Raaseria siitä tuskin tulee Tähtäimessä etuvetoinen matalan mallinen. Esikuvana Raptobike.
Penkin jigin tein just valmiiksi , vanerit ja epoksit pitää seuraavaksi hommata. Omassa romukasassa on kaksi alumiinivanteista takavannetta joiden halkaisija on 525 mm ja vanteen paksuus on 33 mm , pinnoja vähän löysällä ja pari poikki. Onko tuo joku yleinen rengaskoko ? Molemmissa on 7 hammasratasta pienin 13 piikkinen. Ei mitään hajua mistä ne on miulle kulkeutunu tai keneltä oon ne periny
Toinen mahollisuus olis 22" lastenpyörän kiekko jossa on rumpuvaihde 7 vaihdetta .
Tuossa toisessa keskustelussa kysyin mutta kysytään nyt uuvestaaan jos joku osais vastata jotta : Jos etuvetoisen paluupuolen kääntörissan kiinnittäisi haarukkaan niin toimiiko vai tuleeko ongelmia ? Aattelin ett ketju ei ottais jyrkemmissä käännöksissä renkaaseen kiinni.
Matalaa yrittämään
Matalaa yrittämään
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Matalaa yrittämään
En näe kovin paljon etuja taittopyörän kiinnittämisessä haarukkaan, haittoja sitäkin enemmän: Ketjun kiristäjä pyrkii ainakin kääntämään ohjausta vasemmalle. Taittopyörän täytyy olla hyvin nivelöity, jotta ura osoittaisi etu- ja takarattaan suuntiin. Tämä taas tarkoittaa, että vaikka taittopyörän onkin kiinni kääntyvässä haarukassa, sen asento pysyy koko ajan rungon suuntaisena.
Outo on myös tuo rengaskoko. Olisiko pyörätuolista?
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Matalaa yrittämään
Voisiko kyseessä olla 507- millinen vanne, sen ulkomitta eli suurin halkaisija voi olla lähellä tuota 525:ttä. Vannehan mitataan siitä olkapäästä joka on rengasta vasten, = renkaan reiän halkaisija.
Re: Matalaa yrittämään
jori kirjoitti:En näe kovin paljon etuja taittopyörän kiinnittämisessä haarukkaan, haittoja sitäkin enemmän: Ketjun kiristäjä pyrkii ainakin kääntämään ohjausta vasemmalle. Taittopyörän täytyy olla hyvin nivelöity, jotta ura osoittaisi etu- ja takarattaan suuntiin. Tämä taas tarkoittaa, että vaikka taittopyörän onkin kiinni kääntyvässä haarukassa, sen asento pysyy koko ajan rungon suuntaisena.
Outo on myös tuo rengaskoko. Olisiko pyörätuolista?
Jori
Kun niissä on kuitenkin nuo hammasrattaat 7 kpl en oo semmosta pyörätulia nähny missä ois ketjut ja vaihteet.
Aika levee oli myös kun mittasin jonkun muun vanteen tais oll yli 10 mm eroo.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Matalaa yrittämään
ETRTO ei tunne 525:ttä, lähimmät ovat 520 ja 540. http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Matalaa yrittämään
Niinku jarcco sanoi, mittaa vanteen halkaisija ja vähennä 2xreunan korkeus niin saat millikoon. Jos tosiaan 507, niin pitää olla pitkät jalat että yletät polkeen rattaan ohi. Pythonissa toimii koska siinä keskiö kääntyy ja siirtyy renkaan mukana, mutta kiinteissä kammissa
a) kammet ottavat kiinni kääntyvään renkaaseen
b) rengas ottaa kääntyessään kiinni reisiin
c) polkimet pitää sijoittaa julmetun ylös
Vai oletko nähnyt yhtään kiinteäpuomista lowraceria jossa oli yli 20" eturengas?
Muutenkaan tuo 507 ei ole kumivalikoimaltaan paras mahdollinen, mutta tilanne on ilmeisesti paranemaan päin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Matalaa yrittämään
Tuossa vielä selventävä kuva, BSD on siis se mitta mikä kertoo vanteen koon.
Re: Matalaa yrittämään
Taas opin uutta, nyt kun tiedän mitä mitataan niin se 507 mm on varmaan hyvin lähellä ellei just tuo inner rim width vaan oli 25,5 mm , mutt joka tapauksessa tuo koko on hylättävä tässä projektissa ja säästetään pythoniin . Se 22 tuumanen vois ehkä mennä näin protoovaiheessa jos joskus löytää 20 " kiekon niin vaihtaa sitt tai jos yleensä toimii koko vehje niin sitt investoin kiekkoon.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Matalaa yrittämään
jviirret kirjoitti:...
Vai oletko nähnyt yhtään kiinteäpuomista lowraceria jossa oli yli 20" eturengas?
...
Jukka
Pakko sanoa että olen: http://www.englishcycles.com/bikepics/jd/jd1.htm
Ei ehkä kovin käytännöllinen, kammet tapaavat renkaaseen. Mutta parimetrisille oikein hyvä:)
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Matalaa yrittämään
PW kirjoitti:Taas opin uutta, nyt kun tiedän mitä mitataan niin se 507 mm on varmaan hyvin lähellä ellei just tuo inner rim width vaan oli 25,5 mm , mutt joka tapauksessa tuo koko on hylättävä tässä projektissa ja säästetään pythoniin
. Se 22 tuumanen vois ehkä mennä näin protoovaiheessa jos joskus löytää 20 " kiekon niin vaihtaa sitt tai jos yleensä toimii koko vehje niin sitt investoin kiekkoon.
Tuo 22" on luultavasti vannekoko 484, eli kokoeroa tuohon 507(24") on vain 23mm. 484 vanteelle et taatusti löydä kuin noita Jopo kumeja, jotka ei luultavasti kestä kuin 2,7bar paineen. 20" vanteet on yleisesti millikokoa 406, eli teet koko rakenteeseen turhaa tilaa lähes 80mm jos joskus vaihdat pienempään renkaaseen. Tai, niin, onhan se 451 myös vaihtoehto, siihen kokoon ei sitten huonoja kumeja saakkaa, eikä vanteita. Näitä ei roskalavoilta löydy, mutta hifi nojakeissa käytetään etukiekkoina.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Matalaa yrittämään
Jarcco kirjoitti:jviirret kirjoitti:...
Vai oletko nähnyt yhtään kiinteäpuomista lowraceria jossa oli yli 20" eturengas?
...
JukkaPakko sanoa että olen: http://www.englishcycles.com/bikepics/jd/jd1.htm
Ei ehkä kovin käytännöllinen, kammet tapaavat renkaaseen. Mutta parimetrisille oikein hyvä:)
Nyt minäkin olen
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Matalaa yrittämään
http://rob.bikerevuk.com/mybikes/hachinew.html
Niin siel oli tuommonen kans linkissä erikoisen näkönen mutt en ymmärrä mikä palkki tuossa menee penkin yläpuolella.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 771
- Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36
Re: Matalaa yrittämään
PW kirjoitti:http://rob.bikerevuk.com/mybikes/hachinew.html
Niin siel oli tuommonen kans linkissä erikoisen näkönen mutt en ymmärrä mikä palkki tuossa menee penkin yläpuolella.
Sehän on kolmiorunko. Jäykkyyttä siinä haetaan. Eikä tuo tuolla alaputkella varmaan pysyisi edes koossa ilman tuota yläputkea.
Re: Matalaa yrittämään
Joo jukka oli oikeessa 484 mm vanne on tuossa. No jos nyt ostaisin 406 mm kiekon ja kumit niin mistäs niitä löytää ? Veikkaan ett paikallisista urheiluliikkeistä ei löydy. Vai meneekö yhtävaikeeks ku valmiin pyörän osto ?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Matalaa yrittämään
406 kumeja löytyy joka paikasta, hintaluokka perus kaupoissa 5-20e, oikea hyvin rullaava on tilauskamaa ja maksaa ehkä 30-40e. Hyvä napaisen kiekon joudut ehkä teettään tai tilaan. Tavallisen varmaan saa, jos ei nyt hyllystä, niin tilaamalla.Tosin on ehkä vain 6-lehtinen.
Jos olisin niin pitkä jalkainen, että voisin käyttää noista olemassa olevista jompaa kumpaa(484 vs 507) niin laittaisin 507:n. Koko ero on niin pieni, että tuon yleisyys painaisi valinnassa enempi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...