Iso merkitys on luistinten pohjien sileydellä. JOs ne ovat rälläkän jäljiltä vielä karkeat, saattaa vastuskerroin olla helposti moninkertainen täysin sileään, kiillotettupintaiseen nähden. Parhaiten saat lisää liukkautta hiomalla luistimen pohjat hiomanauhalla ja kapulalla.
Tärkeää on, että pinta on suora, ilman aaltoilua. Aika vaikea saada hyvin toimiva ilman nauhahiomakonetta.
PUrjeen latatkin näyttävät puuttuvan. Silläkin on merkityksensä.
214202016218.jpg
Eiku luistintyömaalle ja Jorin kulmarautaluistinta matkaan. Näinkö se oli tarkotus? Puhtaaksi hionta nauhakoneella.
Joo, noin juuri. Tuossa on se idea, että terä on luontojaan sivusuuntaan suora ja oikean muotoinen.
Pahin vaikeus luistinten teossa on jään ohjaaminen luistimen alle. Keulan kaarevuuden pitäisi loiventua niin hitaasti, että paine luistimen alla ehtii vaikuttaa jäähän ja sulattaa jäähän luistavan vesikerroksen. JOs paine nousee liian nopeasti, eli keulakaari muuttuu suoraksi liian äkkinäisesti, vesikerros ei ehdi muodostua ja jää murtuu luistimen alla, eikä luistin luista. Siksi ne yleensä hiotaan loivaksi ellipsin kaareksi, eikä suoraksi. Kannattaa takomalla tai hiomalla hoitaa tuo keulakaaren ja suoran osan liittymä mahdollisimman juoheaksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Näitä jääpurjehdusleffoja kun kattoo, en purjehtijanakaan ihan ymmärrä kuinka se purje pidetään lähes samassa asennossa (kireellä) kokoajan.
Purjeet jalustetaan aina suhteellisen tuulen mukaan ja kovan nopeuden ansiosta jääpursien suhteellinen tuuli on aina reilusti vastainen. tämän takia jalusta ei tarvitse koskaan paljoa löysätä.
PW kirjoitti:
Mikä yleensä on syynä jääpursien kallistetuille mastoille?
Taitaa olla lähinnä maston tuenta. Takaharuksen puuttuessa maston kallistus luo jäljellä oleville haruksille/vanteille suuremman kulman mastoon nähden.
Tietyst pyöriäkin vois kokeilla alle, en tiedä sortasko liikaa. Keulaluistin tuntu eilenkin sortavan, ainakin ennen liikkeelle lähtöä. Sivuliuku johtu varmaan luistimen tasaisesta terästä, ei pureudu jäähän. Kuinka sitten toimus jos keulassa ois terotettu luistin ja takana kiekot - ei tiedä ennen ku kokeilee
Kattoo nyt mitä kerkee/viittii rakennella ja kokeilla - tää viikko näyttää kelien puoleen hyvältä, viikonloppuna taas hyvin pakkasta.
Nauhahiomakoneessa muistaakseni ongelmaa, joten kulmarautaterien terotus saattaa jäädä - no voihan sitä kapulallakin koittaa, ruosteen ainakin saa pois.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tietyst pyöriäkin vois kokeilla alle, en tiedä sortasko liikaa. Keulaluistin tuntu eilenkin sortavan, ainakin ennen liikkeelle lähtöä. Sivuliuku johtu varmaan luistimen tasaisesta terästä, ei pureudu jäähän. Kuinka sitten toimus jos keulassa ois terotettu luistin ja takana kiekot - ei tiedä ennen ku kokeilee
Kattoo nyt mitä kerkee/viittii rakennella ja kokeilla - tää viikko näyttää kelien puoleen hyvältä, viikonloppuna taas hyvin pakkasta.
Nauhahiomakoneessa muistaakseni ongelmaa, joten kulmarautaterien terotus saattaa jäädä - no voihan sitä kapulallakin koittaa, ruosteen ainakin saa pois.
Maston kallistaminen taakse auttaa sekin keulaluistimen pitoon.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tietyst pyöriäkin vois kokeilla alle, en tiedä sortasko liikaa. Keulaluistin tuntu eilenkin sortavan, ainakin ennen liikkeelle lähtöä. Sivuliuku johtu varmaan luistimen tasaisesta terästä, ei pureudu jäähän. Kuinka sitten toimus jos keulassa ois terotettu luistin ja takana kiekot - ei tiedä ennen ku kokeilee
Kattoo nyt mitä kerkee/viittii rakennella ja kokeilla - tää viikko näyttää kelien puoleen hyvältä, viikonloppuna taas hyvin pakkasta.
