Tankki ja puola paikoillaan. Ensiövaihteessa ei ollut vaseliinia vähääkään.
Moottoripolkupyörä
Re: Moottoripolkupyörä
Joo-o, on siinä vasemmalla kädellä hommaa... varsinainen moniajo päällä.
Onneksi sulla on jalkajarrukin tuossa pyörässä.
Re: Moottoripolkupyörä
Onkohan tuon ensiövaihteen isomman hammaspyörän piilossa oleva kylki suoraan kytkinpintana, vai onko siellä joku suljetumpi rakenne kytkimelle?
Kytkinpinnalle ei tietenkään saa kulkeutua rasvaa... Onneksi vaseliinit lentää vauhdissa ulkokehän suuntaan. Mitään kovin juoksevaa ainetta tuonne hammasvaihteeseen ei kannata laittaa.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Ei oo suljetumpaa rakennetta kytkimelle. Pelkästään keskipakoisvoima pitää vaseliinin pois kytkimestä.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Koeajoyritys tökkäsi heti pihaan. Polkimet pyörähtivät tyhjää. Shimanon ketjupyörä ja sokka irtosivat. Ei kun kiekkoa irti. Jarrurautaa irti käyttäessäni, oli ketjupyörän puolen laakeri nytkähtänyt pesästään linkkuun. Puolet kuulista oli navan sisällä. Ihme ja kumma, kaikki osat löytyivät ehjinä ja sain tuon toimivana kasattua.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Nyt on VMC (Vilijami Motorized Cycles) model Zero ajokunnossa. Vakuutusyhtiölle pitää olla merkki, malli, vuosimalli ja runkonumero.
Pimeä ehti tulla, mutta korttelin kävin kiertämässä. Käyntiin lähti pikkunikottelun jälkeen. Epäilyttävän näköinen bensansuodatin vuoti tietenkin bensaa lahkeeseen. Kytkin ja jarrukahvat pitää kääntää toisinpäin. Ei vielä sen syvällisempiä ajofiiliksiä.
Re: Moottoripolkupyörä
Onnittelut Zeron ajokuntoon saamisesta!
Kuulostaa kovin tutulta tuo yömyöhään testailu, nukkumaan ei malta mennä ennen kuin on päässyt uutta kulkupeliä kokeilemaan, edes vähän .
Tarkempaa analyysiä sitten ajan kanssa, ei stressiä.
Re: Moottoripolkupyörä
Osaatko muuten vielä tuon pikaisen korttelinkierron perusteella arvostella moottorin ääntä?
Eli vertautuuko (virittämättömään) "perusmopoon", vai oliko sellaista hiljaisempi/meluisampi?
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Pappatunturin äänimaailma on aika lähellä.
Re: Moottoripolkupyörä
Vilijami kirjoitti:Pappatunturin äänimaailma on aika lähellä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Moottoripolkupyörä
Minulla on tällainen vaiva, joka kieltämättä on tavallista yleisempää tämän foorumin lukijoilla laajemminkin. Usein saan kiinni itseni ajattelemasta teknisiä, ja viime aikoina myös poliittisia, ratkaisuja periaatteella: Entäpäs jos tämä, tai tuo vakiintunut toiminta tehtäisiinkin ihan toisin.
Tätä moottoripyörän kierrettävän kaasukahvan toimintasuuntaa olen usein ihmetellyt. Miksi se on niin päin, että ylhäältä taakse vetäessä kaasu lisääntyy. Suuritehoisten moottoripyörien kanssa sattuu paljon vahinkoja sen takia. Kun pyörä lähtee kiihtymään rajusti, kokematon kuski pitää tiukasti kiinni kahvoista jolloin kaasu kiertyy aina vaan kovemmalle ja pyörä päätyy vastapäisen talon seinään ja kuski vammautuu lentäessään ikkunasta läpi sisälle.
Miksei tuo kiertosuunta voisi olla toisin päin. Tämä järjestely poistaisi tuon edellä kuvaillun vaaran paikan. Mikä toiminta tuon takia huononisi, ottamatta nyt huomioon nykyisten moottoripyöräilijöiden tottumuksia ja tapoja kaasun kiertämisestä toiseen suuntaan.
Ehkä kaasukahvaan pitäisi tehdä vipumainen kohouma, tai tehdä kahvasta päältä litteä kaasun kiertämisen helpottamiseksi ja moni muukin yksityiskohta varmaan olisi toisin, mutta noin päin kiertymällä aukeava kaasu ei aiheuttaisi näitä yllättävän yleisiä moottoripyöräonnettomuuksia.
PS. Niille, jotka eivät tiedä. Moottoripyörän sarvissa ei saa roikkua, vaan kiihtyvyysvoimat otetaan vastaan istuimella ja jalkatapeilla, jolloin kädet jäävät vapaaksi päästämään kaasua löysemmälle, kun vauhti kiihtyy liikaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
Miksi mopossa/moottoripyörässä on kiertokaasu, mutta moottorikelkassa, mönkijässä ja vesijetissä on peukalovipukaasu?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Moottoripolkupyörä
Aikatason korrelaatiotarkaastelun perusteella näyttäisi kehitys olevan menossa pois kiertokahvakaasusta. Nuo kaikki peukalokaasulaitteet ovat uudempia, kiertokahvakasulliset vanhempia.
En ole ajanut peukalokaasullisella isotehoisella laitteella, joten en pysty sanomaan kuinka paljon tämä ratkaisu vähentää kiihdytysonnettomuuksien mahdollisuutta. Mutta olen vakuuttunut, että joka tapauksessa vähentää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoripolkupyörä
jori kirjoitti: ↑25 Loka 2023, 10:47Suuritehoisten moottoripyörien kanssa sattuu paljon vahinkoja sen takia. Kun pyörä lähtee kiihtymään rajusti, kokematon kuski pitää tiukasti kiinni kahvoista jolloin kaasu kiertyy aina vaan kovemmalle ja pyörä päätyy vastapäisen talon seinään ja kuski vammautuu lentäessään ikkunasta läpi sisälle.
Netti on täynnä videoita, missä parkkeeraava autoilija painaa yhtäkkiä kaasun pohjaan ja rysäyttää kaupan näyteikkunan läpi.
En siis usko kaasupolkimen, -vivun tai -kahvan tyypin vaikuttavan mitään onnettomuuksiin. Ihmiset reagoivat yllättävään tilanteeseen taistele, pakene tai jähmety reaktioilla. Nämä jähmettyvät ihmiset eivät kykene toimimaan, vaan säikähtäessään muuttuvat hetkessä kuljettajasta matkustajaksi ja sitten rytisee.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Moottoripolkupyörä
Vilijami kirjoitti: ↑25 Loka 2023, 21:13jori kirjoitti: ↑25 Loka 2023, 10:47Suuritehoisten moottoripyörien kanssa sattuu paljon vahinkoja sen takia. Kun pyörä lähtee kiihtymään rajusti, kokematon kuski pitää tiukasti kiinni kahvoista jolloin kaasu kiertyy aina vaan kovemmalle ja pyörä päätyy vastapäisen talon seinään ja kuski vammautuu lentäessään ikkunasta läpi sisälle.
Netti on täynnä videoita, missä parkkeeraava autoilija painaa yhtäkkiä kaasun pohjaan ja rysäyttää kaupan näyteikkunan läpi.
En siis usko kaasupolkimen, -vivun tai -kahvan tyypin vaikuttavan mitään onnettomuuksiin. Ihmiset reagoivat yllättävään tilanteeseen taistele, pakene tai jähmety reaktioilla. Nämä jähmettyvät ihmiset eivät kykene toimimaan, vaan säikähtäessään muuttuvat hetkessä kuljettajasta matkustajaksi ja sitten rytisee.
Totta, mutta tuollainen kiihdyttävä mekanismi pitäisi tehdä niin päin toimivaksi, että panikoiva ihminen vähentää kaasua, eikä lisää, kuten nykysysteemeissä. Panikoiva ihminen oikaisee jalkansa lähteäkseen juoksemaan pakoon. Jos siinä sattuu olemaan kaasupoljin alla, tapahtuu kauheita. Samoin äitinsä selässä matkustava apinaihmisen poikanen oppi tarttumaan tiukemmin kiinni puusta toiseen hyppäävän äitinsä karvoihin. Ne, jotka näin tekivät jäivät putoamatta. Niinpä sitten näiden jälkeläiset tekevät myös näin "annas kun mä kokeilen"- tilanteessa säikähtäessään liian rajusti kaasuun reagoivaa moottoripyörää.
Ehkäpä kaasupolkimen pitäisi senkin toimia toisin päin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma