Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Onneksi olkoon, nyt sinulla on jääpursi. :)

Iso merkitys on luistinten pohjien sileydellä. JOs ne ovat rälläkän jäljiltä vielä karkeat, saattaa vastuskerroin olla helposti moninkertainen täysin sileään, kiillotettupintaiseen nähden. Parhaiten saat lisää liukkautta hiomalla luistimen pohjat hiomanauhalla ja kapulalla.
Tärkeää on, että pinta on suora, ilman aaltoilua. Aika vaikea saada hyvin toimiva ilman nauhahiomakonetta.
PUrjeen latatkin näyttävät puuttuvan. Silläkin on merkityksensä.

Jossakin videossa luistin hiottiin loivalle kaarelle liekkö tuolla mikä merkitys?
Joo, latat laitettiin kyllä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

IMG-20200314-WA0004.jpg

Työntöapuakin yritettiin ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »


Vähän teoriaa väliin ;) tuossa ekana näkyvässä purressa erikoinen masto- ja purjeratkaisu.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

Kulmarautaluistin
Kulmarautaluistin

Eiku luistintyömaalle ja Jorin kulmarautaluistinta matkaan. Näinkö se oli tarkotus? Puhtaaksi hionta nauhakoneella.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

214202016218.jpg
Eiku luistintyömaalle ja Jorin kulmarautaluistinta matkaan. Näinkö se oli tarkotus? Puhtaaksi hionta nauhakoneella.

Joo, noin juuri. Tuossa on se idea, että terä on luontojaan sivusuuntaan suora ja oikean muotoinen.
Pahin vaikeus luistinten teossa on jään ohjaaminen luistimen alle. Keulan kaarevuuden pitäisi loiventua niin hitaasti, että paine luistimen alla ehtii vaikuttaa jäähän ja sulattaa jäähän luistavan vesikerroksen. JOs paine nousee liian nopeasti, eli keulakaari muuttuu suoraksi liian äkkinäisesti, vesikerros ei ehdi muodostua ja jää murtuu luistimen alla, eikä luistin luista. Siksi ne yleensä hiotaan loivaksi ellipsin kaareksi, eikä suoraksi. Kannattaa takomalla tai hiomalla hoitaa tuo keulakaaren ja suoran osan liittymä mahdollisimman juoheaksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1839
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hieno on pursi! Katteeks kyllä käy.

Noista kulmaraudoista.. Kun Hitsaat pienet pätkät vietereiden reunoihin hitsausjännitykset kutistaa vieteriä ja vääntää raudan mukavasti kaarelle..

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

Härski kirjoitti:

Hieno on pursi! Katteeks kyllä käy.

Noista kulmaraudoista.. Kun Hitsaat pienet pätkät vietereiden reunoihin hitsausjännitykset kutistaa vieteriä ja vääntää raudan mukavasti kaarelle..

Mikä on vieteri?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:


Näitä jääpurjehdusleffoja kun kattoo, en purjehtijanakaan ihan ymmärrä kuinka se purje pidetään lähes samassa asennossa (kireellä) kokoajan.

Purjeet jalustetaan aina suhteellisen tuulen mukaan ja kovan nopeuden ansiosta jääpursien suhteellinen tuuli on aina reilusti vastainen. tämän takia jalusta ei tarvitse koskaan paljoa löysätä.

PW kirjoitti:

Mikä yleensä on syynä jääpursien kallistetuille mastoille?

Taitaa olla lähinnä maston tuenta. Takaharuksen puuttuessa maston kallistus luo jäljellä oleville haruksille/vanteille suuremman kulman mastoon nähden.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

Tietyst pyöriäkin vois kokeilla alle, en tiedä sortasko liikaa. Keulaluistin tuntu eilenkin sortavan, ainakin ennen liikkeelle lähtöä. Sivuliuku johtu varmaan luistimen tasaisesta terästä, ei pureudu jäähän. Kuinka sitten toimus jos keulassa ois terotettu luistin ja takana kiekot - ei tiedä ennen ku kokeilee ;)
Kattoo nyt mitä kerkee/viittii rakennella ja kokeilla - tää viikko näyttää kelien puoleen hyvältä, viikonloppuna taas hyvin pakkasta.
Nauhahiomakoneessa muistaakseni ongelmaa, joten kulmarautaterien terotus saattaa jäädä - no voihan sitä kapulallakin koittaa, ruosteen ainakin saa pois.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Tietyst pyöriäkin vois kokeilla alle, en tiedä sortasko liikaa. Keulaluistin tuntu eilenkin sortavan, ainakin ennen liikkeelle lähtöä. Sivuliuku johtu varmaan luistimen tasaisesta terästä, ei pureudu jäähän. Kuinka sitten toimus jos keulassa ois terotettu luistin ja takana kiekot - ei tiedä ennen ku kokeilee ;)
Kattoo nyt mitä kerkee/viittii rakennella ja kokeilla - tää viikko näyttää kelien puoleen hyvältä, viikonloppuna taas hyvin pakkasta.
Nauhahiomakoneessa muistaakseni ongelmaa, joten kulmarautaterien terotus saattaa jäädä - no voihan sitä kapulallakin koittaa, ruosteen ainakin saa pois.

Maston kallistaminen taakse auttaa sekin keulaluistimen pitoon. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tietyst pyöriäkin vois kokeilla alle, en tiedä sortasko liikaa. Keulaluistin tuntu eilenkin sortavan, ainakin ennen liikkeelle lähtöä. Sivuliuku johtu varmaan luistimen tasaisesta terästä, ei pureudu jäähän. Kuinka sitten toimus jos keulassa ois terotettu luistin ja takana kiekot - ei tiedä ennen ku kokeilee ;)
Kattoo nyt mitä kerkee/viittii rakennella ja kokeilla - tää viikko näyttää kelien puoleen hyvältä, viikonloppuna taas hyvin pakkasta.
Nauhahiomakoneessa muistaakseni ongelmaa, joten kulmarautaterien terotus saattaa jäädä - no voihan sitä kapulallakin koittaa, ruosteen ainakin saa pois.

Maston kallistaminen taakse auttaa sekin keulaluistimen pitoon. :)

Joo, totta - tarkotus oli kallistaa masto väljässä maston jalassa mutt maston tyvessä olikin nippeli, joka esti kallistamisen. Teen jalkaan reijän tuolle nippelille, ni sitten vähän kallistuu.
Eka kulmarautaluistin paikoillaan, käsipalikalla hioin pahimmat ruosteet pois, pihajäällä liuttaen tuntui liukkaalta. Tuota tehdessä tajusin, ett olis helppo lisätä haarukat luistimien viereen. Kiekkoja vois kokeilla ja käyttää, millon on sopivat olosuhteet. Ainakin maissa liikutteluun sopisivat.
Iltapäiväksi lupailivat tuulta, ehkä saan siiheks testi kuntoon.

215202010748.jpg

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

No huh huh - välillä vähän jo hirvitti tän päivän purjehduksella :shock: Uudet luistimet pelas paljon paremmin ja liikkeelle lähtö oli helpohkoa kunhan vaan oli vähän tuulta. Lammassaaren satama-altaassa pysyttelin mutt siihenkin tuuli riittävästi, kiihtyvyys ja vauhti ihan käsittämättömät - enkä edes uskaltanu täysillä pääsyellä vaan yritin jarrutella purjeella jos kovin kiihtyi.
Ohjaus pitäs saada paremmaks ja varmemmaks, siis luistimen pito. Mastoo vois ottaa taakse mutt riittääkö se :? Pitää varmaan myös terottaa etuluistin teräväks. Voi myös olla, ett etuluistin pitäs viedä kauemmas eteen.
Pahin läheltäpiti kävi kun yritin kääntää myötätuulen kautta mutt tuuli läks viemään suoraan rantakivikkoon. Luistin ei ohjannu mihinkään, vaikka kääns kuinka - lopussa se oli poikittain ja silti mentiin kovaa rantaa kohti. Onneks siinä oli vähän lunta ihan rannassa.
Jep mutta kehityskelponen peli, virittelyä ja säätöä. Olo on ku pikkupoikana :mrgreen: päivän leikkien jälkeen 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »


Lyhyt video suojasemmalta osuudelta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

No huh huh - välillä vähän jo hirvitti tän päivän purjehduksella :shock: Uudet luistimet pelas paljon paremmin ja liikkeelle lähtö oli helpohkoa kunhan vaan oli vähän tuulta. Lammassaaren satama-altaassa pysyttelin mutt siihenkin tuuli riittävästi, kiihtyvyys ja vauhti ihan käsittämättömät - enkä edes uskaltanu täysillä pääsyellä vaan yritin jarrutella purjeella jos kovin kiihtyi.
Ohjaus pitäs saada paremmaks ja varmemmaks, siis luistimen pito. Mastoo vois ottaa taakse mutt riittääkö se :? Pitää varmaan myös terottaa etuluistin teräväks. Voi myös olla, ett etuluistin pitäs viedä kauemmas eteen.
Pahin läheltäpiti kävi kun yritin kääntää myötätuulen kautta mutt tuuli läks viemään suoraan rantakivikkoon. Luistin ei ohjannu mihinkään, vaikka kääns kuinka - lopussa se oli poikittain ja silti mentiin kovaa rantaa kohti. Onneks siinä oli vähän lunta ihan rannassa.
Jep mutta kehityskelponen peli, virittelyä ja säätöä. Olo on ku pikkupoikana :mrgreen: päivän leikkien jälkeen 8)

Hauskaa luettavaa. Ihan kuin olisi itse ollut kyydissä. :mrgreen:
Tee siihen takasiltaan rattikelkkajarrut. Hitsaa luistinputkeen kahva, josta vetämällä sen puolen luistin kääntyy kannalleen ja jarruttaa. Sitten sillä voi jarruttamalla kääntää, kuten traktoria. :)

Jarrukahva.jpg
Jarrukahva.jpg (20.81 KiB) Katsottu 2273 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Jääpurren suunnittelua ja rakentelua

Viesti Kirjoittaja PW »

216202012420.jpg

Maston jalkaa siirretty ja mastoa kallistettu. Päivän testit vähän heikommassa tuulessa. Selvästi huomas, ett luistimien etuosa särkee jäätä, eli se kaari pitäs olla juohevampi. Sortoa myös takaluistimissa, osa tuulen voimasta menee lähtiessä sivuttaisliikkeeseen, eikä pursi lähde eteen päin.
Maston vieressä tai jopa etupuolella seisten tuntu, ett vastusta on vähemmän. Pitäs kokeilla penkkiä maston etupuolelle.
Usko laitteeseen on kasvanut, vois jo sijottaa kunnon luistimiin, olisko retkiluistimet sellaiset?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin