Sivu 1/1
Triken täysjousto
Lähetetty: 12 Helmi 2010, 09:15
Kirjoittaja MikSam
Kysymys kuuluukin että onko kukaan DIY-toteuttanut, mielestäni Tricen ajatus on yksinkertaisena varsin toimivan oloinen:

Jousena/iskunvaimentimena toimii ilmeisesti joku erkoiskumipala, aivan kuten takajousenakin.

Tuossahan raidetanko tulee kiinni joustamattomaan tukivarteen jolloin ei jousituksen aiheuttamaa ohjausta juurikaan pitäisi tapahtuman.

Tässä vielä video toiminnasta.
Kuvalähde on ICE:n Flickr - photostream: http://www.flickr.com/photos/icetrikes/
Re: Triken täysjousto
Lähetetty: 12 Helmi 2010, 09:46
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Äkkiseltään tuo Icen versio tarvitsee jollain tasolla koneistettuja osia joita ei ihan joka tallissa tehdä.
Mutta varmasti onnistuisi tekijä ihmiseltä...
Itseä mietityttää nuiden kumien elastisuus pakkasella.(toki tällä ei väliä jos ei meinaa kylmällä ajaa)
tuossa on esim ilmajousitus.

->Lähde http://autospeed.com/cms/A_109615/article.html
ja tuossa kinnerissä myöskin.
Nuo on kai firestonen tekemät pussit, muistaakseni 3" liikkellä...
->
Lähde/ kuvat http://www.flickr.com/photos/b52_bent/
Foorumin vanhemmilla konkareilla on varmasti enemmän tietoa.
Re: Triken täysjousto
Lähetetty: 12 Helmi 2010, 22:51
Kirjoittaja MikSam
Ah, mielenkiintoista. Ilmapussi (tai typpi?) varmaankin on todennäköisesti toimivampi meikäläisissä olosuhteissa.
Mustasudenkorento kirjoitti:Äkkiseltään tuo Icen versio tarvitsee jollain tasolla koneistettuja osia joita ei ihan joka tallissa tehdä.
Mutta varmasti onnistuisi tekijä ihmiseltä...
Aivan, jos haluaa päästä yhtä näyttävään lopputulokseen kuin ICE.
Luulen kuitenkin että vastaavan rakenteen voisi rakentaa ulkonäöllisesti yksinkertaisempana versiona. Tokihan nuo kaksi (yhteensä 4) vipuvartta pitäisi saada identtisiksi, mutta voisiko nämä palikat joissa yhdensuuntaiset reijät tarvitaan, heftata tai muutoin liimata yhteen poraamisen (ja koneistamisen) ajaksi? Kenties tällä tavoin häviää painossa jonkin verran mutta toiminnan luulisi pysyvän samana?
Mutta kuten alunperin kysyinkin niin onkohan joku toteuttanut vastaavaa jollain tavoin itse?
Re: Triken täysjousto
Lähetetty: 13 Helmi 2010, 12:20
Kirjoittaja jviirret
Takaisin offtopickiksi. Tästäki(kin) toteutuksesta puuttuu kallistuksen vakautus
Ei siis voi olla kovin pehmeä ja herkästi reagoiva tai kallistelee kurveissa liikaa.
Jukka
Re: Triken täysjousto
Lähetetty: 14 Helmi 2010, 23:31
Kirjoittaja MikSam
Joo, aika jäykkä on tuon jousituksen oltava ettei kallistele liikaa.
Kuinka tärkeä se jousitus yleensä on, tai siis sellaiset joilla jousitus pyörässään on niin voisitteko ajatella pyörää ilman jousitusta?
Re: Triken täysjousto
Lähetetty: 15 Helmi 2010, 07:35
Kirjoittaja jviirret
MikSam kirjoitti:Kuinka tärkeä se jousitus yleensä on, tai siis sellaiset joilla jousitus pyörässään on niin voisitteko ajatella pyörää ilman jousitusta?
Nyt kun on itsensä jousitukseen totuttanut, niin kyllä sellainen pitää olla. Ensimmäiset 4-5vuotta ajelin jäykillä, eikä sitä silloin kaivainnut. Toki ajo-alusta sanelee tarpeellisuuden. Esim. viime lowridessä oli sellaiset reitit että jäykälläkin pärjäsi. Työmatkallani taas pinnat huononee vuosi vuodelta, routii reikiä yms., että siinä jo jousitusta kaippaa.
Varsin yleinen uskomus on, että tadpolessa ei etujousitusta tarvi, kun yhden eturenkaan monttuun ajaessa kuljettajan tuntema ylös-alas liikke "puolittuu". delta-mallisessa Python trikessä ainakin olisi etu-jousitus ollut tarpeelisempi kuin taka.
Jukka