Sivu 62/84

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 07:24
Kirjoittaja Premnas

Mun piti laittaa se nastarengas ennen pahempia talvikelejä kun piti sisäänajaa se, enkä voinut tietää milloin se "oikea" talvi tulee. Voishan sen nyt toki vaihtaa takaisin sileäksi sisäänajon jälkeen mutta kun ei voi tietää milloin tulee taas liukkaat, enkä jaksa jatkuvasti olla venkslaamassa. Eturenkaat vaihtasin lähes sileiksi mielellään muuten mutta sepeli syö niihin täällä aika ikäviä jälkiä ja menee myös läpi. Noi nappulat ovat ainakin vielä estäneet sellasen ilmiön hyvin. Mutta muuten eivät sovellu hyvin asvaltille. Olen nyt pari päivää ajanut kaksipyöräisellä jossa duranot alla ja niihin on jo tullut ikäviä koloja, joskaan ei tarttunut kivenmurikoita. En usko että ne kestävät tuota sepeliä kovinkaan kauaa. Tarttis ehkä kuitenkin selvittää saisiko jostain vastaavankokoisia kestävämpiä renkaita jotta voisi pidentää kaksipyöräisen ajokautta, vai pomppaako nuo rengaskoot tuosta sitten jo niin paljon etteivät mahdu pyörimään.

Sain jopa eilen vihdoin vaihdettua kaksipyöräiseen takajarrupalat. Vanhat olivat kuin jotain kiveä, joten en ihmettele ettei niillä ollut mitään tehoa. Noilla uusilla paremmin, mutta tarttisi tutkia/putsata liikkuvat osat paremmin kun tuntuu että kahvatuntuma on kovin jäykkä. Vaijeri liikkuu kuoressa mutta hannaako se jostain, vai onko se tuon jarrukahvan ominaisuus olla noin jäykkä, vai voiko sille tehdä jotain. Kun on tottunut hydraulisen kahvan täsmällisyyteen niin tuo on aika päinvastanen ilmiö.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 08:08
Kirjoittaja Wacky
Premnas kirjoitti:

Tyhmä kysymys, mutta miten läskit ja tavan kiekot sopivat samoihin haarukoihin, onko niissä samanlevyinen napa kuitenkin vai miten muistasin että läskissä on leveämpi?

Läskeissä on lähes aina leveämmöt navat sekä edessä että takana


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 08:39
Kirjoittaja Premnas

No käykö ne maastonappulat sitten samoille vanteille läskien kanssa vai miksi ehdotit että voisi tehdä 24" läskirakenteen johon käy 26" maastorengas? En saa nyt oikein ideasta kiinni :o ?

Piruuttani ajattelin kokeilla laittaa kaksipyöräiseen 35-406 marathon plussan (ollut scorpparissa) ja kokeilla mahtuuko se. Kestää sekin paremmin sepeliä kuin durano eikä ainakaan kudokset posahda rikki niin kuin duranossa, minkä jälkeen durano on käyttökelvoton. Plussaa pystyy käyttämään vaikka siihen meniskin sepeliä, vaikka eihän se toki enää niin kestävä ole. Katotaan miten käy. Jos ei käy niin se on voivoi sitten :mrgreen: .


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 09:12
Kirjoittaja Wacky
Premnas kirjoitti:

No käykö ne maastonappulat sitten samoille vanteille läskien kanssa vai miksi ehdotit että voisi tehdä 24" läskirakenteen johon käy 26" maastorengas? En saa nyt oikein ideasta kiinni :o ?

Ne ei yleensä mene. Läskeissä on yleensä vähintään 65 mm leveä vanne, mutta normaalisti 80 mm tai 100 mm leveä vanne ja maastokumien suositus maksimi vanne leveys on yleensä 50 mm


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 09:28
Kirjoittaja juuva
Wacky kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

No käykö ne maastonappulat sitten samoille vanteille läskien kanssa vai miksi ehdotit että voisi tehdä 24" läskirakenteen johon käy 26" maastorengas? En saa nyt oikein ideasta kiinni :o ?

Ne ei yleensä mene. Läskeissä on yleensä vähintään 65 mm leveä vanne, mutta normaalisti 80 mm tai 100 mm leveä vanne ja maastokumien suositus maksimi vanne leveys on yleensä 50 mm

Wacky varmaan tarkoitti että maastokumien vanteen voi puolata läskinapaan, tai epäsymmetrisen puolauksen avulla läskivanteita voi puolata normaalin 135mm navan ympärille. Erilaisessa rungossa käytetään eritavalla rakennettua rengasta. Eli läskin voi rakentaa 135, 170 tai 190mm takanavalla.

Talvikäyttöä varten nuo maasto(nasta)kumit lienee paras vaihtoehto 24" koossa, koska mitään valmista ratkaisua ei läskeistä taida löytyä. 26" koossa löytyy, mutta yksi kumi on n. 240€...


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 10:15
Kirjoittaja Wacky
juuva kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

No käykö ne maastonappulat sitten samoille vanteille läskien kanssa vai miksi ehdotit että voisi tehdä 24" läskirakenteen johon käy 26" maastorengas? En saa nyt oikein ideasta kiinni :o ?

