Juu, minä kuvittelin sen olevan lähellä istuinta ja enimmäkseen hartioiden takana. No, sen voi helpohkosti kokeilla. Aja ison mäen päälle alamäkeen asetetulle merkille, riittävä ja sama alkuvauhti molemmilla kerroilla, ja mittaa rullaten saavuttamasi suurin nopeus, tai nopeus sopivalla kohdalla, seuraavassa mäessä.
Tai ehkä vielä tarkemmin:
Aja tasaisella suoralla tyynellä ilmalla kahden merkin väliä rullaten siten, että otat etumaiselle merkille kovan vauhdin (40 km/h) ja rullaat jälkimmäiselle merkille. Sitten sama takaisin päin. Lasket nopeudet jälkimmäisellä merkillä yhteen.
Kun vertaat tätä nopeussummaa ilman boksia ja boksin kanssa, saat pätevämpää tietoa. Merkkien väli kannattaa olla riittävän pitkä, jotta mittarinlukuvirheet eivät liikaa haittaisi, mutta kuitenkin niin, että loppunopeus on yli 15 km/h, jotta mittaat ilmanvastusta, eikä vierintävastus pääse sotkemaan pasmoja. Yritä pitää rullausasento vakiona ja huolehdi tarkasti samasta alkuvauhdista.