Sivu 7/8
Lähetetty: 21 Heinä 2008, 14:47
Kirjoittaja Ilpo
Suosittelen ehdottamasti maastoajoon tarkoitettuja polkimia (esim. Shimanon spd). Jos laittaa maantie-klossit kenkiin, niin silloin on aika vaikea kävellä, kun taas maasto-klosseilla pystyy melkein normaalisti kävelemään. Maantiepolkimet sopivat, jos ajaa kilpaa tai enimmäkseen pitkiä maantielenkkejä. Maantiekengät ovat jäykemmät kuin maastopuolen, muuten "tavallisessa" ajossa ei kyllä huomaa mitään ihmeellistä eroa polkimien suhteen.
Klossi = metallinen vastakappale, joka kiinnitetään kenkiin ja jolla kenkä lukittuu polkimeen.
Lähetetty: 24 Heinä 2008, 08:41
Kirjoittaja tkarttu
Kiitokset vinkistä. Kohtuullinen käveltävyys on tärkeä edellytys, joten olen vaihtanut harkinnan alle halpiksen Shimano PD-M520:n (29 € Kauppaveljet). Kolminkertaisella hinnalla saisi n. 100 g kevyemmät Crank Brothers Candy SL:t. Taidan painella tänään Kauppaveljille, ellei joku ehdi perustella parempaa vaihtoehtoa.
Lähetetty: 24 Heinä 2008, 09:02
Kirjoittaja TMS
Tuohon M520 malliin ilmestyy kyllä klappia alta aikayksikön ja lisäksi sen pois saamiseen tarvitsee oman erikoistyökalun, joka ei tosin ole kallis mutta saatavuus voi olla huono. Kahden M520 parin kokemuksella tämä tieto. Klapista ei kyllä välttämättä minusta ole hirveää haittaa mutta varmasti polkimen elinikä lyhenee jos klappaavalla polkimella ajaa. Sinuna panostaisn ehkä M540 malliin, tosin on kauppaveljillä muistaakseni kovin kallis. Crank Brothersseista olen kuullut että eivät ole kovin kestäviä, niistä ei omaa kokemusta kylläkään ole.
XT:n poljin on näköjään kauppaveljillä halvennuksessa joten varmaan se olisi hyvä. Senkin tosin saa esim Bike-Componentsilta : http://bike-components.de/catalog/Pedal ... b4519cbcc1 vajaa pari kymppiä halvemmalla kympin postikulujen jälkeenkin. Samahan se jos rahaa on...
Lähetetty: 24 Heinä 2008, 15:14
Kirjoittaja visiopetteri
Biltemasta saa kans Wellgon lukkopolkimia. En osaa sanoa onko paremmat vai huonommat kuin noi M520, mutta onpahan yksi vaihtoehto lisää -ettei mene liian helpoksi toi valinta 
Lähetetty: 25 Heinä 2008, 22:49
Kirjoittaja tkarttu
Kiitokset myös Wellgo-vinkistä. Ostin sitten kuitenkin eilen Shimanon PD-M770 (XT) -lukkopolkimet sekä SH-M085 -MTB-kengät. Toivottavasti selviän ilman pahoja ruhjeita ensimmäisistä testilenkeistä. Noudin nimittäin tänään postista XOZ26 low -pyöräni. Tässä on kuva takahaarukasta, joka tuli omassa "pikkupaketissaan" ja tässä on kuva muista pyöränosista (1,2 Mt). Olo on kieltämättä kuin 7-vuotiaana jouluaattona, vaikka en muistaakseni enää joulupukkiin uskonutkaan
.
Rankka työviikko ja hääpäivä ovat uuvuttaneet sen verran, että aloitan kokoamisen vasta huomenna. Voisiko luonnehtia, että kallistuva deltatrike -projekti on nyt noin puolivälissä.
Pyydän vinkkejä antaneita ottamaan rohkeasti yhteyttä yksityisviestillä, jos liikutte Länsi-Vantaalla Hämeenlinnantietä pitkin ja olette kiinnostuneita ZOX-koeajosta. Riittävän treenin jälkeen koeajo voisi järjestyä ehkä jo vähän kauempanakin. MTB-kenkäni ovat kokoa 45 (vastaa normaalikengänkokoa 44), mutta tyypit onnistunevat tavallisillakin kengillä.
Lähetetty: 26 Heinä 2008, 13:17
Kirjoittaja Jarcco
Siellähän näkyy olevan kaikkea kivaa, Rohloffia ym. Kiinnostuneena odotellaan ajokokemuksia ihan 2-pyöräisenäkin. Taidat muuten olla ensimmäinen ZOX-kuski Suomessa! Tyyppejä tullaan kyllä kinuamaan jahka siellä päin tulee liikuttua. 
Lähetetty: 26 Heinä 2008, 21:01
Kirjoittaja tkarttu
Zox on koottu ja testattu. Ensimmäiset lenkit tein pihanurmikolla lenkkarit jalassa. Sitten laitoin pyöräilykengät - onneksi jatkoin nurmikolla, koska muutama kerta tuli kaaduttua. Koska liikkeellelähtö on poljinkorkeuden ja lukkojen takia extra-hankalaa, olen lähtenytkin jatkossa liikkeelle vain lievään alamäkeen. Olen ehtinyt ajella vasta viitisen kilometriä, mutta henkilökohtainen polkupyöränopeusennätys lienee jo mennyt rikki läheisessä jyrkähkössä alamäessä. Rohloffin 14. vaihde ei enää tuolloin riittänyt, ykkönen sen sijaan riitti mainiosti samaiseen ylämäkeen, joka on maantieharjoituskilpurilla ollut aiemmin melkoista vääntämistä. Kertoilen lisää, jahka ehdin. Nyt olen pienessä samppakaljassa, joten täytyy lepäillä loppuilta.
Tarttee vissiin perustaa Suomen ZOX-klubi. Onko jäsenkandidaatteja? Tässä vielä kuvia.

