Vai onko niin ettei putki mahdu eturattaan ja renkaan välistä, jolloin se on pakko siirtää muualle
Tuolla rakenteella saa poljinkeskiön sentin päähän renkaasta, silloin ei normaali ohutkaan ketjuputki mahdu edes vasemmalle.
Kuva vielä vävypojan raaserin rakenteesta.
Liitteet
20150813_205914.jpg (164.23 KiB) Katsottu 2360 kertaa
Viimeksi muokannut Vilijami, 16 Maalis 2016, 08:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vai onko niin ettei putki mahdu eturattaan ja renkaan välistä, jolloin se on pakko siirtää muualle
Tuolla rakenteella saa poljinkeskiön sentin päähän renkaasta, silloin ei normaali ohutkaan ketjuputki mahdu edes vasemmalle.
Kuva vielä vävypojan raaserin rakenteesta.
Niin saa ja Flevon tapaan saa vielä laajasti siirrettävän keskiön. PW:n hahmotelmassa näitä etuja ei kuitenkaan oltu hyödynnetty, joten asia kiinosti
OT:nä:
Pikku pyyttonia tehdessäni oli tärkeää saada keskiö niin lähelle rengasta kuin mahdollista. Se onnistuisi jopa normaalipaksuisilla ketjuputkilla kunhan tekee 45⁰ mutkan juuri ennenkuin putket kiinnittyvät keskiöön. Rengas on pyöreäselkäinen, joten tarkalla mitoituksella se onnistuu.
Tein kuitenkin ei niin tarkkaa mitoitusta vaativalla tavalla. Laitoin latat ketjuputkien ja keskiön väliin:
Aika näyttää
Aika eri kulmassa tän pyörän haarukka on verrattuna flevoon. Droppari tukee ketjuputken ja haarukan liitosta Onhan tuo harukka kestäny monta vuotta pystärissä - joo pystympi ohjauskulma - mutt nyt se on tuettu kolmioksi
Siis tulemme näkemään tuon kestävyyden ja oppimme taas jotain kesti tai ei
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Aika eri kulmassa tän pyörän haarukka on verrattuna flevoon.
Mutta ketju lähtee samaan suuntaan ja ketjuvoimat ovat yhtä suuret. Jos polkaiset 50KG(500N) voimalla niin ketjussa on suunnilleen 100kg(1000N) voima ja se taivuttaa haarukkaa sen päälle tulevan painon lisäksi. Aika paljon suurempi rasitus kuin pystypyörässä.
PW kirjoitti:
Siis tulemme näkemään tuon kestävyyden ja oppimme taas jotain kesti tai ei
Kestävyyttä aiemmin tulee raja jossa haarukan toinen putki taipuilee polkemisen tahtiin ja toinen ei. Mut juu, voihan tuota vahvistaa jälkeenpäinkin...
Kestävyyttä aiemmin tulee raja jossa haarukan toinen putki taipuilee polkemisen tahtiin ja toinen ei. Mut juu, voihan tuota vahvistaa jälkeenpäinkin...
Jukka
MBB:ssä eturengas kääntyilee helposti polkemisen tahtiin mielummin kuin haarukan jousto häiritsee.
Jäykkäpuomisissa tilanne on eri ja kilpapyöräilijöillä.
Kestävyyttä aiemmin tulee raja jossa haarukan toinen putki taipuilee polkemisen tahtiin ja toinen ei. Mut juu, voihan tuota vahvistaa jälkeenpäinkin...
Jukka
MBB:ssä eturengas kääntyilee helposti polkemisen tahtiin mielummin kuin haarukan jousto häiritsee.
Jäykkäpuomisissa tilanne on eri ja kilpapyöräilijöillä.
Ketjuvoima on haarukan sisäinen voima. Se on sama kääntyy keula eli ei.
Toki sen oppii kompensoimaan "mutkittelemalla" ohjausta suorallakin