Ne ei yleensä mene. Läskeissä on yleensä vähintään 65 mm leveä vanne, mutta normaalisti 80 mm tai 100 mm leveä vanne ja maastokumien suositus maksimi vanne leveys on yleensä 50 mm

Wacky varmaan tarkoitti että maastokumien vanteen voi puolata läskinapaan, tai epäsymmetrisen puolauksen avulla läskivanteita voi puolata normaalin 135mm navan ympärille. Erilaisessa rungossa käytetään eritavalla rakennettua rengasta. Eli läskin voi rakentaa 135, 170 tai 190mm takanavalla.

Talvikäyttöä varten nuo maasto(nasta)kumit lienee paras vaihtoehto 24" koossa, koska mitään valmista ratkaisua ei läskeistä taida löytyä. 26" koossa löytyy, mutta yksi kumi on n. 240€...

Nastallisia 24" ei löydy valmiina, mutta nastoja ei pahemmin kaipaa ja jos tulee sellaiset pääkallokelit että kaipaa niin maastokiekkoihin voi laittaa valmiiksi. Maastokiekot pitää sitten rakentaa läskinavoille jos meinaa tehdä rungon johon voi laittaa sellaiset myös.
Mulla on nastaläskit, mutta en ole kaivannut kun normi läskeissä on niin paljon pitoa että kaatumiset tapahtuu kun laskee jalan maahan ja se luiskahtaa alta. En toki kokeile ajaa luistin radoilla


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 10:53
Kirjoittaja terppa

Mulla 26" läskinastakumi maksoi 129€ + ite sai nastottaa. Nyt kokeilussa on tee-se itse nastakumi, joku Panracer, hintaa jää 44€ jos toimii, jokusen millin korkeammalla nappulalla kun olisi ollut niin oisi hyvä... Paksussa lumessa ei ole vielä päässyt ajamaan mutta pikkuloskassa ja järven jäällä kuitenkin.

24" läskikumeissa ei näytä paljoa olevan tarjontaa ja ovat matalalla nappulalla mihin olen törmännyt eli jos talvella haluaa ajaa niin 26" kokoinen kannattaa tehdä, tai itse en ainakaan ole jaksanut kiekkoja vaihdella kelin mukaan.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 14:13
Kirjoittaja Premnas

Vaihdoin tossa aamulla kokeeksi 35-406 eteen ja 40-559 taakse. Kyllä ne yllätykseksi mahtui pyörimään, tosin tuo 40 taitaa olla vanteen sietokyvyn rajoilla venttiilin kohdalta, niin nafti oli. Kävin pyöräliikkeessä kysymässä olisko 35-559 tarjolla mutta ei ollut, eikä voinut edes tilata kun ei maahantuojalla ole :? . Näillä näkymin taidan ajella siis kaksipyöräisellä niin kauan kun riittää pakkas- tai muuten vaan helppoja kelejä. Oli kyllä hienoa käydä polkemassa sen 30,5 kilsaa kun pikkuhiljaa tiputteli lunta taivaalta. Noiden renkaiden kanssa tuo kaksipyöräinen on yllättävän rauhallinen ja vakaa, hieman raskaampi tosin mutta hyviä vauhteja sillä silti pääsee. Huomasin myös että töyssyjä ja kupruja ei huomannut yhtä helposti eikä pyörä täristä ja kolise niin paljoa noiden kanssa. Positiivinen homma.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 17:50
Kirjoittaja vaaka

Suojaa röykytykseltä käteni kiitteli myös, kun löin 47 mm eteen ja 50 taakse. Erittäin kiva ominaisuus varsinkin talven epätasaiselle lumelle. Myös renkaan muilla ominaisuuksilla on hirveitä eroja ja kevlaria on haukuttu hirvittävän kovaksi ja täristäväksi renkaan muttavaksi ja ainakin Big Apple 50-559 RAce Guard tuplanylonilla vs Kevlar Guardilla ero oli järkky asentamattomia renkaita verratessa puristellen ja taittaen.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 04 Tammi 2016, 21:16
Kirjoittaja Premnas

Jäi kommentoimatta tuohon puolausasiaan, ehkä vaan jätän sen homman jollekin toiselle, tai pitkälle tulevaisuuteen :roll:. Enpä tullut ajatelleeksi että voihan sen noin tehdä.

En olisi koskaan uskonut että otan kaksipyöräisen tallista ulos kun maahan on satanut lunta :o . Uskalsin ajaa sillä! Tosin maassa oli ehkä huikeat 2cm lunta, mutta silti! En mennyt kertaakaan nurin, toki vauhtikaan ei tainnu olla kaarteissa mikään hirmuinen. Pakkaslumessa on paljonkin pitoa. Oli silti pakko kokeilla miltä tuntuu kun keula lähtee luisumaan alta eli tahalleen nykäsin jarrukahvasta silleen että etupyörä lukkiutui ja lähti liukumaan sivulle. Testi oli lyhyt ja vähäisessä vauhdissa joten mitään sen ihmeempää ei tapahtunut, kunhan kokeilin. No ei taida Marathon plussa pitää hätäjarrutuksissa kaksipyöräisessä lumella, olkoon pakkaslunta tai ei. Melkein tekisi mieli kokeilla eteen nastarengasta. Takarenkaan sain pakkaslumellakin joissain kohtia sutimaan hiukan mutta ei vaikuttanut ajoon mitenkään.

