Sivu 1/1

Renkaiden kehämittoja suunnittelun avuksi

Lähetetty: 14 Loka 2009, 16:33
Kirjoittaja visiopetteri

Löyty vahingossa hyvä linkki täällä on kehämittoja yms.

Why do wide tires roll better than narrow ones?

The answer to this question lies in tire deflection. Each tire is flattened a little under load. This creates a flat contact area. At the same tire pressure, a wide and a narrow tire have the same contact area. A wide tire is flattened over its width whereas a narrow tire has a slimmer but longer contact area. The flattened area can be considered as a counterweight to tire rotation. Because of the longer flattened area of the narrow tire, the wheel loses more of its “roundness” and produces more deformation during rotation. However, in the wide tire, the radial length of the flattened area is shorter, making the tire “rounder” and so it rolls better.
Kuva

Täytyypi jossain vaiheessa lueskella noi schwalben propaganda sivut ihan ajatuksen kanssa. Onhan tuossa taas yksi syy lisää, miksi suosii noita big apple:ja sekä super motoja :mrgreen:


Re: Renkaiden kehämittoja suunnittelun avuksi

Lähetetty: 15 Loka 2009, 16:24
Kirjoittaja visiopetteri

Löyty kierretaulukko, kun aikansa etsi... Pistetään samaan ketjuun, niin ei tarvi aina etsimällä etsiä.
Sinällään ihan näppärää, kun ei tarvi olla aina mittailemassa vakiomittaisia tavaroita ja osia.

Löytyisköhän jostain valmiiksi taulukko, jossa on metrisien pulttien ja muttereiden koot, tai siis niille käyvien avaimien koot lähinnä (mikä kuusiokolo avain tai kuusiokanta avain käy millekin pultti koolle)?


Re: Renkaiden kehämittoja suunnittelun avuksi

Lähetetty: 15 Loka 2009, 16:32
Kirjoittaja Teemu Kalvas
visiopetteri kirjoitti:

Löytyisköhän jostain valmiiksi taulukko, jossa on metrisien pulttien ja muttereiden koot, tai siis niille käyvien avaimien koot lähinnä (mikä kuusiokolo avain tai kuusiokanta avain käy millekin pultti koolle)?

Jossain varmaan on, mutta kuusiokolo on 80% kierteestä ja tavallinen 160%, pyöristettynä ylöspäin. Jos löytyy oikein hyvä taulukko niin siinä voisi olla momentitkin valmiiksi. Momentti tosin on kierre milleinä kolmanteen potenssiin jaettuna materiaalista riippuvalla vakiolla (8.8 teräs: 17, 10.9: 12, 12.10: 10, Ti6Al4V: 13, 7075: 23, A4: 18).

Huomaako tästä että osaan laskea päässä?

Edit: relevantit standardit on DIN 911 ja DIN 934.


Re: Renkaiden kehämittoja suunnittelun avuksi

Lähetetty: 15 Loka 2009, 17:09
Kirjoittaja visiopetteri

Kiristysmomentteja löytyy tämän PDF:n toiselta sivulta. Näppärästi momentit eri lujuuksisille pulteille.

Ai on tuossa kantojen koossakin joku logiikka, no jos se noin menee, niin hätäpäissäänhän nuo voi sitten laskea jos ei muuta keksi. Oikeilla suunnittelijoilla on valmiit taulukot joka vaivaan, vaan kun ei jaksa koko aikaa olla kyselemässä, niin ihan hyvä että noita löytyy netistä. Onneksi ei ole tarvinut vielä niin paljoa innostua laskemaan, että ois tarvinut lujarin tms. lystikkään aiheen kirjoja kaivaa taas esille :mrgreen:


Re: Renkaiden kehämittoja suunnittelun avuksi

Lähetetty: 15 Loka 2009, 18:03
Kirjoittaja Mustasudenkorento

jatkakaa samaan malliin ja kerätkää linkit tohon eka postiin :wink:

saahaan sellanen yleispätevä rakennus topicki. :D


Re: Renkaiden kehämittoja suunnittelun avuksi

Lähetetty: 16 Loka 2009, 15:50
Kirjoittaja visiopetteri

Nyt löyty kuva, josta taas saanee jotain apua nojakinkin suunnitteluun. Yllättävää tuossa ylemmässä kuvassa on se, että polvikulma jää polkimen ala-asennossakin 140 asteeseen.

Kuva


Re: Renkaiden kehämittoja suunnittelun avuksi

Lähetetty: 19 Loka 2009, 12:47
Kirjoittaja visiopetteri

Tuumacid:in sivuilla on tietopankki josta löytyy kierteistä, pulteista, avaimista jne taulukot. Niissä on metriset sekä tuumaiset pultit jne. Kätevää kun tuolta löytyy myös kuusiokolopulttien avainkoot.

Näyttäs olevan niin, että nuo avainkoot on vähän oudosti ainakin M10 ja M12 osalta... :?