Zox takaviistosta (1,4 Mt)

Zox etuviistosta (1,3 Mt)

Etuhaarukka (900 Kt)

Rohloff-napavaihde ja Avid-levyjarru (900 Kt)

Rohloff-vaihdinkahva (700 Kt)

Ketjurullat (800 Kt)

Takajarru+kumijousitus (700 Kt)

Koeajolla (600 Kt)
Lähetetty: 27 Heinä 2008, 15:10
Kirjoittaja tkarttu
Lisää ZOX-kokemuksia.
Heitin tuossa ennen iltapäivän helteitä tunnin lenkin, tässä kokemuksia ja havaintoja:
Rohloffin vaihteet 1-7 rahisevat selvästi poljettaessa, mikä on valmistajan mukaan normaalia ensimmäisen parituhannen kilometrin matkalla. Kyseiset vaihteet myös tuntuvat hieman tahmeilta. Muistaakseni tämäkin on valmistajan tehomittausten mukaista. Vaihteet 8-14 eivät rahise ja niiden pitäisikin pestä hienokseltaan jopa ketjuvaihteet, mutta ZOX:n ketjun mutkat syönevät tämän edun.
Vaihtaminen 8:lta 7:lle ei toimi (ainakaan hyvin) poljettaessa voimalla, voimaa on ensin selvästi hellitettävä. Muutoin vaihtaminen käy helposti useitakin pykäliä kerralla ja pykälät tuntuvat selvästi kahvassa.
Runnova polkeminen on helppoa - istuimen ja jalkojen kulman ansiosta. En ole vielä mitannut selkänojan kulmaa, mutta lienee näin näppituntumalta tuolla jossain 35 ja 40 asteen välillä. En ole ainakaan vielä kokenut jalkojen ja vartalon kulmaa liian jyrkäksi.
Oikean reiden sisäsyrjä tapasi pari kertaa isomman ketjurullan suojuksen, mutta pääsääntöisesti minun jaloillani ja polkutyylilläni ketjurullat eivät haittaa matkantekoa.
Kuminen takaiskunvaimennin tuntuu (yllättävän) toimivalta ja ennen kaikkea yksinkertaiselta ratkaisulta.
Lukkopolkimet on must tämäntyyppisessä pyörässä.
Kun kunto kasvaa (tällä hetkellä rapakunto
), voi olla tarpeen hankkia isompi eturatas, ainakin kesää varten. Talvella voi olla hyvinkin käyttöä pienimmille vaihteille nykyisellä rattaalla.
Ohjaus huojahti sen verran pahasti kaikkein jyrkimmässä mäentöppyrässä, että jalkojen hätäirrotuskin tuli testattua: en kaatunut - mutta pelästytti kyllä. Kyseisessä kohdassa olisi henki löyhällä, jos jäisi makaamaan tielle poikittain.
Jalkapohjat puutuivat hieman loppumatkasta.
Perslihakset tuntuivat saaneen kaikkein kovimman kyydin heti matkan jälkeen.
Pyörä painaa tällä hetkellä 16,8 kg - mukana polkimet ja pari etukatteen kiinnitysputkea. Puutelistalla valot, lokasuojat ja juomapullo telineineen. Tuosta voisi fiksummat jo estimoida, paljonko deltatrike tulee minimissään painamaan.
Lähetetty: 10 Elo 2008, 19:57
Kirjoittaja tkarttu
Sen verran on vettä niskaan pirskonut (ei ihan Pekingin malliin), että jonkinlaiset lokasuojat pitäisi pikimmiten väsätä, sekä nykyiseen että tulevaan versioon. Luin jostain, että jopa rengasta kapeammat lokasuojat voisivat toimia. Voisiko ne taivuttaa esimerkiksi jostain Etolan muoviprofiilista, kenties lämmittämällä? Muistaako kukaan Etolan tarjontaa näiltä osin, netistä ei löydy tuotekuvauksia.
Lähetetty: 10 Elo 2008, 20:16
Kirjoittaja Jarcco
tkarttu kirjoitti:Sen verran on vettä niskaan pirskonut (ei ihan Pekingin malliin), että jonkinlaiset lokasuojat pitäisi pikimmiten väsätä, sekä nykyiseen että tulevaan versioon. Luin jostain, että jopa rengasta kapeammat lokasuojat voisivat toimia. Voisiko ne taivuttaa esimerkiksi jostain Etolan muoviprofiilista, kenties lämmittämällä? Muistaako kukaan Etolan tarjontaa näiltä osin, netistä ei löydy tuotekuvauksia.
Aika halpoja ovat valmiit lokarit:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... &ryhmaid=5
Lähetetty: 12 Elo 2008, 08:58
Kirjoittaja tkarttu
