Sivu 1/1
Titaania ja alumiinia
Lähetetty: 04 Syys 2009, 09:47
Kirjoittaja Marzie
Ajattelin keventää tuota nykyistä lowracerkonstruktiota titaaniputkesta tehdyllä rungolla. Nyt olis sit mitat hakusessa kun ei ole hajuakaan millaista halkaisijaa/ainevahvuutta olisi hyvä käyttää.
Miten titaanin hitsaus? Pystyykö naittamaan yhteen teräksen kanssa jos vaikka ei löydy ihan kaikkia osia varten sopivaa titaaniputkea?...lähinnä tulee mieleen poljinkeskiö.
Edit: Mitkäköhän olis alumiiniputkelle sopivat mitat...senverran sain selvitettyä että paikallisesta rosteri/alumiinipajasta sais ainakin 60mm x 5mm ja 40mm x 3mm putkea
Editin edittiä. Tänhetkinen runkomateriaali 51mm teräsputki 1,5mm seinämällä
http://picasaweb.google.com/Malimaako/F ... 8421435874
T: Marko
Re: Titaania ja alumiinia
Lähetetty: 04 Syys 2009, 19:51
Kirjoittaja ajarmala
Marzie kirjoitti:Ajattelin keventää tuota nykyistä lowracerkonstruktiota titaaniputkesta tehdyllä rungolla.
Miten titaanin hitsaus?
Edit: Mitkäköhän olis alumiiniputkelle sopivat mitat...senverran sain selvitettyä että paikallisesta rosteri/alumiinipajasta sais ainakin 60mm x 5mm ja 40mm x 3mm putkea
Editin edittiä. Tänhetkinen runkomateriaali 51mm teräsputki 1,5mm seinämällä
Mutta eikös titaanin hitsaus ole aikamoisen vaativaa? En tiedä hitsauksesta juuri mitään, mutta jotain juttuja sen haastavuudesta olen joskus kuullut. Alan kirjallisuus varmaan auttaa, tai guugle.
Alumiinista taas ei kannata harkita tuota 60x5 mm, koska se on painavampaa kuin tuo 51 mm teräsputki. Omassa nojakissani taivanilaiset ovat käyttäneet 60x2 mm:n alumiiniputkea runkona. Ajaessa oikein hyvä. Alumiini on vanhennettua (7005) eli ei ihan pakasta vedettyä.
Re: Titaania ja alumiinia
Lähetetty: 04 Syys 2009, 20:09
Kirjoittaja Mustasudenkorento
anteeksi OT mutta paljonko tuo sinun lr painaa nyt?
ps; on muuten pirun nätti, nostaa hattua ja kumartaa.
Re: Titaania ja alumiinia
Lähetetty: 04 Syys 2009, 21:10
Kirjoittaja Marzie
Juu en ihan tuota 5milliä paksua olisi ajatellutkaan käyttää mutta mietin vaan sitä oikeaa paksuutta. Hätätapauksessa putki sorviin ja oikeaan mittaan
Lupasivat hankkia eri vahvuuksia tuota 60mm putkea kuitenkin.
Titaanin hitsauksesta lueskelin että tigillä menee ja että terästä on turha yrittää naittaa yhteen ko. materiaalin kanssa.
Nykyisen pyörän kokonaispaino on siinä 14-15kiloa josta runko n:5kg ja etuhaarukka kilon.
Re: Titaania ja alumiinia
Lähetetty: 05 Syys 2009, 07:35
Kirjoittaja PW
Pyörää haluat keveämmäksi mutta toimiiko tuo muuten hyvin ? Lähinnä tuo etuveto kiiinnosta minuakin. Kääntyykö miten jyrkästi ja ottaako ketjut renkaaseen kiinni helposti. Minkälaisiin nopeuksiin olet päässyt ?
Re: Titaania ja alumiinia
Lähetetty: 05 Syys 2009, 11:26
Kirjoittaja Marzie
Toimii, ei, joo, 48,5km/h 
nojoo
...pyörä toimii moitteettomasti ja keveys on vaan itserakentajana haaste mihin haluaisin vastata. Ei tuo nyt liikaa paina mutta vähän haluaisin laihduttaa...kuskista ei saa pois kovin montaa kiloa 
Kääntyy leveällä maantiellä mutta ei ole kauhean kätevä. Johtuu tietty ketjun paluutoteutuksesta sekä matalasta istuinkorkeudesta (rengas hinkkaa käännöksessä sisäreiteen) Omaan käyttööni sopii ihan hyvin kun asun maalla ja ajelen lähinnä maantietä.
Paluuketju kannattaa laittaa kiertämään rissalla yläkautta kuten monissa etuvedoissa (mm.Jarccon Jive klooni) jos ajelee paikoissa missä tarvitaan kääntyvyyttä.
Etuhaarukka on omassani myös aavistuksen liian leveä tuohon penkin mataluuteen nähden. Polvet ottaa vähän etuhaarukkaan mutta ei liian pahasti.
Huiput tasaisella 48,5km/h suht heikkokuntoisilla jaloilla ja 127mm kammilla (nyt 294km ajettu) keskarina 28-32km/h 21-70km matkoilla.

Re: Titaania ja alumiinia
Lähetetty: 05 Syys 2009, 12:45
Kirjoittaja jori
Marzie kirjoitti:... ja 127mm kammilla
Mistä hommasit, mitä maksoi?
