Sivu 63/84

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 09:49
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Eikös Mika sanonut ettei pidä jäällä kantatessa eikä lumella.

Sanoi kyllä. MInä vain selitin syyn sille, miksei rengas pidä kallellaan ajaessa.

Juu, lumella ajaessa ja kantatessa nuo reunanappulat puree vielä paremmin jolloin kyllä kestää kantata.

Jäällä tilanne on aivan toinen, etenkin jos jään päällä on vähänkään lunta tai -pölyä, ja/tai ajaa lumelta sille jäälle. Pito katoaa todella yllättäen, yllätys tulee siitä jos on etenkin onnistunut ajamaan suoraan vaikkapa jäätyneen lätäkön yli ja lopussa pitää kääntyä.

Lisäksi mulla on noi kaikki renkaat suht leveillä vanteilla, ne lienee suunniteltu 17-21mm:n sisälevyisille mutta mulla on edessä 27mm ja takana 30mm sisäleveyttä jolloin renkaan kuvio levenee vielä vähän, samalla kokonaisleveys ja ilmatilavuus. Paineita voi vielä laskea ja rengas on kesäkeleillä tukevampi ajaa esimerkiksi kivituhkalla jne kuin kapeammalla vanteella, silti rullaa vähintään yhtä hyvin.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 06 Tammi 2016, 19:35
Kirjoittaja Premnas

No hel**tti tänään meni sitten kaikki just niin kuin ei pitänyt...ensin lakkasi toimimasta levyjarru. Kahva hiukan jäykistyi kylmässä mutta oli ensin ok, mutta sitten jossain vaiheessa painui pohjaan eikä mitään tapahdu. Kotona en kuitenkaan havainnut mitään vuotoja. Heti sen levyjarrun pettämisen jälkeen silmälaseista irtosi toinen linssi, onneksi putosi takin päälle kun istuin nojakissa. Ja pian sen jälkeen huomasinkin että takavaihtaja oli jäätyny kiinni. Se siitä sitten :twisted: ja takas kotia kohti. Silmälasit sain sentään korjattua, linssin sai helposti takaisin paikalleen.

Saatanpa kuulkaa ostaa huomenna BB7 levyjarrun, en tiiä. Olen punninnut sitä jo vähän aikaa. Sen sentään uskaltaa laittaa vaikka atomeiksi jos tarttee, eikä tartte miettiä mitään liemiä tai varoa. Taidan tarvita idioottivarmaa tekniikkaa jotta saan pidettyä pyörät ajokuntoisina.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 09:03
Kirjoittaja teee

Hei Premnas,

Olisiko ajatus ajotauon pitämisestä paukkupakkasten ajan aivan kohtuuton? ;-)

Terho


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 09:44
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Taidan tarvita idioottivarmaa tekniikkaa jotta saan pidettyä pyörät ajokuntoisina.

Ennemmin tai myöhemmin jokainen hyötypyöräilijä hoksaa tismalleen saman ;)

teee kirjoitti:

Olisiko ajatus ajotauon pitämisestä paukkupakkasten ajan aivan kohtuuton? ;-)

Eikö tuo olisi luovuttamista ja periksi antamista? :shock:

Jukka


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 10:00
Kirjoittaja PW
teee kirjoitti:

Hei Premnas,

Olisiko ajatus ajotauon pitämisestä paukkupakkasten ajan aivan kohtuuton? ;-)

Terho

Talvikilometrikisa menossa!


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 10:18
Kirjoittaja teee

Anteeksi kaikki,
Niinpä tietenkin. Seuraavassa käytän kielellistä rakennetta,
jonka olen viime aikoina havainnut saaneen
jalansijaa ihmisten (kirjallisessa) puheessa:

Ei oma terveys tai vehkeiden kestävyys, koska talvikilometrikisa. :-D :-D

Terho


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 10:21
Kirjoittaja Premnas

Ajotauon pitäminen sään takia on kohtuutonta :D . Pyörä on mun auto, joten ajan sillä työmatkat vähintään ja usein myös ekstraa. Puhumattakaan talvikilometrikisasta :wink: . Joten ei, en voi lakata pyöräilemästä ja luovutan vasta sitten kun pyörä jäätyy eikä suostu liikkumaan :D .

