Sivu 7/8
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 13 Helmi 2025, 23:09
Kirjoittaja Polkumies
Alkaa olla valmista. Kuraläppä vielä taakse ja tarakan viimeistelyä... laitoin etuketjuksi kapeamman 7-vaihteisen, joka juuri vielä sopi näille 1-vaihteisille rattaille, ja se ratkaisi ketjun tippumisen. Noin 10km testilenkin ajoin.
Kyyti on mukavan pehmeää, ja polkeminen ilman avustusta on yllättävän kevyttä. Linkglide-vaihteisto toimii hyvin, ja vaihtaa itse asiassa paremmin kun polkee vähän kovempaa. Aivan kevyesti polkien ja vaihteistoa asentaessa eli täysin ilman kuormaa vaihtaminen oli huonompaa. Tällaisesta ominaisuudesta olen lukenut tähän vaihteistoon liittyen.
Valituksen aiheet liittyvät oikeastaan läskipyörän ominaisuuksiin. Töyssyt hyppyyttävät kengurukepin tavoin, koska ilmatäytteinen rengas ei ime energiaa pois kuten varsinainen iskunvaimennin. Etupyörän ohjaus on raskaan tuntuinen suoristaa tietyn kulman jälkeen, tämäkin tuttua käytöstä läskipystäristä.
Tein lasikuitulokarit. Taaempi on ensimmäinen yritys ja jäi aika ryppyiseksi, kun kaksoiskaareva muoto oli liikaa kankaalle ilman apuleikkauksia. Toista tehdessä leikkasin kankaaseen railoja, jotka auttoivat sitä taipumaan muotoon ja lopputulos on nätimpi, vaikka ei sekään täydellinen.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 14 Helmi 2025, 08:04
Kirjoittaja Wacky
Suurin osa "1-vaihteisista" rattaista on tehty ns. kapealle 1-vaihteiselle ketjulle, eli 6/7/8-vaihteiselle. Huollossa yleensä kun noita vaihdetaan niin testataan kumpi menee rattaille ja asennetaan niistä kapeampi jos mahtuu.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 14 Helmi 2025, 08:28
Kirjoittaja Polkumies
Wacky kirjoitti: ↑14 Helmi 2025, 08:04
Suurin osa "1-vaihteisista" rattaista on tehty ns. kapealle 1-vaihteiselle ketjulle, eli 6/7/8-vaihteiselle. Huollossa yleensä kun noita vaihdetaan niin testataan kumpi menee rattaille ja asennetaan niistä kapeampi jos mahtuu.
On siis leveintä 1-vaihteista ketjua, ja seuraava koko onkin yhtä ja samaa 6/7/8-vaihteista, ja sitten kapeammat ovat kaikki omia kokojaan? Välillä hämmentyy kun erikseen myydään myös 6-vaihteista, 7-vaihteista ja 8-vaihteista.
Joku päivä olisi kiva tehdä vähän viimeistellympi pyörä, ilman näitä patenttiratkaisuja... perus rautakaupasta löytyvä pisin M6-pultti ei yltänyt haarukan läpi lokarin kiinnitykseen, joten käytin puuruuvia ja toiselle puolelle vaneripalaa mutterina 

- patentti.jpg (119.33 KiB) Katsottu 6014 kertaa
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 14 Helmi 2025, 08:40
Kirjoittaja PW
Hieno mutteri 
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 14 Helmi 2025, 09:06
Kirjoittaja Wacky
Polkumies kirjoitti: ↑14 Helmi 2025, 08:28
Wacky kirjoitti: ↑14 Helmi 2025, 08:04
Suurin osa "1-vaihteisista" rattaista on tehty ns. kapealle 1-vaihteiselle ketjulle, eli 6/7/8-vaihteiselle. Huollossa yleensä kun noita vaihdetaan niin testataan kumpi menee rattaille ja asennetaan niistä kapeampi jos mahtuu.
On siis leveintä 1-vaihteista ketjua, ja seuraava koko onkin yhtä ja samaa 6/7/8-vaihteista, ja sitten kapeammat ovat kaikki omia kokojaan? Välillä hämmentyy kun erikseen myydään myös 6-vaihteista, 7-vaihteista ja 8-vaihteista.
Kaikenlaista tosiaan myydään ja joku valmistaja voi jopa tehdä jotain hyvin erikoista joka ei ole täysin standardien mukaista, mutta (5/)6/7/8-vaihteiset ketjut on täysin samaa tavaraa.
Sisäleveydet onkin sitten hauskat. Tätä ei pidä sekoittaa ulkoleveyteen ja kuvitella että mitä tahansa voi käyttää kun sisäleveys täsmää. Sisäleveydet:
Single speed chains: 1/8″ (3.175 mm). Multi-speed chains (5 to 8 speeds): 3/32″ (2.38 mm). Multi-speed chains (9 to 12 speeds): 11/128″ (2.18 mm). Freight bicycles: 5/32″ (4 mm)
Niitä on periaatteessa kolmea leveyttä + rahtileveys jota ei käytännössä kohtaa koskaan.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 14 Helmi 2025, 09:18
Kirjoittaja Vilijami
Polkumies kirjoitti: ↑14 Helmi 2025, 08:28
perus rautakaupasta löytyvä pisin M6-pultti ei yltänyt haarukan läpi lokarin kiinnitykseen, joten käytin puuruuvia ja toiselle puolelle vaneripalaa mutterina 
Tunnistan ongelman, mutta perusrautakaupasta löytyy metrin keppejä M6 kierretankoa. Tuollaisessa paikassa ei 4.8 taikinalaatukaan ei haittaa, vaikka nykyään saa jo aika hyvin 8.8 laatuisia.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 15 Helmi 2025, 23:30
Kirjoittaja Polkumies
Tämän päivän ajelun saldo kaksi kertaa katkennut takaketju, ja sitten päätin kääntyä kotiin päin
tuolla tavalla linkit ovat revenneet auki.
Ensimmäisen kerran jarrutin alamäen pohjalla ja saatoin vaihtaa vaihteita, tai sitten en, ja rytinän säestämänä ketju katkesi, ja etuketju oli myös tippunut rattaaltaan väliakselilla.
Onneksi työkalut oli mukana ja lyhentämisen jälkeen meno jatkui taas täydellisesti, kunnes vähän matkan päästä aivan tasaisella rauhallisesti polkien (ei vaihteenvaihtoa tai mitään) veto vain loppuu. Pysähdyn ja takaketju puuttuu pyörästä. Etuketju on paikallaan. Takaketju löytyi maasta, samalla tavalla auki revenneenä. Lyhentämisen jälkeen meno jatkuu taas täydellisesti.
Ei aavistustakaan, mikä tämän aiheuttaa 
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 16 Helmi 2025, 11:29
Kirjoittaja Wacky
Oliko tappeja joita ei oltu työnnetty ulos ennen tuon tapahtumista? Kapeammissa ketjuissa tappejen päät on meinaa levitetty niin ettei tuota pitäisi tapahtua ja siitä syystä liittämiseen pitäisi käyttää joko erityistä liitostappia tai pikalenkkiä.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 16 Helmi 2025, 11:34
Kirjoittaja Vilijami
Wacky kirjoitti: ↑16 Helmi 2025, 11:29
…liitostappia…
Ai tuollaisia on olemassa? Olenkin ihmetellyt joissain ketjuissa, kun tapin pituus ei meinaa riittää millään katkaisun jälkeen.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 16 Helmi 2025, 16:10
Kirjoittaja Wacky
Vilijami kirjoitti: ↑16 Helmi 2025, 11:34
Wacky kirjoitti: ↑16 Helmi 2025, 11:29
…liitostappia…
Ai tuollaisia on olemassa? Olenkin ihmetellyt joissain ketjuissa, kun tapin pituus ei meinaa riittää millään katkaisun jälkeen.
On, mutta ei niistä ole syytä innostua. Ne on hankalia käyttää verrattuna pikalenkkeihin, koska ne on kaikki tarkoittu olemaan kertakäyttöisiä. Toki jos löytää tapin niin sen voi työntää takas ulos siihen suuntaan kun se on työnnetty sinne, mutta virallisesti sitäkään ei pitäisi tehdä.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 16 Helmi 2025, 16:14
Kirjoittaja Polkumies
Wacky kirjoitti: ↑16 Helmi 2025, 11:29
Oliko tappeja joita ei oltu työnnetty ulos ennen tuon tapahtumista? Kapeammissa ketjuissa tappejen päät on meinaa levitetty niin ettei tuota pitäisi tapahtua ja siitä syystä liittämiseen pitäisi käyttää joko erityistä liitostappia tai pikalenkkiä.
Tästähän se johtuu, tulin tähän päätelmään juuri itsekin. Pidensin ketjua vanhalla tapilla, kuten olen aina tehnyt eikä se ikinä ole ollut ongelma, mutta en ikinä ole tehnyt sitä kapealle 11-vaihteiselle ketjulle. Selittäisi myös sen, miksi ekan katkeamisen jälkeen ketju petti pian uudelleen: pimeässä kylmässä tienposkessa en ehkä saanut tappia takaisin ihan niin keskelle. Pitänee hankkia noita pikalinkkejä.
