Sivu 7/11
Re: Maxarya
Lähetetty: 11 Huhti 2020, 22:31
Kirjoittaja PW
ajou kirjoitti:Höh, naksuthan toimii kuin unelma! Ota nyt huomioon, että tää on yli 10 v ikäinen pyörä. Käytätkö sitä vasenta eli napavaihtajaa ollenkaan? Sen kanssa ei noita ääripäitä juuri tarvita.
Käytän dualdriveä myös, sillä en oo huomanu vaikutusta, siis kaikilla napavaihteilla nykii samalla tavalla.
Kai 10 vuotiaan pyöränkin vaihteet voi säätää unelma kuntoon jos vaan osaan/opin 
Muok. Niin ja ne dualdriven kolme vaihdetta vaihtuu hyvin. Eikä se dualdrive voi tietenkään vaikuttaa takavaihteen toimintaa. Täytyy vielä huomenna koittaa säätää.
Re: Maxarya
Lähetetty: 12 Huhti 2020, 01:14
Kirjoittaja jviirret
Vaijerin kunto? Jos se vähän takertelee niin saa säätöruuveja pyöritellä ranteet helläksi eikä silti toimi.
Re: Maxarya
Lähetetty: 12 Huhti 2020, 06:55
Kirjoittaja ajou
Tota juuri tarkoitin, että niin monessa paikassa voi olla pientä klappia, vaihtajassa, vaijereissa, vaijerin kuoressa, vaihtajan vivussa.
Jos DualDrive ei ole ihan kohdillaan, sieltä kuuluu ylimääräistä naksuntaa. No sehän ei tietenkään vaikuta ketjuvaihtajan toimintaan, mutta äänestä puhuit myös.
Re: Maxarya
Lähetetty: 12 Huhti 2020, 17:47
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:Kai 10 vuotiaan pyöränkin vaihteet voi säätää unelma kuntoon jos vaan osaan/opin 
Uutena halpisvaihteetkin saa säätöön lyhemmälläkin asennuskokemuksella, mutta jos naksuvaihteet (=indeksivaihtaja) on perusmarkettitasoa, niin 1000km/6kk jälkeen säätöihin saaminen on suht mahdotonta, tai pikkuhetkeksi ne saa toimimaan viikon työllä.
Wacky aina kommentoi tähän valitukseen sanomalla että laadukaat saa säätöön käytettynäkin, mulla ei vaan ole kokemusta niistä kunnollisista.
Re: Maxarya
Lähetetty: 12 Huhti 2020, 18:27
Kirjoittaja jviirret
Mä oon saanu romulavalta kerätyt markettivehkeetkin vielä säädettyä vaikka ovat omassa käytössäkin olleet vuosia. Se on se vaijeri, vaijeri ja vaijeri
Vaihtajan välykset on aina samassa reunassa ja vivulle riittää kevyt öljyäminen ja perään paineilmaa joka raosta että puhdistuu kunnolla ja öljyä menee joka paikkaan.
Paremmissa pyörissä on paremmat vaijerit ja vain lyhyet kuoren pätkät mutkissa. Halvoissa vedetty pitkiä pätkiä joustavilla kuorilla eikä oo teflonpinnotteita yms. hienouksia vaijereissa.
Re: Maxarya
Lähetetty: 12 Huhti 2020, 18:41
Kirjoittaja torneol
En ole välttämättä jviirretin kanssa eri mieltä. Sama on havaittavissa nimittäin esim. autojen käsijarruissa. Usein kun se on toimimaton, niin vaijeri...
Kun vaijeria ei käytetä sen liikkumattomuuden vuoksi, niin kohta on jumissa kahva ja muutkin liikkuvat osat. Putsaus, rasvaus ja käyttö ehkäisee toimimattomuutta.
Re: Maxarya
Lähetetty: 12 Huhti 2020, 21:23
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:Kun en oo aikoihin säätäny tämmöstä naksu-vaihdetta, mitä tuolle pitäs tehdä kun vaihteet menee ykkösestä ysiin mutta kasi sattaa jäädä välistä jaa toiseen suuntaan saattaa jäädä joku muu vaihde? Ja polkiessa jotenkin nykii tai jotain - ei kuitenkaan hypi vaihteelta toiselle 
- Kato ihan ensiksi onko korvake suorassa. Jos se on vääntynyt niin se on pakko oikaista suunnilleen suoraksi ennen kuin alat säätää. Silmämääräisen suora riittää yleensä, mutta vertaa ratasta ja rissaa, ei kerjua. Tarkista onko ylemmässä rissassa pahemmin klappia, jos löytyy suosittelen hankkimaan uudet rissat.
