Jori kirjotti: "helppo kattaa". Mietin kuitenkin, ett miten? Koko pyörän kiertävä delta tuntus helpommalta Tähän joutuu, pelkästään katetta varten tekemään tukirakennetta. Mitä tykkää herra aerodynaamisuus kun kate on epäsymmetrinen?
SH31
Re: SH31
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: SH31
PW kirjoitti:Jori kirjotti: "helppo kattaa". Mietin kuitenkin, ett miten?
Minä ymmärsin että jouhevan sisäänkulun mahdollistava kate helppo tehdä. Ei tarvi kömpiä niinku auton katolla olevaan kajakkiin ja viritellä kuminauhoja/vetoketjua kulkuaukon vedenpitäväksi saamiseksi, vaan voi vaan peruuttaa töppöttelemällä sivuovesta takaperin suoraan penkille ja vetää oven kiinni perässään.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: SH31
Sakarin pohdintaan etupyörän paikasta mietin, että vain yhden takapyörän vetäessä on symmetristä, jos etupyörä on suoraan edessä samalla linjalla. Muuten sivuun vänkääviä pyöriä on kaksi.
Pyörämalli on helppo ( helppo ja helppo ) tehdä molemmilla takapyörillä vetäväksi, jolloin olisi sama missä etupyörä on.
Ilman, että ehdotus olisi vakava, miettisin nyt yläkautta nostetun keskiön tukiputken tuomista alakautta, jossa varpaat ja kantapäät eivät ulotu ollekaan poljinta kauemmaksi ja tuki voisi olla mahdollisimman lyhyt ja painopiste madaltuisi entisestään.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH31
MM kirjoitti:Sakarin pohdintaan etupyörän paikasta mietin, että vain yhden takapyörän vetäessä on symmetristä, jos etupyörä on suoraan edessä samalla linjalla. Muuten sivuun vänkääviä pyöriä on kaksi.
Pyörämalli on helppo ( helppo ja helppo ) tehdä molemmilla takapyörillä vetäväksi, jolloin olisi sama missä etupyörä on.
Ilman, että ehdotus olisi vakava, miettisin nyt yläkautta nostetun keskiön tukiputken tuomista alakautta, jossa varpaat ja kantapäät eivät ulotu ollekaan poljinta kauemmaksi ja tuki voisi olla mahdollisimman lyhyt ja painopiste madaltuisi entisestään.
Tuo sivuun vänkääminen on hyvä peruste sille miksi etupyörä kannattaisi olla oikeassa reunassa. Niinhän se oli minun ensimmäisessä versiossa. Ehkä täytyy palata sittenkin siihen. Kumpikin vaihtoehto on symmetrinen omalla tavallaan.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: SH31
Vilijami kirjoitti:Ei kai eturenkaan paikka sivusuunnassa tai edes etupyörien määrä vaikuta mitään tuohon vedon aiheuttamaan puoltamiseen?
Kyllä se vaikuttaa. Jokainen rengas aiheuttaa vierintävastusta ja kaiken lisäksi massa massa aiheuttaa hitausvoiman, joka ollessaan vetävän renkaan linjasta poikkevalla kohdalla aiheuttaa momentin, joka pyrkii kiertämään ajoneuvoa pystyakselin ympäri, eli ohjaamaan sitä. Jos etupyörä on vetävän pyörän kanssa samalla linjalla, ei synny kumpaakaan näistä ohjaavista häiriömomenteista. Jos vastaavasti ohjaava etupyörä on eri raiteella, kuten tuossa meidän 2T3-pyörässä, polkemisen aiheuttama ohjautuminen on selvästi havaittavaa, vaikka toki aivan hallittavalla tasolla. Ei tässä isosta asiasta ole kyse, mutta havaittava vaikutus sillä on juuri noin kuin Sakari sanoi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: SH31
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Jori kirjotti: "helppo kattaa". Mietin kuitenkin, ett miten?
Minä ymmärsin että jouhevan sisäänkulun mahdollistava kate helppo tehdä. Ei tarvi kömpiä niinku auton katolla olevaan kajakkiin ja viritellä kuminauhoja/vetoketjua kulkuaukon vedenpitäväksi saamiseksi, vaan voi vaan peruuttaa töppöttelemällä sivuovesta takaperin suoraan penkille ja vetää oven kiinni perässään.
Jukka
Joo helppo mennä sisään mutta ensin tämä olis katettava. Verrattuna symmetriseen pyörän kiertävään runkoon, tähän pitää lisätä enemmän tukirakenteita tai kate pitää olla jämäkämpää Kangaskatteen toista helmaakaan ei saa mihinkään kiinni
Toinen sivu vois olla kiinteä, kuten oon deltojen kattamista aikasemminkin aatellu - tähän vaan joutus sisäänmenopuolelle tekemään enemmän tukirakenteita
Mietin siis omalla kohdalla, kannattaako tätä rakentaa jos jalka vielä nousee ja kattaminen on haaveissa? Tämän sijaan, pyöränkiertävä runko kaksraiteisena Pitääkö nää kaikki kuitenkin rakentaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: SH31
Selevitän vielä mitä tarkoitin etupyörän ja keskiön tuen painopisteen saamisella mahdollisimman alas. Yhden etupyörän lähellä painopistekolmion sivuviivat ovat kapealla ja korkea rautarakenne pyrkii kaatumaan kummallekin puolelle varsinkin kurvissa, jossa siihen kohdistuu massan hitaudesta johtuva sivuvoima. Toki massiivinen kuski painopistekeskiössä kompensoi tätä, mutta kuitenkin.
