Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Harmi kun tuo kampikeskiö on liian leveä ja sen vuoksi pyörään ei saa tuolla etupakalla etuvaihtajaa toimimaan.

Mitäs suunnittelit tehdä? Oikeastaan kaikissa nojapyörissä olisi eduksi, jos eturataspakan saisi siirrettyä sentin tai kaksi lähemmäs keskilinjaa. Etuvetoisessa taittopyörän saisi paremmin polvelta piiloon ja takavetoisessakin etupuomin notkunta vähenisi. Hätäratkaisuna ehdottaisin vaihtajasarven katkaisemista ja jatkamista epäkeskeisellä tulpalla. Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että etuvaihtaja on turhaa ylellisyyttä.:)

No en varmaan ala tuota runkoa ihan heti rälläköimään :lol:
Kaksi helpompaa ratkaisua, ostaa kapeampi keskiö, 8,99e biltemasta. Nyt akselin pituus 122, tuo 113 ois varmaan sopiva. Tai ostaa kammet jotka on tarkoitettu tuolle pidemmälle akselille, 15,99e biltemasta. Nyt heti en tee mitään, eli ajan ilman etuvaihtajaa.
Siinä tekemässä lowracerissani olisi ollut tarpeen saada ketjua ulommas, koska silloin se mahtuisi menemään paremmin etuhaarukan ohi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Kaksi helpompaa ratkaisua, ostaa kapeampi keskiö, 8,99e biltemasta. Nyt akselin pituus 122, tuo 113 ois varmaan sopiva. Tai ostaa kammet jotka on tarkoitettu tuolle pidemmälle akselille, 15,99e biltemasta.

Haa, tarkoititkin keskiöakselin pituutta. Onkos missään kuvaa, miten se ketjulinja on siirretty siinä pidemmän akselin tapauksessa. Jos vaikka yrittäisi yhdistää lyhyen akselin ja pitkälle akselille tarkoitetun kammen sen ketjulinjan siirtämiseksi aivan puomin viereen. Pitäisi löytää siis pitkälle akselille tarkoitettu lyhyt kampisetti (n. 150 mm.) Entäs muut mahdollisuudet: Ruuvikiinnitteiset rataspakat ja holkit väliin tms. Onkos kellään kokemusta tällaisesta?

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Onkos missään kuvaa, miten se ketjulinja on siirretty siinä pidemmän akselin tapauksessa. Jos vaikka yrittäisi yhdistää lyhyen akselin ja pitkälle akselille tarkoitetun kammen sen ketjulinjan siirtämiseksi aivan puomin viereen. Pitäisi löytää siis pitkälle akselille tarkoitettu lyhyt kampisetti (n. 150 mm.) Entäs muut mahdollisuudet: Ruuvikiinnitteiset rataspakat ja holkit väliin tms. Onkos kellään kokemusta tällaisesta?

Keltaisessa pythonissa oli shimano stx kammet, niissä ratas pakka niitattu läjään ja koko läjä kiinni pulteilla kammissa. Siinä käänsin koko pakan toisin päin, eli ison ratas lähimmäs runkoa. Toimi ihan hyvin, en kokeillut vaihtajaa siinä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

En ole tuolla keskustassa pyöriessä ollut oikein tyytyväinen tämän pyörän ketteryyteen ja käsiteltävyyteen. Tuon slyway stemmiä kun vertaa tähän omaani niin huomaa kuinka paljon vähemmän siinä tulee ohjatessa heiluri liikettä. Kaivelimpa sitten netistä enempikin kuvia näistä, lähinnä malleista joissa ei ole kampien säätöä.
Carbentissä kammet on lähimpänä emäputkea:

Kuva

Tässä bachetta giro ja rans joissa kammet liki yhtä lähellä emäputkea kuin omassani:

Kuva

Kuva

Kuva

Volaessa kammet on hieman edempänä:

Kuva

Säätyväpuomisissa pyörät, ainakin kuvissa, ovat vielä etupainoisempia:

Kuva

Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi ehkä kannattanut jättää puomia n.5cm pidemmäksi, olisi luultavasti ollut minun käyttööni parempi kuin nykyinen tilanne jossa pyrin saamaan pyörään 50/50 painojakauman. Samalla penkki olisi tietenkin 5cm edempänä ja selkänojan tuki "turvallisemman" näköisessä asennossa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minun sh14:ssa on pitempi puomi ja istuin edempänä, ja olen ollut aika tyytyväinen ajo-ominaisuuksiin..

Eikö sinulla Jukka ota kantapäät kiinni kääntyneeseen etupyörään? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Eikö sinulla Jukka ota kantapäät kiinni kääntyneeseen etupyörään? :roll:

Ottaa jos niin haluaa. Aiemmin alkaa stemmi ottaan polviin jos polkiessa yrittää kääntää. Asiaa auttaa sekin että kammet on kapealle keskiölle ja pyörässä on leveä keskiö, eli polkimet on hieman totuttua leveämmällä, vielä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

irakas kirjoitti:

Eikö sinulla Jukka ota kantapäät kiinni kääntyneeseen etupyörään?