Nauhahiomakoneessa muistaakseni ongelmaa, joten kulmarautaterien terotus saattaa jäädä - no voihan sitä kapulallakin koittaa, ruosteen ainakin saa pois.
Maston kallistaminen taakse auttaa sekin keulaluistimen pitoon.
Joo, totta - tarkotus oli kallistaa masto väljässä maston jalassa mutt maston tyvessä olikin nippeli, joka esti kallistamisen. Teen jalkaan reijän tuolle nippelille, ni sitten vähän kallistuu.
Eka kulmarautaluistin paikoillaan, käsipalikalla hioin pahimmat ruosteet pois, pihajäällä liuttaen tuntui liukkaalta. Tuota tehdessä tajusin, ett olis helppo lisätä haarukat luistimien viereen. Kiekkoja vois kokeilla ja käyttää, millon on sopivat olosuhteet. Ainakin maissa liikutteluun sopisivat.
Iltapäiväksi lupailivat tuulta, ehkä saan siiheks testi kuntoon.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
No huh huh - välillä vähän jo hirvitti tän päivän purjehduksella Uudet luistimet pelas paljon paremmin ja liikkeelle lähtö oli helpohkoa kunhan vaan oli vähän tuulta. Lammassaaren satama-altaassa pysyttelin mutt siihenkin tuuli riittävästi, kiihtyvyys ja vauhti ihan käsittämättömät - enkä edes uskaltanu täysillä pääsyellä vaan yritin jarrutella purjeella jos kovin kiihtyi.
Ohjaus pitäs saada paremmaks ja varmemmaks, siis luistimen pito. Mastoo vois ottaa taakse mutt riittääkö se Pitää varmaan myös terottaa etuluistin teräväks. Voi myös olla, ett etuluistin pitäs viedä kauemmas eteen.
Pahin läheltäpiti kävi kun yritin kääntää myötätuulen kautta mutt tuuli läks viemään suoraan rantakivikkoon. Luistin ei ohjannu mihinkään, vaikka kääns kuinka - lopussa se oli poikittain ja silti mentiin kovaa rantaa kohti. Onneks siinä oli vähän lunta ihan rannassa.
Jep mutta kehityskelponen peli, virittelyä ja säätöä. Olo on ku pikkupoikana päivän leikkien jälkeen
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
No huh huh - välillä vähän jo hirvitti tän päivän purjehduksella Uudet luistimet pelas paljon paremmin ja liikkeelle lähtö oli helpohkoa kunhan vaan oli vähän tuulta. Lammassaaren satama-altaassa pysyttelin mutt siihenkin tuuli riittävästi, kiihtyvyys ja vauhti ihan käsittämättömät - enkä edes uskaltanu täysillä pääsyellä vaan yritin jarrutella purjeella jos kovin kiihtyi.
Ohjaus pitäs saada paremmaks ja varmemmaks, siis luistimen pito. Mastoo vois ottaa taakse mutt riittääkö se Pitää varmaan myös terottaa etuluistin teräväks. Voi myös olla, ett etuluistin pitäs viedä kauemmas eteen.
Pahin läheltäpiti kävi kun yritin kääntää myötätuulen kautta mutt tuuli läks viemään suoraan rantakivikkoon. Luistin ei ohjannu mihinkään, vaikka kääns kuinka - lopussa se oli poikittain ja silti mentiin kovaa rantaa kohti. Onneks siinä oli vähän lunta ihan rannassa.
Jep mutta kehityskelponen peli, virittelyä ja säätöä. Olo on ku pikkupoikana päivän leikkien jälkeen
Hauskaa luettavaa. Ihan kuin olisi itse ollut kyydissä.
Tee siihen takasiltaan rattikelkkajarrut. Hitsaa luistinputkeen kahva, josta vetämällä sen puolen luistin kääntyy kannalleen ja jarruttaa. Sitten sillä voi jarruttamalla kääntää, kuten traktoria.
Jarrukahva.jpg (20.81 KiB) Katsottu 2273 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Maston jalkaa siirretty ja mastoa kallistettu. Päivän testit vähän heikommassa tuulessa. Selvästi huomas, ett luistimien etuosa särkee jäätä, eli se kaari pitäs olla juohevampi. Sortoa myös takaluistimissa, osa tuulen voimasta menee lähtiessä sivuttaisliikkeeseen, eikä pursi lähde eteen päin.
Maston vieressä tai jopa etupuolella seisten tuntu, ett vastusta on vähemmän. Pitäs kokeilla penkkiä maston etupuolelle.
Usko laitteeseen on kasvanut, vois jo sijottaa kunnon luistimiin, olisko retkiluistimet sellaiset?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.