Re: SH31
Vilijami kirjoitti:Ei kai eturenkaan paikka sivusuunnassa tai edes etupyörien määrä vaikuta mitään tuohon vedon aiheuttamaan puoltamiseen?
Tätä voi pohtia kaksipyöräisenä, niin saa muuttujia vähennettyä.
Normaalitapaus, jossa renkaat ovat peräkkäin, ei aiheuta lainkaan puoltamista.
Toinen ääripää on renkaat rinnakkain, jolloin pyörä ei enään kulkisi eteenpäin, vaan pyörisi sen toisen renkaan ympäri.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: SH31
PW kirjoitti:Joo helppo mennä sisään mutta ensin tämä olis katettava. Verrattuna symmetriseen pyörän kiertävään runkoon, tähän pitää lisätä enemmän tukirakenteita tai kate pitää olla jämäkämpää
Kangaskatteen toista helmaakaan ei saa mihinkään kiinni
Toinen sivu vois olla kiinteä, kuten oon deltojen kattamista aikasemminkin aatellu - tähän vaan joutus sisäänmenopuolelle tekemään enemmän tukirakenteita
Sulla on sen verran vähän sateessa ajo kokemusta että et ole suunnitellut vielä pään kattamista niin että voi ajaessa esim. vastata kännykkään. Pidät siksi kajakkimallia helpompana
Pistin tuonne eka sivulle kuvan sopivasta katemallista: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 07#p103548
Ohut putki turvakaari tyyliin penkin taakse. Toinen samanlainen keulaan niin että menee kulku puolelta alhaalta rungon keskiputkeen. Tämä keula kaari taaksepäin kallelleen kuten em. kuvassa. Kennolevyt ja pleksit päälle popniiteillä. Kulkupuolella kiinnitys niiteillä/pulteilla vain etu tai takakaareen ja kuminauhalenkeillä muut reunat niin toimii ovena.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: SH31
jooseha kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Ei kai eturenkaan paikka sivusuunnassa tai edes etupyörien määrä vaikuta mitään tuohon vedon aiheuttamaan puoltamiseen?
Tätä voi pohtia kaksipyöräisenä, niin saa muuttujia vähennettyä.
Normaalitapaus, jossa renkaat ovat peräkkäin, ei aiheuta lainkaan puoltamista.
Toinen ääripää on renkaat rinnakkain, jolloin pyörä ei enään kulkisi eteenpäin, vaan pyörisi sen toisen renkaan ympäri.
Hyvä joseha! Tämä oli hyvä ja selvittävä vertaus!
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: SH31
jooseha kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Ei kai eturenkaan paikka sivusuunnassa tai edes etupyörien määrä vaikuta mitään tuohon vedon aiheuttamaan puoltamiseen?
Tätä voi pohtia kaksipyöräisenä, niin saa muuttujia vähennettyä.
Normaalitapaus, jossa renkaat ovat peräkkäin, ei aiheuta lainkaan puoltamista.
Toinen ääripää on renkaat rinnakkain, jolloin pyörä ei enään kulkisi eteenpäin, vaan pyörisi sen toisen renkaan ympäri.
Ääreistäminen on hyvä tapa lähestyä asioita, mutta sivuvaunullinen moottoripyörä puoltaa kiihdytyksessä vaunun suuntaan ja moottorijarrutuksessa päinvastaiseen, vaikka ohjaava ja vetävä rengas ovat samalla raiteella.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: SH31
Vilijami kirjoitti:Ääreistäminen on hyvä tapa lähestyä asioita, mutta sivuvaunullinen moottoripyörä puoltaa kiihdytyksessä vaunun suuntaan ja moottorijarrutuksessa päinvastaiseen, vaikka ohjaava ja vetävä rengas ovat samalla raiteella.
Joo, ja puoltaminen olisi vielä suurempaa jos veto olisi sivuvaunussa ja moottoripyörän renkaat pyörisivät vapaasti.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: SH31
Vilijami kirjoitti:Ääreistäminen on hyvä tapa lähestyä asioita, mutta sivuvaunullinen moottoripyörä puoltaa kiihdytyksessä vaunun suuntaan ja moottorijarrutuksessa päinvastaiseen, vaikka ohjaava ja vetävä rengas ovat samalla raiteella.
Totta helkutissä puoltaa. Onhan siinä sivuvaunu.
Voimien suhteen epsymmetrinen rakenne aiheuttaa fysiikanlakien mukaan aina kiertymistä.