Sivu 1/1

neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Lähetetty: 27 Syys 2009, 16:35
Kirjoittaja Höregrö

Taas on lowraceri edistynyt nyt alkaa penkki olemaan enää viimeistelyä vailla ja penkinkiinniikkeetkin kestävät istua. Jarrutkin ostin, Tiagrat. Nyt kuitenkin huomasin että ajogeometriassa on jotain pielessä kun ohjaus haukkaa sivulle kääntyessä. Taitaa olla liian loiva ohjauskulma, mikähän muu tuohon haukkaamisen vaikuttaa? Mitä ohjauskulmaa suosittelisitte? Nyt on suunnittelmien mukaan 23 astetta, mutta taisi tulla vielä loivempi kulma, täytyy kuvasta mitata.
Edit:
Etuhaarukka on tällainen : http://tinyurl.com/yewp5lu
Kuva
Kuva


Re: neuvoja

Lähetetty: 27 Syys 2009, 19:01
Kirjoittaja Jarcco
Höregrö kirjoitti:

Taas on lowraceri edistynyt nyt alkaa penkki olemaan enää viimeistelyä vailla ja penkinkiinniikkeetkin kestävät istua. Jarrutkin ostin, Tiagrat. Nyt kuitenkin huomasin että ajogeometriassa on jotain pielessä kun ohjaus haukkaa sivulle kääntyessä. Taitaa olla liian loiva ohjauskulma, mikähän muu tuohon haukkaamisen vaikuttaa? Mitä ohjauskulmaa suosittelisitte? Nyt on suunnittelmien mukaan 23 astetta, mutta taisi tulla vielä loivempi kulma, täytyy kuvasta mitata.
...

Mikäli haarukka on suora -kuten näyttää olevan-, 23 astetta vastaa 100 milliä jättöä 20" renkaalla. Tuostahan se haukkaaminen todennäköisesti johtuu. Jivessä on kulma 15 astetta pystysuorasta. Jättö on tällöin 65 mm, mikä toimii aika hyvin. Mikäli et halua pilkkoa runkoasi, voit tietysti vaihtaa haarukan taivutettuun, esim. 35 mm offsetilla jättö olisi taas tuon 65 mm.


Re: neuvoja

Lähetetty: 27 Syys 2009, 21:14
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Mikäli et halua pilkkoa runkoasi, voit tietysti vaihtaa haarukan taivutettuun, esim. 35 mm offsetilla jättö olisi taas tuon 65 mm.

Juu, vaihda vaan offsetilliseen haarukkaan. Etupyörä siirtyy hiukan edemmäksi, mikä parantaa ajettavuuden lisäksi painosuhdetta ja minusta myös ulkonäköä.
Sopiva jättö on noin puolitoista kertaa renkaan leveys, mutta vinommilla ohjausakseleilla se voi olla pienempikin ilman stabiilisuusongelmia, sillä etupyörän painopisteen sijainti ohjausakselin etupuolella toimii jätön lailla.

Kaikki eivät välttämättä ole selvillä termeistä. Siksi pieni kertaus.

Jättö (engl. trail) on ohjausakselin jatkeen ja maan leikkauspisteen ja renkaan kosketusalueen keskipisteen välinen etäisyys. Jos akseli kulkee edellä on jättö positiivinen.
Offset on ohjaushaarukassa olevien pyörän akselin paikkojen (engl. drop out) sivukuvasta mitattu etäisyys ohjausakselilinjasta. Offset tehdään tavallisesti taivuttamalla haarukkaputkia, mutta myös asettamalla haarukkaputket vinoon
asentoon jo tyvestään tai kiinnittämällä drop outit haarukkaputken etupuolelle.

Jori


Re: neuvoja

Lähetetty: 27 Syys 2009, 21:29
Kirjoittaja Jarcco

Tuossa Optiman haarukassa on näköjään offsetti (= rake) 15 mm. Jättö on silloin noin 85 mm eikä 100. Tuohan olisi muuten oivallinen tarkoitukseen. Olisko mahdollista hitsata uudet dropparit nykyisten etupuolelle? Sitten jäisi nuo vanhatkin varalle. Itse kun olen pyrkinyt välttämään turmelemasta osia lopullisesti, kun suunnitelmilla on taipumus välillä muuttua. :wink:


Re: neuvoja

Lähetetty: 28 Syys 2009, 16:16
Kirjoittaja Höregrö

haarukkaa en aio taivuttaa tai hankkia uutta, sillä etupyörä on jo nyt tarpeeksi lähellä kantapäitä. Eli emäputken kulmaa pitää muuttaa.


