Sivu 7/9

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 08 Maalis 2015, 19:16
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:

Ai niin. Olinko mä jo selvittänyt tän vanteiden leveyden idean.

Toi 47 millii on webilähteiden mukaan kapein mille neljän tuuman renakaita on laiteltu. Tää vanne on Sandman nimisen pyörämerkin vakkarivanne - joten ihan hyvässä maineessa tää on. Vanne on siis Trialtechin trial vanne.

Mulla tää on nyt siksi - että ajattelin vaihtoehtona pitää sitä että ajelisi tulevaisuudessa 3 tuumaisilla Knard renkailla jolloin toi olisi vielä passelimpi.

Oliko kalliit?
Mikä noissa on navan leveys (dropparin), vai onks se jo monta kertaa tullu esille?
Mikä on Knark rengas?


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 08 Maalis 2015, 19:28
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Ai niin. Olinko mä jo selvittänyt tän vanteiden leveyden idean.

Toi 47 millii on webilähteiden mukaan kapein mille neljän tuuman renakaita on laiteltu. Tää vanne on Sandman nimisen pyörämerkin vakkarivanne - joten ihan hyvässä maineessa tää on. Vanne on siis Trialtechin trial vanne.

Mulla tää on nyt siksi - että ajattelin vaihtoehtona pitää sitä että ajelisi tulevaisuudessa 3 tuumaisilla Knard renkailla jolloin toi olisi vielä passelimpi.

Oliko kalliit?
Mikä noissa on navan leveys (dropparin), vai onks se jo monta kertaa tullu esille?
Mikä on Knark rengas?

Nii, ja mikä on tuo 47 mm. Sisäleveys, asennusleveys vai ulkoleveys?
Kuva


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 08 Maalis 2015, 21:15
Kirjoittaja Pastori

Ulkolaita - Ulkolaita mitta 47.6
Napa 135

Knard = Surlyn rengasmerkki http://surlybikes.com/parts/wheels/knard_26x3

Hinta unohtui (onkin näköjään noussut jo kolme euroo):

http://www.xsports.fi/tuotteet.html?id=244/3118


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 08 Maalis 2015, 22:23
Kirjoittaja PW

Ok, vanne ei ookaan 559mm, vaan 542mm. Mites se Knard tuohon käy jos se on 559mm?


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 08 Maalis 2015, 22:39
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Ok, vanne ei ookaan 559mm, vaan 542mm. Mites se Knard tuohon käy jos se on 559mm?

Ihme sekoilua kauppiaalta. Tuo 542 on ERD-mitta, joka tarvitaan pinnojen mitoittamiseen. Mitä ilmeisimmin rengaskoko on silti tuon 559, vaikkei myyjä ilmoitakaan. :evil:
Kuva


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 08 Maalis 2015, 23:22
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ok, vanne ei ookaan 559mm, vaan 542mm. Mites se Knard tuohon käy jos se on 559mm?

Ihme sekoilua kauppiaalta. Tuo 542 on ERD-mitta, joka tarvitaan pinnojen mitoittamiseen. Mitä ilmeisimmin rengaskoko on silti tuon 559, vaikkei myyjä ilmoitakaan. :evil:
Kuva

Jostain kumman syystä fättivanteista ei missään ilmoitella ERTRO mittoja. Puhutaan vaan taas hämäävästi tuumista. Onneksi tuosta ERD mitasta sai pääteltyä että on se siinä 26 tuumaa > 559 hujakoilla. Kauppiaskaan ei saanut tuota toista mittaa selville.

Niin. Renkaathan eivät ole käyneet vanteilla - joten tässä eletään nyt vaan siinä uskossa että noi sopisivat kun kerran se yksi tehdaskin käyttää niitä pyörissään.


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 09 Maalis 2015, 07:34
Kirjoittaja PW

Mielenkiintosta :? no opin taas jotain uutta :mrgreen:


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 09 Maalis 2015, 08:49
Kirjoittaja teee

Mielenkiintoista, todellakin.
Minäkin opin jotain uutta. Hidas ajatteluni ei osannut automaattisesti
huomioida, että näissä fättijutuissa leveydet ovat vakiokamppeita
reilusti suurempia, ja vaativat siksi erityisjärjestelyjä.
Kiitos (asiantuntevan oloisista) vastauksista ;-)

Pastori kirjoitti:

Jostain kumman syystä fättivanteista ei missään ilmoitella ERTRO mittoja. Puhutaan vaan taas hämäävästi tuumista. Onneksi tuosta ERD mitasta sai pääteltyä että on se siinä 26 tuumaa > 559 hujakoilla. Kauppiaskaan ei saanut tuota toista mittaa selville.

Sama vaikutelma jäi muuten renkaista. Joissain tapauksissa ETRTO-tiedot olivat mukana
(muistaakseni ainakin jossain Schwalben mallissa), mutta suurimmassa osassa
oli tyytyminen amerikkalaismalliseen kokoilmoitteluun (joka on mitä on).

