Sivu 1/1

RENKAAN KOKO

Lähetetty: 20 Marras 2009, 20:25
Kirjoittaja ihmo

jollain varmaan olisi kokemuksia renkaan koon vaikutuksista ajon keveyteen ja nopeuteen

olis mukava käyttää mahdollisimman suurta mutta etuvetoisessa loppuu haaruväli kesken

eli maksaako vaivan viritellä 26" jalkoväliin vai laitaako suosista pikkupyörän vaikka sielu sitä sairastaakin :evil:

kokemuksia kehiin vanhat tekijät :wink:


Re: RENKAAN KOKO

Lähetetty: 21 Marras 2009, 13:50
Kirjoittaja Jarcco

Kokemuksia on isoista ja pienistä kiekoista. Ison nopeusetu ei ole järisyttävä, enemmän merkkaa itse renkaan vierintävastus. Hyviä on myös 406- koossa. Minusta järjestys on että ensin etsitään itselle paras mahdollinen ajoasento ja istuinkorkeus ja sitten sovitetaan siihen niin isot gummit kuin mahtuu. Kun käyttötarkoitus ja vaatimukset vaihtelee niin yleispätevää kokosuositusta ei voi antaa.


Re: RENKAAN KOKO

Lähetetty: 21 Marras 2009, 14:20
Kirjoittaja jviirret
ihmo kirjoitti:

jollain varmaan olisi kokemuksia renkaan koon vaikutuksista ajon keveyteen ja nopeuteen

Aika pitkälle jarcco tuossa vastasikin. Ison renkaan pienempi vierintävastus on helppo pienirenkaisessa kompensoida matalemmalla istumakorkeudella, lyhemmillä haarukoilla ja sitä kautta kevyemmällä painolla. Ison renkaan edut tulevat esille vasta vähän haastavemmissa olosuhteissa, huono asfaltti, sora, lumi yms. Jos jompi kumpi olisi selvästi toista parempi, niin toista vaihtoehtoa tuskin olisi saatavilla.

Jukka


Re: RENKAAN KOKO

Lähetetty: 21 Marras 2009, 20:15
Kirjoittaja ihmo

kiitoksia henkisestä vahvistuksesta jottei iso oo "paljon" paree
ja onhan sitä tähänkin asti pärjännyt sillä mitä jalkovälissä on :mrgreen:
kohtuu kuntoisilla teillä sitä ajellaan ei kun jatketaan näillä neuvoilla suunnittelua