Joitain pikalinkkejäkään ei saisi uusiokäyttää. Onkohan siinä kuinka iso riski ketjun katkeamiseen... 
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 16 Helmi 2025, 22:02
Kirjoittaja Wacky
Polkumies kirjoitti: ↑16 Helmi 2025, 16:14
Joitain pikalinkkejäkään ei saisi uusiokäyttää. Onkohan siinä kuinka iso riski ketjun katkeamiseen... 
Onneksi niissä on malleja jotka selvästi on, eteenkin KMC:llä jolla on molempia malleja, mutta he merkkaa sen pakettiin selkeästi.
Jos yrittää käyttää ei uudelleen käytettävää niin riski on selvästi pienempi kuin jos yrität käyttää ketjun omia tappeja uudelleen.
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 17 Helmi 2025, 14:42
Kirjoittaja Polkumies
Oli sopivasti tullut uutta pehmeää lunta ja läskirenkaita pääsi kunnolla testaamaan. Ne tekivät ajokelvottomista reiteistä ajokelpoisia, sähköapuun yhdistettynä oikeastaan mukavia ajettavia, eikä sähköä kulunut enempää kuin aiemman talvipyörän 54-622-renkailla. Jäin kaipaamaan napavaihteen kykyä vaihtaa vaihteita paikallaan, ja ketjuvaihteet tulevat vaatimaan enemmän huoltoa.
Miten yhdistää napavaihteisto ja läskirengas?
- pinnaa läskivanteen normaalin levyiseen napaan. Pinnojen kulma voi jäädä loivemmaksi, tai vanteen pinnareiät pitäisi olla keskilinjassa. Ketjulinja menee myös vinoon.
- etsii harvinaisen läskivanteelle tarkoitetun napavaihteiston (Sturmey-Archer SX-RK3, Kindernay XIV)
- vaihteisto väliakselille. Tulisi siis kaksi väliakselia, ensimmäinen moottorille ja toinen vaihteistolle. Ketjulinjojen kanssa tulee varmaan tässäkin ongelmia.
SA:n läskinapa:
https://www.sturmey-archer.com/en/produ ... ail/sx-rk3

- 314.jpg (28.25 KiB) Katsottu 2950 kertaa
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 17 Helmi 2025, 15:57
Kirjoittaja Vilijami
Mitä jos pinnat laittas ristiin?
Re: Tikkurunkoinen läskipyörä
Lähetetty: 17 Helmi 2025, 16:08
Kirjoittaja Wacky
Polkumies kirjoitti: ↑17 Helmi 2025, 14:42
Miten yhdistää napavaihteisto ja läskirengas?
1- pinnaa läskivanteen normaalin levyiseen napaan. Pinnojen kulma voi jäädä loivemmaksi, tai vanteen pinnareiät pitäisi olla keskilinjassa. Ketjulinja menee myös vinoon.
Napavaihteisto läskivanteella ei ole ongelma, yleensä läskivanteissa on kaksi pinna reikälinjaa ja voit aina vetää ne vaikka ristiin kuten viljami ehdotti jos huomaat että tuottaa ongelmia. Olen rakentanut alfine 8 navan läskivanteelle, vanne on niissä leveyksissä niin jämäkkä ettei se loiva kulma ole ongelma ollenkaan.
Ketjulinja taas voi olla ongelma ja siihen vaikuttaa miten leveät renkaat haluaa. Itselläni oli vain 100mm jotka toimi, mutta toki tilaa olisi saanut olla enemmän varsinkin jos mielii jotain ketjukotelointia.
Polkumies kirjoitti: ↑17 Helmi 2025, 14:42
2- etsii harvinaisen läskivanteelle tarkoitetun napavaihteiston (Sturmey-Archer SX-RK3, Kindernay XIV)
Tuppaavat vaan olemaan kalliita kun joskus katselin tuota kindernaytä tavarapyörään. Maksoi samaa luokkaa kuin rohloff, joita taitaa saada myös läskiversion vaihteistosta.
Polkumies kirjoitti: ↑17 Helmi 2025, 14:42
3- vaihteisto väliakselille. Tulisi siis kaksi väliakselia, ensimmäinen moottorille ja toinen vaihteistolle. Ketjulinjojen kanssa tulee varmaan tässäkin ongelmia.
Tulee aika monimutkainen ainakin, ei se toki ole mahdoton tehdä, mutta luomuna ajaminen tollaisella voi tuntua jo veikeältä varsinkin kun ketjut alkaa kulua vähän eri tahtia.