Re: 1CV:n jatkoajatuksia
Ei ehkä "linjakas" mutta ihan VITUN hieno auto. Eritoten tykkään aaltopellistä. Se jotenkin keventää fiilistä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Ei ehkä "linjakas" mutta ihan VITUN hieno auto. Eritoten tykkään aaltopellistä. Se jotenkin keventää fiilistä.
Kuinkahan tuollaisen esikuvan mallisen aaltopeltikuvion saisi helpoimmin aikaiseksi...? Jotain levytavaraa nuo tavaratilan kyljet voisi olla.
Hmm, tarviipa tutkailla minkäkokoisella urituksella noita valokatteita löytyy. Kiitos vinkistä! Ihan samalle estetiikan tasolle tuolla ei pääse kuin esikuva, mutta jos edes riittävän lähelle...
Tuohan ei siis oikeasti ole aaltopeltiä, vaan peltiin on painettu paltteita vieriviereen lämpöpatterin tapaan. Reunat ovat aivan tasaista peltiä. Vain keskellä on tuo aaltokuvio.
TUollaisen saa kyllä aikaan särmäyspuristimella, mutta kenelläpä sellaista olisi autotallissaan... -vielä.
Muovilevyyn tuon voisi tehdä tyhjiömuovaamalla; alipaineella imemällä palte kerrallaan.
Valokatteita on PVC ja PC-muovisia, joista jälkimmäinen on vähän kalliimpi mutta paljon parempi materiaali. Meillä kestänyt tuossa terassin kattona tuulet ja tuiskut yli 10 v. ajan.
Näinpä, siinä se haaste onkin: jos oikaisee ja väkästelee valmiista aaltolevystä, niin näyttääkö tarpeeksi hyvältä?
jori kirjoitti:...Muovilevyyn tuon voisi tehdä tyhjiömuovaamalla; alipaineella imemällä palte kerrallaan.
Metallilevyt taitaa olla poissa laskuista painonsa takia, eli ratkaisu olisi muovien puolella. Joko valmiina aaltolevynä, tai sitten itse kötöstellen, tavalla tai toisella. Yksi vaihtoehto tietysti 3D-tulostella muovista muotti, ja laminoida kappale lasi/hiilikuidusta alipaineella.
Äkkiäkös sä värkkäät sikkikoneen ja väännät jostai 0.7 mm alumiinipellistä nuo posket. Ei se levy kokomittainen kuitenkaan voi olla, niin teet puolennmetrin soiroista, sillon riittää noin 20cm syvä kita koneeseen.
Sitten sitä suraavaan projektiin mä ehdotan konevasaraa ja englanninpyörää, enkä sen jälkeen malta enää olla tulematta vakoilee sun puuhia!
https://www.nettimarkkina.com/kaytettya ... tia/812908 Varmaan lähempääkin sulle löytys . Vaikka Rauta Soinilta.
.. Ja tommosta valmista profiililevyähän voi käyttää muottina komposiitilevylle. Ohut kevlarlevy taipuilee kivasti, vaikka sen laminoisi aluksi ihan tasoksi..
Näyttää tulleen ns. mittakaavatekijä vastaan tuossa kyljen urituksessa. Kattopelleissä ja valokatteissa uritus on liian iso ja harva, ei näytä hyvältä.
2CV Fourgonnetten valokuvia tuijottelin netistä, ja mallintelin tavaratilan kylkeen alla näkyvän urituksen. Omaan silmään tuo alkaisi olla lähellä sopivaa kokoluokkaa. Urat toistuu nyt 32 millin välein.
Esikuvan vuosimallista/versiosta riippuen uritus on joko tuolla alakyljessä (tuoreemmat mallit), tai myös katossa (vanhemmat autot).
Kattokaistaleesta ajattelin tehdä avattavan/irrotettavan, materiaalina vaikka solumuovi. Sitä kun ajatuksena käyttää muuallakin korissa.
Eiköhän tämä riitä korin "koristelusta" tällä erää, konstilla tai kolmannella sellaisen sitten aikanaan varmasti saa tehtyä.
Hyviä ehdotuksia tuli, kiitokset niistä!
Ennen koria listalla vielä monta asiaa pohdittavana, eli mitä kaikkea tuonne korin sisälle piilottaisi...
Kerran kiellon päälle. Ruukin julkisivutuotteissa on 0,7 mm alumiinipomulevyä myös 18 tai 10 mm "paksuisena" . 70-luvulla tehtiin kerrostaloihin kellariin kylmiöitä kirkkaasta ohkasesta poimualumiinilevystä, mutta sitä ei nykyään löydä kuin purkutyömaan roskalavalta.