Vilijami kirjoitti: ↑09 Maalis 2024, 13:50
jori kirjoitti: ↑09 Maalis 2024, 13:39
….Simo Lammikko…
Mikko Simola = Simolan Mikko = Simolammikko 
Mitäs kirjoittaa nimensä väärin.
Vähän mietin edellisen viestini kanssa, kummin päin tuo nimi olisi. En viitsinyt ruveta sherlokoimaan. 
Nyt oli merkkiliike vähän edellisestä edistynyt, eikä enää ollut vaihtamassa koko vaihteistoa, vaan vain vaihteiston mekatroniikkaosan, jonka hinnaksi tulikin nyt "vain" 4500€.
Simolammikko hinnoitteli oman korjauksensa tuosta puoleen, eli 2300€.
Olipas mielekiintoinen vian syy. Jostain syystä näissä sähköautoissa on aina tavallinen lyijyakku tekemässä jotain perustoimintoja, jotka pitää luotettavasti aina toimia.
Kuormittamattomia lyijyakkuja ei osata pitää millään elektroniikalla elossa paria vuotta kauempaa, joten ne kuolevat sähköautoissa nopeammin kuin polttomoottoriautoissa, joissa niitä käytetään oikeasti isoilla virroilla starttaamiseen ja ladataan kovemmalla virralla.
No, tässä heikko lyijyakku aiheuttaa sen, että korkeajänniteakku tulee startissa avuksi ja ruhjoo liialla voimalla mekatroniikkaboksin pumppuun niin paljon kierroksia, että öljyputkiin tulee paineiskuja, jotka rikkovat tiivisteessä olevat suodatinverkot. Verkon pala menee mekatroniikan solenoidiin ja jumittaa sen.
Jännä vikaketju. 
Muuten olen sitä mieltä, että tuosta lyijyakusta pitää päästä eroon. 