Penkki vaijerit ja parit osan vaihdot parempiin, niin rupeaa olemaan projekti loppusuoralla.
Ikävää vain, että nälkä kasvaa syödessä. Ideoimiset uuden pyörän rakentamista koskien on jo aloitettu.
Penkki vaijerit ja parit osan vaihdot parempiin, niin rupeaa olemaan projekti loppusuoralla.
Ikävää vain, että nälkä kasvaa syödessä. Ideoimiset uuden pyörän rakentamista koskien on jo aloitettu.
Optima Baron | 1kw Velogatti
Pieni lenkki heitetty. En päässyt vielä kokeilemaan, kuin pieniä vauhteja +/- 20km/h. Vaikuttaa alustavasti huomattavasti edellistä pyörää vakaammalta, varsinkin alle 10 km/h vauhdeissa, tosin pyörään totuttautuminen vie jokatapauksessa hetken, kun jokainen näistä on omalla tavallaan yksilö ja ajotuntuma on aina myös ohjaustuntuma.
Pyörä vaikutti myös erittäin kevyeltä polkea, vaikka renkaat olivat hieman raskaammanpuoleiset. Tarkkaan en voi sanoa, kun joku neropatti halusi pölliä viime viikolla mittarinjohtoni arvoltaan noin 3euroa.
Seuraava etappi olisi hankkia eteen kunnolliset rissat ja tuota rengastustakin voisi ruveta rukkaamaan hiukan nopeampaan päin.
Optima Baron | 1kw Velogatti
Rissat?
Suora vetohan tuossa on.
Vai noi ketjuvaihtajan rissatko?
Miten onnistuu tuollaisella penkillä ajo? Ja leveys ym merkitsevät speksit siitä..?
Minkäs mittainen itse kuski oli, ja kampien pituuksia?
Ohjauslaakerista saisko lähikuvaa ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jäänyt tämäkin päivittelemättä, laittelen pari kuvaa ja nuo mitat kohtapuoliin, aluksi kuva nivelestä ylhäältäpäin. Nivelenä tosiaan toimii poljinkeskiö mallia vanha ja omasta mielestä kyseinen vekotin on liian väljä tähän tarkoitukseen, johtuneeko sitten tavaran iästä vai huonosta laakereiden kiristyksestä. Tuota nyt ei enää saa ilman rälläkkää auki mikä on sinänsä vikatikki.
Pyörä on hitaassa vauhdissa huomattavasti vakaampi kuin vanha malli (jättö?) ja vauhtiakin tuntuu keräävän hiukan äkäisemmin. Kunnolliset testit keskiinopeuksineen vielä tekemättä. Ajot jääneet muutenkin tänä kesänä aika vähälle, työkiireet ja muut hommat painaneet päälle.
Muuten proto alkaa olla valmis, vaikka alunperin tavoitteena olikin tehdä kerralla hyvä. Todettuani, että tarvitsen hiukan harjoittelua ja toistoja olen tässä kehitellyt ajatusta seuraavasta mallista, jossa olisi enemmän säätöjä ja muutkin ratkaisut hiukan käytännöllisempiä, kuten nojakulman ja poljinetäisyyden säätö, ehkä jopa laippa runkoon, josta peräosan saisi vaihdettua ja pyörän muutettua tarvittaessa trikeksi. Asiasta ei vielä sen enempää, avaan säikeen jos idea lähtee käytännön toteutusasteelle.
Optima Baron | 1kw Velogatti
Onko nämä sivut olleet esillä tällä foorumilla: http://www.lasinenherne.net/nojis2.html
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Penkin leveys: 30cm
Selkänojan pituus: 60cm
Alaosan pituus: 18cm
Istuinkorkeus: 31cm
Penkin ja poljinkeskiön korkeusero: 20cm
Maavara: 14cm
Jättö: 19-20cm
Kammet: 170mm
Mitäs vielä, unohdinko jotain?
Tuossa pieni ajovideo, lähinnä demonstroimaan tuota ajoa ilman selkänojan käyttöä. Kuvailen lisää, kunhan pestaan itselleni kameramiehen tai tässä tapauksessa naisen. Helpottanee kummasti havainnollistavien videoiden tekemistä. Editointi on myös hieman mitä on.
Optima Baron | 1kw Velogatti
Hyvä video, tosi näppärän näköisesti pyörä menee. Hyvä se perän heitto, mulla yhdessä alamäessä myös kun erehdyin katsomaan peiliin, samantien hirmu kaarto ja vähän liian kovaa takajarrun kanssa niin perä heitti mojovasti ja poikittain keskelle tietä.
