Parhaat Kommentit

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2031
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Saksalaisilla on myös käytössä nimitys "sesselrad" http://de.wikipedia.org/wiki/Sesselrad, sessel = nojatuoli. Tätä käytetään lähinnä pyöristä joissa on erillinen selkänoja ja pystympi nojakulma. Jukan geopyörä esim. sopisi tähän kategoriaan. Minusta meidän nojapyörä on ihan hyvä sana kuvaamaan kaikkia nojallaan poljettavia, oli nojakulma sitten 0 tai 90 astetta. Ei tehdä asioista turhaan mutkikkaampia kuin ne ovat.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Ei tosiaan kannata enää yrittää muuttaa nojapyörää toiseksi sanaksi,
muuten saa selitellä vielä enemmän ulkopuolisille.
Garmin connectissakin on valikko "nojapolkupyöräily"

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Mielestäni ihan hyvä termi myös. Lyhyt ja naseva. Enemmän on ristiriitaa silloin kun kinnereistä puhutaan nojapyörinä, mitä ne lakiteknisesti ovat mutta ulkonäöltään ehkä vähemmän.
Meillä on täällä Suomessa aina omat termit. Puhumme "sähköavusteisista", jonka lainasimme kai Ruotsista. Englannin kielinen maailma puhuu "pedal-assisted"-pyöristä, eli suoraan käännettynä polku-avusteisista.
Kaikki ovat kuitenkin huomattavasti parempia termejä, kuin nuijapää :wink:

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

Kaikki ovat kuitenkin huomattavasti parempia termejä, kuin nuijapää :wink:

Sekin on englannista käännetty termi. engl. Tadpole = suomeksi: nuijapää, nölliäinen, sammakonpoikanen. Ehkä onkin ruvettava käyttämään sympaattisempaa suomennusta Tadpole trikestä: nölliäinen, nölliäiskolmipyörä. :mrgreen:

PS. Google Translate kertoo, että Tadpole on suomeksi: nuijapää, nölläinen, sammakonpoikanen. :shock:
Nölliäinen oli kirjoitettu väärin "nölläinen". :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja PW »

Ammattikoulun ikkunanraosta: Oot sie sirkuksest?
Näytin peukkua.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Tänään vajaat 20km.

  • sä haluut kerätä vaan huomioo, siks sä ajat tolla!
  • ajatsä tolla ihan tosissas?
  • nyt on mäki eessä! hurhur!
  • älä kaahaa! (ironinen)

Hauskaa oli taas ajella, eihän ihmisiä voi tosissaan ottaa. Jos jostain löytyisi halpa, pieni raidetanko niin voisi kokeilla sitä ohjaukseen.
Ohjaus on 25 km/h-nopeuteen hyvä, mutta siitä ylöspäin vähän villi, vieläkin liian nopea. Kyllä sillä jo ajelee. Alamäissä kun vauhti kiihtyy niin pitää vain olla tarkkana ettei aivasta, eikä anna ajatuksen vaeltaa. Sisäkurvin puolelle nojaaminen on kurveissa tärkeää. Perän leveys estää hyvin täyden kaatumisen. Korin takaosan kulma osuu maahan ja estää täyden kippaamisen.
Joka päivä se kulkee vähän kevyemmin.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti:

Tänään vajaat 20km.
Ohjaus on 25 km/h-nopeuteen hyvä, mutta siitä ylöspäin vähän villi, vieläkin liian nopea. Kyllä sillä jo ajelee. Alamäissä kun vauhti kiihtyy niin pitää vain olla tarkkana ettei aivasta, eikä anna ajatuksen vaeltaa. Sisäkurvin puolelle nojaaminen on kurveissa tärkeää. Perän leveys estää hyvin täyden kaatumisen. Korin takaosan kulma osuu maahan ja estää täyden kippaamisen.
Joka päivä se kulkee vähän kevyemmin.

Ohjauksesi jättö (trail) on liian pieni. Voit suurentaa sitä siirtämällä etupyörien ripustusta tukevaa ylälautaa taaemmas, jolloin ohjausakselin kulma (head angle) pienenee. Voit toki myös siirtää dropoutteja taaemmas tai muuttaa muutenkin etuhaarukoiden mittoja, mutta se on työläämpää.
Tutki tätä: http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jori kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Tänään vajaat 20km.
Ohjaus on 25 km/h-nopeuteen hyvä, mutta siitä ylöspäin vähän villi, vieläkin liian nopea. Kyllä sillä jo ajelee. Alamäissä kun vauhti kiihtyy niin pitää vain olla tarkkana ettei aivasta, eikä anna ajatuksen vaeltaa. Sisäkurvin puolelle nojaaminen on kurveissa tärkeää. Perän leveys estää hyvin täyden kaatumisen. Korin takaosan kulma osuu maahan ja estää täyden kippaamisen.
Joka päivä se kulkee vähän kevyemmin.

Ohjauksesi jättö (trail) on liian pieni. Voit suurentaa sitä siirtämällä etupyörien ripustusta tukevaa ylälautaa taaemmas, jolloin ohjausakselin kulma (head angle) pienenee. Voit toki myös siirtää dropoutteja taaemmas tai muuttaa muutenkin etuhaarukoiden mittoja, mutta se on työläämpää.
Tutki tätä: http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php

Tuota voisi kokeilla jos muu ei auta. Ohjauksen välitystä voin hieman hidastaa vieläkin. Voisi kokeilla myös teräsjousia keskittämään. Yksi osa ongelmaa on se että ohjaus on ylipäätään liian kevyt. Ei tarvita ohjaustehostinta vaan ohjausvastus.
Tuo alumiininen "ylätukivarsi" asettaa tietyn rajan, kuinka paljon jättöä voi olla kun se ei ole olkatappilinjaa lähelläkään. Samoin suuri jättö saa kanootin taas kallistumaan kurvissa ulkokurvin puolelle voimakkaasti.
Mutta nyt tää lähti taas ketjun aiheesta, eli ei tästä sen enempää.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja terppa »

E-Cruiser kirjoitti:
  • sä haluut kerätä vaan huomioo, siks sä ajat tolla!

Kateellisten panettelua :mrgreen:

Eilen kahvilassa joku setä huikkasi, "tulit sitten pyörällä". Pienessä pitäjässä jää vissiin naamat muistiin...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja jviirret »

E-Cruiser kirjoitti:

Tuota voisi kokeilla jos muu ei auta. Ohjauksen välitystä voin hieman hidastaa vieläkin. Voisi kokeilla myös teräsjousia keskittämään. Yksi osa ongelmaa on se että ohjaus on ylipäätään liian kevyt. Ei tarvita ohjaustehostinta vaan ohjausvastus.

Tee vain jättöä suurentamalla tuo muutos. Silloin ohjaus on raskaampi nopeuden kasvaessa ja keskittää kovassa vauhdissa hidasta voimakkaammin. Jousikeskityksen voimakkuus muuttuu kääntökulman mukaan, kovassa vauhdissa kun ohjausliikkeet on pieniä ei keskitä juuri ollenkaan, mutta suurilla kääntökulmilla hitaassa vauhdissa on raskas :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Eilen kun kävin Hepon tapahtumassa torilla, niin en ehtinyt keskustella erään paikalla olevan kanssa kuin vajaan minuutin, niin huomasin että kinnerin penkillä hyppii noin 6-7 vuotias tyttö, isä ja äiti vieressä kannustamassa. Kyllä se kevyen tytön trampoliinikokeilut kestää kun se on mitoitettu minun sadalle kilolleni, mutta kaikkea sitä näkee. Olivat varmaan yllättyneitä kun asiaan puuttuja oli aikuinen mies.
Toinen lapsi ruinasi valoissa isältään:"onks toi isi polkupyörä vaiko auto? onks toi polkupyörä vaiko auto, isi?". Joku kuusivuotias.
Kategoria se tulee lapsellekin ensimmäisenä mieleen.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mun maasturista tuumasi tänään Iskon alikulussa alakouluikäinen äidilleen että erikoisen näköinen pyörä :).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja jori »

Viime viikolla töistä polkiessani oli yhdessä alamäessä nuorisoporukka harjoittelemassa juoksuvetoja. Kun ajoin heitä vastaan, kuulin kaksi kommenttia: "Toi on komee" ja "Ite tehty". Ensimmäinen oli tietysti arvio kuskista ja toinen pyörästä. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tuossa yksi päivä kun ajoin yhtä ylämäkeä hissukseen ylös, kuulin erään pikkupojan ihmettelevän vanhemmalleen "miksei toi kaadu" :D .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

VR
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Helmi 2015, 18:20
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Parhaat Kommentit

Viesti Kirjoittaja VR »

No, kun tuossa päivänä yhtenä, ajoin vauhdilla mäkeä alas, niin mies ja tyttö seisoi puoli rinteesä pyörätien sivussa.
Kohdalle päästyäni, mies sanoi kuuluvalla äänellään: Viuuhuu ja nauru perään :D

Vastaa Viestiin