Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ja meinaat että ne on kerenneet jo syömään kartion rikki? Onko näissä yleensä mitään mahdollisuutta että ne olis säilyneet ehjinä silti?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Ja meinaat että ne on kerenneet jo syömään kartion rikki? Onko näissä yleensä mitään mahdollisuutta että ne olis säilyneet ehjinä silti?

Kaiken maaliman romuista olen pyöräni kasannut eikä yksiinkään kiekkoihin ole vielä tarvinnut laakerin osia vaihtaa. Pesu, rasvaus ja kovaa ajoa.
Ei laakeri vaurio mitenkään mahdoton skenario ole, mutta älä nyt etukäteen masennu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No kieltämättä sitä hiukan jo masentui...vaikka järjellä yritin ajatella että kun siinä ei pyörittäessä kuitenkaan tunnu lommoja niin ei se kovin pahaksi ole voinut päästä. Ja muahan häiritsee pienimmätkin jutut yleensä.

Yleensä olenkin järjestelmällinen säätöjen kanssa ja siitä tuossa vaihtajan säätämisessä lähdinkin, mutta kun ei se tuonut toivottua lopputulosta niin meni sähläämiseksi. Lopulta kuitenkin, kaiken kokeilemisen jälkeen vaihteet toimivat.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei tuossa mitään masentumisen aihetta ole. Kyllä niissä sisäkartioissa on vaurioita helposti muutaman tuhannen kilometrin jälkeen, varsinkin jos laakeri on ollut liian kireällä saanut vettä. Ainakin minun käytössäni sisäkartioita on mennyt useita. No, kaikki ovat olleet käytettyjä osia, säilytetty ulkona ja ajajan painokin on reilusti yli sata kiloa. :oops:
Ei se pieni sisäkartiovaurio silti mitään muuta aiheuta, kuin tuon äänen, joka siis katoaa pelkästään kiertämällä akselia eri asentoon. Rengasta paikatessa akseli yleensä menee eri asentoon kuin oli. Aikaa myöten vaurio tietenkin kasvaa ja ääni pahenee, mutta ei se sittenkään mitään dramaattista aiheuta. Vierintälaakeri on hieno laite, toimii rikkinäisenäkin pientä tärinää ja ääntä lukuunottamatta vielä vuosikaudet.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mun tapauksessa puhutaan alle 2000 kilometristä tai oikeammin ääni alkoi kuulua ehkä kaksisataa kilometriä sitten. No on siinäkin toki liikaa mutta aikaa vei selvittää mistä se ääni oikein kantaa. Kai sitä masentaa kun tuntuu että kaikki hajoaa aina käsiin :roll: . En tosin usko laakereiden olleen liian kireällä tai löysällä, pyörimisen helppouden perusteella (ei kuitenkaan klappia). Ehkä se vaan on pyörinyt liian kuivana.

Avaan sen huomenna, sittenhän sen näkee mitä siellä oikein on.

Lisäys: ehkä tässä tapauksessa on itse asiassa ollut hyvä että painojakauma on etuvoittoinen, jolloin takanavan laakereille ei ole tullut niin paljon rasitusta...tiedä millaista rutinaa siinä tapauksessa kuuluisi jos suurin osa painosta olisikin takakiekolla ja kuskikin olisi vielä tukevampi, vaikka en mäkään mikään keijukainen todellakaan ole.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Lisäys: ehkä tässä tapauksessa on itse asiassa ollut hyvä että painojakauma on etuvoittoinen, jolloin takanavan laakereille ei ole tullut niin paljon rasitusta...