Jori
Re: Titaania ja alumiinia
Lähetetty: 05 Syys 2009, 12:52
Kirjoittaja Marzie
Siinä ne lojui romukasassa ulkona
jostain lastenpyörästä alunperin. 52 piikkinen ratas hitsaamalla kiinnitetty pienempään 
Re: Titaania ja alumiinia
Lähetetty: 05 Syys 2009, 13:23
Kirjoittaja PW
Löytyyks levee etuhaarukkakin romu kasasta ? Jos etu vetosta meinais niin normaali haarukkaan ei näköjään takapyörää saa mahtumaan. Vai pitääkö sitä vääntämällä leventää ?
Re: Titaania ja alumiinia
Lähetetty: 05 Syys 2009, 14:48
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Löytyyks levee etuhaarukkakin romu kasasta ? Jos etu vetosta meinais niin normaali haarukkaan ei näköjään takapyörää saa mahtumaan. Vai pitääkö sitä vääntämällä leventää ?
MIeluummin tietenkin kapea etuhaarukka, joka alapäästään levitetään. Kapea siksi, että ei ota kiinni reisiin polkiessa.
Se levittäminen onnistuu joko ihan käsin vetämällä, tai jos on liian kovaa kamaa, laittamalla kierretanko akselin paikalle ja muttereilla kiertämällä työntää haarukka leveämmäksi. Kierretanko kannattaa köyttää kiinni haarukkaan niin, ettei se kimpoa ulos dropoutista kun muttereita pyörittelee.
Joskus takapyörissä rengas ei ole ihan keskellä, joten pitää olla tarkkana, että haarukka venyy oikein siten, että renkaan kohta on tarkasti haarukan akselin kohdalla ja akselin kanssa samalla linjalla. Dropoutteja saattaa joutua rälläköimään leveämmäksi, koska etuakseli on tavallisesti ohuempi kuin taka-akseli, ja kenties syvemmäksi, jotta epäsymmetrisen takapyörän saa istumaan suorassa. Vähintäänkin renkaan alapää pitää olla akselilinjalla, muuten ohjaus puoltaa.
Kerran oli niin jämy maastopyörän haarukka, ettei se halunnut taipua. Sen haarat jouduin katkaisemaan ja vaihtamaan dropoutit puolelta toiselle, mikä levitti akselimittaa juuri sopivasti.
Jori
Re: Titaania ja alumiinia
Lähetetty: 05 Syys 2009, 15:40
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Löytyyks levee etuhaarukkakin romu kasasta ? Jos etu vetosta meinais niin normaali haarukkaan ei näköjään takapyörää saa mahtumaan. Vai pitääkö sitä vääntämällä leventää ?
MIeluummin tietenkin kapea etuhaarukka, joka alapäästään levitetään. Kapea siksi, että ei ota kiinni reisiin polkiessa.
Se levittäminen onnistuu joko ihan käsin vetämällä, tai jos on liian kovaa kamaa, laittamalla kierretanko akselin paikalle ja muttereilla kiertämällä työntää haarukka leveämmäksi. Kierretanko kannattaa köyttää kiinni haarukkaan niin, ettei se kimpoa ulos dropoutista kun muttereita pyörittelee.
Joskus takapyörissä rengas ei ole ihan keskellä, joten pitää olla tarkkana, että haarukka venyy oikein siten, että renkaan kohta on tarkasti haarukan akselin kohdalla ja akselin kanssa samalla linjalla. Dropoutteja saattaa joutua rälläköimään leveämmäksi, koska etuakseli on tavallisesti ohuempi kuin taka-akseli, ja kenties syvemmäksi, jotta epäsymmetrisen takapyörän saa ustumaan suorassa. Vähintäänkin renkaan alapää pitää olla akselilinjalla, muuten ohjaus puoltaa.
Kerran oli niin jämy maastopyörän haarukka, ettei se halunnut taipua. Sen haarat jouduin katkaisemaan ja vaihtamaan dropoutit puolelta toiselle, mikä levitti akselimittaa juuri sopivasti.
Jori
Sbasiba harasoo !
Eli oikein hyvä selostus kiitos !
t. Petri
Re: Titaania ja alumiinia
Lähetetty: 05 Syys 2009, 17:45
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Kerran oli niin jämy maastopyörän haarukka, ettei se halunnut taipua. Sen haarat jouduin katkaisemaan ja vaihtamaan dropoutit puolelta toiselle, mikä levitti akselimittaa juuri sopivasti.
Hallitunkilla leveää jäsäkämpikin haarukka, toki yo. konsi hienovaraisempi ja antaa varmaan symmetrisemmän lopputuloksen.
Jukka
Re: Titaania ja alumiinia
Lähetetty: 05 Syys 2009, 19:14
Kirjoittaja PW
Marzie kirjoitti: (Paluuketju kannattaa laittaa kiertämään rissalla yläkautta kuten monissa etuvedoissa (mm.Jarccon Jive klooni) jos ajelee paikoissa missä tarvitaan kääntyvyyttä.)
Voisko sen paluu puolen kääntörissan kiinnittää etuhaarukkaan niin et se kääntyy pyörän kääntyessä ja ketju ei osuis renkaaseen vai tuleeko ongelmia ?