TMS kirjoitti:jori kirjoitti:
Näyttää juuri siltä, kuin arvelinkin. Puomi heiluu takapään tolpan takia melkoisesti ja sen lisäksi kampikeskiön kiinnitys neliöpuomiin antaa periksi niin, että etuvaihtajan häkin ja ketjun välimatka vaihtelee parin millin verran. Tämä johtaa siihen, ettei häkkiä voi säätää riittävän ulos, ketjun häkkiin hälppimisen takia.
Nyt en aivan ymmärrä jorin kommettia tuon kampikeskiön kiinnityksen periksi antamisesta ja sen vaikutuksista. Tämän ketjun sivulla kolme on velonautin laittama kuva kampikeskiöstä. Jos sen kiinnityksessä tapahtuu liikettä niin sehän tarkoittaa sitä että koko paketti (kammet, rattaa ja etuvaihtaja) liikkuu samassa suhteessa, eikä tällä pitäisi olla vaikutusta vaihtajan toimintaan kun vaihtajan ja rattaiden etäisyys ei tämän takia muutu. Ketjun tulokulma voi tietysti aavistuksen tämän takia muuttua, mutta paljon isompi vaikutus tulokulmaankin on tuolla koko puomin takatuen joustamisella.
Nimenomaan kampikeskiön kiinnitys antaa periksi ja ketjun ja vaihtajan häkin keskinäinen sijainti liikkuu pari milliä. Tuo liikehän ei vaikuta ketjun linjaan käytännössä lainkaan. Ketju pysyy paikallaan (linjallaan) ja vaihtajahäkki tanssii ympärillä.
Koska häkin ja ketjun välissä ei ole välystä liikaa, ei häkkiä voi säätää liikkumaan niin ulos, jotta ketju vaihtuisi isolle rattaalle helposti, koska tällöin heiluva vaihtajan häkki hälppisi ketjun sisäreunaan. Pidän itsestään selvänä, että etuvaihtaja on säädetty oikein ja suuremman (ulomman) rattaan suuntaan ei säätövara ole lopussa, vaan syy on ketjun hälppiminen kehykseen. Varalta –jos säätö on tehty vain kiertämällä rajoitinruuvi niin auki kuin mahdollista– muistutan, että vaihtajan sijaintia voi siirtää sivusuunnassa kiertämällä vaihtajan ripustuksen neliötankoon välittävän neliö-lieriö-holkin toiseen asentoon niin, että ulkokehä siirtyy ulommas. Neliöreikä on nimittäin epäsymmetrisesti, eikä suinkaan keskellä. Kun säätövaraa on, nousee ketjukin varmasti paremmin isommalle rattaalle, mutta hälppii helpommin kehyksen sisälevyyn. Se se toisinaan ilmenevä hankaava ääni varmaankin on.
Ehdottomasti pitäisi saada korjausta keskiönkiinityskelkan ja puomiputken välisen kiinnityksen joustoon. Voihan olla, että nuo pienet alumiiniklemmarit eivät kykene puristamaan välystä pois. Metalliset mellapellit saattaisivat ratkaista liian välyksen ongelman. Tässä kuvassa näkyy hyvin, miten rakenne on lainattu suoraan metallisesta. Syystä tai toisesta kontaktia laminaatin paksuussuunnassa saada yhtä jäykäksi kuin alumiinilla. Hiilikuitu on jäykkää materiaalia kyllä kuitujen suuntaan, mutta paksuussuuntaan se on joustavaa kuin muovit yleensäkin. Toisaalta mittaerot eivät hiilikuidulla tasoitu yhtä helposti kuin myötävällä alumiinirakenteella.

Minä kokeilisin mahduttaa puomiputken ja kampikeskiökelkan väliin oluttölkin kylkipeltiä. Tärkeää on varsinkin sivusuunnan välyksen vähäisyys, sillä hiilikuitu on paljon alumiinia jäykempää taivuttaa välyksen yli kontaktiin poikittain ei niin jäykän puomiputken kylkiin. Jos tuo kelkka on kuitenkin alumiinia, on väärät mitat todennäköisin syy huonoon kiinnitykseen. Mellapellit väliin ja klemmarit aivan ulkoreunaan, että kykenevät puristamaan edes jotain välystä vähemmäksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma