Tämä lampunkehykseen kiinitetty puomirakenne kyllä joutuu kovalle rasituksessa.Tossa aiemmin tutkiessani hankausääntä,laitoin videokameran huoltoluukusta kuvamaan etuvaihtajan toimintaa.Talennettua tuli hankala nousu isommalle rattaalle,hankausääntä ei nyt kuulunut.Huomio kiinnittyi, että polkiessa tulee rasitusta puomiin sen verran se heiluu sivusuunnassa jonkin verran, ei pelkkää mielikuvitusta. Vaikuttaneeko tuo sitten vaihteen toimintaan, epäilen.
Ei se kyllä paljoa vaihtajaan vaikuta kun sekin on samassa puomissa kiinni ja vääntyy/kiertyy samaa tahtia.
Re: DF XL
Lähetetty: 22 Marras 2015, 15:28
Kirjoittaja Velonautti
Pitää ensi keväällä tutkiskella tarkemmin näitä etuvaihtaja ongelmia , jos niitä ongelmiksi asti vielä esiintyy. Vaijerit tutkittava ja Jorin jorinat otettava opiksi niin eiköhähän tää vielä iloksi muutu
DF XL on nyt talvisäilytyksessä, mahtui just just pysty asennossa kapean käytävän sivuoviaukosta taloyhtiön pyörävarastoon .
Pyörähän on sinänsä hyvä, mutta tuohon hintaluokkaan sitä vaati jo aika täydellistä toimintaa.
Hollannin toiminta vähän kummastuttaa.Siellä varmaan Ymte vastaa sähköpostiin ja joku muu suorittaa tai ei suorita ne annetut tehtävät ?
Rosterilla saman tyyppisiä vastaus ongelmia siis.
26.10 tilasin valkoisen kuomun, 6 -8 vk toimitusajalla.Ne varmaan lähettää ne kuomut ja TMS:än DF XL:n samaan aikaan
Minkälaisellahan värillä se kuomu sitten tulee. Jännitystä elämään
Re: DF XL
Lähetetty: 22 Marras 2015, 15:57
Kirjoittaja jooseha
TMS kirjoitti:
No ei periaatteessa saisi, mutta kun tarpeeksi isolla kiristysvaralla olevia takavaihtajia ei taida olla olemassakaan kun ei niitä tavan pyörillä tarvita. Jonkun pitäisi tehdä velomobiili spesifi takavaihtaja mutta markkinat taitaa vielä olla sellaiselle liian pienet.
Miten ison kiiristysvaran tarvitsisi? Ainakin 45:een hampaaseen kykeneviä on. Sillä kattaa 61/39 etuurattaat 11-34 pakalla(483%). Taitaa ketju vaan heilua turhan paljon vaikka kiristysvara riittäisikin. Vaihtajat on tehty kiristämään paketin mittainen ketju eikä kolmen paketin mittaista. Kiristysjousi on turhan löysä Erikoisosa kattaisi lisääntyneen kiristysvaran lisäksi tämänkin puutteen.
Re: DF XL
Lähetetty: 22 Marras 2015, 21:56
Kirjoittaja rosteri
Velonautti kirjoitti:
26.10 tilasin valkoisen kuomun, 6 -8 vk toimitusajalla.Ne varmaan lähettää ne kuomut ja TMS:än DF XL:n samaan aikaan
Minkälaisellahan värillä se kuomu sitten tulee. Jännitystä elämään
Jep, lycka till vaan! Minulla on tässä pöydällä todennäköisesti se sinun tilaama valkoinen perävalo =)
Re: DF XL
Lähetetty: 25 Marras 2015, 03:02
Kirjoittaja jori
Velonautti kirjoitti:
Tämä lampunkehykseen kiinitetty puomirakenne kyllä joutuu kovalle rasituksessa.Tossa aiemmin tutkiessani hankausääntä,laitoin videokameran huoltoluukusta kuvamaan etuvaihtajan toimintaa.Talennettua tuli hankala nousu isommalle rattaalle,hankausääntä ei nyt kuulunut.Huomio kiinnittyi, että polkiessa tulee rasitusta puomiin sen verran se heiluu sivusuunnassa jonkin verran, ei pelkkää mielikuvitusta. Vaikuttaneeko tuo sitten vaihteen toimintaan, epäilen.
