Sivu 61/74
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 17 Huhti 2022, 13:58
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti: ↑17 Huhti 2022, 13:04
Turhan paljon kutistaa pinta-alaa tuollainen pyöritettävä kiekko, tässä tapauksessa. Muuten kyllä näppärästi tuollaiseen saisi "kauko-ohjauksen" narulla/vaijerilla.
Vähän skeptinen olen kaikkinensa tähän patopainekokeiluun, syystä että vuotokohtia on niin paljon, että mahtaako syntyvä paine ylittää takapyörien puhallusta pyöräkoteloista sisään kabiiniin. No kokeilemallahan se selviää. Alunperinkin oli kaavailuissa laittaa nokkaan ilmanottoaukko, mutta sille ei ennen tätä ole vielä ollut pakottavaa tarvetta.
Sekin on hyvä muistaa, että takapyörien puhallusnopeus jää liikkuvan ajoneuvon patopaineesta jälkeen, sillä kiekon uloimman osan nopeus on ajoneuvon kohtaaman ilman nopeus ja koko pinnasto pyöriikin sitten jo hitaammin.
Vaikka ilmeisesti luotankin enemmän tähän patopaineen vaikutukseen pölyn sisään työntymisen estäjänä, olen myös sitä mieltä, että turhat vuodot kannattaa sulkea, sillä kaikki se ilmamäärä, joka tulee etuluukusta sisään joudutaan kiihdyttämään ajoneuvon nopeuteen, eli se lisää tältä osin kulkuvastusta. Mitä vähemmän ilmaa tulee sisään, sitä pienempi on ilmanvastus tuolta osin.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 17 Huhti 2022, 18:08
Kirjoittaja tm
Joo, vuotoaukkojen pienennys listalla, siltä osin kun saa kohtuuhelposti toteutettua.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 18 Huhti 2022, 00:23
Kirjoittaja tm
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 18 Huhti 2022, 09:13
Kirjoittaja Mahe
Mistä tota reunanauhaa löytyy / millä nimellä?
Tarttis uusia kinnerin kuupan reunatiivisteet/ kolinanvaimentimet
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 18 Huhti 2022, 09:41
Kirjoittaja tm
Mahe kirjoitti:Mistä tota reunanauhaa löytyy / millä nimellä?...
Puuilosta metritavarana:
https://www.puuilo.fi/solukuminauha-10x15mm-musta
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 18 Huhti 2022, 13:15
Kirjoittaja tm
Veitsi välähti ja suu loksahti ammolleen... 
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 18 Huhti 2022, 14:46
Kirjoittaja jori
Melko hämmästyneeltä näyttää, kuten minäkin noin siekailemattomiin ja määrätietoisiin toimiin. Itse en tuohon määrätietoisuuteen kykenisi. Hyvä Teppo ! 
Meinasin ehdottaa, että käyt mittaamassa muoviletkumanometrilla paine-eroa vaikka sivuikkunan molemmin puolin. 10 m/s nopeusero vastaa 6 mm vesipatsasta ja viiden noin puolentoista. Tuon mukaan pitäisi kyllä pintojen korkeuseron näkyä, jos tuloilman määrä keulareiästä on suurempi kuin vuodoista poistuva, eli pölyä ei pitäisi tulla sisään. Saattaa kuitenkin vaikuttaa myös niin, että suorat sivuseinät pullistuvat kovassa vauhdissa ulos päin, kuten muissakin tuulipusseissa. Kannattaa siis varmistaa sivujen kiinnitykset ulos suuntautuvaa painevoimaa vastaan.
Tuollaisen U-putkimanometrin voit tehdä 3 mm (tai minkä tahansa paksuisesta) kirkkaasta muoviletkusta, joka taivutetaan alas lenkille ja yläpäät teipataan päät avoimina ulko- ja sisäpuolelle ikkunaa vierekkäin niin, että korkeuseroa on helppo seurata. Putken päät pitää olla suht tarkasti ylös päin (poikittain ilmavirtaukseen nähden), jottei patopaine vaikuta mittaukseen (lähinnä ulkopuolella).

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 18 Huhti 2022, 15:02
Kirjoittaja jooseha
Enää ei tarvi kuin maalata siihen kieli

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 18 Huhti 2022, 21:18
Kirjoittaja tm
Ei tullut ekaan versioon koiran kieltä, tuli kuonokoppa
. Tulostelin säleikön PLA:sta tasoon, paksuus (ohuus) 0,8 mm -> hyvin taipui tasokappale kaarevalle pinnalle.
Kiinnitys ruuvein, niin voi helposti vaihtaa, kun alkaa siltä tuntua.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 18 Huhti 2022, 22:07
Kirjoittaja tm
Tiivistyslevy eteen korin ja rungon + lokarien väliin:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 18 Huhti 2022, 22:20
Kirjoittaja tm
Ei päässyt tänään laittamaan koria paikoilleen ja kokeilemaan, pitää antaa vielä noiden makuualustaliimailujen kuivua.
Jorin pelkäämää korin kylkien pullistumista tuskin on luvassa, kyllä tuo vieläkin vuotaa kuin seula mm. kulkuaukon eli käännettävän tuulilasin ja korin välistä. Ja sivuikkunatkin tod. näk. pullahtaa auki ennenkuin korilevyt vääntyy.
Toiveissa että tällä kaikella ähräämisellä saavutetaan jotain muutakin kuin pelkkä kylmä viima kuskin jaloille...
.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 19 Huhti 2022, 23:24
Kirjoittaja tm
Poikkesin illalla ruokakaupassa 1CV:llä. Ei puhallellut ajoviima niin pahasti nokan aukosta kuskin kroppaan asti, kuin etukäteen pelkäsin. Toki tuulenpitävää vaatettakin oli päällä, ja turhan paksusti palttoota muutenkin, ulkolämpötilaan nähden. Ei siis ihan susi ratkaisu tuo keula-aukko, ainakaan näin ensikokeilun perusteella. Tiedä sitten mitkä mietteet kun kesähepeniin siirryn...
Pölyn kulkeutumisen arviointiin oli aika lyhyt pyrähdys, vain reilu vartti. Toki näkyi vähän pölyä yhden pahvilaatikon päällä, mutta vähemmän kuin aiemmilla kauppareissuilla.
Ajomukavuus parani selvästi nastarengaskauden nyt päätyttyä. Ei tärinää ja melua enää niin paljoa. Kyllä nuo notkeakylkiset Big Applet on vaan ihan toista maata kuin koppurakylkiset nastakumit.
Ihmisetkin tuntuvat heräilevän pikkuhiljaa talvihorroksestaan, ilmeistä ja reaktioista päätellen. Positiivisuus lisääntyy... 
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 19 Huhti 2022, 23:29
Kirjoittaja tm
"Kampikammiossakin" on valoisampaa kuin aiemmin:
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 19 Huhti 2022, 23:42
Kirjoittaja tm
En huomannut kokeilla ajaa sivuikkunat auki, läpivirtaus lienee tuolloin "riittävä". Hellekelejä odotellessa, taisi 1CV:n mukavuus parantua tuoltakin osin.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 20 Huhti 2022, 07:05
Kirjoittaja PW
Ei haittaa vaikka kampikammionkattovalo ois rikki 
Oonko jo sanonu, ett on se hieno! 