Sivu 63/80
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 19 Maalis 2019, 16:53
Kirjoittaja Vilijami
Vahvistuu vaan se ajatus, etten jatkossakaan polje autojen seassa etenkään yli 60km/h alueilla. Vaikka kuinka on oikeus pyöräillä, niin mielummin olen hengissä kuin oikeassa. Kivahan se ois pyörämatkailla, mutta vaarallista extremeurheilua tuo tuntuu olevan. 
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 20 Maalis 2019, 07:21
Kirjoittaja janx
Ei ole minullakaan ollut intoa autojen sekaan. Kaupungista on toki helppo huudella. Puolikatettu trike ei ole mittasuhteiltaan kuin kinneri, jolla oletan olevan joitakin etuja ja varmaankin haittoja. Trikeummikko ei niistä vielä tiedä, mutta pitäisi mennä junaankin triken.
Niin onhan meillä kohta kevytautotkin - max. 1500kg ja 60kmh. Ilman ajo-opetusta. Siitä tuli ohjelmaa eilen, jossa autokauppiaiden edustaja kehui tätä edistyksesi. Tuttuja maisemia (Nokian radalta). Tuli useampaan kertaa ilmi, että virittämisen riski on ilmeinen (merkittävä osa mopoista ja mopoautoista on viritetty, ja kevytauton voikin helposti muuttaa tavalliseksi autoksi, kun kuski täyttää 18v jne.).
Asian ytimessä, Jaakko Loikkanen - 1. kausi - Hyvästit mopoautoille?
https://www.mtv.fi/sarja/asian-ytimessa ... le-1052417
Oiskohan tälle ollut oma ketju. 
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 22 Maalis 2019, 21:53
Kirjoittaja rutunen
Kaksi autoa oli ajanut kinnerin perässä. Kolmas auto oli lähtenyt ohittamaan kahta autoa. Vastaantulijan vuoksi ohittava auto oli siirtynyt vauhdilla takaisin omalle kaistalleen suoraan kinnerin päälle.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 12 Huhti 2019, 15:11
Kirjoittaja PW
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 12 Huhti 2019, 15:50
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:Toisessa auto oli pysähtynyt väistämisvelvollisena kevarille
Autonkuljettaja rikkoisi tieliikennelakia vaikka ei olisikaan väistämisvelvollinen.
TLL §15 sanoo:Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.
Järkevästi ajettelevalle tuo on ilman ohjettakin itsestään selvää, mutta aika paljon on muitakin 
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 12 Huhti 2019, 16:19
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Toisessa auto oli pysähtynyt väistämisvelvollisena kevarille
Autonkuljettaja rikkoisi tieliikennelakia vaikka ei olisikaan väistämisvelvollinen.
TLL §15 sanoo:Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.
Järkevästi ajettelevalle tuo on ilman ohjettakin itsestään selvää, mutta aika paljon on muitakin 
Tässä edellytettiin vain, ett pyöräilijä sovittaa ajotapansa 
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 12 Huhti 2019, 22:04
Kirjoittaja rutunen
Minua kiinnostaa mitenkä tuon ylläolevan linkin kaltaisisten onnettomuuksien tutkinnassa tulkitaan pyöräilijän tilannenopeutta ja millaisin perustein todetaan, onko se sellainen, että pyöräilijän on ollut mahdollista tulla autoilijan havaitsemaksi.
-Mikä on suurin pyöräilijän nopeus, jolla kulkevan pyöräilijän auton kuljettaja kykenee havaitsemaan?
-Millä nopeudella pyöräilijä muuttuu näkymättömäksi eikä häntä täten kyetä havaitsemaan. Autoilijan havainnointikyky on oletetusti vakio.
-Miten paljon autoilijan havainnointihetken tilannenopeus ja ajosuunta vaikuttavat pyöräilijän havaituksi tulemiseen?
-Onko vihreitä kohti pyörällä etuajo-oikeutetusti ajaessa sallittua ajaa nopeusrajoituksien ylärajan mukaan, mikäli edessä ei häämötä esteitä siinä vaiheessa kun havaitaan vihreä valo?
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 13 Huhti 2019, 09:02
Kirjoittaja jooseha
Risteystä lähestyessä pitää noudattaa erityistä varovaisuutta ja lisäksi tilannenopeuden pitää olla liikenneturvallisuuden edellyttämällä tasolla. Jos nuo pystyy toteuttamaan, saa ajaa enintään nopeusrajoituksen sallimaa enimmäisnopeutta. Muuten pitää niin hiljaa että ensin mainitut toteutuvat.
Vain nopeusrajoitus on absoluuttinen. Tilannenopeus on nimensä mukaisesti tilannesidonnainen ja on siksi jätetty määrittelemättä.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 17 Touko 2019, 17:55
Kirjoittaja rutunen
Tänään työmatkalla koiranulkoiluttajan koira hyppäsi kinnerin kylkeen. Koira vaikutti olevan tällin jälkeen kunnossa. Kinnerissä ei vaurioita. Hiilikuitu jousti.
