Tässä ollaan toki tilanteessa jossa päättäjiä on herätelty jo vuosia - ja ollaan päästy tahtotilaan jossa Joensuu ilmeisesti haluaa olla myös virkamiesten mielestä Suomen numero ykkönen pyöräilykaupunkina. Ei nyt laitella sille hanttiin ja tuupataan kaikkea esimerkkiä ja infoa nyt kun on sille on kysyntää.

Hyvä, että näitä on alkanut syntyä ja niiden toiminta otetaan vakavasti. Yhdistyksissä on kuitenkin aina omat haittapuolensa ja korruption mahdollisuus, siksi on hyvä, etteivät yhdistykset saa liikaa valtaa, eikä kaikki niihin kuulu.

EIkös tuo "Joensuun Polkijat" ole hiukan negatiivissävyinen nimi. AInakin jotain pientä uhoa olisin kuulevinani tuossa. Joensuu poljetaan jalkoihin, jollei tee kuten me haluamme. Naapurikunnassa lienee sitten "Liperin liiskaajat" :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Jälleen kaikki kolme ihmistyyppiä paikalla :D Jos pisteestä A ei pääse pyörällä pisteeseen B niin:
-Sopeutuja menee autolla.
-Valittaja menee autolla, mutta hakkaa sormenpäät hellänä nimettömiä valituksia kaikki foorumit täyteen.
-Vaikuttaja menee autolla, mutta liittyy yhdistykseen joka yrittää tehdä autoilun em. välillä mahdottomaksi.

:lol:

Näinhän se on nykyisen liikennejärjestelmän aikana. Tuo on järjestelmän mukaista toimintaa. Vasta kun Pastorin yhdistys on kaapannut vallan liikennesuunnittelussa ja toteuttanut visiotaan parikymmentä vuotta, on tilanne tämä ja nuo kaikki kulkevat pyörällä. Paitsi sateella ratikalla, kun sitä sähkökinneriä ei ole "Joku" vieläkään tehnyt. :mrgreen:

Liikennejärjestelmän muutos.png
Liikennejärjestelmän muutos.png (73.19 KiB) Katsottu 3520 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin