Sivu 1/1
Talvipyöräilyn iloja
Lähetetty: 04 Helmi 2010, 12:34
Kirjoittaja tavasti
Re: Talvipyöräilyn iloja
Lähetetty: 05 Helmi 2010, 13:51
Kirjoittaja jori
Talvipyöräilyssä on sankaruutta!
Monesti olen miettinyt sellaisen puhdistuskamman asentamista takapakan etupuolelle. Se kampaisi rattaiden väliin joutuneen ylimääräisen materiaalin pois heti sen ilmestyttyä, jollon se ei pääse pakkautumaan pahaksi. Melko nopeasti lanaisi tuollainen painonsa verran töhkää rattaiden välistä. Lumen kertymisestä ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta öljy-vesi-hiekka-kuran kertyminen on ihan tuttu juttu.
Re: Talvipyöräilyn iloja
Lähetetty: 05 Helmi 2010, 13:57
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Monesti olen miettinyt sellaisen puhdistuskamman asentamista takapakan etupuolelle. Se kampaisi rattaiden väliin joutuneen ylimääräisen materiaalin pois heti sen ilmestyttyä, jollon se ei pääse pakkautumaan pahaksi. Melko nopeasti lanaisi tuollainen painonsa verran töhkää rattaiden välistä. Lumen kertymisestä ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta öljy-vesi-hiekka-kuran kertyminen on ihan tuttu juttu.
Tommosia kampoja oli joskus biltemassakin myynnissä, nyt en niitä löytänyt.
Taivaalta satava lumi ei ole koskaan pakkaa tukkinut, mutta swb:n etusuoja oli liian lähellä kumia ja siitä pölisevä lumi sotki takapakkaa ja aiheutti pahalla kelillä jopa noita ylipomppimis ongelmia.
Jukka
Re: Talvipyöräilyn iloja
Lähetetty: 06 Helmi 2010, 09:42
Kirjoittaja Premnas
Minulla ei noi vaihdesysteemit ole vielä pakkaantuneet lumesta, mutta koska takavaihtaja on niin alhaalla, niin jos pyörän jättää kovalla pakkasella ulos ja menee käymään jossakin, saattaa olla vaihtaja pikkasen "jäätynyt". Rattaille asti sitä jäätä ei päädy, ainoastaan vaihtajan alimpaan kohtaan. Yllättävän hyvin toimivat vaihteet myös kovalla pakkasella, yhtä täsmällisesti kuin muutenkin.
Miksi muuten on helpompaa ajaa lumella (vaikka 5+ cm paksulla), josta kukaan ei ole kulkenut, kuin valmiiksi tampatulla "polulla"? Koskemattomalla lumella ei sudi, muuten kyllä. En ole vielä kauheen vakavasti tänä talvena jäänyt jumiin, muutaman kerran on pitänyt kyllä taluttaa pyörää. Kerran oli vettä valunut hiekkakentälle, oli sitten jäätynyt ja meinasin siitä ajaa yli, mutta jää pettikin alta ja pyörä jäi siihen sit jumiin. Mies sitten oli onneksi mukana ja hinas taaksepäin, niin ei tarvinnut kenkiä kastella.
Re: Talvipyöräilyn iloja
Lähetetty: 06 Helmi 2010, 10:22
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:Miksi muuten on helpompaa ajaa lumella (vaikka 5+ cm paksulla), josta kukaan ei ole kulkenut, kuin valmiiksi tampatulla "polulla"?
Lumi ei tamppaannu tasaisesti, eli siinä rengas tekee pientä ylös-alas liikettä koko ajan, varsinkin jos se on kavelijöiden tamppaamaa. Tämä hidastaa. Luulen että kaksipyöräisen rengas seuraa paremmin muiden pyöräilijöiden tekemiä ajouria, kun taas triken rengas vaeltelee renkaan urasta toiseen ja tekee näin tuota ylimääräistä ylös-alas liikettä.
Tampattu "polku" on kevyempi ajaa yleensä vasta tunteja tamppaamisen jälkeen, silloin se on tamppaantunut/jäätynyt niin kovaksi että kantaa renkaan painon. Tämä ilmiö on tuttu kaikille jotka ovat yrittäneet kävellä moottorikelkan jäljellä. Välittömästi ajon jälkeen se upottaa, mutta seuraavana päivänä kestää hyvin kävellä.
Jukka
Re: Talvipyöräilyn iloja
Lähetetty: 06 Helmi 2010, 11:06
Kirjoittaja PW
Premnas kirjoitti: Mies sitten oli onneksi mukana ja hinas taaksepäin, niin ei tarvinnut kenkiä kastella.
Toi on kyllä paras talviajoa helpottava vinkki. Meillä miehillä tuo ei luultavasti toimi.
Re: Talvipyöräilyn iloja
Lähetetty: 06 Helmi 2010, 13:34
Kirjoittaja pikametri
Minulla esiintyi pystypyörässä samanlaista takapakan tukkeutumista kunnes älysin laittaa maahan asti ulottuvan leveän ja joustavan roiskeläpän eturenkaaseen. Nyt ei vesi / sohjo lennä eturattaaseen / ketjuihin. Ketjuthan vievät sohjon suoraan takarissoihin, jotka sitten syöttävät sohjoa tasaiseen tahtiin takapakalle kunnes se on ummessa.
Re: Talvipyöräilyn iloja
Lähetetty: 07 Helmi 2010, 11:56
Kirjoittaja Premnas
PW kirjoitti:Premnas kirjoitti: Mies sitten oli onneksi mukana ja hinas taaksepäin, niin ei tarvinnut kenkiä kastella.
Toi on kyllä paras talviajoa helpottava vinkki. Meillä miehillä tuo ei luultavasti toimi.
Ai niin, puhumattakaan siitä, että jäädessäni ylämäkeen sutimaan jumiin, mies työntää mäen päälle. Ei taida olla yhtä hyvää palvelua pyöräillessä missään
.