Tw-Bents tadpolet - 3x20 vai 20-20-26?
Järjestyksessä:
Mantis
Artifice
Trident
Yritän miettiä tarvitaanko/halutaanko Suomeen muitakin Tw-tadpoleja kuin Mantiksia.
Puntaroitavaa:
Mantis
Akseliväli 97cm -> enemmän painoa takana = hyvä lumessa, säästää tilaa, eturenkaat kestävät paremmin
Takapyörä: 406 -> kova, huono lumessa, kaikki kolme rengasta samoja, isot ketjupyörät kammissa
Epäsuora ohjaus -> mukava, painava
Irtopenkki -> varkaudenesto, jäykiste
http://www.twbents.com.tw/HTM/mantis.htm
Artifice
Akseliväli 120cm -> etupainoinen = huono lumessa, turhaa pituutta, etupyörät kovilla
Takapyörä: 559 -> mukava, hyvä lumessa, vaatii kaksi vararengasta, tavalliset ketjupyörät kammissa
Epäsuora ohjaus -> mukava, painava
Tangot taka-akselista penkkiin -> selkänojan kaltevuuden säätö, tärinät suoraan yläselkään
Kiinteä taittuva penkki -> ei varkaudenestoa, lepsumpi kokonaisuus, kaikki kuorma rungon keskellä olevalle saranalle
http://www.twbents.com.tw/HTM/artifice.htm
Trident
Akseliväli 120cm -> etupainoinen = huono lumessa, turhaa pituutta, etupyörät kovilla
Takapyörä: 559 -> mukava, hyvä lumessa, vaatii kaksi vararengasta, tavalliset ketjupyörät kammissa
Suora ohjaus -> kevyt, outo poikittainen käsien liike
Irtopenkki -> varkaudenesto, jäykiste
http://www.twbents.com.tw/HTM/trident.htm
Ehdotin jo tehtaalle, että litistäisivät Mantiksen takahaarukan putkia pystysuuntaisen jouston lisäämiseksi. Tridentissäkin se olisi avuksi, joskin iso takapyörä pitkässä haarukassa on varmaan mukava jo sellaisenaan. Artificessa haarukan jousto olisi hyödytöntä, koska penkki on kytketty taka-akseliin.
Irtopenkissä on paljon hyviä puolia, mutta vain taittopenkissä on kallistuksen säätö. Siispä irtopenkin takakiinnikkeeseen pitäisi keksiä säätö. Mantiksessa hahlosäätöhaarukka penkin takareunassa osuisi takahaarukkaan makuuasentoon päin säätäessä, joten pelkän penkin takahaarukan vaihto ei riitä.
Jonkinlainen ratkaisu olisi panna Mantikseenkin pitkä, joustavampi takahaarukka, ja hitsata se runkoon alempana, kauempana penkin kiinnityspisteestä, jolloin hahlosäätö mahtuisi liikkumaan alas osumatta takahaarukkaan. Pyörään tulisi lisäpainoa haarukan lisäpituuden verran.