Sen verran lisään vielä että teknisistä ongelmista huolimatta kaksipyöräisen keskari oli eilisen pakkasilla n. 2kmh parempi eli selkeästi näyttää siltä että kolmipyörän kolmas rengas ja laakereiden määrä hyydyttävät vauhdin. Mulla on kiire saada kaksipyöräinen takaisin ajoon. Voi olla keveydellä myös jotain psykologisia piirteitä, kuvittelen vaan :wink: .


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 10:52
Kirjoittaja PW
teee kirjoitti:

Anteeksi kaikki,
Niinpä tietenkin. Seuraavassa käytän kielellistä rakennetta,
jonka olen viime aikoina havainnut saaneen
jalansijaa ihmisten (kirjallisessa) puheessa:

Ei oma terveys tai vehkeiden kestävyys, koska talvikilometrikisa. :-D :-D

Terho

Ei kai kylmä sää vie terveyttä - ennemmin karaisee ja suojaa.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 11:08
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Ei kai kylmä sää vie terveyttä - ennemmin karaisee ja suojaa.

Näin on, helle tappaa enempi porukkaa ku paukku pakkanen. Liikennekuolemien määräkin on varmaan alimmillaan?

Varmaan tärkein syy yhteiskuntamme rauhallisuuteenkin on kovat pakkas talvet. Jos kesällä on riehunut paikat paskaksi niin talvella on luonnonvalinta niittänyt riehujat ja niiden naapurit. Puolenkymmentä tällaista talvea lähi-itäänkin ni johan on kumma jos vielä on erimielisyyksiä ;)

Kylläpä karkaa taas aiheesta :(

Jukka


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 12:13
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:

Sen verran lisään vielä että teknisistä ongelmista huolimatta kaksipyöräisen keskari oli eilisen pakkasilla n. 2kmh parempi eli selkeästi näyttää siltä että kolmipyörän kolmas rengas ja laakereiden määrä hyydyttävät vauhdin. Mulla on kiire saada kaksipyöräinen takaisin ajoon. Voi olla keveydellä myös jotain psykologisia piirteitä, kuvittelen vaan :wink: .

Katselin tuossa eilen koiralenkillä pyöräni jälkeä lumessa. Takapyörä tulee kyllä melko hitaassakin vauhdissa "yli 90%"* etupyörän jälkeä. On aivan ilmeistä, että lumen mankeloiminen kolmella uralla yhden sijaan syö tehoa. Oikeastaan voisi koittaa asentamalla takapyörän vinoon, miten ajokoiramallisesti liikkuva kahta uraa mankeloiva kaksipyöräinen rullaa samaa jälkeä rullaavaan verrattuna.

*lainattu valtiovarainministeriltä :mrgreen:


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 15:18
Kirjoittaja vaaka

Kesti aika kauan ennen kuin ensimmäinen tutkimus tehtiin, jonka tulos oli, että kylmän saaminen aiheuttaa osalle joissain olosuhteissa vilustumisen. Ekana yhteyden tutkimuksessa löysi puolustusvoimat. Sitten on tullut kuulemma puolesta ja vastaan väitteitä niin kuin monessa muussa asiassa. Tornin tutkimuksessa kahden päivän viiveellä märkänä kylmänä päivänä ulkoa rymynneestä varusmiesporukasta jotain 20 % hatusta repäisten sai kasarmioloissa vilustumisen seurauksena räkätaudin. Muistaakseni tuo tutkimus tehtiin tällä vuosituhannella. Aika hidasta tieteen tekoa, kun kesti niin kauan älytä, mitä niin moni historian läpi on itse kokenut. Jatkotutkimuksissa setvittiin, miksi ei aiemmat tutkimukset löytäneet kylmettymisen ja taudin yhteyttä ja suureksi selittäjäksi osoittautui tutkitun ajan pituus. Aiemmin ei ilmeisesti juurikaan seurattu yli päivää kylmälle altistuneita.