Tilanne: pyörätien suora alamäki loistavalla näkyvyydellä. Nopeusrajoitus 50 km/h. Ajonopeus 40-50 km/h välissä. Ajoin ajoradan oikeaa reunaa. Kaksi ihmistä oli ajoradan äärivasemmassa laidassa 25-45kg koiran kanssa. Kohtaustilanteessa koira ampaisi yhtäkkiä päälle kinnerin kylkeen. Keskustelimme ja jatkoimme omiin suuntiimme. Jatkossa painan äänimerkkiä korostetun kaukaa jos vastaava tilanne tulee. Olen ennenkin ohittanut saman koiran, mutta se ei ole reagoinut minuun näin. Onni onnettomuudessa.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 17 Touko 2019, 20:59
Kirjoittaja jori
rutunen kirjoitti:Tänään työmatkalla koiranulkoiluttajan koira hyppäsi kinnerin kylkeen. Koira vaikutti olevan tällin jälkeen kunnossa. Kinnerissä ei vaurioita. Hiilikuitu jousti.
Tilanne: pyörätien suora alamäki loistavalla näkyvyydellä. Nopeusrajoitus 50 km/h. Ajonopeus 40-50 km/h välissä. Ajoin ajoradan oikeaa reunaa. Kaksi ihmistä oli ajoradan äärivasemmassa laidassa 25-45kg koiran kanssa. Kohtaustilanteessa koira ampaisi yhtäkkiä päälle kinnerin kylkeen. Keskustelimme ja jatkoimme omiin suuntiimme. Jatkossa painan äänimerkkiä korostetun kaukaa jos vastaava tilanne tulee. Olen ennenkin ohittanut saman koiran, mutta se ei ole reagoinut minuun näin. Onni onnettomuudessa.
Olet tullut koiralle yllätyksenä ja se on mennyt "taistele tai pakene"-tilaan, joka päätynyt taistelumoodiin. Se on koirilla refleksi säikähtämiseen. Kannattaa koittaa sitä äänimerkkiä, mutta ei sekään välttämättä auta, koska koirat ei tiedä, mitä äänimerkki tarkoittaa. Saattavat kellon soitosta tulla vain nälkäiseksi ja alkaa erittää sylkeä.
linkki
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 17 Touko 2019, 22:52
Kirjoittaja Premnas
No oho, kaikkee sitä...
Koirat ovat kyllä arvaamattomia. Usein siellä hihnan toisessa päässä vielä arvaamattomampia ja varautumattomampia siihen että se aina kiltti Fifi syöksyykin alle tai nojapyöräilijän tapauksessa mahdollisesti päälle. Usein tuntuu ajaessa ettei väylän leveys meinaa millään riittää kohtaamaan noita. Mä en ymmärrä, jos mulla olisi koira niin en haluaisi ottaa mitään riskiä että sen kuono on kohta pinnojen välissä. Moni päästää koiransa aivan liian lähelle.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 18 Touko 2019, 03:55
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 18 Touko 2019, 22:31
Kirjoittaja kuparinen
Tänä keväänä uudella kylällä (Akaa/Viiala) en ole kohdannut kuin muutaman alle 30-vuotiaan pyöräilijän jolla ei olisi kännykkää kourassa ja kuulokkeita korvilla. Aamuisella koiralenkillä kohtaamani kouluun pyöräilevät nuoret ajavat kaikki Jopolla ilman käsiä tuijottaen puhelintaan. Koukkutanko-kyyrypyöräilijät taas tuijottavat mittareitaan ja kiroavat häiriötä koiraa väistäessään...
. Mutta tällä kylällä lukuisat asiointipyöräilijät suhtautuvat yllättävän positiivisesti koirankusettajaan.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 06 Kesä 2019, 05:55
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 06 Kesä 2019, 06:21
Kirjoittaja Premnas
^ Pyörätielle pysäköinti on laitonta ja pysähtyminenkin sallittua vain poikkeustapauksissa ja silloinkin monen ehdon on täytyttävä, eikä silloinkaan saa haitata kohtuuttomasti kyseisellä väylällä liikkuvia. Ikävä kyllä tämän maan liikennekulttuuri on sellanen että autoliikennettä ei haluta haitata yhtään, vaan monella ensimmäisenä vaihtoehtona ajetaan suoraan pyörätielle autolla, vaikka sen pitäisi olla viimeinen vaihtoehto.
Onneksi sulle ei sattunut pahemmin. Mun puolesta tuon pyöräteiden valloittamisen autoilla saisi lopettaa nyt heti tai mieluummin jo eilen, tai sitten säädettäisiin ettei pyörätietä ole pakko käyttää missään tilanteessa. Minusta on aika pöljää ensin ajaa pyöräilijät pois ajoradoilta ja ihan kuin se ei riittäisi, tungetaan vielä kapeille väylille autoja haitaksi ja vaaraksi.