Kinneri lommoille
Golfpallo kolot toimii ajoneuvoissakin: http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto ... 340893.ece
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Golfpallo kolot toimii ajoneuvoissakin: http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto ... 340893.ece
Jukka
Toinen vaihtoehto, Airtab
http://www.airtab.com/en/35
Mustasudenkorento kirjoitti:Toinen vaihtoehto, Airtab
![]()
http://www.airtab.com/en/35
Tässä on jo enemmän järkeä, kuin tuossa Myytinmurtajien golfpallohuumorissa.
Noiden kuoppien tai kyhmyjen tarkoitus on muuttaa ilmavirtaus ajoneuvon pinnalla turbulenttiseksi. Turbulenttinen virtaus aiheuttaa itsessään enemmän vastusta kuin se laminaarinen virtaus, jollainen se oli ennen turbulaattorirakennetta. Turbulenttinen virtaus seuraa kuitenkin ei virtaviivaisia muotoja paremmin, mikä sitten pienentää kokonaisvastusta.
Kinnerin muoto on erittäin virtaviivainen, lukuunottamatta läpivientejä ja kuskin korvia. Mikäli tällä tekniikalla halutaan pienentää kinnerin ilmanvastusta, tulisi se tehdä edellisen linkin tapaan sijoittamalla turbulaattorit rungon pinnalle juuri ennen tällaista epäjatkuvuuskohtaa virtauksen tulosuunnassa. Turha sitä laminaarivirtausta on muuttaa ennen aikojaa isovastuksisemmaksi turbulenttivirtaukseksi.
Tuo golfpallon ilmanvastuksen pieneneminen johtuu pallon pienuudesta suhteessa sen nopeuteen. (kts. Reynoldsin luku) Pienen pallon pinta on laminaariselle ilmavirtaukselle liian jyrkä mutka kierrettäväksi, jolloin virtaus irtoaisi sileän pallon pinnalta jo ennen pallon paksuinta kohtaa. Koloamalla pallon pinta virtaus "rullaa" pallon pintaa pitkin paksuimman kohdan yli ja irtoaa vasta selvästi jättöpuolella, jolloin vanaveden pinta-ala pienenee merkittävästi ja vastus pienenee.
Tämä Auton kokonaan koloaminen on ihan turhaa toimintaa. Virtaus irtoaa tuulilasin reunojen (lähinnä sivut ja taustapeilit) kohdalla, joten riittäisi hyvin, että turbulaattoreita sijoitetaan ennen näitä paikkoja konepellille ja kenties myös katolle ja sivuille ennen takalasin reunaa. Turbulaattori muodostaa pinnalle pieniä pyörteitä, jotka väistävät tulevan paikallisen epäjatkuvuuden paljon pienemmillä päävirtauksen pyörteilyllä kuin laminaarinen rajakerrosvirtaus.
Eli: Turbulaattoreista on hyötyä vain virtaviivaisesta poikkeavien rakenteiden vastuksen pienentämisessä. Siinäkin vain jos kappaleen koko ja virtauksen nopeus ovat sopivalla alueella.
Jori