Sivu 7/12
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 28 Marras 2021, 09:41
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: ↑27 Marras 2021, 22:46
Ei vaan millään viitsisi nyt kun on pakkaskelit ja kaikki. 
Tuossa on virhe maailman suunnittelussa. Kesällä ku vois istuskella nurmikolla ja korjailla hyvällä fiiliksellä, niin silloin ei mene mikään rikki, mutta nyt kun pakkaset ovat saapuneet ja haluais vaan murjottaa vihaisena nurkassa, niin korjaustarvetta alkaa olla joka puolella. Vävypojallekin sanoin loppukesästä, että särje autosi nyt, eikä sitten pakkasilla… 
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 28 Marras 2021, 09:43
Kirjoittaja jooseha
Ei kai vapaaratasta tuon takia purkaa tarvi, jollei nimenomaan halua. Liuotinkylpyyn vaan ja pyörittelee välillä. Viimeistely voitelemalla. Noin olen itse pakkasjumiset vapaarattaat hoitanut.
Joo tiedän toki, että avaaminen olisi se täydellinen tapa, mutta täydellisyyden tavoittelulla saavuttaa kovin harvoin mainittavaa lisäarvoa riittävän hyvään verrattuna.
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 28 Marras 2021, 09:48
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: ↑28 Marras 2021, 09:41
jori kirjoitti: ↑27 Marras 2021, 22:46
Ei vaan millään viitsisi nyt kun on pakkaskelit ja kaikki. 
Tuossa on virhe maailman suunnittelussa. Kesällä ku vois istuskella nurmikolla ja korjailla hyvällä fiiliksellä, niin silloin ei mene mikään rikki, mutta nyt kun pakkaset ovat saapuneet ja haluais vaan murjottaa vihaisena nurkassa, niin korjaustarvetta alkaa olla joka puolella. Vävypojallekin sanoin loppukesästä, että särje autosi nyt, eikä sitten pakkasilla… 
Joo, karhugeeni on minullakin pimeimmäksi talveksi aktivoitunut. Tiedän, että se menee ohi jo helmikuun alkupäivinä, mutta sinne on jotenkin niin pitkä aika. 
Kai sitä voisi tuon moottorinavan puolata sivuun. Sitähän voi tehdä sisällä. Paljonkos se vanne pitää olla sivussa. Kysyn vaan siksi, kun en viitsisi mennä pihalle mittaamaan. Ja lyhyitä pinnojakin pitäisi jostain hommata ja niiden pituus mitata. Huoh! 
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 28 Marras 2021, 10:58
Kirjoittaja Nojanalle
Mittaahan Jori ne pinnat . Mulla on jonkin verran Golden Motorin pinnoja varastossa . Jos sais niistä sopivat .
Muutakin osaa jäi mulle , kun ostin loput osat .

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 01 Joulu 2021, 11:13
Kirjoittaja jori
Vaihdoin taakse tällaisen renkaan. Pitää lumella paremmin kuin edellinen Continentalin Sport Contact. 

- Talvirengastesti.jpg (227.15 KiB) Katsottu 2697 kertaa
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 01 Joulu 2021, 16:48
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti: ↑01 Joulu 2021, 11:13
Vaihdoin taakse tällaisen renkaan. Pitää lumella paremmin kuin edellinen Continentalin Sport Contact.
Yllättävä havainto!
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 02 Joulu 2021, 13:25
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti: ↑28 Marras 2021, 09:43
Ei kai vapaaratasta tuon takia purkaa tarvi, jollei nimenomaan halua. Liuotinkylpyyn vaan ja pyörittelee välillä. Viimeistely voitelemalla. Noin olen itse pakkasjumiset vapaarattaat hoitanut.
Joo tiedän toki, että avaaminen olisi se täydellinen tapa, mutta täydellisyyden tavoittelulla saavuttaa kovin harvoin mainittavaa lisäarvoa riittävän hyvään verrattuna.
Ei ollut kyse ketjuvaihteen vapaarattaasta, vaan moottorin vaihteistoon liittyvästä vapaakytkimestä. Kuvassa tuo, jossa on kiilaura. Toki tuonkin voi kylvettää, mutta se pitää ensin purkaa ulos moottorin sisältä. 

viewtopic.php?p=151479#p151479
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 02 Joulu 2021, 13:32
Kirjoittaja Nojanalle
Muuten tuohon moottoriin liittyen . Noita pieniä "muovisia" rattaita ei sit kannata pestä puhdistetulla pensiinillä . Jollakin sellaisella pesuaineella, joka ei kuiveta niitä . Kokemusta muissa aparaateissa , että ne kuivuu liian koviksi ja pakkaavat sit hajoamaan nopeemmin . Tää tästä asian sivusta.
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 02 Joulu 2021, 14:09
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti: ↑02 Joulu 2021, 13:32
Muuten tuohon moottoriin liittyen . Noita pieniä "muovisia" rattaita ei sit kannata pestä puhdistetulla pensiinillä . Jollakin sellaisella pesuaineella, joka ei kuiveta niitä . Kokemusta muissa aparaateissa , että ne kuivuu liian koviksi ja pakkaavat sit hajoamaan nopeemmin . Tää tästä asian sivusta.
Olipas osuva hetki laitaa tuo viesti. Juuri äsken kävin hakemassa tuon kiekon sisälle ja avasin ruuvit laipasta. 
Heintzmannin hiiliharjallisen napamoottorin purkaminen
Lähetetty: 02 Joulu 2021, 15:31
Kirjoittaja jori
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 02 Joulu 2021, 15:35
Kirjoittaja Nojanalle
Eikös ne pidä akselia kiini .
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 02 Joulu 2021, 15:39
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti: ↑02 Joulu 2021, 15:35
Eikös ne pidä akselia kiini .
Ne menevät läpi vain vaihdelaatikon kannesta. Siinä takana pyörii moottorin pinjoni (hammasrattaallinen akselin pää).
Ed. Akseliahan ne tosiaan pitävät kiinni. Akseli onkin tuollainen ohuella laipalla vaihdelaatikon kanteen ruuvattu ulokeakseli. 