Joissain urheilulajeissa on pakkasrajat, kun kylmä läähättäessä ei ole terveellistä. Huippu-urheilijoiden vastustuskyky alenee kesken kovien suoritusten. Fillari lehdessä Jussi Veikkanen kirjoitti tänä vuonna kolumnissaan grand tourissa joillain hemoglobiinin pudonneen 20 pistettä.

Minulla ei turhan päiten ole -5 C rajana läähätykselle lekurilta saatuna lopun ikää. Terve vaan talvikilometrikisa.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 07:32
Kirjoittaja Premnas

Kyllä mullakin ottaa henkeen jos joudun kylmää pakkasilmaa hengästyneenä hengittämään. Jälkeenpäin kun on päässyt jo sisälle lämpimään voi alkaa yskittää. Siksi en viitti mennä kovalla pakkasella niin että hengästyy liikaa ja suun edessä on aina joku kangas. Korvat ottavat kanssa herkästi viimasta ja pahimmillaan koko päätä särkee sen takia, mutta olen oppinut suojaamaan korvat toisella kerroksella kangasta.

Eilen illalla vaihdoin BB7 tilalle ja jos ei oteta huomioon vaijerinkuoren katkaisua epäammattimaisilla vehkeillä niin asennus sujui todella hyvin ja helposti ja lopputuloksena toimiva jarru. Tykkään myös tuon jarrun kahvatuntumasta kun se on napakka. Tänä aamuna sitten heti lähdin työmatkaa polkemaan ja vaikkei kaksipyöräinenkään mikään raketti tuossa lämpötilassa enää ole niin oli se huomattavasti kevyempi. Tosin huomasin että tarvin oikeasti uudet pyöräilyhousut talvea varten. Nyt käytän ulkoiluun tarkoitettuja kevyesti topattuja housuja mutta ne kiristävät polvesta ja näin ollen lisäävät polkemisen rasittavuutta. Jotkut joustavammat pökät tarttisi. Onhan noita trikoita kertynyt muutamat kappaleet mutta eivät ne näillä pakkasilla riitä vaikka laittaisi täysmittaisen teknisen kerraston alle.

Jos joku asia pitää keksiä kolmipyöräisen hyväksi niin olen huomannut että sen hallintalaitteita on helpompi käyttää lobsterit kädessä. Kaksipyöräisen vaihdevipuja tulee välillä vahingossa painettua noiden rukkasten kanssa. Ensin ajattelin että onko vaihteet menny sekaisin kun ne "ittekseen" vaihtuivat mutta sitten huomasin että tosiaan tulee vahingossa paineltua niitä vipuja :roll: . Takavaihtaja takeltelee ja jäätyy jossain vaiheessa joten se taitaa olla seuraavaksi projektina ottaa vaijeri irti ja puhaltaa kuori kuivaksi. Etuvaihtaja toimii moitteetta, mikä on sikäli yllätys kun ottaa huomioon millaisessa kulmassa vaijeri tulee siihen eikä sillä ole minkäänlaista sääsuojausta.

Tankoa joutunee ehkä nostamaan vähän ylemmäs kun on paksummat vaatteet päällä. Ehkä sillä korjaantuisi myös hieman tuo vipujen tahaton painaminen kun ei ottaisi kiinni reisiin missään vaiheessa.

Oli tarkoitus ostaa isommat pyöräilykengät jotta saisi enempi eristystä. Biltemasta olisi saanut halvalla mutta eihän siellä enää niitä ollut. Mitäs olin myöhässä tämän asian kanssa. Onhan tuolla vaikka millaisia talvipopoja myynnissä mutta hintakin on sen mukainen. Netistä ei viitsi tilata kun koosta ei tiedä varmaksi. Tällä kertaa haluan sovittaa ennen ostosta niin voin vaikka kokeilla pari sukkaa päällekkäin, tietää sitten ostavansa tarpeeksi väljät. Kokeilin tuossa vähän aikaa sitten polkea peruspopoilla kolmipyörällä mutta kyllä silläkin alkoi varpaat jossain vaiheessa palella ja kaiken lisäksi eteneminen oli suht tehotonta. Ihan kuin olisi puolikas polkaisu jäänyt käyttämättä joka kerta. Tällasta tää on kun on tottunut lukkoihin.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 08:36
Kirjoittaja Pastori
Premnas kirjoitti:

Oli tarkoitus ostaa isommat pyöräilykengät jotta saisi enempi eristystä. Biltemasta olisi saanut halvalla mutta eihän siellä enää niitä ollut. Mitäs olin myöhässä tämän asian kanssa. Onhan tuolla vaikka millaisia talvipopoja myynnissä mutta hintakin on sen mukainen. Netistä ei viitsi tilata kun koosta ei tiedä varmaksi.

