jviirret kirjoitti:Ralii kirjoitti:Seuraavaksi onkin ajatuksena taivuttaa uudestakin pyörästä tuota keskiötä hieman alaspäin ja samalla tehdä takapään ylöspäin taivutus pyörään, kunhan taas pääsee pajalla käymään.
Nyky tietämyksen valossa jättäisin takapään muutoksen tekemättä. Vaikka itse ko. muutoksen tein ja kotisivuillani kehuin, niin luultavasti oli virhe, se oli tehty vain alle 100km kokemuksella. Lisäksi kun pyörän myin sinulle niin takapää oli käytetty kertaalleen irti ja tuskin on samassa asennossa kuin kotisivuni kuvassa.
Polkimien laskeminen muuttaa polkemisvoiman suuntaa enemmän ohjausakselin suuntaiseksi, eli polkemisen vaikutus ohjaukseen pitäisi pienentyä. Lyhyemmillä kammillakin voisi olla sama vaikutus, koska niilläkin poljin laskeutuu hieman. Ja samaan oikeansuuntaiseen muutokseen tuota ajatellen johtaa ohjauskulman loiventaminen. Liika ohjauskulman loiventaminen taas johtaa etupään kaatumiseen jalkojen painon alla.
MBB-miehet ovat päätyneet 60asteeseen ohjausakselin kulmassa, Pythonautit 67asteeseen, mutta siinä laskelmassa ei ole jalkojen voimaa huomioitu mitenkään. Mun mielestä tuo 60astetta voisi olla parempi Pythonissakin.Jukka
Pitänee rustailla ihan joku mallipiirros, josta näkee noi kulmat ja mitat arvioidun muutoksen jälkeen ja näytellä sitä täällä ennen varsinaista taivutusta. Olisko tolla takapään taivutuksella sitten muuta haittaa, kun jätön, istumakorkeuden, nivelkulman ja poljinkeskiön korkeuden muutos, ajattelin sitä lähinnä paikkaamaan ton etupään muutosta.
Tosin etupään muutoskin taitaa tapahtua ihan eri kohtaa, kuin aluksi oli tarkoitus, yhtenä vaihtoehtona tietty perus nivelkulman muutos, joka pitää tosin ensin tarkistaa uusilla renkailla. Tästähän on tulossa varsin mielenkiintoista. Nyt sitä vasta todella tajuaa miten käärmeksessä kaikki muutokset vaikuttavat lähes kaikkeen muuhun.
Joutilas kirjoitti:Kyllä tuollainen peruspython on simppeli kulkupeli.
Tuolla ylempänä kiinnittyi huomio etuhaarukan ja ohjausnivelen liitokseen.
Haarukka alkaa pitkähköillä poikittaisilla profiileilla joissa suorakulma eteenpäin.
Yleensä vastaavat rakenteet lähtevät nivelen kyljestä heti viistoon eteen.
Onko poikittaisprofiileilla joku tarkoitus? Ainakin ne toimivat jonkinlaisina vääntöjousina.
Sillä on lähinnä haettu pienempää jättöä ja rakentamisen helppoutta, lähinnä sellainen koeluontoinen idea ja pitää myös muistaa, että olin aika noviisi vielä pyörän teon alkuvaiheessa. En tosin vieläkään ole mikään mestari, mutta silloin tuo vaikutta ihan hyvältä ja helposti toteutettavalta ratkaisulta, enkä ole sitä toistaiseksi kokenut epäonnistuneeksi. Käsitykseni mukaan onnistuin saamaan sillä jättöä hieman pienemmäksi.
Kiitoksia kehuista! En olisi kuitenkaan ilman teitä suomalaisia pyyttonimiehiä onnistunut varmaan rakentamaan yhtäkään toimivaa pyörää, vinkin foorumilla ja kanavalla ovat olleet lähes korvaamattomia!
Joutilas kirjoitti:En löytänyt sivua, mutta muistelen, että jollakin tuollaiset olivat alkanut vääntyä kieroon. Riippuu tietysti ainevahvuuksista yms.
Voi olla, että rakenteellinen ratkaisu pyörässäni on pidemmällä aikavälillä kelvoton ja vaatii jämäkämpää tavaraa, mutta vielä en ainakaan ole huomannut minkäänlaista taipumista, tosin kilometrejäkin on kertynyt aika vähän. Kuskin painokin vaikuttaa suurelta osin ja itse edustan hieman kevyempää kastia (74kg). Hurja luonne tosin aiheuttaa vastaavasti suhteessa hieman enemmän runkoon kohdistuvia iskuja.