Re: MBB-tavaratandem
Romuliikkeestä löyty 40*20 n.1,5mm seinällä, ruostumatonta - kestästäsköhän tuo Terpan ajot? Sähkömoottorikin viel? Haarukkamateriaalina siis.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Romuliikkeestä löyty 40*20 n.1,5mm seinällä, ruostumatonta - kestästäsköhän tuo Terpan ajot? Sähkömoottorikin viel? Haarukkamateriaalina siis.
Kestää, mutta onko riittävän jäykkää, kas siinä se pulma Sitähän voi jäykistää jos tuntuu veltolta...
Jukka
Niin kun en oo ihan tyytyväinen noiden halkastujen putkien ulkonäköön - hitsaussauma, vääntyilee ym. Itselle kelpaa mut ku toiselle tekee, "kynnys" nousee
PW kirjoitti:Niin kun en oo ihan tyytyväinen noiden halkastujen putkien ulkonäköön - hitsaussauma, vääntyilee ym. Itselle kelpaa mut ku toiselle tekee, "kynnys" nousee
Kannatan tätä valintaa. Jos tarkoitat haarukan puoliskoksi, riittää jäykkyys mennen tullen. Rosteriputki sopii hyvin hitsattavaksi rosteripuikolla. Hyllytavarasta kun tekee, tulee helpommin kopioitava malli.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Niin kun en oo ihan tyytyväinen noiden halkastujen putkien ulkonäköön - hitsaussauma, vääntyilee ym. Itselle kelpaa mut ku toiselle tekee, "kynnys" nousee
Kannatan tätä valintaa. Jos tarkoitat haarukan puoliskoksi, riittää jäykkyys mennen tullen. Rosteriputki sopii hyvin hitsattavaksi rosteripuikolla. Hyllytavarasta kun tekee, tulee helpommin kopioitava malli.
Ok, pitää sitt opetella taas hitsausta.
PW kirjoitti:jori kirjoitti:PW kirjoitti:Niin kun en oo ihan tyytyväinen noiden halkastujen putkien ulkonäköön - hitsaussauma, vääntyilee ym. Itselle kelpaa mut ku toiselle tekee, "kynnys" nousee
Kannatan tätä valintaa. Jos tarkoitat haarukan puoliskoksi, riittää jäykkyys mennen tullen. Rosteriputki sopii hyvin hitsattavaksi rosteripuikolla. Hyllytavarasta kun tekee, tulee helpommin kopioitava malli.
Ok, pitää sitt opetella taas hitsausta.
Taisi iskeä Wiion neljäs. Tarkoitin, että nimenomaan kannattaa tehdä tästä rosteriputkesta, eikä itse hitsaamalla tehdystä putkesta. Kyllähän pitkät hitsisaumat tietenkin opettaa hitsaamaan, mutta tärkeintä on tehdä pyöriä, ei hitsaaminen. Edes taitava hitsaaminen ei ole tärkeää.
PW kirjoitti:Romuliikkeestä löyty 40*20 n.1,5mm seinällä, ruostumatonta - kestästäsköhän tuo Terpan ajot? Sähkömoottorikin viel? Haarukkamateriaalina siis.
Mä en oikein noihin mitoituksiin osaa sanoa mutta eipä tuo hirveän paksu putki sähköläskin etuhaarukassakaan ole, raudan paksuudesta en tosin tiedä. 250w moottoria isompaa en laita.
Kestäähän tuo 40x20x1,5 ihan varmasti. Flevon rakennusohjeissa haarukat tehdään 30x10x1,5 putkesta.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:jori kirjoitti:PW kirjoitti:Niin kun en oo ihan tyytyväinen noiden halkastujen putkien ulkonäköön - hitsaussauma, vääntyilee ym. Itselle kelpaa mut ku toiselle tekee, "kynnys" nousee
Kannatan tätä valintaa. Jos tarkoitat haarukan puoliskoksi, riittää jäykkyys mennen tullen. Rosteriputki sopii hyvin hitsattavaksi rosteripuikolla. Hyllytavarasta kun tekee, tulee helpommin kopioitava malli.
Ok, pitää sitt opetella taas hitsausta.
Taisi iskeä Wiion neljäs. Tarkoitin, että nimenomaan kannattaa tehdä tästä rosteriputkesta, eikä itse hitsaamalla tehdystä putkesta. Kyllähän pitkät hitsisaumat tietenkin opettaa hitsaamaan, mutta tärkeintä on tehdä pyöriä, ei hitsaaminen. Edes taitava hitsaaminen ei ole tärkeää.
Joo, mietin onko se helppo kopioitavuus, tavoteltava ominaisuus vai ei?
Sitt runko olis kuitenkin pyöreetä alusinkittyy ja haarukkaputket kantikasta ruostumatonta - no kai siitä hyvä ja tyylikäskin tulee kun oikein silmin katsoo
Vähän on epäkuranttia tuo 4020 putkikin kun pari läpireikää ja lommolle väännetty reikien kohdalta
4040 ruostumatonta olis romuliikkeessä ollu mutt se ny taitaa kuitenkin olla pitkärunkoseen kuormapyörään liian notkeeta?
Mitään ei saa aikaseks ku jumittuu miettimään pikkuasioita ja pakkanenkin huitelee toisella kymmenellä
PW kirjoitti:Mitään ei saa aikaseks ku jumittuu miettimään pikkuasioita ja pakkanenkin huitelee toisella kymmenellä
Tuota pikkuasaioiden miettimistä sanotaan suunnitteluksi.
Mene jonnekin rauhalliseen paikkaan ajelemaan. Minulla ainakin ajatukset avartuvat näkemään suhteita ja tärkeysjärjestyksiä, kun menee pois paikalta, jossa niille jotain voi tehdä.
Villapaita päälle, kolvi käteen, päivä mukavaa puuhailua ja pyörä on huomenillalla ajokuntoinen
Ei se miettimällä parane. Suunnitellessa pohtii kuitenkin merkityksettömiä ja merkityksellisiä asioita aivan väärässä suhteessa.
PW kirjoitti:Vähän on epäkuranttia tuo 40*20 putkikin kun pari läpireikää ja lommolle väännetty reikien kohdalta
Ei epäkuranttia vaan tyyliin sopivaa
Ei hommiin vaan lisää pohdintoja nettiin meille sisällä istujille Valmis pyörä aiheuttaa paljon vähemmän keskustelua kuin yksi ovelasti muotoiltu kysymys ja kysymyksen laatimiseen menee paljon vähemmän aikaa
Jukka
Kävin Jorin kuvan kaltaisissa maisemissa ja kas siinä vieressä oli pylväsporakone - porailin latanpätkän täyteen reikiä, nyt on droppariaihioita vähäks aikaa Pakkanenkin laskee päivä päivältä
ja kyllä tandemilla oli taas kiva ajaa
Putkia heppailtu vähän jo ristiin - teen tästä ekaks omaankäyttöön, ehkä vähän lyhyemmän ku tandemi.