- Ulokeakselin kiinnitys akselin puoli.jpg (216.65 KiB) Katsottu 2550 kertaa

- Ulokeakselin kiinnitys laipan puoli.jpg (221.67 KiB) Katsottu 2550 kertaa
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 02 Joulu 2021, 16:47
Kirjoittaja jori
Tässä Heintzmannin vapaakytkin, joka reistaili. Näyttäisi olevan yksisuuntalaakeri. Vielä on hämärän peitossa, miten hammaskehä on kiinni tuossa ulkokehällä, ehkä liimalla ja miten tuo napaosa on kiinni. Yleensä noissa on kiilaura. KOska sitä ei näy, taitaa olla takapuolella ja täytyy avata nuo kuusi senkkikantaista ristipääruuvia.Tai ainakin ottaa rataspakka irti. Huoh, huomaa, että on vanha konstruktio. Onneksi tämä taisi korjaantua sulattamalla ja lämmittämällä. 

- Heinzmannin vapaakytkin.jpg (215.41 KiB) Katsottu 2543 kertaa
Yksisuuntalaakeri Stieber CSK20-F3510
http://zxz-bearings.com/catalog/One-Way-Bearings.pdf
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 11 Joulu 2021, 15:27
Kirjoittaja jori
Aika outo vaiva. Tuo vapaakytkin toimii lämpimässä ihan hyvin, mutta pakkasessa ei. Jännästi vielä niin, että 6S jännitteellä (~ 24 V) tuo vapaakytkin luisti lähes koko ajan. Kun laitoin kaksi 2S akkua sarjaan ja poljin tuon vaatimaan reiluun hölkkänopeuteen, vapaakytkin alkoikin pitää ihan kuin olisi täysin toimiva.

Olisiko vika noiden säppirullien rasvojen jumittamisesta tuonne viisopintaan, tai jousten löystymisestä. Kun moottori pienemmällä jännitteellä hitaammin saavutti kiekon nopeuden, ehtivät rullat vaeltaa keskipakovoiman avustamina laakerin kehälle. Kun moottori käynnistetään vauhdista, sisäkehä pyörii ja jouset ja keskipakovoima painaa rullia kehää vasten. Kun sitten moottori käynnistetään isolla jännitteellä, kiihdyttää iulkokehä kiekon nopeuteen liian nopeasti, eivätkä rullat ehdi purra läpi niiden itsensä silittämästä jähmeästä rasvakalvosta. Matalammalla jännitteellä moottori kiihdyttää hitaammin tuon nopeuden ohi, joten rullat ehtivät purra kalvon läpi. No, ainakin tuo näyttäisi toimivan tuolla 16 V jännitteellä. Lisäksi nopeus on talviseen kaupunkiajoon siedettävämpi.
........................................
Olen myös katsellut varoiksi tuota vaihteetonta napamoottoria, josko sitä alkaisi puolaamaan vähän sivuun keskilinjalta. Tein mittauksia ja laskelmia ja totesin, että taitaa riittää, että vain kiristelen toisen puolen pinnoja ja löysään toisen. 210 mm pinnoilla 180/42 pinnalaipoilla 2 ristiin puolattu kiekko näyttäisi siirtyvän 17 mm yhtä pinnan pituusmilliä kohti. Millin kiristyksellä toiselta, ja millin löysäyksellä toiselta puolen siirtyisi siis tuon 17 mm. 
Noin paljon ei kuitenkaan voi siirtää, sillä silloin sisäpuolelta pujotetut rattaan puolen pinnat olisivat täysin suorassa. Mikähän mahtaa olla tavallinen takapyörän epäsymmetrisyysmitta. Voin tietysti käydä tuolta pihalta mittailemassa, mutta siellä on kylmää ja märkää eikä ole oikein leluja joilla mittaus kävisi helposti, viivottimia, harppeja ja sellaisia. Vai enkö vain ymmärrä, miten tuo pitäisi mitata. 
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 11 Joulu 2021, 20:37
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:... Paikoiltaan lähtiessä tuo haukkaa virtaa jopa 80 A. Loivaan ylämäkeen polkematta virtaa menee 30 A ja samaan mäkeen alamäen suuntaan 12 A...
Järkyttäviä virtoja! Rankkaa moottorille ja akuille ainakin pitemmän päälle. Laita tuohon akun ja moottorin väliin moottorinohjain (controller) leikkamaan virtapiikit pois. Toki muuttuu sitten samalla tehottomammaksi -> joutuu itsekin polkemaan
.