Terho


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 09 Maalis 2015, 19:26
Kirjoittaja Wacky

Rengas kokoa ja vanteita ei läskeissä ilmoiteta usein mm-mitoissa koska ne on lähtöisin jenkeistä jossa käytetään tuumamittoja.
Onneks ERD on aina mm koska muuten olis ihan tuskaa noiden kanssa alkaa muuttaa jotain tuumamittoja milleihin että voi laskea pinnojen pituuksia.


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 09 Maalis 2015, 22:42
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:

Rengas kokoa ja vanteita ei läskeissä ilmoiteta usein mm-mitoissa koska ne on lähtöisin jenkeistä jossa käytetään tuumamittoja.
Onneks ERD on aina mm koska muuten olis ihan tuskaa noiden kanssa alkaa muuttaa jotain tuumamittoja milleihin että voi laskea pinnojen pituuksia.

Ei niiden tuumamittojen muuttaminen auta mitään. Ne kun on mitattu nimeämiskäytännön mukaisen renkaan päältä. 26" on 660 mm eli noin sata milliä enemmän, kuin 559 ETRTO mittaisen kiekon vanteen nimellismitta. Sitten nämä älypäät nimittävät tähän samalle vanteelle asentuvaa 6" rengasta (reippaasti yli 800 mm) 26-tuumaiseksi ja vielä pitävät itseään aivan järkevänä väkenä. :roll:

Erittäin kuvaava on lista KAIKISTA niistä valtioista, jotka EIVÄT ole siirtyneet metrijärjestelmään:

  1. Liberia
  2. Myanmar (a.k.a. “the country formerly known as Burma”)
  3. United States of America
    kaikki järkevästä kauaskantoisesta politiikastaan kuuluisia valtioita. (vaimitensenytoli) :twisted:
    Kuva
    http://www.joeydevilla.com/2008/08/13/c ... ic-system/

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 07:22
Kirjoittaja Wacky

Läskirenkaiden kohdalla ei tarvii hirveesti huolehtua että joku tekis jotain muuta vanne/rengas kokoa kuin sitä yleisintä sen tuumakoon kokoa koska nää on sen verran uutta tavaraa ettei vanhoja historialoisia kokoja näissä ole, eli 29" => 622, 26" => 559 ja 24" => 507


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 08:45
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:

Läskirenkaiden kohdalla ei tarvii hirveesti huolehtua että joku tekis jotain muuta vanne/rengas kokoa kuin sitä yleisintä sen tuumakoon kokoa koska nää on sen verran uutta tavaraa ettei vanhoja historialoisia kokoja näissä ole, eli 29" => 622 ja 26" => 559

Siksikö möit 24" läskirenkaat eemelille. :wink:
Ei vain, ymmärrän mitä tarkoitat, mutta eikö olisikin hienoa, että mittayksiköllä ilmoitetusta nimestä pystyisi päättelemään edes jotain renkaan mitoista. Muutenhan niiden mitat voisivat olla sanoin ilmaistuna: Isoläski,äitiläski ja pikkuläski tjsp. :D


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 08:53
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

eikö olisikin hienoa, että mittayksiköllä ilmoitetusta nimestä pystyisi päättelemään edes jotain renkaan mitoista.

Tässä maailmassa olisi paljon muutakin hienoa jos osattaisiin päästää historiasta ja huonoista tavoista irti. Koska näin ei kuitenkaan tule koskaan olemaan, niin helpompi vain sopeutua eikä tuhlata omaa elämäänsä maailman muuttamiseen ;)
Eli käyttää milli mitoitusta siinä määrin kuin se on mahdollista, mutta jos on menossa ostamaan tuumakoon pultteja/kumeja niin käyttää siinä kaupan tiskillä tuuma mitoitusta niin kaikki pääsee helpommalla.

Jukka


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 09:07
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

eikö olisikin hienoa, että mittayksiköllä ilmoitetusta nimestä pystyisi päättelemään edes jotain renkaan mitoista.

Tässä maailmassa olisi paljon muutakin hienoa jos osattaisiin päästää historiasta ja huonoista tavoista irti. Koska näin ei kuitenkaan tule koskaan olemaan, niin helpompi vain sopeutua eikä tuhlata omaa elämäänsä maailman muuttamiseen ;)
Eli käyttää milli mitoitusta siinä määrin kuin se on mahdollista, mutta jos on menossa ostamaan tuumakoon pultteja/kumeja niin käyttää siinä kaupan tiskillä tuuma mitoitusta niin kaikki pääsee helpommalla.

Jukka

Katsoitko karttaa. Enää kolme valtiota reilusta kahdesta sadasta jumpittelee vastaan tämän mittayksikköasian kanssa. Eikös me tämä voida hoitaa kuntoon, ettei jää keskeneräiseksi. Viimeistely; se on kaikkien projektien suola ja pippuri. :D


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 10 Maalis 2015, 09:16
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Eikös me tämä voida hoitaa kuntoon, ettei jää keskeneräiseksi.

Nojapyöräfoorumilla? :roll:

Jukka