Sivu 7/10
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 11 Maalis 2016, 12:25
Kirjoittaja jviirret
ajarmala kirjoitti:E-Cruiser kirjoitti:Iffissä onnistui oikein helposti konttorilla, minimipuhumisella.
Mitä? Ettei saa bonuksia? 
75 prosentin bonuksilla vakuutusmaksu olisi ollut jo ihan mukavalla tasolla...
Luultavasti olisi käynyt niin että 75% bonuksilla hinta olisi ollut 50e ja 0% bonuksilla 200e 
Jukka
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 26 Maalis 2016, 17:45
Kirjoittaja terppa

Velogatin evo-versiosta on jäänyt polkimet pois 
http://evbud.com/news/653/
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 18 Touko 2016, 08:50
Kirjoittaja E-Cruiser
Hieno peli tuo Morgan, ostaisin jos olisi 30k euroa löysää. Hieman painava ehkä kinneriksi kyllä tosin
Ostin pari pakkaa lisää ja nyt on 40Ah/54V. Alkaa jo huvittaa itseäkin. Käyttökelpoisia wattitunteja siinä on 40Ah/54V miinus 12%, jos joku haluaa laskea.
Painoa koko kasalla on 13,6kg. Se on maksimi akkumäärä mitä Gattiin mahtuu. Lyijyakkuina vastaavan wattituntimäärän omaava kasa painaisi suunnilleen 50kg.
12V lyijyakkuna se vastaisi noin 220Ah lyijyakkua. Hintaa koko kasalla on posteineen noin 700 euroa. Lyiyakkunakin vastaava taitaisi maksaa jo muutaman satasen.
Tämän akkutyypin kanssa on nyt tullut pelattua aktiivisesti 11 vuotta. Luotettava, tehokas, kevyt ja edullinen vaihtoehto jos on huolellinen käyttäjä. Harrastajille.
Tyypillisinä 36V/10Ah 300 käyttökelpoisen wattitunnin sähköpyöräakkuina tuolle akkukasalle tulisi hintaa noin 2000-2500 euroa. Niitä tarvittaisiin kuusi kappaletta.
Nykyisillä yhteensä 700W latureilla tuon kasan lataamiseen menee nelisen tuntia. Kun sijoittaisi latureihin 500 euroa lisää niin latausaika olisi puolitettavissa.
Nykyiset laturit+virtalähteet maksavat siinä 300 euroa, eli aika tarkkaan tonnin paketti akut+laturit+virtalähteet. Koko kasa on kytkettävissä kuvassa näkyvillä viidellä johdolla.
Suoravetomoottori juo virtaa, se on kuin iso matalaviritteinen louskuttava veekasi. Toisaalta se on hyvin miellyttävä ajettava etenkin kinnerissä. Moottori on suuri fyysisesti.
Ei mitään pientä korkeakierroksista mottia planeettavaihteiston päässä, vaan ainoastaan tasainen matala humina.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 18 Touko 2016, 08:58
Kirjoittaja PW
Kinnerissäsi on ihan oma tyyli mutt ilmeisesti sähkösyystemeissäsikin ja varsinkin latauksessa. Noita ett ilmeisesti lataa koko kasaa kerralla? Mikä tuommosen akkukasan hinta on noin?
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 18 Touko 2016, 09:06
Kirjoittaja E-Cruiser
PW kirjoitti:Kinnerissäsi on ihan oma tyyli mutt ilmeisesti sähkösyystemeissäsikin ja varsinkin latauksessa. Noita ett ilmeisesti lataa koko kasaa kerralla? Mikä tuommosen akkukasan hinta on noin?
Hintahan on tuossa postauksessa, 700 euroa. Juu ei tuota ihan kerralla ladata, kolmena pienempänä kasana peräkkäin. Tämän akkutyypin käytttäminen on lennokkiaikojen peruja tavallaan.
