Sivu 1/3

sh13

Lähetetty: 15 Marras 2009, 08:15
Kirjoittaja irakas

Tällainen tästä pyörästä lopulta tuli.

Kuva

Olen tekemässä kansalaisopiston metallitöissä sh11:n (http://farm3.static.flickr.com/2641/393 ... 5d12_o.png) ohella sh13:ta:

Kuva

Runko on tehty 61 mm pakoputkiosista, joita Biltema myy tapansa mukaan koht. edullisesti. Putkien osat liitetään toisiinsa muhvein. Sarjaan kuuluvien kaarevien kulmakappaleiden kulma on 130 astetta. Yritin ensiksi tehdä muhviliitokset juottamalla, mutta putkien pinnoite esti sen.

Takapyörä on 26". Alunperin oli tarkoitus tehdä myös etupyörä 26", mutta istuimen korkeus olisi ollut 550 mm, joka minun pituudelleni (173 cm) on mielestäni liikaa. Takahaarukaksi on runkoputki halkaistu ja levitetty. Haarukan sisäsivuille on hitsattu 1,5 mm teräslevy.

Teen molemmat sekä sh11:n että sh13:n etuvetoisena.

Sakari


Re: sh13

Lähetetty: 15 Marras 2009, 10:33
Kirjoittaja jori

Nyt tulee hieno!
Tuo halkaistusta putkesta tehty haarukka on super tyylikäs, mutta varmaan myös aika työläs.
Kannattaisikohan jättää etuhaarukan yläpää kuitenkin näkyviin. Tuollaisen alaohjattavan taluttaminen on muuten aika ikävää hommaa - siis jos joskus tarvitsee taluttaa. Haarukkaan kiinnitetty ohjaustanko on nimittäin niin takapainoinen, että pyörän kallistaminen kääntänee etupyörää, ei kallistuksen suuntaan, vaan päinvastaiseen suuntaan. Tietenkin ohjausakselin etupuolelle sijoitettu vastapainokin kääntäisi tilanteen voiton puolelle -esim. juomapullo- mutta vastapaino on kuitenkin aina paino, mitä pyörämaakarin ainakin tavallisesti pitää raivokkaasti välttää. :) Ei tuosta etupyörän takapainoisuudesta muuta haittaa ole kuin tämä taluttamisen ja ilman käsiä ajamisen vaikeutuminen, joten pelkkä talutuskahva tuohon yläpuolelle riittänee.

Jori


Re: sh13

Lähetetty: 15 Marras 2009, 11:26
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Tuo halkaistusta putkesta tehty haarukka on super tyylikäs, mutta varmaan myös aika työläs.

Tästä Jorin kans samaa miltä, voisin jopa sanoa ettei taatusti pysy suorana, mutta jätämpä vielä sanomatta. Kannttanee kokeille puolen metrin jämäputkeen ennen varsinaista runkoa. Jo pelkkä halkaisu tekee putkesta odotuksista eroavan näköisen. Nämä putket kun on suikaleesta väännetty kylmänä tötterölle ja niihin jää melko jännitykset.
Mutta kokeile ja kerro miten kävi, itse en nojapyörissä ole tällaista ideaa kokeillut, nähnyt kylläkin.

Jukka


Re: sh13

Lähetetty: 15 Marras 2009, 12:51
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Nyt tulee hieno!
Tuo halkaistusta putkesta tehty haarukka on super tyylikäs, mutta varmaan myös aika työläs.
Kannattaisikohan jättää etuhaarukan yläpää kuitenkin näkyviin. Tuollaisen alaohjattavan taluttaminen on muuten aika ikävää hommaa - siis jos joskus tarvitsee taluttaa. Haarukkaan kiinnitetty ohjaustanko on nimittäin niin takapainoinen, että pyörän kallistaminen kääntänee etupyörää, ei kallistuksen suuntaan, vaan päinvastaiseen suuntaan. Tietenkin ohjausakselin etupuolelle sijoitettu vastapainokin kääntäisi tilanteen voiton puolelle -esim. juomapullo- mutta vastapaino on kuitenkin aina paino, mitä pyörämaakarin ainakin tavallisesti pitää raivokkaasti välttää. :) Ei tuosta etupyörän takapainoisuudesta muuta haittaa ole kuin tämä taluttamisen ja ilman käsiä ajamisen vaikeutuminen, joten pelkkä talutuskahva tuohon yläpuolelle riittänee.

Jori

Joo, takahaarukka oli kovasi työläs ja vaativa. Olen nimittäin sen jo tehnyt. Hitsaaminen onnistui aika hyvin, eikä vääntelyjä esiintynyt, kun heftasin ensin 2 cm:n välein. Laitan kuvaa, kun ehdin.

Hyvä, kun viimein selvisi, miksi sh5:n

Kuva

ja sh8:n

Kuva

taluttaminen on vaikeaa. Siksi kummassakin näkyy alas käännettävä kädensija, josta voi taluttaessa ohjata ja, joka on toiminut hyvin. Tietenkin laitan sellaisen myös sh11: ja sh13:iin. Jäi vain piirustuksista pois.

Biltemasta ostamieni pakoputken kulmakappaleiden kulma on 120 astetta eikä 130 niinkuin alussa mainitsin. Yksittäikappeleiden hinta oli siinä 8 €:n paikkeilla.