Trikessä kuormitus on vähän suurempi kuin kaksipyöräisessä, koska rengas ei kallistu kurveissa. Ei se silti tuollaisilla kilometreillä voi olla rikki, jos ei ole mennyt enempi hiekkaa sisään. Mun käsittääkseni rasvaa pitäisi olla niin paljon että se estää pölyn helpon pääsemisen laakereihin. Vesi liottaa toki rasvan hissun kissun ja painepesurilla sinne laakeriin saa halutessaan puhallettua kaikken rasvaan jääneen lian.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Niin kummasta sä nyt puhut? Itse puhuin kaksipyöräisen nojakin takanavan laakereista. En ole posottanut millään paineella pyörää kohti joten ei ainakaan siitä ole kiinni. No jos ne on huomenna avatessa täysin kunnossa niin sitten mä en tosiaan tiedä mistä ihmeestä se ääni vielä voi kuulua, kun ei se ainakaan vaihtajan rajoitinsäädöistäkään voi kun mikään ei osu mihinkään. Cheetahin takapyörä on kyllä heittänyt rapaa ja kuraa joka paikkaan että onhan se periaatteessa mahdollista että sitä hiekkaa on sisälle joutunut. Tarttisi se lokari jollain tapaa saada varmaan ängettyä niin loppuisi se kuran viskely liikkuviin osiin.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Onkos tuo pyörän mukana tullut käytetty kiekko vai onko tosiaan mennyt jo parissa tonnissa rikki?

jviirret kirjoitti:

Kaiken maaliman romuista olen pyöräni kasannut eikä yksiinkään kiekkoihin ole vielä tarvinnut laakerin osia vaihtaa. Pesu, rasvaus ja kovaa ajoa.

Hyvä tuuri, kiekkojen valikointi tai sekundan hyväksyminen :? Omalla kohdallani kaikki käytössä :D Vanhat on yleensä kunnossa. Uusista saatta vierintäpinta olla puhki :(

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Niin kummasta sä nyt puhut? Itse puhuin kaksipyöräisen nojakin takanavan laakereista.

Sopivasti sekaisin molempia pyöriä niin kuin koko viestiketjussa ;)
Triken kiekosta tuossa viestini alkuosassa(lukee: trikessä). Loppuosa soveltuu molempiin pyörätyyppeihin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kaiken maaliman romuista olen pyöräni kasannut eikä yksiinkään kiekkoihin ole vielä tarvinnut laakerin osia vaihtaa. Pesu, rasvaus ja kovaa ajoa.

Hyvä tuuri, kiekkojen valikointi tai sekundan hyväksyminen :?

Valikointi, en tietenkään rikkinäisiä laita pyöriini. Yhden ainoan uuden kiekon olen kaikkiin rakentamiini nojapyöriin ostanut. En sitäkään laakerin, vaan levyjarrunavan takia. Highracer.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Niin sen verran täytyy korjata että itse olen tuolla ajanut sen alle 2000km mutta sitä ennen pyörällä on muistaakseni ajettu n. 4000km eli se tekis melkein 6000 yhteensä. Mutta en muista että viime syksynä olisi ollut mitään erikoista. Mun mielestä se ei narissut vielä sillonkaan kun vaihdoin tuon pikalinkkusysteemin, toki voin muistaa väärin. Onko laakereissa niin että ne voivat olla kauan aikaa huonolla tolalla ennen kuin alkavat pitää meteliä itsestään vai alkaako metelöinti juuri sillä hetkellä kun alkaa olla jotain ongelmaa?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pieni kuluma ei kuulu eikä tunnu ajaessa mikäli navassa on vaseliinit ja sopiva kiristys.
Monasti olen käyttänyt sellaista napaa, jossa on laakeriurassa kuoppia. Pitää vaan jättää kiristäessä aavistuksen verran välystä, jotta laakerit ei mene liian kireälle silloin, kun kuulat nousee kuoppien väliselle harjanteelle.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tuossa on se aavistuksen verran välystä mutta varmaan sen takia kun pikalinkku sitten kiristää sen välyksen pois eli sitä varten jätetty.

Tämä juttu että näitä korjaushommia tuntuu riittävän on oikeastaan toisaalta hyvä asia koska sillähän pääsen tästä korjauskammosta eroon. En esim. pelkää enää koskea vaijerinkuoriin ja vaijereihin kun tiedän miten ne toimivat. Tuntuu vähän hassulta kirjoittaa pelänneensä koskea pyörän säätöihin mutta minkäs teet :D . Kai se liittyi siihen että "ennen vanhaan" säätämisen jälkeen säädöt oli enemmän poskellaan kuin jos olis jättänyt säätämättä. Nyt asianlaita on kuitenkin toisin. Tuntuu aika vapauttavalta kun ei tartte enää pelätä tekniikkaa :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos välys on laakereissa, voiko pikalinkulla kiristää sen poi? Ihmettelen?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin