Re: Neljän hengen retki Gotlannissa heinäkuu 2024
Jorille Tukholman oluthintoja: 3 kpl puolen litran olusia 270 kruunua, Bistro Humlehof, sataman lähellä.
Melko tarkasti saman päivän kurssilla 8€ kappaleelta. -jori
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Jorille Tukholman oluthintoja: 3 kpl puolen litran olusia 270 kruunua, Bistro Humlehof, sataman lähellä.
Melko tarkasti saman päivän kurssilla 8€ kappaleelta. -jori
Tekninen lomapanoraama.
... Kauniimpi puoli.
Suomen kesä.
Kuvakooste löytyy linkistä https://www.icloud.com/sharedalbum/#B125qXGF1GjI5nd
jori kirjoitti: ↑05 Heinä 2024, 11:09Kiitos Teppo. Nämä tulivatkin ilman tilausta.
![]()
Laskin perään kullekin päivälle ajonaikaisen keskinopeuden.1. päivä: 79 km, 4 h 35 min, 17,24 km/h
2. päivä: 46 km, 2 h 37 min, 17,58 km/h
3. päivä: 81 km, 4 h 17 min, 18,91 km/h
4. päivä: 89 km, 4 h 48 min, 18,54 km/h
Koko reissun datat, omalta kohdaltani:
1. ajopäivä: Tukholma - Nynäshamn - (lautalla Visbyhyn) - Visby satamasta majapaikkaan + kaupassa käynti
- matka 79 km
- ajoaika 4 h 35 min
- keskinopeus 17,2 km/h
- nousumetrit 649 m
- sähkönkulutus (=ajon jälkeen ladatut wattitunnit, laturin mukaan) 379 Wh -> 4,8 Wh/km
2. ajopäivä: Visby - Lummelundagrottorna - Lickershamn
- matka 46 km
- ajoaika 2 h 37 min
- keskinopeus 17,6 km/h
- nousumetrit 216 m
- sähkönkulutus 169 Wh -> 3,7 Wh/km
3. ajopäivä: Lickershamn - Fårösund
- matka 81 km
- ajoaika 4 h 17 min
- keskinopeus 18,9 km/h
- nousumetrit 280 m
- sähkönkulutus 321 Wh -> 4,0 Wh/km
4. ajopäivä: Fårösund - Fårö - Fårösund
- matka 89 km
- ajoaika 4 h 48 min
- keskinopeus 18,6 km/h
- nousumetrit 321 m
- sähkönkulutustietoja ei tallessa, laturi sammutettu ennen kirjaamista
5. ajopäivä: Fårösund - Visby
- matka 80 km
- ajoaika 4 h 27 min
- keskinopeus 17,8 km/h
- nousumetrit 316 m
- sähkönkulutus 392 Wh -> 4,9 Wh/km
6. ajopäivä: Visby majapaikasta satamaan - (lautalla Nynäshamniin) - Nynäshamn - Tukholma
- matka 64 km
- ajoaika 3 h 29 min
- keskinopeus 18,5 km/h
- nousumetrit 486 m
- sähkönkulutus 302 Wh -> 4,7 Wh/km
Yhteensä n. 440 km
Selvisin reissusta 500 wattitunnin ajoakulla, eikä sähkö loppunut kesken päivän kertaakaan. Mitenkään taloudellisesti en kokenut ajaneeni, vaan välillä reilustikin sähköapua hyödyntäen.
Noin kaikkinensa sähköavusteisuus teki matkanteosta ryhmässä rennompaa ja tasaväkisempää, kun porukka pysyi hyvin koossa myös ylämäissä (niissä vähissä mitä matkalle osui). Ylimääräisiä odotteluita ei tarvittu, matka eteni jouheasti, eikä väsähtämisiä tullut.
Matkalle osuneet tekniikkamurheet koko porukan osalta taisivat olla tässä:
janx, Anni, papc: unohtuiko listasta jotain?