Kyttäilet tuolta käytetyt. Käyt sovittaan ja siitä se lähtee. http://www.fillaritori.com/index.php?/f ... ng%C3%A4t/


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 13:14
Kirjoittaja mhelander
Premnas kirjoitti:

Kyllä mullakin ottaa henkeen jos joudun kylmää pakkasilmaa hengästyneenä hengittämään. Jälkeenpäin kun on päässyt jo sisälle lämpimään voi alkaa yskittää. Siksi en viitti mennä kovalla pakkasella niin että hengästyy liikaa ja suun edessä on aina joku kangas.

Mulla pelittää tosi hyvin Jonas-kypärähuppu jonka mukana tuli kaksi lämmityskennoa. Eivät ole irakas:n tyyliin mallia turpasuoja vaan sellainen paperisen hengityssuojaimen profiililla eli tulee ihan suuta vasten. Tässä kuvajaista:

Kuva
Eli pärjään ihan naama paljaana tuonne -10C lukemiin asti jos ei pahemmin tuule. Sitten nostan hupun alareunaa leuan kärkeen alahuuleen asti jos alkaa tuuli tuntua. Tässä kuvassa mulla on kolme kypärähuppua päällä, alimmaisena ohut mukavuusmalli, seuraavana hyvin tuulen pitävä Lidl:n kypärähuppu ja viimeisenä Jonas.

Jonas:n päällä on vielä juoksupipo joka riittää pitämään tuulen loitolla ja pärjää noinkin hyvin ilmastoidulla kypärällä, jopa ehkä paremmin kuin aikaisemmin käyttämäni umpeen teipattu styroksikypärä.

Vasta -15C kylmemmällä ja/tai tuulisella säällä vedän alareunan nenän päälle ja jos on yli -20C niin sitten tuo kenno suun ja Jonas-hupun väliin.

Premnas kirjoitti:

Korvat ottavat kanssa herkästi viimasta ja pahimmillaan koko päätä särkee sen takia, mutta olen oppinut suojaamaan korvat toisella kerroksella kangasta.

Jonas:n ongelma on (siis mun joka on 90-luvulta) että se väljenee käytössä kun pääosin on leuan alla ja sitten kun pitää saada se pitämään maski paikallaan niin joutuu kiristämään niskan taakse. Muuten näillä tarkenee tosi hyvin, ongelmaksi tulee lähinnä se ettei (ajo-) laseja voi pitää kun ne huurtuu umpeen, ja sitten ilman niitä ajamisen alussa silmien kyynelneste valuu poskipäille ja jos ei tajua ajoissa niitä kuivata niin käy kuten eilen jolloin vasempaan poskipäähän tuli lievä paleltuma. Kunhan kuivaa niin sitten loput huurut haihtuu tai menee ripsiin kuuraksi...

Premnas kirjoitti:

Eilen illalla vaihdoin BB7 tilalle ja jos ei oteta huomioon vaijerinkuoren katkaisua epäammattimaisilla vehkeillä niin asennus sujui todella hyvin ja helposti ja lopputuloksena toimiva jarru. Tykkään myös tuon jarrun kahvatuntumasta kun se on napakka.

On muuten hyvä talvilevyjarru, etenkin jos aikaisemmin oli käytössä Shimanon öljynestejarrut :D. Muuten jatkossa kun hankkii nestelevyjarruja niin DOT-nesteillä olevista suurin osa toimii hyvin talvella, mulla on kokemusta Hayes HFX-9:stä joka oli ihan OK ja nyt Hope Tech3 ja Race Evo joissa satulana X2, toimii mainiosti myös kylmänä.

Premnas kirjoitti:

Tosin huomasin että tarvin oikeasti uudet pyöräilyhousut talvea varten. Nyt käytän ulkoiluun tarkoitettuja kevyesti topattuja housuja mutta ne kiristävät polvesta ja näin ollen lisäävät polkemisen rasittavuutta. Jotkut joustavammat pökät tarttisi. Onhan noita trikoita kertynyt muutamat kappaleet mutta eivät ne näillä pakkasilla riitä vaikka laittaisi täysmittaisen teknisen kerraston alle.

Hommaa ATD Mens Thermal WindStopper Tights - Softshell Pant for Cold Weather jos on tarkoitus oikeasti talvella ajaa, mulla ei ole kuin juoksutrikooshortsit alla aina -10C asti kun yksin ajan, sitten porukassa tai vähän kylmemmällä vain hikikerrastohousut lisänä ja nyt -28.7C kelillä niiden päällä fleece-kerraston housut ja meinaa vaan kuuma tulla... siksi varpaatkin tarkenee paremmin.

Premnas kirjoitti:

Jos joku asia pitää keksiä kolmipyöräisen hyväksi niin olen huomannut että sen hallintalaitteita on helpompi käyttää lobsterit kädessä. Kaksipyöräisen vaihdevipuja tulee välillä vahingossa painettua noiden rukkasten kanssa. Ensin ajattelin että onko vaihteet menny sekaisin kun ne "ittekseen" vaihtuivat mutta sitten huomasin että tosiaan tulee vahingossa paineltua niitä vipuja :roll: .

Sama vaiva jos käyttää nahkarukkasia... jarrujen ja vaihdeliipasimen käyttö on vähän sinne päin.

Premnas kirjoitti:

Takavaihtaja takeltelee ja jäätyy jossain vaiheessa joten se taitaa olla seuraavaksi projektina ottaa vaijeri irti ja puhaltaa kuori kuivaksi. Etuvaihtaja toimii moitteetta, mikä on sikäli yllätys kun ottaa huomioon millaisessa kulmassa vaijeri tulee siihen eikä sillä ole minkäänlaista sääsuojausta.

Mulla on liipasimessa liian paksut vaseliinit tai sopimaton vesiemulsio kun -24.5C pelittää jo melkein normaalisti mutta sitä kylmemmässä huonommin...

Premnas kirjoitti:

Oli tarkoitus ostaa isommat pyöräilykengät jotta saisi enempi eristystä. Biltemasta olisi saanut halvalla mutta eihän siellä enää niitä ollut. Mitäs olin myöhässä tämän asian kanssa. Onhan tuolla vaikka millaisia talvipopoja myynnissä mutta hintakin on sen mukainen. Netistä ei viitsi tilata kun koosta ei tiedä varmaksi. Tällä kertaa haluan sovittaa ennen ostosta niin voin vaikka kokeilla pari sukkaa päällekkäin, tietää sitten ostavansa tarpeeksi väljät. Kokeilin tuossa vähän aikaa sitten polkea peruspopoilla kolmipyörällä mutta kyllä silläkin alkoi varpaat jossain vaiheessa palella ja kaiken lisäksi eteneminen oli suht tehotonta. Ihan kuin olisi puolikas polkaisu jäänyt käyttämättä joka kerta. Tällasta tää on kun on tottunut lukkoihin.

Itse ajoin vuosikausia kesäpyöräilykengillä (maantieklossilla) ja kenkäsuojilla sekä lämpimillä sukilla. Säätämistä piisaa sekä pukiessa että riisuessa joten työmatkoja on kivempi ajaa kunnon kengillä mutta niillä on hintansa. Kunnon kenkien etu on vielä se että jos joutuu hangessa talsimaan ei lunta joudu suojien ja kenkien väliin josta tulee vaikeuksia myöhemmin. Tai keväällä/syksyllä jolloin lätäkköön astuessa tai sateessa ei vesi osaa ihan helpolla kenkään sisälle.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 13:32
Kirjoittaja samuel

sitten vielä pala ventisttiä väliin niin ilmankulkupinta-ala laajenee.
On sitten koko turpa umpihuurteessa. :)