Laita video esille.
Re: DF XL
Lähetetty: 26 Marras 2015, 12:15
Kirjoittaja Velonautti
Laitetaan video esille
Jalat pyörii ja ketju liikkuu..... ja ?
Re: DF XL
Lähetetty: 26 Marras 2015, 13:12
Kirjoittaja jori
Velonautti kirjoitti:
Laitetaan video esille
Jalat pyörii ja ketju liikkuu..... ja ?
Näyttää juuri siltä, kuin arvelinkin. Puomi heiluu takapään tolpan takia melkoisesti ja sen lisäksi kampikeskiön kiinnitys neliöpuomiin antaa periksi niin, että etuvaihtajan häkin ja ketjun välimatka vaihtelee parin millin verran. Tämä johtaa siihen, ettei häkkiä voi säätää riittävän ulos, ketjun häkkiin hälppimisen takia.
Tuo on selkeä vika. Ei minusta saisi noin paljon heilua kampikeskiö ketjun suhteen. Lähinnä kai on kysymys kampilaakerin pukin kiinnityksen antamisesta periksi puomiputken päällä, mutta myös takapään tolppa heiluu sivuttain melkoisesti.
Käy ajamassa vähän enempi runtaten (liian isolla vaihteella) joku mäki ylös ja filmaa se, laita video tänne näkyviin ja lähetä valmistajalle. Tuo on selvästi ongelma, mikä pitää hoitaa.
Re: DF XL
Lähetetty: 26 Marras 2015, 14:21
Kirjoittaja TMS
jori kirjoitti:
Näyttää juuri siltä, kuin arvelinkin. Puomi heiluu takapään tolpan takia melkoisesti ja sen lisäksi kampikeskiön kiinnitys neliöpuomiin antaa periksi niin, että etuvaihtajan häkin ja ketjun välimatka vaihtelee parin millin verran. Tämä johtaa siihen, ettei häkkiä voi säätää riittävän ulos, ketjun häkkiin hälppimisen takia.
Nyt en aivan ymmärrä jorin kommettia tuon kampikeskiön kiinnityksen periksi antamisesta ja sen vaikutuksista. Tämän ketjun sivulla kolme on velonautin laittama kuva kampikeskiöstä. Jos sen kiinnityksessä tapahtuu liikettä niin sehän tarkoittaa sitä että koko paketti (kammet, rattaa ja etuvaihtaja) liikkuu samassa suhteessa, eikä tällä pitäisi olla vaikutusta vaihtajan toimintaan kun vaihtajan ja rattaiden etäisyys ei tämän takia muutu. Ketjun tulokulma voi tietysti aavistuksen tämän takia muuttua, mutta paljon isompi vaikutus tulokulmaankin on tuolla koko puomin takatuen joustamisella.
Re: DF XL
Lähetetty: 26 Marras 2015, 14:32
Kirjoittaja Wacky
Itse näkisin että keskiömuhvi liikkuu suhteessa puomiin jossa se on kiinni, mutta koska vaihtajan tolppa on kiinni keskiömuhvissa se liikkuu sen mukana kuten ketju ja kammet yms. Se ei mun näkemyksen mukaan vaikuta kejun ja vaihtajan etäisyyteen toisiinsa. Ongelma on pikemmin rattaiden koko ero ja luultavasti puutteellinen muotoilu rattaa sivussa helpottamaan nousua sekä vaihtaja tangon paksuus joka on niin ohut että varmasti taipuu kun vaihdat ylös ja ketju painautuu vaihtajan häkin reunaa ja isomman rattaan kylkeen. Muistakaa että tahallisissa maantie pyörissäkään ei ole 20 hampaan eroa rattaiden k'oossa ja vaihtajan tolppa on paljon tukevampi.
