Suorana tuollainen nivel ei kuluta tehoa, mutta kulmassa se tietenkin kuluttaa.
Lasketaanpa. Oletetaan nivelelle joku kulma tuon kulman se kääntyy kierroksen aikana yhteen suuntaan, takaisin nollaan ja vielä toiseen suuntaan ja takaisin. Näitä niveliä on neljä ja ne kaikki tekevät summittain saman liikkeen ja kaikissa niissä on sama voima päällä.
energia, joka kuluu kitkoihin kulmanivelessä = kulma radiaaneina x laakerin säde x 2 (edestakaisin) x 4 (laakerien määrä) x akselimomentti / laakerin etäisyys akselilta x kitkakerroin laakerissa
oletetaan:
akselin murtokulmaksi 0,1 radiaania, eli 5,7 astetta, jotta laskelma helpottuisi.
laakerin halkaisija 10 mm
akselin momentiksi 10 Nm
laakerin etäisyys alkselilta 30 mm
kitkakertoimeksi 0,1
laakerit liikkuvat 10 mm halkaisijaisella laakerilla 1
mm edestakaisin kukin, eli yhteensä 8 mm per kierros.
Laakereissa on päällä voima 10 Nm/0,015= 667 N, eli kitkavoima on 67 N
67 N x 8 mm tekee hukattuna energiana 67 x 0,008 = 0,54 Nm / kierros, eli 0,27/2pii=0,084 Nm
0,084 Nm on 10 Nm akselimomentista 0,84% ...Ehkä. 
Ei siis kovin paljon. Tuossa ei ole huomioitu nivelen dynaamista kuormitusta, jota tulee ristinivelessä aika paljon, kun murtokulma kasvaa ja pyörimisnopeus lisääntyy. Lisäksi tuo murtokulma (5,7 astetta) on aika pieni ja toteutuu usein jo suoraan ajaessa jousituksen aiheuttaman korkeuseron takia.