Vastapainoksi tarttisi kokeilla scorpparin nappulakumeja tuossa lumella, kun sitä kerta vihdoin tuli.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 04 Tammi 2016, 21:27
Kirjoittaja mhelander

Pakkasella voi ajaa vaikka slikseillä, 90-luvun puoleen väliin asti kuljin monta talvea työmatkoja 16 km suuntaansa venäläiset tuubirenkaat Tri-TT fillarissa, aerotangot ja kaikki. Lähellä nollaa on liukkaampaa, pakkasella pitää jo paremmin.

Nyt tulee ajettua maasturilla nastarenkailla vain kun on suojasäät käyneet ja sen jälkeen tiet sohjoon jääneillä urilla, etenkin jos päälle on satanut himppu kuivaa pakkaslunta. Kun on -5 tai kylmempää alkaa jo pärjäämään jo nastattomillakin renkailla.

Mulla on edessä Schwalbe Thunder Burt 54-559:
Kuva
Luonnossa nuo keskellä olevat pienet nappulat on tosi pienet mutta pitää lumellakin hyvin. Reunoilla olevat jykevämmät ei pidä sitten jäällä kantatessa juuri yhtään, siksi takana ei ole samaa rengasta joka kesällä yleensä alla on, vaan WTB TrailBlazer 650B+:
Kuva
tämä kantaa lumella paremmin ja pehmeämmässä sekä jäisellä pinnalla pitää paremmin etenkin kantatessa.

Mikä parasta niin nämä rullaa kylmässäkin yllättävän hyvin, ei juuri eroa eilisen -9 asteen lenkuralla ja tämän aamuisella työmatkalla jolloin oli -18 pakkasta. Schwalbe Ice Spiker Pro rengastuksella vauhti laskee huomattavasti paljon enemmän kelien kylmetessä, ei niillä viitsi ajaa kuin pakottavilla keleillä.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 04 Tammi 2016, 22:01
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:

Kuva
Luonnossa nuo keskellä olevat pienet nappulat on tosi pienet mutta pitää lumellakin hyvin. Reunoilla olevat jykevämmät ei pidä sitten jäällä kantatessa juuri yhtään, siksi takana ei ole samaa rengasta joka kesällä yleensä alla on, vaan WTB TrailBlazer 650B+:

Etkös sinä aja aika lussuilla renkailla. Käsitin, että käytät 15% painumakriteeriä. Tuon renkaan kun painaa 0,15 x 50 = 7,5 mm luttuun, ulottuu painuma aika leveälle. Painapa lumeen tassunjälki tuolla renkaalla, niin huomaat, että tuo nappularivien välissä oleva sileä kohta on siinä reunassa ja se on juuri se syy, miksi ei pidä lumessa kantatessa. Heti kun vähänkin kanttaa, sileä kohta kantaa suuren osan kuormasta, jolloin nappulat eivät pure.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 04 Tammi 2016, 22:09
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Takarenkaan sain pakkaslumellakin joissain kohtia sutimaan hiukan mutta ei vaikuttanut ajoon mitenkään.

Niin kauan kun alla on uraton tie niin sehän tulee sutina kuin suksi perässä. Sitte jos alla on uria niin seuraa pakosta sutina ollessaan uria kuin suksi latua ja joutuu tekemään töitä että saa pyörän pidettyä pystyssä.

Jukka


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 09:17
Kirjoittaja Wacky
jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Luonnossa nuo keskellä olevat pienet nappulat on tosi pienet mutta pitää lumellakin hyvin. Reunoilla olevat jykevämmät ei pidä sitten jäällä kantatessa juuri yhtään, siksi takana ei ole samaa rengasta joka kesällä yleensä alla on, vaan WTB TrailBlazer 650B+:

Etkös sinä aja aika lussuilla renkailla. Käsitin, että käytät 15% painumakriteeriä. Tuon renkaan kun painaa 0,15 x 50 = 7,5 mm luttuun, ulottuu painuma aika leveälle. Painapa lumeen tassunjälki tuolla renkaalla, niin huomaat, että tuo nappularivien välissä oleva sileä kohta on siinä reunassa ja se on juuri se syy, miksi ei pidä lumessa kantatessa. Heti kun vähänkin kanttaa, sileä kohta kantaa suuren osan kuormasta, jolloin nappulat eivät pure.

Eikös Mika sanonut ettei pidä jäällä kantatessa eikä lumella.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 09:38
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:

Eikös Mika sanonut ettei pidä jäällä kantatessa eikä lumella.

Sanoi kyllä. MInä vain selitin syyn sille, miksei tuo nimenomainen rengas pidä kallellaan ajaessa.