Re: neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Lähetetty: 28 Syys 2009, 16:22
Kirjoittaja visiopetteri

Miten hyvin noita kuiturunkoja saa muokattua? Miettii vaan, niin metallit on aika kiitollisia, kun isommatkin muutokset saa tehtyä rälläköi-hitsaa menetelmällä. On tuossa ihan haastetta, että saa mitat osumaan kohdilleen, kun välillä tuntuu että noita runkoja saa koko ajan rälläköidä ja hitsata :roll:


Re: neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Lähetetty: 28 Syys 2009, 17:21
Kirjoittaja Höregrö
visiopetteri kirjoitti:

Miten hyvin noita kuiturunkoja saa muokattua? Miettii vaan, niin metallit on aika kiitollisia, kun isommatkin muutokset saa tehtyä rälläköi-hitsaa menetelmällä. On tuossa ihan haastetta, että saa mitat osumaan kohdilleen, kun välillä tuntuu että noita runkoja saa koko ajan rälläköidä ja hitsata :roll:

Mitat olen tähän asti saanut hyvin osumaan kohdalleen, kiitos suht huolellisen suunnittelun. Kyllähän tuossa kuiturunkossakin pystyy periaatteessa rälläköimään ja laminoinoimaan uudestaan. Tuo emäputkikun vielä on suhteellisen pieni halkaisijaltaan niin ei sen siirto mikään mahdoton homma ole. Reiän peittämisessä vaan täytyy olla tarkkana.


Re: neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Lähetetty: 04 Loka 2009, 12:52
Kirjoittaja Höregrö

No niin, nyt on emäputken kulma muutettu jyrkempään. Ohjauksesta tuli paljon paremman tuntuinen ja jarrunkin varmaan saa nyt kiinnitettyä haarukan takapuolelle jotta ketju pääsee kulkemaan vapaammin.
Kuva


Re: neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Lähetetty: 04 Loka 2009, 12:55
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Hieno homma, oliko uudelleen laminoinnin kanssa ongelmia?
mihin kulmaan lopulta päädyit?


Re: neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Lähetetty: 04 Loka 2009, 13:26
Kirjoittaja Höregrö

Kulmaksi tuli 14 astetta ja jättöä 40mm. En ole vielä laminoinut mutta tuskinpa siinä mitään ongelmaa tulee.


Re: neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Lähetetty: 14 Loka 2009, 18:11
Kirjoittaja Höregrö

Sunnuntaina pääsin ensimmäistä kertaa kokeilemaan pyörää. Ketjupylpyrä ei ollut edes kiinnitettynä millään, paluuketjulle ei ollut mitään ohjuria ja takavaihtaja oli säädetty nippusiteellä mutta kyllähän se toimi. Nykyisen muovisen pylpyrän totesin aivan liian pehmeäksi ja varmaan vähän pieneksi joten sen korvaan ketjurattaalla. Ohjaustankokin pitää väännellä ja penkinkiinnikkeitä vahvistaa.

Hauska juttu jonka huomasin oli että naapurin saksanpaimenkoira sekosi aivan täysin kun näki minun ajavan pyörällä :D

Tässä vielä kuva sunnuntain tilanteesta.
Kuva


Re: neuvoja lowracerin ohjausgeometriaan

Lähetetty: 14 Loka 2009, 19:38
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Höregrö kirjoitti:

Hauska juttu jonka huomasin oli että naapurin saksanpaimenkoira sekosi aivan täysin kun näki minun ajavan pyörällä :D

muistas si varoa niitä hurttia, osa menee ihan bimboiksi ku näkevät tollasen...

Hienon näköinen ketjuineen penkkeineen kaikkineen.. Good job. 8)