Pitää harjoitella noita älyttömyyksiä vielä ja videoida myös!
Ralii kirjoitti:Tuossa pieni ajovideo, lähinnä demonstroimaan tuota ajoa ilman selkänojan käyttöä.
Miten onnistuu taakse katsominen? Itseltä ei oikein onnistunut, piti kohottaa molemmat hartiat irti penkistä, kurkata nopeasti ja äkkiä takaisin ettei luikertele mihin sattuu. Olis pitänyt olla kypärässä hyvä ja laajalle näyttävä peili, pyörästä kun ei hyvää paikkaa löydy mistään.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Ralii kirjoitti:Tuossa pieni ajovideo, lähinnä demonstroimaan tuota ajoa ilman selkänojan käyttöä.
Miten onnistuu taakse katsominen? Itseltä ei oikein onnistunut, piti kohottaa molemmat hartiat irti penkistä, kurkata nopeasti ja äkkiä takaisin ettei luikertele mihin sattuu. Olis pitänyt olla kypärässä hyvä ja laajalle näyttävä peili, pyörästä kun ei hyvää paikkaa löydy mistään.
Jukka
Voisin ottaa vaikka tuosta kurkistamisesta pienen pätkän seuraavaksi. En minäkään voi jäädä tutkailemaan takana olevia tapahtumia ajon lomassa. Nopea katselmus ja naama takasin etiäppäin.
Optima Baron | 1kw Velogatti
Kojakit laitettu. Nyt etulokasuoja näyttää vähintäänkin hölmöltä, joutunee madaltamaan.
Renkaat on yllättävän pehmeät ajaa, kun vertaa 47mm renkaisiin, jotka ovat kuin ilmapallot kojakkien näkövinkkelistä. Kuoppiin ei ole pahemmin tarvinnut hiljentää. Suurimman eron tuo ehkä noiden matalien kanttikivien ylitys. Olen varmuuden vuoksi ajanut niihin puolta hiljempaa kuin entisillä renkailla. Myös pienet hiekkantien pätkät mennään suht turvallisen oloisesti suunnilleen 15km/h molemmin puolin, eli ei tarvitse kiertää kilometriä jos voi oikaista parinsadan metrin hiekkapätkän läpi. Kokemus on tästä asiasta vielä kovin pintapuolista, joten mitään lopullista leimaa mielipiteelleni en viitsi ruveta lyömään.
Toistaiseksi testailut ovat rajoittuneet lähinnä vain tähän kaupunkialueelle, jossa ei oikein saa kuvaa nopeuserosta mutta niinkuin Jukka aikaisemmin sanoikin, ero on sitä yhden-kahden vaihteen luokkaa tasamaalla, mitä lähdinkin hakemaan, joten olen varsin tyytyväinen renkaisiin ja jopa yllättynyt niiden käytännöllisyydestä. Tosin minulle pieni tärähtely saattaa jonkun mielestä tarvita jo jousitusta, että mitään ohjenuoraa näistä kuvailuista ei kannata ottaa.
Pitää vielä päivitellä jarruja vastaamaan pyörän menohaluja ja sen jälkeen luvassa on pieni maantielenkki keskinopeuksineen. Jännittää hieman, että mitä lukemia tuo mittari haluaa näytellä.
Optima Baron | 1kw Velogatti
Uudella pyörällä ajoa noin pari sataa kilometriä. Työ- ja huviajoa pääasiassa. Mittarin kanssa olen vasta pari päivää kerennyt ajelemaan.
Yleisesti ajettavuus uudella pyörällä on pääsääntöisesti vakaampi hitaassa vauhdissa ja hieman venkulampi nopeassa, ajoasennon muutos jne. tuntuu vaikuttavan enemmän pyörän kulkuun. Myös suurempi vaihdeluku mahdollistaa hieman erityyppisen ajamisen, esim. koneessa on keskimäärin kokoajan enemmän kierroksia ja pyörä tuntuu reagoivan enemmän jalkojen liikkeeseen. Jännä uusi ominaisuus on eteenpäin polkeminen ilman, että nojaan selkänojaan tai edes käsiin. Vanhalla tämä oli mahdotonta ja temppuhan tämä vain on vailla mitään varsinaista käytännön arvoa mutta mistä lie johtuu
Mitä nopeuteen tulee, suoralla vauhtia on tullut lisää noin 5-8km/h entiseen verrattuna, johtuen suuremmasta vaihdelukumäärästä,kojak renkaista ja kymmenen astetta pienemmästä nojakulmasta. Testaus on kuitenkin vasta aluillaan ja tottuminenkin omalta osaltaa vielä vaiheessa, mutta näillä näppäimällä olen onnistunut ajamaan suoralla tiellä suht tuulettomisssa oloissa jopa 40km/h vauhtia sen kummemmin hikoilematta tai hengästymättä. Tarvitsen vielä kuitenkin enemmän kokemusta varmistuakseni, että vauhti pysyy yllä myös pidempiä matkoja ajettaessa. Myös keskinopeuslenkit ovat kokonaan tekemättä, joten en vielä nuolaise.