Kyllä minulla ainakin jyrkissä käännöksissä otti paseossa jo 20" eturenkaalla, ja 26" renkaalla varmaan jo vähän aiemminkin.
Ja näin taitaa olla melkein kaikissa swb nojakeissa, ainakin isokenkäisellä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Ja näin taitaa olla melkein kaikissa swb nojakeissa, ainakin isokenkäisellä.

Siltä kuvien perusteella näyttää, ainakin kaikissa joissa on jotenkikaan pyritty säilyttämään järkevä painojakauma etu ja takapyörän välillä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt on pyörässä etuvaihtaja ja paremmin kokonaisuuteen sopivat Prowheel kammet:

Kuva

Alkaa vaijereita olla hässäkäksi asti. Kampiparin paino nousi 700grammasta 1100grammaan ja pyörän koko paino nyt kuvan varustuksella 17,4kg. Tuohon vielä jos laittas seisontatuen ja lokasuojat ni jopa kolkuteltas taas 20kg painoa :lol:
Välitykset nopeutui hieman, aiemmin suurin oli 46 nyt 48 piikkinen. Vieläkin jaksoi 30sek polkea 90kadenssilla, eli kaipa se on sitten maksimi mitä nopeutta mun jalat voimaa tuottaa. Tuolla kadenssilla laskurien mukaan pyörä kulkee n.39km/h.
Teippiä piti suikaleet laittaa kans rungon alapintaan. Ketju hakannut jo maaliin lommoja :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Tuohon vielä jos laittas seisontatuen ja lokasuojat ni jopa kolkuteltas taas 20kg painoa

Pah, yhteensä ehkä 1,5 kg ellei nyt väkisin halua laittaa teräksisiä lokareita.

Muoviset tietty hajoilee, niinpä minulla on nykyään solumuoviset. Kokeilu on kesken, en osaa vielä tuomita.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

101,5 km lowrideen totuttelu lenkki 5,5-6h syönteineen ja taukoineen. Mukana oli hybridi pysärillä eräs tuttu.
Karisi viimeisetkin epäluulot takanavan toimivuudesta, sen verran kevyesti tuo siihen hybridiin verrattuna rullaa. Kaverilla oli Deoren navat ja kapeat marathon plussat, jotka toki hieman minulle etua antoivat.
Ylämäissä ei mulla ollut mitään saumaa, kun minä pyörineni olin varmaan 30kg hänen yhdistelmäänsä raskaampi. Mut tasasella ja alamäessä mulla selkeä etu. Ei ajettu kilpaa, vaan vertailtiin rullaamaalla.
Penkki toimii ilman pehmustetta, mut vaatii toki pienen pysähdyksen tunnin välein. Tai sitten pakaroiden ja hartioiden nostelua ajon aikana.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja PW »

Eikös tuosta aika paljon kuitenkin mene vielä vähäisemmän ilmanvastuksen piikkiin, mitenkään väheksymättä pyöräsi laakereita.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Eikös tuosta aika paljon kuitenkin mene vielä vähäisemmän ilmanvastuksen piikkiin, mitenkään väheksymättä pyöräsi laakereita.

Joo, toki, kovemmissa vauhdeissa. Ilman vastuksen ero näinkin lähelle saman korkuisten pyörien välillä on mitätön alle 25km/h nopeuksissa. Mut tämä kyllä rullasi kaikissa nopeuksissa vähintään yhtä hyvin ja mennessä oli myötätuuli, joten ilmanvastuksen merkitys vieläkin pienempi. pieni vastus noissa laakereissa on, kun ovat muovisuojattuja. Eli rengas ilmassa kädellä pyöräytettynä ei pyöri yhtä hyvin ku suojaamattomat normipyörän laakerit. Mutta se vastus ei kasva kuormituksen mukaan, eli on merkityksetön kuorma päällä.
Voin siis suositella rakennetta, joskaan en kaksipyöräiseen vaan esim delta malliseen takavetoon.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No nyt piti sitten takanapa käyttää auki kun oli tullut sentti klappia takapyörään :(
Onneksi mitään ei ollut rikki, vaan vapaarattaan puoleinen keskitysholkki oli valunut pois paikoiltaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

No nyt piti sitten takanapa käyttää auki kun oli tullut sentti klappia takapyörään :(
Onneksi mitään ei ollut rikki, vaan vapaarattaan puoleinen keskitysholkki oli valunut pois paikoiltaan.

Onkos minulta mennyt ohi, vai olikos sinulla kuvaa ja selostusta tuosta cantilevertakapään rakenteesta. Katselin tuolta sinun sivultasihttp://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm kuvausta, mutta ei täysin valkene. Onko siis niin, että takanavan läpi menee 20 x 2.5 putkiakseli, mutta koska 22 millinen ei menisi läpi, tarvitaan keskitysholkit molemmin puolin. Epäselväksi jää: Miten teit tulppauksen? Eikö laakerin sisäkooli nojaakaan keskitysholkkiin? Onko laakerien välissä holkki? Välttelit sorvia, joten miten ratkaisit laakerien aksiaalikiinnityksen. Onko laakeripesäputkessa sisäholkki?
Eihän tästä kysymyksestäkään saa mitään selvää. :x
Voisitko piirtää. :)

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin