Sivu 1/1

M/V: Optima Baron XS -[MYYTY]

Lähetetty: 31 Elo 2009, 21:45
Kirjoittaja Nebulus

Fillarin pitäisi näillä näkymin matkata torstaina kohti uutta kotia.

Kuva

Noniin!

Työmatka venyi pitkäksi ja kulkee osin autotiellä, joten tulin siihen lopputulokseen, että keväällä voisi taas laittaa uuden lelun. Optima olisi siten kaupan. Myös vaihto sopivan oloiseen (persjalkaiselle sopivaan) matkanojakkiin passaisi. Hintaa omastani olisin pyytämässä sen 1200 euroa.

Pyörä on muuten varsin vallattoman nopea: 2300m cooperissa juokseva talipallo (kuten minä) pystyy pitämään helposti yli 30km/h:n matkavauhtia, ylittäen sprinteissä helposti 50km/h.

Omani speksit:
Runko: Optima Baron XS, Aasian markkinoille tehty; kuskin suositeltu pituus n. 175cm tai alle.
Vaihteet: edessä shimano tiagra, takana deore. Vaihde"vivut" SRAM:n gripparit. Ketjut deore, vaihdettu rattaiden kanssa pari kuukautta sitten ja ajettu n. 800km. Pedaalit SPD-lukko/flätti.
Jarrut Avidin BBDB-mekaaniset levarit. Käytännössä maantieversiot BB7-levyjarruista. Pysähtyy hyvin. :)
Renkaat Schwalbe marathon slick, pistosuojatut.
Istuin hiilikuitu/kevlar, päällä open cell/verkko -pehmuste. Koko M. Kuvassa ei näy jälkikäteen lisätty niskatuki.
Muuta: lokasuojat, taustapeili, mittari, tarakka.
Rattaat ja ketjut on vaihdettu viime kesänä, sen jälkeen tullut ajoa n. 800 km. Pyörän kunto on muutenkin siisti. Uusia kuvia ohessa, kiinnostuksen herättyä. :wink:

Kuva

Ketjulinja oikaistu ja isompi ohjainrissa teetetty polyasetaalista vastuksen vähentämiseksi. Toimii hyvin epäsymmetrisen etuhaarukan ansiosta, ei hinkkaa normaalissa matka-ajossa lainkaan. Alkuperäiset ohjainrissat saa mukaan, niin ketjulinjan saa myös kiertämään eturenkaan.

Kuva

Levyjarrut edessä ja takana, pysähtyy. :)

Kuva

Itse tehty niskatuki lisätty jälkikäteen. Materiaalina haponkestävä teräsputki, alumiini. Asiaankuuluvasti pehmustettu ja säädettävissä. Käytännössä pakollinen lowracerissa. Huomaa myös penkin kevlar-vahvisteet. 8)

Kuva

Penkki hiilikuitua/kevlaria optimalta, koko M. Sopiva n. 175- senttisille asti.

Kuva

Cane Creekin ohjainlaakeri, tukevan tuntuinen. Ohjaustanko on nostettava, nivelpiste ohjainlaakerin päällä.

Kuva

Tangon pituus on muutettavissa kuskin jalkojen mukaan, tangossa on liukupinta vaa'assa olevien pulttien kohdalla.

Kuva

Jarruina edessä ja takana avidin BBDB:t, edessä uudet palat ja takana vähän käytetyt. BB5:n ja BB7:n palat käyvät näihin.

Kuva

Kammet ja etuvaihtaja Shimano Tiagra. Pedaalit SPD/flätit. Rattaat FSA (53-piikkinen) / Shimano tiagra. Ajettu n. 800km. Ketjuina 2,5 kpl shimano Deorea, ajettu yhtä paljon kuin rattailla.

Kuva

Takavaihtaja Shimano deore, takapakka deoren hintaluokassa oleva 9-lehtinen suntour, 11-34. Pakka vaihdettu samaan aikaan kuin ketjut.

Ota yhteyttä privaviestillä, tähän ketjuun taikka osoitteeseen mikko piste nelo ät gmail piste com

Fillari sijaitsee Oulussa.


Re: M/V: Optima Baron XS

Lähetetty: 07 Joulu 2009, 10:04
Kirjoittaja Nebulus

Laitoin pyörän myyntiin, siksi nosto.


