PW kirjoitti:jori kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Läheltä pitää: ajelin eilen illalla pimeässä uuden lamppuni kanssa cyclolla Nissointietä T-risteykseen tarkoituksenani kääntyä siinä oikealle itään. Tasa-arvoinen T-risteys, joita ei mielestäni oikein saisi edes olla olemassa...
Vasemmalta Tuusankaarelta tulee autoilija eikä tee elettäkään väistääkseen oikealta tulevaa polkupyörää. No, siinä sitten risteyksen jälkeen ajelimme molemmat rinnakkain samalla kaistalla. Vähän tiukkaa teki auton kyljen ja rotvallin välissä, mutta mahtui siinä sentään juuri ja juuri ajamaan. Paikka tulosuunnastani: https://www.google.com/maps/@60.3395029 ... 312!8i6656
Toinen tapaus, tänään: illalla pimeässä ajelen samalla varustuksella Naaranpajuntietä pohjoiseen, kun vasemmalta Prisman parkkipaikalta ilmestyy autoilija, joka ensin pysähtyy, näkee hyvin minut, ja päättää sitten kurvata parkkipaikalta eteeni. Tiukan jarrutukseni jälkeen välimatkaa autoon jää pari metriä. Minä puimaan nyrkkiä auton takana, koska rukkasillani en pystynyt näyttämään keskisormea... Paikka tulosuunnastani: https://www.google.com/maps/@60.3314595 ... 312!8i6656
Mikähän siinä on, että näiden pitää väkisin tunkea eteeni, vaikka hyvin näkevät kirkkaan valoni? Ja molemmissa paikoissa on vieläpä hyvä katuvalaistus.
Pitääkin varmaan ruveta laatimaan testamenttia, jottei kuolemantapauksen sattuessa koko omaisuus mene valtiolle. Hmm, kellehän sitä testamenttaisi... Retorinen kysymys - ei kannata ehdottaa itseään 
Älä vaadi autoilijoilta liikoja. Oikeuslaitoksenkaan mielestä ei pimeässä ja sateessa voi nähdä autosta ulos, joten auton alle jääminen on pyöräilijän oma vika. Ei auta heijastimet, eikä valot.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyo ... gs.h3Fe65w
"näkyvyys oli erittäin huono, eikä kuljettaja olisi voinut toisin toimimalla välttää onnettomuutta"
täähän on ihan selvä, ei muuta mahollisuutta ku ajaa yli
Miulle ei oo liikenteessä muuta mahollisuutta ku pyärällä olla jäämättä kenenkään alle ja autolla olla ajamatta kenenkään päälle.
Tuossa mielessä pyöräily on kyllä vaarallista, eikä todellakaan voi olettaa, että autoilijat noudattaisivat liikennesääntöjä. Parempi olettaa, että on täysin näkymätön ja väistää kaikkia. Ja jos -ja nykyään jopa aika usein- joku väistää, heilauttaa kättä ja hymyilee kiitokseksi.
Nyt näitä on taas mediassa muutamia pyöräilykuolemia, jotka aiheuttavat toimittajissa pyöräilykypärähurskastelua, koska se on ainoa keino saada autoilijan synnin taakkaa vähäisemmäksi -syyttää pyöräilijää kypärättömyydestä. Kyllä se kypärä toisinaan on avuksi vammojen vähentämisessä, mutta ei suinkaan aina, eikä yhtään mitenkään tällaisissa, joissa autolla ajetaan kovalla vauhdilla yli.
https://tekniikanmaailma.fi/kuka-kuolee ... aika-moni/
https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000005867918.html
Olennaisinta on, että pyöräilijä tiedostaa olevansa näkymätön liian usealle autoilijalle. Minä ainakin ahdistun auton ratissa näin syksypimeällä sadekeleillä, kun pitäisi nähdä tuleeko takaoikealta pyörätietä joku sähköpyörällä kovaa vauhtia risteykseen, josta itse yritän kääntyä oikealle. Ihan oikeasti ei sinne näe. Vähintäänkin pitäisi olla peilissä ja sivuikkunoissa lasinpyyhkijät ja valo vielä takaviistoon. Ei ole, joten ahdistun. 
Pyöräilysääntöihin pitäisi vaatia aiemmin esittelemiämme vaatimuksia suojatien yli ja jalkakäytävällä pyöräilyyn liittyen. Näiden hyväksyminen lakiin ei aiheuttaisi arjen tasolla mitään muuta muutosta kuin paremman omatunnon pyöräilijälle ja sujuvuutta kaupunkiristeyksiin, kun pyöräilijän ei tarvisisi kytätä kävelijää, jonka katveessa pääsee laillisesti yli.
Käytännössä lähes kaikki autoilijat väistävät suojatietä pyöräilevää. Ei kuitenkaan kaikki. Eikä kaikki siltikään väistäisi, vaikka se säännöllä muutettaisiin pakolliseksi. Suojatiesääntö on kuitenkin pieni, helppo muutos, eikä muuta käytännössä mitään.
Itse puolestani olisin valmis hyväksymään oikealle kääntyvän autoilijan väistämisen pyöräilijän velvollisuudeksi, jos vastaavasti suojatie- ja jalkakäytäväsäännöt muutetaan pyöräilijämyönteisiksi. Ainakin se kannattaa itse pyöräilevänä muistaa, että taakse oikealle ei autosta aina näe yhtään mitään, vaikka kuinka olisi halua ja tahtoa väistää sieltä tulevia. 
Olen siis sitä mieltä, että säännöistä pitää laatia sellaiset, miten suurin osa ihmisistä käyttäytyvät jo nyt, eikä yrittää säännöillä muuttaa käyttäytymistä mahdottomaan suuntaan. Kääntyvää autoilijaa takaoikealta, samansuuntaista pyörätietä, kovalla vauhdilla lähestyvä pyöräilijä ei voi kohtuudella olettaa näkyvänsä kääntyvälle autoilijalle. Paljon paremmin näkee tienpiennarta pyöräilevän, eikä sitäkään tarvitse oikeuden päätöksen mukaan nähdä, jos on huonot olosutheet.
Ymmärrän kyllä vastakkaisenkin mielipiteen oikealle kääntyvien väistämisvelvollisuuden säilyttämisen suhteen. 