Ns. bulk charging eli koko kasan lataaminen kerralla olisi teknisesti mahdollista, mutta vaatisi paljon lisää perehtymistä että homma olisi turvallista ja eri tyyppisen suuren laturin kuten Grin Technologyn Satiatorin.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 18 Touko 2016, 09:38
Kirjoittaja jori
Onko nuo paketit siis 54/3= 18,5V paketteja, joita on kytketty kuusi rinnan.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 18 Touko 2016, 09:47
Kirjoittaja E-Cruiser
jori kirjoitti:Onko nuo paketit siis 54/3= 18V paketteja, joita on kytketty kuusi rinnan.
8 kpl 6S/25V (täytenä pyöristäen)
8 kpl 5S 21V
8 kpl 2S 8V
Ladataan jokainen erikseen, mutta kolmena ryppäänä. Kun olen nyt vuosien aikana ostellut noita tiputellen, niin kasa on vähän monimutkaisempi kuin sen tarvitsisi teknisesti olla.
Kytketään ensin sarjaan 1 kpl 6S, 1 kpl 5S ja 1kpl 2S, jolloin saadaan 5Ah/54V. Nämä kahdeksan pakettia sitten rinnan.
Yksinkertaisimmillaan se olisi yhtä kuin 16 kpl 6S/25V, jolloin saataisin 40Ah/48V-paketti. Ero 48V ja 54V välillä ajossa on hyvin pieni. Wattitunteja tosin tietysti enemmän.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 18 Touko 2016, 11:18
Kirjoittaja jori
Melko monimutkaista. 
Olen aikeissa hankkia akkupaketin työmatkan mäkeä varten. Ideana olisi käyttää moottoria samaan tapaan kuin lennokeissa. Moottori kävisi lyhyinä pätkinä, eikä tarvittava kapasiteetti ole nettona kuin noin 100Wh. Ajatus on laittaa kaksi tällaista moottoria syöttämään.
Millaisen laturin tarvitsen ja miten lataus pitää tehdä. Onko tämä hyvä?
Miten näissä latureissa tuon jännitteen kanssa pelataan. Lyhyellä vilkaisulla löysin vain 5 kennoa sarjassa lataavia. Pitäisikö nuo siis ladata kahdessa vaiheessa, vai voiko ne kytkeä rinnan latauksen ajaksi.
Käsitinkö oikein, että tuolla laturilla voisi ladata myös LiFePo4-kennoja.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 18 Touko 2016, 11:43
Kirjoittaja E-Cruiser
Monimutkaista
No joo, jos kylmiltään aloittaisi niin äitiä tulisi ikävä 40Ah-kasan kanssa. Ehkä myös palokuntaa. Mä nyt olen 11 vuotta touhunnut näiden kanssa, ja kasannut sekä purkanut tuollaisen sähköpyörän akkukasan pyöreästi 800 kertaa. Kun jotain asiaa toistaa riittävän monta kertaa, niin siitä tulee kuin automaatio, et edes ajattele. Mikä on vähän huono juttu, koska näiden kanssa täytyy olla ajatus mukana koko ajan. Täytyy koko ajan varoa liikaa rutiinia. Joskus väsyneenä tahtoo vähän lipsua keskittyminen. Silloin on hyvä laulaa vaikka Ukko-Nooa, ennen kuin aloittaa että focus palaa ja aivot käynnistyvät.
Asiaan, jos tarkoitus on käyttää kahta pakkaa niin kannattaa hankkia sellainen laturi joka lataa kahta pakkaa yhtä aikaa, elikkä twini. Mulla on itsellä kaksi quattroa plus kaksi soloa.
Tällä hetkellä Hoppulassa paras twini tarjolla on ehkä se Reaktor Twin. Ei ihan halvin, mutta potkua löytyy. 300W per portti.
Nää on nyt backorderissa, mutta siis tällaista tarkoitan: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=84463
Tavalliset laturit lataavat 2-6S pakkoja. Jotkut myös 8S. Nämä laturit lataavat käytännössä kaikkia olemassa olevia kemioita, ainakin suuremmat mallit.
