Re: Renkaat
Kiitos vinkistä, ei tullut mieleen. Ajattelin ettei siihen mikään tartu, mutta jesarissa on kyllä aikamoinen liimapinta.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Kiitos vinkistä, ei tullut mieleen. Ajattelin ettei siihen mikään tartu, mutta jesarissa on kyllä aikamoinen liimapinta.
Kannattaa käyttää perusjesarin sijaan esim. Gorilla-teippiä. On paksumpaa ja siinä on erinomainen liima.
Minä en usko, että tuo on ulkorenkaan kyhmyjen hankaama vika. Väitän, että sinulla on ollut sisärengas kaksinkerroin ja tuosta taitoksen kohdasta on puhjennut.
Ei sisärengasta mikään voima hankaa ulkorenkaaseen, paitsi jos se on kaksinkerroin tai kierteellä, jolloin siinä on kaksinkertaisuuden takia valmiina jännityksiä ja suuria paksuuseroja, jotka tuottavat leikkausvoimia.
Laita kuva siitä puhkeamakohdasta.
Alhaiset rengas paineet lisää hiertämistä joka tietenkin sotii pahasti läskipyörän käyttöä vastaan joka just perustuu siihen että renkaissa on alhaiset paineet jolla saadaan pintapaine pieneksi.
Tuskin pääset renkaan sisäpintaa tarkistelee muuta kuin kivijalkaliikkeessä ja sillon pääset maksamaan aika reilusti siitä ilosta. Uusissa renkaissa on harvoin niin sisäpuoli niin karhea että se aiheuttaisi ongelmia.
Kotikonsteista teippi voisi toimia, samoin joku ohut sileä kangas, mutta sen kanssa pitää olla tarkkana ettei siihen tule taitoksia koska se aiheuttaa hiertymä kohdan.
Toimisko hyvin ohut retkipatja tai vastaava, sisurin ja ulkokumin välissä? Lisää mikromuovia maailmaan?
jori kirjoitti: ↑09 Elo 2021, 09:36Minä en usko, että tuo on ulkorenkaan kyhmyjen hankaama vika. Väitän, että sinulla on ollut sisärengas kaksinkerroin ja tuosta taitoksen kohdasta on puhjennut.
Ei sisärengasta mikään voima hankaa ulkorenkaaseen, paitsi jos se on kaksinkerroin tai kierteellä, jolloin siinä on kaksinkertaisuuden takia valmiina jännityksiä ja suuria paksuuseroja, jotka tuottavat leikkausvoimia.
Laita kuva siitä puhkeamakohdasta.
Jos tämä teoria olisi tosi, aina moneen kertaan pitäisi olla kaksinkerroin, ulkorengas mukaanlukien.
Tossa ei auta kuin hankkia uudet ulkorenkaat. Ihan klassista kun ajaa tarpeeksi matalilla paineilla. Rengas ei kestä loputtomasti sitä taittumista edes takas.
Jaa Siis sullahan oli ulkokumikin jo sökö..sittenhän ei oo ihmekkään että sisurikin menee.
Tuli mieleen että ennevanhaan oli semmosta valkeeta jauhetta ulko- ja sisäkumin välillä kitkaa pinentämässä. Oliskohan ollu talkkia.
No ei kai se auta kuin hommata uusi rengas, hyvä kuitenkin tietää että tää on normaalia kulumista eikä jotain outoa.
Niin, mähän käytän talkkia rengasasennuksissa. Jonnekin se vaan hieroontuu tuolta, tarvis lisäillä tietyin väliajoin.
Aika reilusti sitä sinne voi laittaa . Jostain syystä se sieltä poistuu , tai hieroutuu jonnekin .
Ei tuossa talkki auta. Minusta näyttää, että ulkorenkaan kyljet ovat liian jäykät noin alhaisille paineille. Kylki joustaa epätasaisesti ja tekee vekkejä kylkeen.
Miksi ajat noin alhaisilla paineilla. Laita enemmän painetta renkaisiin, ellet ajele aivan pelkissä juurakoissa.
Jos ajat sellaisissa paikoissa, että pitää olla aivan alhaiset paineet, hommaa ohutkylkisemmät ja joustavammat päällirenkaat.
Mikäs merkki ja malli on muuten kyseessä? Jos tuo on Schwalben Jumbo Jim niin paljoa ohuempaa kylkeä ei markkinoilta löydy. Ne oli jo ihan paperin ohuet.
Halkeamat ei muuten ole ihan kyljessä vaan aivan siinä kulutuspinnan ja kyljen reunassa joka voi olla juuri se aiheuttaja koska jäykkyys muuttuu siinä kohtaa.
Jumbo Jimithän nuo ovat, 100-559. En ole edes ajanut kovin alhaisilla paineilla, koska on silloin raskaampi ajaa ja en kauheasti ajele maastossa mitä nyt sora- ja metsäteitä. Moni ajaisi paljon alhaisemmilla paineilla ku ite. Vaikka renkaisiin saakin laittaa maks. 2bar, niin en kyllä ajaisi niin kovaksi täytetyillä.
säilytätkö fillaria ulkona vai sisällä, entä ajatko talvisin.
ajattelin vain että voisko kosteus & jäätyminen renkaan
sisällä aiheuttaa tuollaista...
Minä kyllä väittäisin, että tuo on valmistusvirhe, joka on aiheuttanut kylkien kumin haurastumisen. Ei kumi murru noin omia aikojaan. Se vaatii otsonia tai muuta vahvaa hapetinta, jotta kumi muuttuu noin hauraaksi. Renkaan kylkien pitäisi olla pehmeää ja sitkeää luonnonkumia. Tuo vaikuttaa joltain säästökumilta, johon on sekoiteltu jotain sopimatonta kamaa, kun noin pahasti murtuu –varsinkin, jos et kerran ole ajellut aivan löysillä renkailla.