Kaupunkiajossa pystyy polkemaan jalankulkijoiden perässä jos ruuhkaa tuppaa löytymään horisontista enemmänkin. Muutenkin pyörä tuntuu olevan ihan mukava ajettava myös vähän vilkkaammissakin ympyröissä ja tähän on pitänyt tottua ajoympäristön siirryttyä esikaupungista keskustaan.
Tulevia muutoksia:
Jukka1 ja oman pyyttonin välillä on pieni ero nopean ajon tuntumassa, jukka1 tuntuu olevan hiukan neutraalimpi jalkojen liikkeelle ja tarkoituksena olisi taivuttaa pyörää niin, että päästäisiin näiltä osin lähemmäs tuon entisen pyörän jalkatuntumaa.
Juteltuani Jukan kanssa sain sen käsityksen, että tämä voisi johtua suurilta osin tuosta etuakselin jälkeen tehdystä poljinkeskiön alaspäin taivutuksesta.
Seuraavaksi onkin ajatuksena taivuttaa uudestakin pyörästä tuota keskiötä hieman alaspäin ja samalla tehdä takapään ylöspäin taivutus pyörään, kunhan taas pääsee pajalla käymään. Tämä mitä luultavimmin syö minulta tuon jalakulkijoiden perässä polkemisen, koska taivutukset todennäköisesti lisäävät nopean ajon ominaisuuksia ja vastaavasti syövät hidasta ajoa.
Optima Baron | 1kw Velogatti
Ralii kirjoitti:Seuraavaksi onkin ajatuksena taivuttaa uudestakin pyörästä tuota keskiötä hieman alaspäin ja samalla tehdä takapään ylöspäin taivutus pyörään, kunhan taas pääsee pajalla käymään.
Nyky tietämyksen valossa jättäisin takapään muutoksen tekemättä. Vaikka itse ko. muutoksen tein ja kotisivuillani kehuin, niin luultavasti oli virhe, se oli tehty vain alle 100km kokemuksella. Lisäksi kun pyörän myin sinulle niin takapää oli käytetty kertaalleen irti ja tuskin on samassa asennossa kuin kotisivuni kuvassa.
Polkimien laskeminen muuttaa polkemisvoiman suuntaa enemmän ohjausakselin suuntaiseksi, eli polkemisen vaikutus ohjaukseen pitäisi pienentyä. Lyhyemmillä kammillakin voisi olla sama vaikutus, koska niilläkin poljin laskeutuu hieman. Ja samaan oikeansuuntaiseen muutokseen tuota ajatellen johtaa ohjauskulman loiventaminen. Liika ohjauskulman loiventaminen taas johtaa etupään kaatumiseen jalkojen painon alla.
MBB-miehet ovat päätyneet 60asteeseen ohjausakselin kulmassa, Pythonautit 67asteeseen, mutta siinä laskelmassa ei ole jalkojen voimaa huomioitu mitenkään. Mun mielestä tuo 60astetta voisi olla parempi Pythonissakin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Kyllä tuollainen peruspython on simppeli kulkupeli.
Tuolla ylempänä kiinnittyi huomio etuhaarukan ja ohjausnivelen liitokseen.
Haarukka alkaa pitkähköillä poikittaisilla profiileilla joissa suorakulma eteenpäin.
Yleensä vastaavat rakenteet lähtevät nivelen kyljestä heti viistoon eteen.
Onko poikittaisprofiileilla joku tarkoitus? Ainakin ne toimivat jonkinlaisina vääntöjousina.
En löytänyt sivua, mutta muistelen, että jollakin tuollaiset olivat alkanut vääntyä kieroon. Riippuu tietysti ainevahvuuksista yms.