Sivu 1/1

Lukitseminen

Lähetetty: 06 Tammi 2010, 20:07
Kirjoittaja Toni

Tulipa tässä 18:tta päivää odotellessa mieleen, että – sitten kun tuollaisen kolmipyörän jossain vaiheessa ostan – niin mitenkähän sen lutkitsen. Täältä löytyy hyviä vinkkejä kaksipyöräisten omistajille, mutta kolmipyörää ei ihan niin helposti laitetakaan u-lukolla tolppaan kiinni.

Mieleeni juolahti suhteellisen terävä idea, jolla pyörän saa ajokelvottomaksi: eturattaiden raosta lukko läpi ja "front boomin" ympäri. Lukita voisi myös pelkän poljinkammen kiinni runkoon kunhan polkimen avausmutteri pysyy rungon takana piilossa. Ohjauksenkin voisi naksauttaa johonkin ääriasentoon, mutta näppärämpi jäbä nostaa molemmissa tapauksissa koko paketin pakunsa perään. Jonkun ketjun voi tietty kääntää lähitolpan ympäri, mutta se jättää renkaat tyhjän päälle. Toisaalta parimetrinen ketju renkaita varten painaisi kuin synti ja vaijereistakaan ei oikein ole muuhun kuin pitämään rehelliset rehellisinä. Toisaalta, ovatkohan 20-tuumaiset kovinkaan haluttua tavaraa...

Tampereella mennee varmaan kevyemmätkin mekanismit, mutta kesällä olisi kiva kruisailla tuonne merten taa ja fiilis on, että siellä jossain on paljon viitseliäämpiä pitkäkyntisiä...


Re: Lukitseminen

Lähetetty: 06 Tammi 2010, 20:46
Kirjoittaja jviirret

Itse olen tukeutunut väitteeseen "Omavalmiste ei kelpaa varkaillekkaan". Eli jos siitä sais jotenkin pakkausteipillä, rautalangalla ja superlonilla tehtyä itse tehdyn näköisen, niin riittänee että on joku satunnaisen ohikulkijan pysäyttävä "kevyt lukko".

Jukka


Re: Lukitseminen

Lähetetty: 07 Tammi 2010, 09:24
Kirjoittaja Nebulus

Voihan pyörän laittaa rungostaan kiinni u-lukolla ja tukevalla ketjulla tolppaan, ja laittaa vanteet ohuemmalla ja pitkällä vaijerilla siihen u-lukkoon kiinni. Renkaidenkin varastaminen vaatisi puuhailua ja nysväilyä, joten luulisi ainakin vähentävän niiden katoamistodennäköisyyttä.


Re: Lukitseminen

Lähetetty: 07 Tammi 2010, 15:11
Kirjoittaja Mustasudenkorento

pitkällä vaijerilukkolla tolppaan ja motskari hälytin etupuomin hampaisiin niin kuulee jos joku menee räveltämään..


Re: Lukitseminen

Lähetetty: 07 Tammi 2010, 15:37
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Itse olen tukeutunut väitteeseen "Omavalmiste ei kelpaa varkaillekkaan". Eli jos siitä sais jotenkin pakkausteipillä, rautalangalla ja superlonilla tehtyä itse tehdyn näköisen, niin riittänee että on joku satunnaisen ohikulkijan pysäyttävä "kevyt lukko".

Jukka

Minäkään en ole juuri koskaan lukinnut nojakkejani (muistaakseni vain 1 poikkeus!). Luotan siihen, että, kun ne ovat niin poikkeavan näköisiä (varsinkin puiset) ja selvästi ainutkertaisia, vaatii jo sinänsä aika tavalla siviilirohkeutta jotta rupeaisi käymään niihin käsiksi. Varsinkin matalat, alaohjatut, 2-pyöräiset ovat aluksi sen verran hankalat ajettavatkin, että tuskin löytyy kaveria, joka yrittäisi noin vain lähteä sellaisella ajelemaan. Eri asia on, että joku kaappaisi sen pakuun. Toisaalta tuntuisi hyvältä, jos jollekin kelpaisi. :mrgreen:

Ehkä Eskon Hipparion näytti liian paljon tehdasvalmisteiselta, kun se varastettiin. :roll:

Sakari


Re: Lukitseminen

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 12:44
Kirjoittaja Hopea

Enpäs ole ihmeemmin lukinnut omaani. Olen luottanut siihen, että kunhan jostain kohtaa rungosta on kiinteässä rakenteessa kiinni niin kansalaisvalvonta jo hoitaa loput. Kaksipyöräisen olen lukinnut paremman puutteessa vain vankalla sankalukolla etuhammasrattaasta itseensä ja aina on ollut tallessa. Triken laitan vaijerilukolla rungon ja pikalukoilla olevan takarenkaan läpi johonkin jos kiinnike löytyy.

Yhtään pyörää ei ole minulta vielä viety, vaikka joka kerta pelotellaan kun töissäkin kerron pitäväni niitä "vain taloyhtiön pyöräkellarissa".


Re: Lukitseminen

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 17:00
Kirjoittaja Toni
irakas kirjoitti:

Eri asia on, että joku kaappaisi sen pakuun. Toisaalta tuntuisi hyvältä, jos jollekin kelpaisi.

No täytyy pistää mieleen jos sinne Vaajakoskelle päin joskus eksyn ;) Toisaalta voisin joskus eksyä ihan tarkoituksellakin kun tulee Jyväskylässä päin silloin tällöin piipahdettua. Kädentaidoista ja tee-se-itse -tekniikasta itsekin kiinnostuneena voisi olla hauska rupatella ihan kasvokkainkin. Kenties tuossa joskus talvikauden tuolla puolen? Okei, okei lupaan, että poljen omalla härvelilläni lähtiessäni :)

Hopea kirjoitti:

Olen luottanut siihen, että kunhan jostain kohtaa rungosta on kiinteässä rakenteessa kiinni niin kansalaisvalvonta jo hoitaa loput.

Näin New Yorkissa, toivottavasti siellä Helsingissä paremmin :) Joku vaijeri sitä tosiaan lienee hyvä vetää renkaiden ympäri, mutta nuo perusletkut naksuttelee aika nopeasti ja huomaamattomasti sivuleikkureillakin poikki. Olenkin harkinnut jos hankkisi tällaisen hälyttävän mallin. Ja mitä nyt on vastaan tullut niin viisikulmaisella avaimella toimiva pikalukitussarja, jolla saa renkaat aika pitävästi kiinni voisi olla hyvä investointi (Bilteman malli on kuulemma vähän ruosteelle herkkä). Jos muuten jollain on hyviä niksejä noiden perusmuttereiden vaihtamiseksi johonkin erikoistyökalua tarvitsevaan malliin niin ottaisin mielelläni vastaan.

Tuo moottoripyörän levylukko voisi kanssa olla hyvä ajonestolaite, mutta alkaa kohta oleen niin paljon kilisevää laukussa, että voi kulkupelin houkutusarvokin nousta tahattomasti liian korkealle :)

Edit: korjattu bilteman linkki