Laukut

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Toni
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Joulu 2009, 15:21
Paikkakunta: Tampere

Laukut

Viesti Kirjoittaja Toni »

Ei tuonut joulupukki kolmipyörää, mutta kenties tammi-helmikuu tuo. Mutta kukahan toisi laukut? Ja olisivatko ne penkin sivuilta roikkuvat vai tavaratelineelle kiinnittyvät? Ainoat tietämäni "penkkilaukut" ovat noita Radical Designin ( http://www.radicaldesign.nl/en/products ... nniers.php ) ja hoh-hoo, onpas täällä tuhmia lapsia, sanoi tonttu-ukko kun hinnan näki! Onkos joku etevä Tee-se-itse -tyyppi väsäillyt tällaisia?

On muuten tarakallakin hintaa tuollaiset 150 euroa (esim. http://www.futurecycles.co.uk/trice-q-20-inch.html ). Suolaista sano meriahven, mutta pystypyörätarakoita on pari varastossa jos sovittaisi sellaisen tuohon tulevaan kolmipyörään. Mutta tarakka tai ei - minkäslaisilla laukuilla täällä kukin ajelee? Vinkkejä? Suosituksia? Vältä näitä? Kokemuksia?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mulla on 26LWB:ssä ja LowLWB:ssäpystärin sivulaukut tarakalla. CLWB:ssä selkäreppu selkänojassa. Kuljetustarve ja pyörän malli sanelee mikä on paras. Sivulaukut on kätevät jos kannettava kuorma ei ole liian raskas tarakan jäykkyyteen suhteutettuna. 5mm ratalangasta tehdylle ei voi lastata kymmenien kilojen kuormaa.
Ei ole sitten ihan yksinkertainen homma kiinnittää pystypyörän tarakkaa nojakkiin, varsinkaan jousitettuun. Pystärin timanttirunkoon saa tukevan kiinnityksen hyvinkin hennolla rakenteella, jousitetussa nojakissa runkoon kiinnitys tangot on paljon pidemmät ja näin ollen niiden tulee olla myös tukevammat. Tämä selittänee myös hinnan, sen ohella että mitään standardi kiinnitystapaa ei ole vaan joka valmistajalla on omansa.
Selkänojaan tulevat laukut ovat siitä kätevät, että jos joskus vaihtaa pyörää voi niitä käyttää muissakin riittävän loivalla kulmalla olevissa nojakeissa.

Jukka

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Meillä on trikeissä (Greenspeed GT3 16" renkailla) käytössä ikivanhat Ortliebin takalaukut. Näiden laukkujen korkeus ei siis ole liian suuri edes pienipyöräisiin nojapyöriin. Laukut ovat olleet ja ovat edelleen kovassa käytössä sekä pysty- että nojapyörissä ja joskus myös kanooteissa lisäkuivasäkkeinä. Laukkuja on käytetty n. 15 vuoden ajan retkien lisäksi työmatkoilla kuljettamaan raskaita kirjoja ja mappeja sekä lisäksi kotimatkalla kaupasta hankittuja ruokatavaroita. Siitä huolimatta ne ovat edelleen kuin uudet, edes mitään kulumisjälkiä ei näy. Nykyisessä Ortliebin mallistossa ko. laukut vastaavat lähinnä Back-roller Classic tai City -laukkuja eli tilavuus on n. 20 l / laukku. Laukut toimivat kanoottisäkeistä tutulla rullausmekanismilla, joten ne ovat takuulla vesitiiviit ilman mitään lisäsuojia. Kiinnitysmekanismi tarakkaan on yksinkertainen ja nopea käyttää. Laukut voi tarvittaessa pestä ulkoa ja sisältä vaikka vesiletkulla. Ainoa pieni miinus tulee siitä, ettei laukuissa ole mitään lokeroita. Tavaroiden järjestyksestä on siis huolehdittava tarvittaessa esim. irtopussien avulla. Pakkaustilavuus (yhteensä 40 l) on myös melko rajallinen. Katsoin Ortliebien nykyisiä hintoja ja etenkin tuo City-mallin 88 euron parihinta maahantuojan (NWI) hinnastossa on mielestäni erittäin maltillinen.

Ortliebillä on nykyisin myös nojapyöriin tarkoitettuja erikoislaukkuja, jotka ovat varmaankin todella käytännöllisiä ja laadukkaita, mutta hinta on myös kova: laukkupari n. 300 euroa ja tavaratelineen päälle tuleva reppu erikseen vielä n. 150 euroa. Sillä hinnalla saa yhteensä 72 litran pakkaustilavuuden. Lisäksi laukkujen fiksu muotoilu parantanee jonkin verran myös nojapyörän ilmanvastusta (pienempi jättöpyörre?)

Nojapyöriin tarkoitettuja erikoislaukkuja valmistaa myös kanadalainen Arkel. Esim. Arkel RT-60 Recumbent Touring -laukut (60 litraa /laukkupari) maksavat n. 200 puntaa Englannissa (Suomessa ei ole tietääkseni maahantuojaa). Tarakan päälle on saatavissa lisäksi n. 11 litran tarakkalaukku (Tail Rider n. 70 puntaa), jota voi käyttää erikseen tai yhtaikaa sivulaukkujen kanssa. Näilläkin saa siis aikaan lähes saman pakkaustilavuuden kuin Ortliebeillä ja hinta jää n. 25 % halvemmaksi. Itselläni on tuo Tail Rider -laukku, joka on erittäin kätevä päivittäisillä lenkeillä. Arkelin laukuissa on paljon erillisiä osastoja ja kaikenlaisia hyviä monikäyttöisyyttä lisääviä ominaisuuksia. Ne vaikuttavat myös laadukkailta. Laukut ovat vain osittain vedenpitävät eli kaatosateella niiden päälle joutuu vetämään erilliset sadesuojat (jotka tosin ovat varsin kätevät käyttää).

Retkillä tarvitaan usein aika paljon pakkaustilaa. Pienemmilläkin pakkauksilla tietysti pärjää syömällä ravintoloissa ja käyttämällä hotellien palveluita, mutta monet hakevat retkillään riippumattomuutta näistä palveluista ja matkabudjettikin voi karsia ko. palveluiden käyttöä vähemmälle. Laukkuihin saa n. puolet siitä pakkaustilavuudesta, jonka peräkärry tarjoaa, ja ajaminen pelkkien laukkujen kanssa lienee kärryn vetoa kevyempää, mutta tilavien ja laadukkaiden erikoislaukkujen hinta alkaa olla kärryn kanssa samaa luokkaa.

EDIT: Jäi tuossa aiemmin mainitsematta, että peräkärry voi osoittautua jopa edulliseksi, jos se korvaa sekä kalliin tavaratelineen että isot laukut. Päiväretkillä kun pärjää erilaisilla suoraan istuimeen kiinnitettävillä pikkulaukuilla tai repuilla varsin hyvin.

J

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Toni kirjoitti:

Ainoat tietämäni "penkkilaukut" ovat noita Radical Designin ( http://www.radicaldesign.nl/en/products ... nniers.php ) ja hoh-hoo, onpas täällä tuhmia lapsia, sanoi tonttu-ukko kun hinnan näki!

Näistä voisi ehkä saada moiset kohtuullisella vaivalla: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=82163
Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Mikaeli
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Maalis 2009, 21:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Jos olisin opiskeluaikoina harrastanut nojailua, niin luultavasti olisin tehnyt laukut itse. Voisihan sitä toki vieläkin askarrella, mutta sekin on paljon helpompaa kun on olemassa malli ja kokemusta. Minulla ei ollut, siksi päädyin ostamaan Radicalin banaanit. Explorerin päälle sopivat hyvin, ja mukana kulkee tavaraa riittävästi. Ne ovat sellaiset penkin päältä roikkuvat. Alkuun epäilin koko systeemiä, mutta käytännössä on osoittautunut yksinkertaiseksi ja toimivaksi, ei muovisia nipsuttimia ja lukkoja jotka voisivat rikkoutua. Periaatteessa olisi erittäin helppo tehdä sellaiset itse, jos vain vähänkin on kokemusta askartelusta. Sama koskee linereitä. Materiaaleja voi kysellä vaikkapa Shelbyltä Oulusta, www.shelby.fi .

Punainen Nazca Explorer

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1092
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Itselläni on ollut muutaman vuoden nyt Ortliebin Backroller Classicit. Hyvin sopivat kaksipyöräiseen, jossa on tarakka vakiona. Kolmipyöräiseen laitoin ihan halvimman tarviketarakan, jonka löysin ja hyvin istui Taiwanin ihmeeseen. Kuva
Siihen laukut menivät myös ihan heittämällä ja parantavat vielä kulkua tasaamalla painopistettä enemmän taakse.