- Säädä vaihde pienimmälle rattaalle ja irroita vaijeri. Tarkista että vaijeri liikuu herkästi kuorissa eikä ole alkanut rispaantua mistään kohtaa.
- Säädä H-rajoitin ruuvi niin että ketju näyttää menevän suorassa takavaihtajan ylemmältä rissalta pienimmälle rattaalle.
- Katso että hienosäätö on kieritetty vain pari pykälää vaille täysin sisään. Kevyesti vetäen vaijerinpäästä kiinnitä vaijeri takavaihtajaan.
- Säädä vaihtaja suurimalle takarattaalle ja katso että ketju L-rajoitin ruuvi päästää vaihtajan sopivan pitkälle.
- Vaihteet kaipaavat luultavasti muutaman pykälän hienossädön kiristystä joka selviää vaihtamalla vaihteita läpi.
-----
Noita ohjeita noudattaen pitäisi toimia joka kerta jos osat ei ole vaurioituneet jollain tapaa. Ongelmiin joihin noilla ohjeilla ei saa apua kuuluu mm. vääntynyt takavaihtaja, kulunut vaihdevipu, akseli voi olla kiero/poikki jne.
PW kirjoitti:Kyllä tykkään kitkavaihtajista 
Kitkavivut on laiskoille ja taidottomille 
Re: Maxarya
Lähetetty: 13 Huhti 2020, 13:52
Kirjoittaja PW
Rikun ohjeella sain vaihteet ainakin paremmaks, vaikka se pikasäätöruuvi ei toimikaan ja ne naksutkin on varmaan osin kulahtanu, kahvassakin jotain klappia. Nykiminen kuitenkin väheni, jollei loppunu kokonaan.
Koska olen laiska ja taitamaton, en viitsi siitä täydellistä yrittääkään 
Re: Maxarya
Lähetetty: 13 Huhti 2020, 16:17
Kirjoittaja ajou
Voisko nykiminen johtua myös venyneistä ketjuista? En muista milloin olen vaihtanut.
Re: Maxarya
Lähetetty: 13 Huhti 2020, 17:03
Kirjoittaja PW
ajou kirjoitti:Voisko nykiminen johtua myös venyneistä ketjuista? En muista milloin olen vaihtanut.
Mut ku se vähän niinku loppu vaihteen säädöllä, tosin kovin lyhyesti testailin. Pitää ketjutkin tsekata.
Re: Maxarya
Lähetetty: 22 Huhti 2020, 23:10
Kirjoittaja PW
Jeps, tää jäi nyt meille vakinaisesti. Sen verran on oppinu sillä ajamaan, ett uskaltautu ostamaan. Toivottavast pyörälle on käyttöä.
Re: Maxarya
Lähetetty: 22 Huhti 2020, 23:20
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Jeps, tää jäi nyt meille vakinaisesti. Sen verran on oppinu sillä ajamaan, ett uskaltautu ostamaan. Toivottavast pyörälle on käyttöä.
Onnea Annille uuden pyörän Vuoksi. Kevät on uusien pyörien aikaa. 
Re: Maxarya
Lähetetty: 25 Huhti 2020, 18:26
Kirjoittaja PW
Re: Maxarya
Lähetetty: 25 Huhti 2020, 18:53
Kirjoittaja ajou
Veikkaan, että se kontrolleri paloi oikosulun takia. Tuskin moottoriin saakka on mennyt. Niitä saa onneksi kaupasta. Oikeat voltit vaan ja vaihto.
Re: Maxarya
Lähetetty: 25 Huhti 2020, 20:01
Kirjoittaja PW
ajou kirjoitti:Veikkaan, että se kontrolleri paloi oikosulun takia. Tuskin moottoriin saakka on mennyt. Niitä saa onneksi kaupasta. Oikeat voltit vaan ja vaihto.
Keskiuudenmaan elektroniikasta?