EDIT: lisätty listaan katkennut takalokari...
tm kirjoitti: ↑09 Heinä 2024, 14:21Matkalle osuneet tekniikkamurheet koko porukan osalta taisivat olla tässä:
- yksi rengasrikko -> selvittiin sisärenkaan vaihdolla
- yksi ketjun katkeaminen (sivu/kylkilevyn toinen pää irtosi ketjutapista) -> ketjunkatkaisijalla pala pois ja uusi ketjulenkki tilalle
- lievästi vääntynyt takavaihtaja / vaihtajan korvake -> korjaantui riittävästi pienellä vääntelyllä
- ketjuputkien kiinnitysteippien vaihto -> satunnaisia ketjunputoiluita keskiörattaalta tämänkin jälkeen
- jarrun säätö/kiristystarpeita
janx, Anni, papc: unohtuiko listasta jotain?
No kai sen hajonneen rapakaaren voi vielä tekniikkamurheeksi laskea, vaikka se nyt vain kivasti kevensi lopulta varustusta…
Lasketaanko henkiset vauriot myös?
Noh onneksi ei mitään merkittäviä henkisiäkään vaurioita tullut, vaikka joskus on seuramatkoilla tiivis tunnelma. <3
Lisäsin uteliaisuuttani sähköavun keskitehon ajon ajalta tuon Tepon listan viimeiselle riville. Keskimäärin sähköä näyttäisi kuluvan 60-90 Watin välillä. Kerroin siis vain keskenään kilometrikulutuksen ja nopeuden. (Wh/km x km/h = W)
tm+jori kirjoitti: ↑09 Heinä 2024, 13:54Koko reissun datat, omalta kohdaltani:
1. ajopäivä: Tukholma - Nynäshamn - (lautalla Visbyhyn) - Visby satamasta majapaikkaan + kaupassa käynti
- matka 79 km
- ajoaika 4 h 35 min
- keskinopeus 17,2 km/h
- nousumetrit 649 m
- sähkönkulutus (=ajon jälkeen ladatut wattitunnit, laturin mukaan) 379 Wh -> 4,8 Wh/km
- moottorin keskiteho (brutto) 82,6 W
2. ajopäivä: Visby - Lummelundagrottorna - Lickershamn
- matka 46 km
- ajoaika 2 h 37 min
- keskinopeus 17,6 km/h
- nousumetrit 216 m
- sähkönkulutus 169 Wh -> 3,7 Wh/km
- moottorin keskiteho (brutto) 65,1 W3. ajopäivä: Lickershamn - Fårösund
- matka 81 km
- ajoaika 4 h 17 min
- keskinopeus 18,9 km/h
- nousumetrit 280 m
- sähkönkulutus 321 Wh -> 4,0 Wh/km
- moottorin keskiteho (brutto) 75,6 W4. ajopäivä: Fårösund - Fårö - Fårösund
- matka 89 km
- ajoaika 4 h 48 min
- keskinopeus 18,6 km/h
- nousumetrit 321 m
- sähkönkulutustietoja ei tallessa, laturi sammutettu ennen kirjaamista5. ajopäivä: Fårösund - Visby
- matka 80 km
- ajoaika 4 h 27 min
- keskinopeus 17,8 km/h
- nousumetrit 316 m
- sähkönkulutus 392 Wh -> 4,9 Wh/km
- moottorin keskiteho (brutto) 87,2 W6. ajopäivä: Visby majapaikasta satamaan - (lautalla Nynäshamniin) - Nynäshamn - Tukholma
- matka 64 km
- ajoaika 3 h 29 min
- keskinopeus 18,5 km/h
- nousumetrit 486 m
- sähkönkulutus 302 Wh -> 4,7 Wh/km
- moottorin keskiteho (brutto) 87,9 WYhteensä n. 440 km
Olis parempi laskea tuo teho W ilmoitetuista Wh arvosta ja ajasta.
Esim 6. päivä on silloin 302Wh/(3+(29/60))h = 86,7W joka pyöristyksistä johtuen muuttuu jo kohtuullisesti.