Sivu 1/2

Tandemin voimansiirto

Lähetetty: 21 Helmi 2010, 17:40
Kirjoittaja Noppacola

Kertokaapa miten tuo tandemin voimansiirto toimii ko. pyörässä. -> http://www.atomiczombie.com/main.aspx?click=plans -> Loderunner

Eli ideana on, että molemmat voivat polkea omaan tahtiin, omalla vaihteella. Fully independent dual transmission:ksi kutsuvat.

Onko tuossa mitään järkeä, vai kannattaako tyytyä pelkkään vapaaratassysteemiin. Tarkoituksena rakentaa tandem pitkille matkoille, ei kaupunkiajoon.

Eka viesti! Jee. Kiitos etukäteen.


Re: Tandemin voimansiirto

Lähetetty: 21 Helmi 2010, 20:44
Kirjoittaja Mahe

Puhdas arvaus: Kumpikin polkija polkee omaa takarengastaan?


Re: Tandemin voimansiirto

Lähetetty: 21 Helmi 2010, 22:50
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:

Puhdas arvaus: Kumpikin polkija polkee omaa takarengastaan?

Näin minustakin näyttää:

Kuva

Taempi polkee suoraan oikean puolen rengasta ja edessä olija väliakselia josta menee ketju vasemman puolen renkaalle.

Jukka


Re: Tandemin voimansiirto

Lähetetty: 22 Helmi 2010, 11:12
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:

Näin minustakin näyttää:

Taempi polkee suoraan oikean puolen rengasta ja edessä olija väliakselia josta menee ketju vasemman puolen renkaalle.

Jukka

Siltä se tosiaan näyttäisi, minkähänlainen tuo sitten ajaa jos toinen polkee kovempaa?
Luulisi että pientä puoltamis pyrkimystä voisi olla.

Toisaalta ihan mielenkiintoinen kokonaisuus, kesäpäivien kulkineeksi pienelle perheelle.


Re: Tandemin voimansiirto

Lähetetty: 22 Helmi 2010, 15:19
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Mustasudenkorento kirjoitti:

Siltä se tosiaan näyttäisi, minkähänlainen tuo sitten ajaa jos toinen polkee kovempaa?
Luulisi että pientä puoltamis pyrkimystä voisi olla.

Kyllä se varmaan periaatteessa puoltaa jos eri puolia poljetaan eri voimalla, mutta ei tuota ihmistehoilla asfaltilla huomaa mitenkään. Eri asia sitten löyhällä alustalla.


Re: Tandemin voimansiirto

Lähetetty: 22 Helmi 2010, 16:56
Kirjoittaja jviirret

Juuri näin, teoriassa puoltaa mutta käytännössä ei huomaa. Ite ajelin yhden kesän deltalla jossa vain toinen takapyörä veti/jarrutti.

Jukka


Re: Tandemin voimansiirto

Lähetetty: 22 Helmi 2010, 20:38
Kirjoittaja iso-jermu

Vaimo kun huomasi mitä luen, (siis tämä keskustelu), niin hän ilmoitti, että meillekin pitää saada tuollainen.

Kuva

Miten jos voimansiirron toteuttaisi Zox:in tyyliin, edellä oleva polkee etupyörää ja takana oleva takapyörää (pyöriä) ? (0nnistunee vastaava ratkaisu kolmipyöräänkin)


Re: Tandemin voimansiirto

Lähetetty: 22 Helmi 2010, 20:57
Kirjoittaja Jarcco

JOS olisin tandemia rakentamassa, kuvanmukainen ratkaisu olisi vahvoilla. Myös takimmainen henkilö osallistuisi polkemiseen, toinen takapyörä siis vetävä. Rungoltaan pitäisi olla matalampi kuin kuvassa jottei olisi kiikkerä.
Kuva


Re: Tandemin voimansiirto

Lähetetty: 22 Helmi 2010, 21:02
Kirjoittaja iso-jermu
Jarcco kirjoitti:

JOS olisin tandemia rakentamassa, kuvanmukainen ratkaisu olisi vahvoilla. Myös takimmainen henkilö osallistuisi polkemiseen, toinen takapyörä siis vetävä.

Vielä tavaraboxi tuonne takapyörien väliin, niin se on siinä. Jos joskus alat rakentaa, tee samantien kaksi...


Re: Tandemin voimansiirto

Lähetetty: 23 Helmi 2010, 11:48
Kirjoittaja jviirret

Noissa ei taida enään lastenpyörästä napattu takakiekko edessä kestää?

Jukka


Re: Tandemin voimansiirto

Lähetetty: 23 Helmi 2010, 14:34
Kirjoittaja Pastori

Suurinta osaa niistä ei varmaan ole noin rankkaan käyttöön suunniteltu. Mutta BMX osaston renkaat varmaan jo kestänevät - senverran kovaa koluamistahan niillä harrastellaan.


Re: Tandemin voimansiirto

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 15:09
Kirjoittaja Noppacola

Kiitos vastauksista kaikille. Itsekin mietin tuota puoltamisjuttua, mutta ei kai se sitten käytännössä vaikuta. Missäköhän tuollaista pääsisi kokeilemaan?


Re: Tandemin voimansiirto

Lähetetty: 26 Helmi 2010, 15:31
Kirjoittaja jviirret
Noppacola kirjoitti:

Missäköhän tuollaista pääsisi kokeilemaan?

Tämän kysymyksen vastaus pakotti minut aikoinaan aloittamaan nojapyörän rakentelu harrastuksen.

Jukka


Re: Tandemin voimansiirto

Lähetetty: 28 Helmi 2010, 13:35
Kirjoittaja PW

Nuoriso väisäili tandemia mutta eivät saaneet ketjuja oikeen takimmaisen polkijan rattaille siis ratas ei vetänyt. Pitäis kai olla ohjaavia rissoja jotta molemmat rattaat vetävät. Mites noissa on yleensä ratkastu voimansiirto jos takavetonen ? Pitääkö poljin keskiöissäkin olla vapaaratas ettei tarvitse samaan tahtiin polkee ?


Re: Tandemin voimansiirto

Lähetetty: 28 Helmi 2010, 17:24
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Mites noissa on yleensä ratkastu voimansiirto jos takavetonen ? Pitääkö poljin keskiöissäkin olla vapaaratas ettei tarvitse samaan tahtiin polkee ?

Yleensä edestä menee ketju taemman polkijan kammille ja siitä toinen ketju takarenkaalle. Taemman polkijan kammissa on siis kaksi hammasratasta. Vapaarattaita ei ole vaan molemmat kammet pyörii samaa tahtia.

Jukka