Re: DF XL
Lähetetty: 26 Marras 2015, 15:46
Kirjoittaja Saukki
Mulla on Hurricanessa myös aika suuri kokoero eturattaissa. Isompi on 60 hampainen ja pienempi sitten aika paljon pienempi. En muista montako hammasta siinä on. Mutta alla olevasta kuvasta voi nähdä kokoeron. Mulla oli myös vastaavia ongelmia etuvaihtajan toiminnassa. Ongelma oikein korostui, kun vaihdoin lyhyemmän kampisetin (155 mm), jossa rattaat tulivat hieman kauemmaksi pyörän keskilinjasta, kuin vanhoilla kammilla. Isolle rattaalle vaihtaessa sai joskus kauankin pyöritellä, ennen kuin vaihtoi. Vaihtajassa oli rajoitinruuvi ruuvattu ihan auki. Keksin ratkaisuksi kääntää etuvaihtajaa hieman vinoon siten, että vaihtajanhäkin takaosa kääntyy hieman ulospäin. Näin häkin liikerata riittää juuri ja juuri siirtämään ketjun isoimmalle rattaalle.
Re: DF XL
Lähetetty: 26 Marras 2015, 18:29
Kirjoittaja jori
TMS kirjoitti:
jori kirjoitti:
Näyttää juuri siltä, kuin arvelinkin. Puomi heiluu takapään tolpan takia melkoisesti ja sen lisäksi kampikeskiön kiinnitys neliöpuomiin antaa periksi niin, että etuvaihtajan häkin ja ketjun välimatka vaihtelee parin millin verran. Tämä johtaa siihen, ettei häkkiä voi säätää riittävän ulos, ketjun häkkiin hälppimisen takia.
Nyt en aivan ymmärrä jorin kommettia tuon kampikeskiön kiinnityksen periksi antamisesta ja sen vaikutuksista. Tämän ketjun sivulla kolme on velonautin laittama kuva kampikeskiöstä. Jos sen kiinnityksessä tapahtuu liikettä niin sehän tarkoittaa sitä että koko paketti (kammet, rattaa ja etuvaihtaja) liikkuu samassa suhteessa, eikä tällä pitäisi olla vaikutusta vaihtajan toimintaan kun vaihtajan ja rattaiden etäisyys ei tämän takia muutu. Ketjun tulokulma voi tietysti aavistuksen tämän takia muuttua, mutta paljon isompi vaikutus tulokulmaankin on tuolla koko puomin takatuen joustamisella.
Nimenomaan kampikeskiön kiinnitys antaa periksi ja ketjun ja vaihtajan häkin keskinäinen sijainti liikkuu pari milliä. Tuo liikehän ei vaikuta ketjun linjaan käytännössä lainkaan. Ketju pysyy paikallaan (linjallaan) ja vaihtajahäkki tanssii ympärillä.
Koska häkin ja ketjun välissä ei ole välystä liikaa, ei häkkiä voi säätää liikkumaan niin ulos, jotta ketju vaihtuisi isolle rattaalle helposti, koska tällöin heiluva vaihtajan häkki hälppisi ketjun sisäreunaan. Pidän itsestään selvänä, että etuvaihtaja on säädetty oikein ja suuremman (ulomman) rattaan suuntaan ei säätövara ole lopussa, vaan syy on ketjun hälppiminen kehykseen. Varalta –jos säätö on tehty vain kiertämällä rajoitinruuvi niin auki kuin mahdollista– muistutan, että vaihtajan sijaintia voi siirtää sivusuunnassa kiertämällä vaihtajan ripustuksen neliötankoon välittävän neliö-lieriö-holkin toiseen asentoon niin, että ulkokehä siirtyy ulommas. Neliöreikä on nimittäin epäsymmetrisesti, eikä suinkaan keskellä. Kun säätövaraa on, nousee ketjukin varmasti paremmin isommalle rattaalle, mutta hälppii helpommin kehyksen sisälevyyn. Se se toisinaan ilmenevä hankaava ääni varmaankin on.
Ehdottomasti pitäisi saada korjausta keskiönkiinityskelkan ja puomiputken välisen kiinnityksen joustoon. Voihan olla, että nuo pienet alumiiniklemmarit eivät kykene puristamaan välystä pois. Metalliset mellapellit saattaisivat ratkaista liian välyksen ongelman. Tässä kuvassa näkyy hyvin, miten rakenne on lainattu suoraan metallisesta. Syystä tai toisesta kontaktia laminaatin paksuussuunnassa saada yhtä jäykäksi kuin alumiinilla. Hiilikuitu on jäykkää materiaalia kyllä kuitujen suuntaan, mutta paksuussuuntaan se on joustavaa kuin muovit yleensäkin. Toisaalta mittaerot eivät hiilikuidulla tasoitu yhtä helposti kuin myötävällä alumiinirakenteella.
Minä kokeilisin mahduttaa puomiputken ja kampikeskiökelkan väliin oluttölkin kylkipeltiä. Tärkeää on varsinkin sivusuunnan välyksen vähäisyys, sillä hiilikuitu on paljon alumiinia jäykempää taivuttaa välyksen yli kontaktiin poikittain ei niin jäykän puomiputken kylkiin. Jos tuo kelkka on kuitenkin alumiinia, on väärät mitat todennäköisin syy huonoon kiinnitykseen. Mellapellit väliin ja klemmarit aivan ulkoreunaan, että kykenevät puristamaan edes jotain välystä vähemmäksi.
Re: DF XL
Lähetetty: 26 Marras 2015, 21:04
Kirjoittaja Wacky
Kuvassa näkyy että vaikka kelkka heiluisi niin se EI vaikuta häkin liikkeisiin suhteessa rattaisiin joilla ketju kulkee koska se on kiinni samassa kelkassa. Ainoastaa mainittu pieni muutos ketjun tulokulmaan tapahtuu kun kelkka pääsee liikkumaan. Suurempi huoli on tuo häkin kiinnityksenä toimiva todella ohut alumiini tolppa joka varmasti taipuu pienellä voimallakin sen muutaman millin.
Re: DF XL
Lähetetty: 26 Marras 2015, 21:59
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:
Kuvassa näkyy että vaikka kelkka heiluisi niin se EI vaikuta häkin liikkeisiin suhteessa rattaisiin joilla ketju kulkee koska se on kiinni samassa kelkassa. Ainoastaa mainittu pieni muutos ketjun tulokulmaan tapahtuu kun kelkka pääsee liikkumaan. Suurempi huoli on tuo häkin kiinnityksenä toimiva todella ohut alumiini tolppa joka varmasti taipuu pienellä voimallakin sen muutaman millin.
Ei ole olennaista se, missä ratas on kelkkaan nähden, vaan missä vaihtajahäkki on ketjuun nähden. Vaihtajahäkin tehtävä on poikkeuttaa ketjua linjastaan ja tehdä pieni muutos ketjun tulokulmaan, jotta se lähtee siirtymään rattaalta toiselle. Ketju kohtaa rattaan kuitenkin vasta akselilinjalla, jossa keikkuminen ei vaikuta sivusuuntaiseen sijaintiin.
Kelkan keikkuessa vaihtajahäkin sijainti taakse menevän ketjun linjaan nähden liikkuu joka polkaisulla, mikä tekee vaihtamisesta epämääräistä ja häkki hälppii ketjuun helposti myös kun vaihdetta ei olla siirtämässä. Liike kuluttaa vähiä käyntivälyksiä.
Vaihtajankiinnitystolppa välittää vain vaihtajan ketjuun (=ketjun vaihtajaan) välittämää voimaa.
Tämä on niin pieni, että vaihtajan häkkiä voi liikuttaa pitkällä vaijerin välityksellä monen nivelen kitkankin haitatessa pelkällä yhdellä sormella. Toki tuon jousto haittaa vaihteen toimintaa, muttei merkittävästi, sillä samaa rakennetta on käytetty metallirunkoisissa saman valmistajan kinnereissä kauan hyvällä menestyksellä.
Re: DF XL
Lähetetty: 26 Marras 2015, 22:14
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
Ei ole olennaista se, missä ratas on kelkkaan nähden, vaan missä vaihtajahäkki on ketjuun nähden.