Kiitos Jarcco - nyt on Bilteman lokarit niskaa suojaamassa. Takalokari vähän rämisee epätasaisella, koska se on kiinnitetty vain päistään (takahaarukan haaraan mukana tulleella muoviklemmarilla ja päihin mukana tulleilla teräspuikoilla).
Palaisin kuitenkin vielä edelliseen kysymykseeni: onko kellään kokemuksia extra-kapeista lokasuojista? Vaikka nämä halpislokarit ovatkin kapeammasta päästä, ne ovat > 1,5 x renkaan leveys. Kapeammat olisi kevyemmät, paremman näköiset ja pienemmät ilmanvastukseltaan.
Lähetetty: 12 Elo 2008, 10:53
Kirjoittaja jori
tkarttu kirjoitti:
Palaisin kuitenkin vielä edelliseen kysymykseeni: onko kellään kokemuksia extra-kapeista lokasuojista? Vaikka nämä halpislokarit ovatkin kapeammasta päästä, ne ovat > 1,5 x renkaan leveys. Kapeammat olisi kevyemmät, paremman näköiset ja pienemmät ilmanvastukseltaan.
Minä näin, ja ajoinkin pätkän matkaa, joskus vuosia sitten yhdellä trikellä, jossa oli etulokasuojina 25 mm alumiinilatat. Hämmästyttävän hyvin näytti toimivan, vaikka rengas oli selvästi lattaa leveämpi.
Latta on tietysti isopyöräiseen ihan liian painava rakenne, mutta kokemukseni mukaan jopa rengasta kapeampi lokari toimii ihan hyvin. Roiskeethan osuvat lokariin renkaan tangentin suunnassa, joten mitään läsähdystä ja lisäpisarointia lokarit eivät aiheuta, paitsi enintään etupyörän takana alhaalla, jossa pisarat lentävät lokaria vasten jyrkemmässä kulmassa.
Tähän auttaa lokasuojan vieminen takana riittävän alas tai leveämmän kourumaisen roiskeläpän käyttäminen tässä yhdessä kohdassa. Tuota läsähdysilmiötähän ja kulman vaikutusta roiskeisiin lienee jokainen miespuolinen kokeillut seisaaltaan tuhansia kertoja 
Jori
Lähetetty: 13 Elo 2008, 08:24
Kirjoittaja tkarttu
Kiitos Jori. Tulevat takapyörät tarvinnevat omat lokasuojansa, varsinkin kun olen kaavaillut niiden väliseksi etäisyydeksi n. 60 cm. Täytyy kattella [-profiilimuoveja, kun tulee asiaa Etolan lähelle.
Lähetetty: 24 Elo 2008, 22:34
Kirjoittaja tkarttu
To led or not to led - onko kokemuksia polkupyörän led-valoista? Olen katsellut mm. Cat Eye HL-EL-610RC -mallia sillä silmällä, mutta lieneekö korkean hintansa väärti. Nykyisessä elämäntilanteessa on todennäköistä, että > 99% kaikesta ajosta tapahtuu ainakin auttavasti valaistuilla asfalttiteillä, jolloin näkyminen on tärkeämpää kuin näkeminen. Tätä puoltaa sekin, että osaan melko pian jo ulkoa työmatkan kuopat. Tuntemattomilla reiteillä tulee taas ajettua luonnostaan hieman varovammin. Mutta pitäisikö sitten kuitenkin satsata myös näkemiseen. Kuopan yllättämänä ojan pohjalla ei varmaan paljon naurata, vielä vähemmän auton alla.
Napadynamo on valitettavasti pyörämallin kautta poisrajattu vaihtoehto, perinteiset dynamot eivät houkuttele. Valot kypärään -ketju oli mielenkiintoinen...
Lähetetty: 25 Elo 2008, 08:35
Kirjoittaja jviirret
Mulla on biltemasta(ylläri) 27-051(tuotenumero linkin sijaan, kun sivut nurin) 6euron lappu ollut nyt pari talvea. Siinä on sekä krypton polttimo pimeille tieosuuksille(lähinnä näitä on sähkökatkojen aiheuttamina) ja led-valo huomiovaloksi. Tosin viime talvena krypton polttimon toiminta oli estetty kannan alle laitetulla pahvin palalla, koska kinttaat kädessä joskus off-asennon sijaan napsahti se päälle.
+Edullinen hinta
+Hyvä idea
+Paristojen kesto. hyvin riittää yhdet koko talveksi vaikka joskus jää led valo koko työpäiväksi päälle
+toimintavarmuus
+Sadeveden kestävä
-Katkaisijan toiminta
-Paristojen tarve 4xAA
-Suurehko koko vrt. ledivilkuttajiin
-Muovinen olemus
Jukka