Toinen asia sitten on, kuinka noita pakkaa. Säkkimallisten kuljettimien ongelmana on tietysti aina se, että etsimäsi on pohjimmaisena. Aina. Mutta kun sen tietää, voi aloittaa pohjalta. :-) Sama ongelma on kai banaanilaukuissa (niissä penkin alle roikutettavissa) suuren kokonsa vuoksi myös mukana?

Yksi hyvin käteväksi huomaamani on tarakkalaukku. Pikku Ortlieb on ollut hintansa (vaikka kova se on...) arvoinen hankinta. Sen ongelmaksi osoittautui kiinnitysjärjestelmä. Sen vaihtaminen fillarista toiseen on ikävämpää kuin lastenistuimen vaihtaminen autojen välillä... Muuten se on ehdottoman hyvä pikkureissuille, joilla tarvii rahat, uikkarit ja lippiksen. Vielä sopii yhden hengen ruokaostoksetkin.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 21:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja R.reipas »

Siihen ortliebin tarakkaboksiin voi ostaa toista pyörää varten oman kkiinnitys vehkeen.
Mulla on fujinin trakalla ollu jo muutaman vuoden Ortliibin tarakkaboksi ja Radikaalin M kokoiset banskut hyvä setti tavaraa mahtuu mukaan enemmän ku on viisata kuskaa.
Radikaalit ne vaan eivät sadetta kestä väittääpä valmistaja mitä hyvänsä ja todentotta isot laukut ilman lokeroita niistä erityisen jännä etsiä pikkukamaa.

Risto
reippaasti rekkulilla

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja tavasti »

R.reipas kirjoitti:

Radikaalit ne vaan eivät sadetta kestä väittääpä valmistaja mitä hyvänsä

Jaa ettei siihen hintaan vielä edes pidä vettä :o

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 21:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja R.reipas »

ainoat mitkä oikesti pitävät vettä ovat nähtäväsi ortliibin rullattavt. Nii ja sit jotkut halpa kopsut.

Risto
reippaasti rekkulilla

Avatar
Mikaeli
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Maalis 2009, 21:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Radikaaleihin saa parilla kympillä telttakankaan tyyppisestä PU-pinnoitetusta kankaasta tehdyt linerit, jotka suljetaan rullaamalla ja tarranauhan avulla. Saumat on pusseissa teipattu ja periaatteessa pitäisi olla vedenpitävät, tosin teippauksen pysyvyydestä en menisi takuuseen. Lienee ollut ajatuksena, että vedenpitävyyden voi tarvittaessa uusia halvalla ilman että koko hoito menee uusiksi. Ortliebin tyyppisissä jos kulutuksen myötä vedenpitävyys häviää niin joutuu uusimaan koko laukun. Vaikka kai niitäkin voi korjata liimalla tai hitsaamalla, ehkä? Ortliebin tyyppiset tavislaukut minulla on pikkureissussa tarakan kyljessä.

Banaaneissa on samaa vikaa kuin anatomic-rinkassa: puolityhjänä roikkuu ja on ruman näköinen. Vaikka Cordura lujaa kangasta onkin, ei pussit ole samalla tavalla jäykkiä kuin vesitiiviit kumikankaat.

Punainen Nazca Explorer

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Mikaeli kirjoitti:

Banaaneissa on samaa vikaa kuin anatomic-rinkassa: puolityhjänä roikkuu ja on ruman näköinen. Vaikka Cordura lujaa kangasta onkin, ei pussit ole samalla tavalla jäykkiä kuin vesitiiviit kumikankaat.

Olenkin tehnyt omaan Radicalin topbagiini alumiinirimasta vahvikkeen alasaumaan, niin se pysyy muodossaan myös tyhjänä. Hyvin on toiminut, pysyy suorassakin tavaratelineellä, joka on paljon kapeampi kuin topbag. Ennen tahtoi aina kaatua vasemmalle puolelle.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kuva

Nyt muistui pakatessa mieleen laukkuasia... Varsinkin "kevennetyssä" nojakissa on ongelmana miten pikkurihkamaa (esim. sadevehkeet, työkalut ja varasisuri) saa kulkemaan mukana ja taannoin Savenmaalla käydessä tutkittiin nojapyörätavaroita ja tuo kuvassa esiintyvä laukku oli aika pätevän oloinen, suunniteltu käytettäväksi myös niskatuen kanssa. 36,2€ näyttää olevan hinta http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... code=AC-23

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin