Re: Nojapyöräkuumetta
Ugh
Olen tässä vuoden verran kuolannut nojapyörän perään ja minua mietityttää ankarasti minkälainen malli sopisi minulle. Nykyään pyöräilen enimmäkseen töihin ja takaisin, ympäri vuoden. Kesällä noin 4 kertaa viikossa edestakaisin ja talvella säiden salliessa 2-3 kertaa viikossa. Työmatkaa on 18km yhteen suuntaan ja maasto on normaalia taajamaa. Pyöräilen Espoosta (Kauniaisen läpi) Helsinkiin (mutta en kuitenkaan keskustaan saakka). Toinen tärkeä käyttötapa nykyään on kaupassa käynti, löysin Biltemasta (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=27262) halvan ja ainakin vielä hyvin kestäneen kärryn. Kärryyn saa lapsenkin mukaan ja käyn sillä marketista tankkaamassa ruuat kyytiin (Uskomatonta paljonko pikku lapset syö ruokaa ja juo maitoa) ja muutenkin tulee lasten kanssa pientä retkeilyä sillä harrastettua.
Innostus pyörän vaihtoon lähti yhtenä tuulisena päivänä kun poljin kotiin, yllättäen vastatuuleen. Kiroilin taas tuulista säätä ja eiköhän kohta minusta ohi mennyt papparainen nojakilla, naama epäilyttävän suuressa virneessä Mietiskelin että tuommoinenhan olisi näppärä etelän tuulisiin oloihin. On useammin kuin kerran vastatuuli syönyt miestä ja on tullut mietittyä että tähän täytyy olla joku parempikin ratkaisu. Siinähän se sitten viime kesänä ohi sujahti ohi se vastaus.
Mutta asioita jotka arveluttaa.
Huolto
Renkaiden paikkaus, ketjujen puhdistus/rasvaus ja jarrujen säätö menee ihan helposti kotona mutta vaihteiden säätö tai vanteen suoristun on täyttä utopiaa minulle tai jonkin osan vaihto toiseen. Eli missä nojakkia voi käyttää huollossa pk seudulla ja mitä se maksaa (ilman osia). Sen verran paljon tulee poljettua että kahdesti vuodessa vien nykyisen pyörän huoltoon (vaikka mitään suurempaa vikaa ei olisikaan) ja se on 80-90e kerta, ilman osia.
Talvipyöräily
Miten tai minkälainen nojakki sopii myös talvipyöräilyyn? Vai olisiko syytä säilyttää nykyinen Nishikin hybridi talvikelejä varten? Nykyään jään suosiolla kotiin jos uutta lunta on tuprutellut noin 5cm lisää, pakkasta on yli 10 astetta tai muuten on ajokelvoton keli. Esim: pyörän renkaat uppoaa poljetun lumikerroksen läpi asfalttiin koska on niin lämmin päivä.
Kuopat ja hiekkatie
Kuinka kuoppien ja korokkeiden ylittäminen tapahtuu? Nykyään nostan persettä penkistä ja tarvittaessa hyppäytän pyörän korokkeen yli (juurikaan vauhtia hiljentämättä) Mutta miten vastaava tapahtuu nojapyörällä? Hiekkatietä tai paremmin pururataa osuu työmatkalle muutama kilometri. Sekin menee ilmeisesti nojakilla (hyvin)?
Tavoitteet
Tuuli/Nopeus
Vastatuuli syö aikalailla miestä, varsinkin syksyllä. Nojakista olisi ilmeisesti apua tähän ongelmaa. Nopeuden työmatkalla ei tarvitse kasvaa, nopeuteen kun vaikuttaa paljon muitakin muuttujia kuin pyörä mutta ei siitä haittaakaan ole. Tärkeämpää on että ajaminen olisi myös (puuskaisessa) tuulessa siedettävää.
Kivut
Kesällä, varsinkin viikon 4 ajopäivänä, kämmeniä sekä persettä alkaa kivistämään aika lailla. Kuopat ja korokkeet hakkaa kämmeniin ja persettä kivistää kilometrit. Näistäkin pääsee ilmeisesti nojakilla eroon?
Kannattaako
Kannattaako nojakki ostaa pääasiassa työmatka pyöräilyyn taajamissa ja tuommoiselle matkalle? Mallista minulla ei ole juurikaan hajua, trikki tuntuu jotenkin kätevämmältä ja turvallisemmalta. Valoissa ja muissa paikoissa joutuu pysähtymään ja trikkissa jalkoja ei tarvitsi irrottaa lukoilta. Ja kaatuminen tuntuu pelottavan alitajunnassa, tosin en kyllä ymmärrä miksi. Onhan sitä kaaduttu monta kertaa nykyisellä pysty pyörälläkin (vartalo suorana ja jalat kiinni polkimissa) ja nojakissa kaatuu matalalta.
Olisko jossain pk seudulla tulossa tapahtumaa jossa pyöriä pääsisi kokeilemaan? Fillari messuille oli tarkoitus mennä mutta duuni matka esti.
Tdd