Re: M/V: Optima Baron XS

Lähetetty: 03 Maalis 2010, 22:14
Kirjoittaja Nebulus

Tämä on vielä kaupan. Lumet on juuri sulamaisillaan, joten nyt on hyvä sauma ostaa huomattavan nopea maantieohjus!
(Jolloin minä saan vaimolta luvan ostaa tuon Jappi67:n runkosetin)

Yritän ottaa lisäkuvia heti ensi tilassa.


Re: M/V: Optima Baron XS

Lähetetty: 03 Maalis 2010, 23:42
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Uteliaisuuttani kysyisin sellaista kun olet saman mittainen niin yllätkö kädellä maahan?
Hieman himottaisi tuollainen kesä ajokiksi... :oops:


Re: M/V: Optima Baron XS

Lähetetty: 04 Maalis 2010, 10:18
Kirjoittaja Nebulus
Mustasudenkorento kirjoitti:

Uteliaisuuttani kysyisin sellaista kun olet saman mittainen niin yllätkö kädellä maahan?
Hieman himottaisi tuollainen kesä ajokiksi... :oops:

En ihan, muutama sentti jää matkaa. Jos penkki olisi ihan ala-asennossa, niin taitaisi ylettää. Mutkaan kunnolla kantatessa voisi sisäkurvin puolen kämmenellä pyyhkäistä asfalttia, mutta siihen ei ihan uskallus riitä... Meinaatko, että esim. valoihin pysähtyessä pitäisi pyörän pystyssä kädellä vai?


Re: M/V: Optima Baron XS

Lähetetty: 04 Maalis 2010, 15:00
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Nebulus kirjoitti:

Meinaatko, että esim. valoihin pysähtyessä pitäisi pyörän pystyssä kädellä vai?

Juuri sitä, sitä kun ei enään ole mikään ketterä gebardi niinkuin nuoruusvuosina... :wink:

paljos sulla on keskisormesta keskisormeen kun levität kätes?
mie sain 181...


Re: M/V: Optima Baron XS

Lähetetty: 04 Maalis 2010, 15:24
Kirjoittaja Nebulus
Mustasudenkorento kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Meinaatko, että esim. valoihin pysähtyessä pitäisi pyörän pystyssä kädellä vai?

Juuri sitä, sitä kun ei enään ole mikään ketterä gebardi niinkuin nuoruusvuosina... :wink:
paljos sulla on keskisormesta keskisormeen kun levität kätes?
mie sain 181...

Samaa luokkaa, taisi olla karvan yli 180, mutta alle 185... Optima on kyllä tuhansia miljardeja kertoja helpompi pitää pystyssä laskemalla toinen jalka maahan ja pitämällä pyörä paikoillaan jarruilla. Yhden käden sormenpäillä sitä ei pystyssä jaksa pitää, jos pyörä alkaa kallistumaan kuskin kanssa. Ohjaustangosta joutuu kuitenkin pitämään kiinni jo jarrujen takia ja tietty myös liikkeelle lähtiessä.


Re: M/V: Optima Baron XS

Lähetetty: 07 Maalis 2010, 21:17
Kirjoittaja Nebulus

Kuvia lisätty aloituspostaukseen.

Mustasudenkorento: tsekkasin tuon käden ulottumisen ja rakoa jäi n. 2 senttiä. MUTTA mun käsivarsien maksimietäisyys onkin vain 179cm.


Re: M/V: Optima Baron XS

Lähetetty: 06 Huhti 2010, 10:52
Kirjoittaja Nebulus

Tiet on sulat jo Oulussakin! Tästä pyörä keväiseen kaahailuun!


Re: M/V: Optima Baron XS

Lähetetty: 06 Huhti 2010, 22:38
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Olen vain armotta liian pitkä tuohon, tyyliin 10 cm liikaa. Muuten olisin ostanut jo syksyllä. :D


Re: M/V: Optima Baron XS

Lähetetty: 07 Huhti 2010, 20:58
Kirjoittaja Nebulus

No joo, 185-senttiselle vaihtuisi penkki ja jollain ilveellä etupuomia pitäisi jatkaa reilusti. Ei ehkä ihan helpoimpia tai halvimpia hommia...


Re: M/V: Optima Baron XS -Myyty

Lähetetty: 26 Huhti 2012, 15:28
Kirjoittaja mpvuorinen

Moro Nebulus,

Mulla on nykyään sun vanha Baron XS:si. Olisin kysäissyt, oletko hankkinut ite sen Cycle Star -taustapeilin ja jos olet, muistatko ostopaikkaa? Pitäis saada ehdottomasti hankittua toinen samanlainen, kun osa ajoista tapahtuu Hesan ydinkeskustassa.