Eikö ketju ole suunnilleen siellä missä rattaatkin ja vaihtajahäki siinä samassa nipussa? Niiden välimatkaerot on niin pienet että tuleeko merkittävää haittaa vaikka häkki siirtyisi millin murto-osia enemmän kuin ketjuratas(ketju) rungon taipuessa? Ilmeisesti takeltelua tapahtuu samalla tavalla kevyesti ja voimalla polkiessa?
Minä syytän kans ensisijaisesti rattaiden suurta kokoeroa vaihteiden toimimattomuudesta.
Jukka
Re: DF XL
Lähetetty: 27 Marras 2015, 09:51
Kirjoittaja Wacky
jori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
Kuvassa näkyy että vaikka kelkka heiluisi niin se EI vaikuta häkin liikkeisiin suhteessa rattaisiin joilla ketju kulkee koska se on kiinni samassa kelkassa. Ainoastaa mainittu pieni muutos ketjun tulokulmaan tapahtuu kun kelkka pääsee liikkumaan. Suurempi huoli on tuo häkin kiinnityksenä toimiva todella ohut alumiini tolppa joka varmasti taipuu pienellä voimallakin sen muutaman millin.
Ei ole olennaista se, missä ratas on kelkkaan nähden, vaan missä vaihtajahäkki on ketjuun nähden. Vaihtajahäkin tehtävä on poikkeuttaa ketjua linjastaan ja tehdä pieni muutos ketjun tulokulmaan, jotta se lähtee siirtymään rattaalta toiselle. Ketju kohtaa rattaan kuitenkin vasta akselilinjalla, jossa keikkuminen ei vaikuta sivusuuntaiseen sijaintiin.
Kelkan keikkuessa vaihtajahäkin sijainti taakse menevän ketjun linjaan nähden liikkuu joka polkaisulla, mikä tekee vaihtamisesta epämääräistä ja häkki hälppii ketjuun helposti myös kun vaihdetta ei olla siirtämässä. Liike kuluttaa vähiä käyntivälyksiä.
Vaihtajankiinnitystolppa välittää vain vaihtajan ketjuun (=ketjun vaihtajaan) välittämää voimaa.
Tämä on niin pieni, että vaihtajan häkkiä voi liikuttaa pitkällä vaijerin välityksellä monen nivelen kitkankin haitatessa pelkällä yhdellä sormella. Toki tuon jousto haittaa vaihteen toimintaa, muttei merkittävästi, sillä samaa rakennetta on käytetty metallirunkoisissa saman valmistajan kinnereissä kauan hyvällä menestyksellä.
Ketju on siellä missä ratas koska se on rattaalla tai siirtymässä yhdeltä toisella joten häkin sijainti suhteessa rattaisii on just se kriittinen asia tässä. Jos olisit lukenu aikasemman viestini jossa selitin asiaa tarkemmin niin rattaiden koko ero ja sivun muotoilu vaikuttaa siihen miten helposti ketju pääsee nousemaan isommalle rattaalle eteenkin kun koko ero rattaiden välillä on iso kuten kinnereissä on usein. Jos et ole joskus katsonut etuvaihtajien spekseissä on maksimi rattaan koko ja kuinka monta hammasta saa olla eroa ja kinnereissä ainakin suurimman eturattaan koko ylittyy, joskus myös eturattaiden maksimi hammas ero. Lisää siihen liian taipuisa vaihtajan kiinnike tolppa niin homma ei toimi oikein koska voima jolla häkki pääsee painamaa ketjua isomman rattaan suuntaan häviää osittain kiinnikkeen joustoon. Sillä että kelkka liikkuu ei ole suurta merkitystä koska ketju on kuin naru joka kulkee lyhintä reittiä tukipisteiden välillä ja eturatas on toinen tukipiste ja toinen on ensimmäinen ohjainrulla penkin etupäässä. Ketju ei ole siis avaruudellisesti kiinteästi lukittu johonkin suhteessa kinnerin koteloon