Jos haluat kaksi pakkaa nopeasti täyteen, niin twini ihan ehdottomasti kehiin. Jos ei ole mikään hoppu, niin yksiporttisellakin pärjää.
Käytännössä suosittelen edullista quattroa tuohon hommaan: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=56814
Siinä on neljä porttia mahdollisia tulevaisuuden tarpeita varten, ja hinta edullinen. Mulla on itsellä yksi noita.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 18 Touko 2016, 12:34
Kirjoittaja samuel
jori kirjoitti:Melko monimutkaista. 
Olen aikeissa hankkia akkupaketin työmatkan mäkeä varten. Ideana olisi käyttää moottoria samaan tapaan kuin lennokeissa. Moottori kävisi lyhyinä pätkinä, eikä tarvittava kapasiteetti ole nettona kuin noin 100Wh. Ajatus on laittaa kaksi tällaista moottoria syöttämään.
5A5SLipo.png
Sullahan on 24V moottori.
6S akku osuu jännitteeltään paremmin haarukkaan. Ladattuna 25,2V.
Laitailen omia akkujani Imax B6lla
Polttelis kyllä toi Quattro, mutta taas tyhjällä nahkalompakolla hierotaan otsaa 
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 18 Touko 2016, 13:14
Kirjoittaja Vilijami
Miksikähän nuo laturit ei oo 230v inputilla? Se ois varsin kätevää, kun seinästä tulee kuitenkin 230v 
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 18 Touko 2016, 13:20
Kirjoittaja samuel
Vilijami kirjoitti:Miksikähän nuo laturit ei oo 230v inputilla? Se ois varsin kätevää, kun seinästä tulee kuitenkin 230v 
On ainakin joitain malleja.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 18 Touko 2016, 13:31
Kirjoittaja E-Cruiser
samuel kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Miksikähän nuo laturit ei oo 230v inputilla? Se ois varsin kätevää, kun seinästä tulee kuitenkin 230v 
On ainakin joitain malleja.
Pikkulatureita on, mutta kun aletaan puhua Latureista, niin erillinen virtalähde on järkevin ratkaisu. 1000W latausteholla laturista tulisi aivan hillittömän suuri, painava, kallis ja kuumeneva jos siinä olisi virtalähde samassa. Sen kuljettaminen tulisi hankalaksi ja virtalähteen pettäessä koko halko olisi sökö. Multa on palanut kolme laturia 11 vuoden aikana.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 18 Touko 2016, 13:52
Kirjoittaja jori
E-Cruiser kirjoitti:samuel kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Miksikähän nuo laturit ei oo 230v inputilla? Se ois varsin kätevää, kun seinästä tulee kuitenkin 230v 
On ainakin joitain malleja.
Pikkulatureita on, mutta kun aletaan puhua Latureista, niin erillinen virtalähde on järkevin ratkaisu. 1000W latausteholla laturista tulisi aivan hillittömän suuri, painava, kallis ja kuumeneva jos siinä olisi virtalähde samassa. Sen kuljettaminen tulisi hankalaksi ja virtalähteen pettäessä koko halko olisi sökö. Multa on palanut kolme laturia 11 vuoden aikana.
Entäpä ne virtalähteet sitten. Millaisia kannattaisi suosia.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 18 Touko 2016, 13:57
Kirjoittaja E-Cruiser
jori kirjoitti:Entäpä ne virtalähteet sitten. Millaisia kannattaisi suosia.
Nämä ovat hyviä ja halpoja. Huutaneet itsellä jo neljä kesää täydellä teholla, ja tuulettimet yhä värinättömät. Tällainen ruokkii 200W quatroa puolella teholla. Backorderissa tosin:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 240v_.html
Siinä on uusi edullinen pienitehoinen malli. Riittää 200W quattrolle:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... V_AC_.html
Sitten jos aletaan puhua Virtalähteistä, niin joulupukki vois tuoda mulle pari näitä: 
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=58218