Sivu 1/2
LiikkuvaLaiskanLinna
Lähetetty: 24 Loka 2009, 23:46
Kirjoittaja ihmo
Tommosen kummajaisen vasäilin
Eipä kipeydy enää peppu pyöräillessä
penkin säädöt riittää 150-200cm tyypille ja nopea säätää ohjaus-sauvat liikkuu penkin kanssa ja ohjaustangoissa taka-akselilla kiristysruuvit
24 vaihdetta jouduttaa matkustamista ja paino pitää huolen kuntoilupuolesta
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Lähetetty: 25 Loka 2009, 05:14
Kirjoittaja jviirret
Siistin näköinen. Onko takapyörissä jousitus, vai mikä systeemi noissa haarukan kiinnityksissä on?
Eikö lonkkakulma tunnu yhtään liian tiukalta? Eli polkimet liian ylhäällä suhteessa istumakorkeuteen ja selkänojan kulmaan. Vai saako penkkiä kallistettua taaksepäin?
Jukka
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Lähetetty: 25 Loka 2009, 08:48
Kirjoittaja ihmo
jviirret kirjoitti:Siistin näköinen. Onko takapyörissä jousitus, vai mikä systeemi noissa haarukan kiinnityksissä on?
Eikö lonkkakulma tunnu yhtään liian tiukalta? Eli polkimet liian ylhäällä suhteessa istumakorkeuteen ja selkänojan kulmaan. Vai saako penkkiä kallistettua taaksepäin?
Jukka
oli tarkoitus laittaa pv-suzukin takajouset mutta tuli turhan kiikkerä ja pitkä runko imee montut hyvin
penkki ei kuvassa ajoasennossa ajossa liki makuuasento on hyvä
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Lähetetty: 25 Loka 2009, 09:35
Kirjoittaja PW
Tuossa vissiin takaohjaus, miten toimii ? Saisko tuosta takaa kuvaa niin ymmärtäis miten oot tuon rakentanut ?
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Lähetetty: 25 Loka 2009, 10:20
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Ymmärränkö kuvasta oiken että tuo taka aksli on jäykkä?
eli molemmat takahaarukat kääntyvät samanverran?
onks nuo 26 renkaat?
millaisia vauhteja tuon LLL kanssa olet saanut?
Asiallisen oloinen vekotin.. 
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Lähetetty: 25 Loka 2009, 11:26
Kirjoittaja irakas
Onpa oikeen mersu-nojis.
Tuohonko laitat sähkömoottorin niin jo kulkee. Olisi mukava tietää mikä on kokonaispaino, kääntöympyrän säde ja miten käyttäytyy alamäissä. Kuvista pähkäilemällä päättelisin, että takapyörät ovat kytketty yhdeksi teliksi, joka kääntyy istuimen takana olevassa akselissa. Vai miten asia on?
Sakari
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Lähetetty: 25 Loka 2009, 11:41
Kirjoittaja Ralii
Tervetuloa ja onnittelut hienosta nojakki projektista. On vaan pakko ihmetellä tuota penkkiä. Se näyttää meinaan aika mukavalta 
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Lähetetty: 25 Loka 2009, 17:00
Kirjoittaja ihmo
takaohjaus on eli akseloitu keskeltä niin että koko takapää kääntyy kokonaisuutena
kääntösäde on jotta normi kantatiellä pääsee ympäri ja risteykset selvittää hienosti
huonokuntoinen polkija oikein vauhtia viä saanu mutta matkanopeus on helppo pitää 25km/h
ja huiput alamäessä 62km/h meni kuin juna ilmeisesti vahingossa oikee ratkaisu että takapyörät on ikäänkuin vedossa ehkä se vakauttaa ajoa
26 tuumaset maasturin kiekot joka kulmassa
mitattiin painot vekotin 45kg
ei mikään keijju etuakseli kuskin kanssa 78kg takapää 82kg että yllättävän paljon sai vetopyörälle painoa
ja penkistä se ajatus sitten lähtikin
kallistus on nyt niin makuullaat jotta mahtuu just kääntymään tosi lokosa ajaa tyyny vaan niskantaa niin hakkaa monet tv-tuolit ja tulee toi poljinvoima suoraa selkärangan jatkeeksi
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Lähetetty: 25 Loka 2009, 18:04
Kirjoittaja ihmo
tuosta näkyy ehkä ohjaus
ja halpahallista löyty tommoset "hälyvalot" iskee melko kirkkaasti aina mangneetin kohdalla
siinä näkyy myös ohjausvarren säätöputket "ne pykälletyt"
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Lähetetty: 25 Loka 2009, 19:50
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Jos matkavauhti on noinkin kova niin sehän on sitten vallan onnistunut.
Alamäessäkin kun kerran on vakaa niin loistavaa...
Hienosti on onnistunut ja työn jälkikin on loistava...
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Lähetetty: 27 Loka 2009, 19:02
Kirjoittaja ajarmala
ihmo kirjoitti:tuosta näkyy ehkä ohjaus
ja halpahallista löyty tommoset "hälyvalot" iskee melko kirkkaasti aina mangneetin kohdalla"
Eikös noiden valojen pitäisi olla taaksepäin punaiset?
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Lähetetty: 27 Loka 2009, 22:03
Kirjoittaja ihmo
vois kai ne jollain värittää muttä hälyvalon on tarkoitus herättää huomiota notta mikä helkkari tuola menee ja kiitettävästi autot on väistänyt huomattavasti kauempaa kiertävät kuin pystypyöräilijän
säälittelevät varmaan että mikähän vamma poikaparalla on kun joutuu tommosella kulkea ressukka 
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Lähetetty: 28 Loka 2009, 10:06
Kirjoittaja Joutilas
Kaikenlaiset valot herättävät huomiota, mutta "Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1250":ssa valoista, heijastimista ja niiden väreistä määrätään hiukan tarkemmin.
Perusajatuksena on, että eteenpäin heijastimet ja valot ovat valkoisia, taakse heijastimet ja mahdollinen valo punaisia.
Lisäksi tulevat sivusuunnan keltaiset ja ruskeankeltaiset heijastimet.
Asetusta miettineillä on ehkä ollut mielessä, että huomion herättämisen lisäksi värieroilla välitetään viestiä myös pyörän kulkusuunnasta: valkoiset tulevat kohti, punaiset nähdään takaa ja keltaiset ovat edessä poikittain.
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Lähetetty: 31 Loka 2009, 09:50
Kirjoittaja ihmo
täyttä asiaa valoista täytyy yrittää seuraavaan katsastukseen vaihtaa punaiset linssit
siihen asti herätän hämmennystä 
Re: LiikkuvaLaiskanLinna
Lähetetty: 31 Loka 2009, 12:12
Kirjoittaja jori
ihmo kirjoitti:täyttä asiaa valoista täytyy yrittää seuraavaan katsastukseen vaihtaa punaiset linssit
siihen asti herätän hämmennystä 
Hassu tilanne. Punaiset ledit ovat paljon vanhempaa, ja halvempaa tekniikkaa kuin nuo valkoiset ja tuollaisen vilkkuvan valon tarve olisi paljon suurempi nimen omaan takana. Silti noita myydään vain valkoisina eteen tarkoitettuina. Markkinat perustuvat siis enemmän keksintövetoiseen hyprikseen kuin kuluttajan oikeaan tarpeeseen. Sellaisen, ilman patteria toimivan, taakse päin vilkkuvan punaisen ostaisin itsekin heti.
Minussa herättää hämmennystä takaohjauksesi noin 400 mm jättö. Voisitko tehdä pari pientä koetta: Aja LLL-pyörälläsi vaikkapa nurmikkorinteessä korkeuskäyrän suuntaan pitämättä kiinni ohjauksesta. Kiinnostaisi tietää, kuinka pitkän matkan pääset ennen kuin pyörä kääntyy suunnasta selvästi ylämäen suuntaan. Entäpä tavallinen muutaman asteen ojia kohti kallistettu maantie. Voiko sellaisen reunaa ajaa ilman, että pitää kiinni ohjausvarsista.
Kuvista vähän huonosti näkyy, mutta tulkitsin, että kääntyvä taka-akseli on kiinni eturungossa pultti reikään systeemillä lattarautahaarukan ja taka-akseliputkeen hitsatun putkenpätkän läpi. Arvelen, että pyöräsi stabiilius perustuu ohjausnivelen lyhyen laakerivälin ja suurehkon kitkakertoimen yhdessä aikaansaamaan kitkavoimaan. Tämä kitka lakkaa, kun ajoalustassa on kuskin hypäyttävän kokoisia kuoppia. Kun kuopat ovat niin pieniä, että kuski pysyy penkissään koko painollaan, pitänevät kitkavoimat huolen ohjauksen stabiilisuuudesta ja pyöräsi on ihan turvallinen ajaa.
Jos taas ohjaus on kääntyneenä ja ajat varomattomasti liian suureen töyssyyn pitämättä kunnolla kiinni ohjausvarsista, on seurauksena kuperkeikka, jonka vaarallisuus riippuu paitsi vauhdista, myös muusta liikenteestä.
Jori