Sakari


Re: sh13

Lähetetty: 15 Marras 2009, 14:15
Kirjoittaja Pastori

Jos olisi pintaa vetässyt ensin hiomakoneelle - niin olisiko juottaminen sitten onnistunut? Eikös niissä pakoputkissa ole joku hautausurakoitsijoiden suosittelema pintakäsittely?


Re: sh13

Lähetetty: 16 Marras 2009, 09:32
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:

Jos olisi pintaa vetässyt ensin hiomakoneelle - niin olisiko juottaminen sitten onnistunut? Eikös niissä pakoputkissa ole joku hautausurakoitsijoiden suosittelema pintakäsittely?

Joo, kyllä minä vetelin hiomakoneella ne pinnat, joihin pääsin käsiksi, mutta muhvin sisäpintoihin ei sillä päässyt. Niiden käsin hiominen kävi kovin työlääksi ja niin puutteelliseksi, että juottaminen ei onnistunut vaikka kuumennusvälineet (kaasuhitsipilli) olivat hyvät. Migillä homma sujui hyvin.

Sakari


Re: sh13

Lähetetty: 17 Marras 2009, 08:35
Kirjoittaja irakas

Tässä kuva vielä vähän keskeneräisestä takahaarukasta:

Kuva

Sakari


Re: sh13

Lähetetty: 17 Marras 2009, 09:36
Kirjoittaja jori

Onkos tuo TIGillä sulatettu tuo reuna, kun on noin siisti? Muutenkin ihan ammattimiehen jälkeä.

Jori


Re: sh13

Lähetetty: 17 Marras 2009, 09:52
Kirjoittaja Pastori

Kyllä vaan - eli tohon perään tulee pystyyn ne dropoutit?

Aika hyvältä alkaa kuulostaa toi sun potentiaalinen firman nimi "Vaajakosken nojapyrötehdas OY". Joka tullee muodostamamaan lyhenteen VANOY?


Re: sh13

Lähetetty: 17 Marras 2009, 11:11
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Onkos tuo TIGillä sulatettu tuo reuna, kun on noin siisti? Muutenkin ihan ammattimiehen jälkeä.

Jori

Hitsaus on suoritettu MIGillä ja siis ohuella itsesyöttävällä langalla. Heftasin sauman ensin n. 10 cm:n välein. Sitten ajoin 1,5 mm:n laikalla sauman auki, jonka jälkeen heftasin sen n. 2 cm:n välein ennen lopullista hitsausta. Hitsauksen jälkeen oli sauma aika kamalan näköinen, mutta kulmahiomakoneella sai sen siistiksi. Pieniä jälkihitsauksia joutuu paikoitellen tekemään hiottaessa ilmestyneisiin reikiin.

Dropoutit, 4 mm teräslevystä, hitsaan haarukan päihin.

Sakari


Re: sh13

Lähetetty: 17 Marras 2009, 12:05
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Tässä kuva vielä vähän keskeneräisestä takahaarukasta:

No näyttääpä uskomattoman suoralta. En olisi ikinä uskonut. Laiskana olisin itse tehnyt tavallisesta etuhaarukasta :lol:

Jukka


Re: sh13

Lähetetty: 11 Joulu 2009, 22:29
Kirjoittaja irakas

sh13 on nyt tällaisessa vaiheessa:

Kuva

Raakile lähikuva taittopyöristä:

Kuva

Molemat taittopyörät ovat siis nyt nivelöidyt kulmanivelillä. Kyllä on todettava, että vetävän ketjun taittopyörän tarvitsee kääntyilä yllättävän vähän etupyörän kääntyessä niinkuin Jori on vakuutellut. Paluuketjun taittopyörä kääntyilee jo huomattavasti enemmän.

En ole vielä löytänyt rataspakalla varustettua 20":n vetopyörää. Olisikohan kellään sellaista varastossa. Paikallinen Pekan Rysä toimittaisi sellaisen n. 80-90 €:n hintaan. Tarvitsisin niitä kaksikin, kun on tekeillä myös sh11, jossa olisi myös sellaisen tarve.


Re: sh13

Lähetetty: 12 Joulu 2009, 18:46
Kirjoittaja PW

Hienolta näyttää, tykkään tuosta yksinkertaisesta muodosta.
Onko tuo etuhaarukka jostain vanhasta ?


Re: sh13

Lähetetty: 12 Joulu 2009, 20:13
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Hienolta näyttää, tykkään tuosta yksinkertaisesta muodosta.
Onko tuo etuhaarukka jostain vanhasta ?

Etuhaarukka on 26" pystypyörästä lyhennettynä 20" pyörälle sopivaksi. Taittopyörät ovat lentokoneen siivekkeiden ohjainvaijereiden rissoja, jotka olen saanut hankittua Tikkakoskelta.

Ainoa huoli on kääntösäde, joka tuntuu muodostuvan aika suureksi. :roll:


Re: sh13

Lähetetty: 12 Joulu 2009, 20:22
Kirjoittaja PW

Rajottaako tuolla tavalla toteutettu alaohjaus kääntösädettä verrattuna yläohjaukseen ?