Re: (Eurolava) Twisteri
Vilijami kirjoitti:Haarukasta pitää tehdä epäsymmetrinen.
Jos kyseessä ei olisi tavarapyörä niin ehdottaisin kehän rihtaamista keskelle.
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Vilijami kirjoitti:Haarukasta pitää tehdä epäsymmetrinen.
Jos kyseessä ei olisi tavarapyörä niin ehdottaisin kehän rihtaamista keskelle.
Jukka
jviirret kirjoitti:Jos kyseessä ei olisi tavarapyörä niin ehdottaisin kehän rihtaamista keskelle.
Kolmipyörissä yleensäkin saa mielestäni olla symmetrinen rihtaus, jotta kumpaankin suuntaan kestää kurvata samalla lailla. Ja saahan sillä ketjun vähän kauemmas renkaasta, joka on twistiketjuisessa positiivinen ominaisuus.
Vilijami kirjoitti:Bmx kiekossa on 24mm avainvälillä oleva laakerin kiristysmutteri, joka ei mahdu vapaarattaan sisälle.
Minkäs takia tuossa mahtaa avainväli olla noin iso? Kenties sama avain kuin laakerin kartiossa
M14:sen avainväli vaihtelee standardista riippuen, mutta on yleensä pienempi. (DIN 22, ISO 21, JIS 19)
Veikkaan että ketju osuu haarukan olkapäähän oikealle käännettäessä.
Muissa vastaavissa on haarukka muotoiltu eri tavalla:
Takaperin käännetyssä haarukassa olisi minusta järkeä: Akseliväli lyhenis, pito paranis ja ketjun väistö toteutuis luonnostaan vakiohaarukalla.
http://www.minq.nl/fietsen.html
Jarcco kirjoitti:Veikkaan että ketju osuu haarukan olkapäähän oikealle käännettäessä.
Muissa vastaavissa on haarukka muotoiltu eri tavalla:
Miten tuo eroisi siitä että kampirattaan tilala on taittopyörä:
Eihän noissakaan ota kun rattaiden paikat vain suunnitelaan oikein.
Jukka
jviirret kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Veikkaan että ketju osuu haarukan olkapäähän oikealle käännettäessä.
Muissa vastaavissa on haarukka muotoiltu eri tavalla:Miten tuo eroisi siitä että kampirattaan tilala on taittopyörä:
Eihän noissakaan ota kun rattaiden paikat vain suunnitelaan oikein.
Jukka
Periaatteessa sama tilanne, mutta: Viljamilla on leveämpi haarukka ja tarvitaan suurempi kääntökulma koska trike. Lisäksi taittopyörä laitetaan yleensä niin lähelle runkoa kuin pystyy, polvikontaktin välttämiseksi. Keskiörattaat tulevat enemmän ulospäin ja vievät ketjua lähemmäs kääntyvää haarukkaa. Tilanne paranee kun keskiötä siirtää taaksepäin, mutta ketjulinja ei enää olisi samansuuntainen kuin ohjausakseli (keskimäärin). Suo siellä vetelä täällä. Mutta saattaa se silti onnistua noinkin, halusin vaan kiinnittää huomiota tähän että tulee huomioitua.
Melkein valmis pyörä, ohjaus, jarrut ja vaihtajan korvakko valmiina nätissä paketissa
Just ku luulin oivaltaneeni jotain hienoa -taittopyörätön twistiketjutavarapyörä alaohjauksella ja tandemioptiolla- niin kooklen kuvahaku löysi jo valmiin toxyn trimobilin.
Sehän vaa osoittaa konseptin toimivaksi, kun joku muu(kin) on tehnyt siitä kaupallisen tuotteen.
Runkoputki piti laittaa niin ylös kun saa, että kampi ei osu jarrulänkeen. Keskiömuhvina on sileä putki, johon keskiökasetti mahtuu juuri ja juuri (vasaralla naputellen) kun irrotin muovisen kierreosan. Liimaisinko keskiökasetin tuohon kiinni vai pysyisikö se puristuksella?
Jukalla irtosi. Kiinnitä hepillä
Mie oon halkassu ja tehny klemmari kiinnityksen, on pysyny mutt onhan siinä kauhea työ. Pysyskö pidäkeruuvilla, reikä putkeen ja pieni ruuvi?
jooseha kirjoitti:Jukalla irtosi. Kiinnitä hepillä
Näin kävi, Yescomista irtos vasaralla paikoilleen naputeltu. Useamman lenkin kesti ajaa, mutta sitte vaan muljusi toiselta puolen irti.
Siinä oli kiini hitsaus päätös helppo tehdä kun keskiömuhvi ei ollut runkoon hisattu. Olis voinu tehdä aina 50tkm välein uuden kiinnityskappaleen, vai kauanko nämä keskiölaakerit nyt kestääkään?
Jukka
Eipä hitsauksen jälkeen enää vasaralla naputtelu riittänyt. Prässi avuksi ja laakerilukite väliin.
152mm kampi pystyy hipaisemaan jarrulänkeen käännöksessä. Jos kammet lyhentäis 130 milliseksi, niin ei ottas.